Spørsmål om 1080p og PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om 1080p og PC

Hei,

Først, jeg er nybegynner, og ja, jeg har brukt søkeverktøyet etter beste evne...:roll:

Jeg skal kjøpe ny PC og ny LCD TV, full HD. Jeg er godt over gjennomsnittet datakyndig, men antakelig godt under TV kyndig. Spørsmålet er :

Støtter ethvert 1080p apparat 1920*1080 over ethvert interface(vga, hdmi..) eller er det krav til at man MÅ bruke HDMI inngangen for å få denne oppløsningen ?

Jeg tipper at ikke alle gjør det, og at det ikke er tilfeldig hvilket interface man bruker. Hva skal jeg se etter på spesifikasjoner som gjør at jeg kan være sikker på å kjøpe en TV som jeg kan bruke PC'en mot i full oppløsning?

Dette har jo også litt å si for skjermkort kjøpet, om jeg trenger VGA/DVI og/eller hdmi utgang på dette.

Bær over meg hvis dette er dumme spørsmål, jeg ønsker egentlig bare enkle svar!

På forhånd takk!

sof2000

Edit: for ordens skyld..Jeg ønsker 40 - 42 tommer, Full HD og har et pristak på 20-25000. Kom gjerne med anbefalinger ...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktumet er vel at dette er noe produsentene leverer ganske mangelfull innformasjon om. Hva som støttes over de forskjellige inngangene er også svært induviduellt fra modell til modell.

"Støtter ethvert 1080p apparat 1920*1080 over ethvert interface(vga, hdmi..) eller er det krav til at man MÅ bruke HDMI inngangen for å få denne oppløsningen ?"
    Nei.
    "Dette har jo også litt å si for skjermkort kjøpet, om jeg trenger VGA/DVI og/eller hdmi utgang på dette."
    Sats på et moderne skjermkort med enten DVI eller HMDI, da man som regel ikke oppnår samme bildekvalitet over VGA. Også en fordel at skjermkortet støtter HDCP.

Sikkert mange her som kan hjelpe deg med disse spørsmålene, så det er bare å spørre i vei. Kanskje blir vi alle kloke til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, da er det så uoversiktlig som jeg fryktet.

Så hvis jeg skaffer et skjermkort som har HDCP over HDMI, bør selvsagt også TV'en ha denne inngangen. Noen som vet om noen modell i mitt prissjikt (20-25k) og størrelse 40"-42" som støtter 1920*1080 fra PC'en? :-)

Eller har noen andre kommentarer?

sof2000

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg liker busjettet ditt. Til denne summen får du nok en av toppmodellene av de mest kjente kvalitetsmerkene.
    Vet det er mange som er spent på bla Sony's kommende modell 40W3000. Denne blir nok å koste nærmere 25k. Og med denne modellen virker det som man får i pose og sekk. Dette blir 1080P tv'n som støtter "alt".
    Selv vurderer jeg "lillebroren" til W3000. Denne har allerede kommet ut og heter D3000. D3000 som jeg vurderer å kjøpe, koster ca.15k (40"). En svært prisgitt tv, som vinner det meste av dueller i div. fagtester verden over. Men denne modellen har "bare" et 1360*768 panel.
    Derfor tror jeg det kan være lurt å vente på W3000 hvis du må ha 1920*1080.

De mest populære 40" 1080P skjermene blandt kvalitetsbeviste brukere idag, som legger stor vekt på PC kompabillitet er :

Samsung 40M86/87 til 15-18k.
    Sony Bravia 40W2000 til 15-18k.
    Sony Bravia 40X2000 til 23-25k.

Alle disse modellene kan du lese masse om på dette forumet. Se hva slags design du liker best, og hvilken egenskaper du vil tv'n skal / skal ikke ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. En ting til, siden du nevnte HDMI/DVI.
    Alle de modellene jeg har nevnt har 2-3stk HMDI v1.3 m/HDCP støtte.
    Om skjermkortet du kjøper har HDMI eller DVI, betyr ikke så mye, da man får kjøpt overganger/adaptere. Derfor går det fint å ha DVI i ene enden og HMDI i den andre. Husk å sjekk at f.eks HDMI kabelen du kjøper støtter 1080P.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra innføring, AndyMcNebb, føler jeg kommer meg stadig litt nærmere tv-kjøpet. Blir nok først i september, kanskje Sony'en er kommet da..?!

Er ikke "die-hard" på at TV'en må støtte 1920*1080, men jeg mener at en tv i denne størrelsen bør støtte mer enn 1280*1024... Selv om spill og filmer blir greit selv da.

Skal lese litt om de modellene du nevner, kjenner flere som har Samsung LCD (de litt eldre riktignok) og jeg synes de både ser bra ut som "møbel" og bruk. Sony'en har jeg til gode å kikke på, men kan iallefall se bilder :-)

Tusen takk for hjelpen så langt!

mvh sof2000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edit: dobbeltpost

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser om 1:1 pixelmapping. Er det denne funksjonen som sikrer at man kan kjøre full oppløsning?

Edit: Ikke nødvendigvis har jeg lest, men det er en fordel.. Bare se bort fra dette spørsmålet :-)

Sof2000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1:1 pixelmapping lar deg gjøre det navnet tilsier (kanskje det ikke er selvsagt, men ). Du har da muligheten til å tilegne 1 pixel ut fra pcen til 1 pixel på tvskjermen.

Si f.eks at jeg har en pc tilkoblet en tv som støtter 1:1 pixelmapping og oppløsning helt opp til 1920x1080:

Dersom jeg sender uansett oppløsning under 1920x1080 til den tv'n uten pixelmapping så vil de skaleres og strekkes til hele skjembildet er fyllt opp.

Har jeg 1:1 pixelmapping så vil bare de pixlene jeg sender ut fra pcen bli tatt i bruk. Dette sikrer at bildet ikke strekkes og at jeg får et knivskarpt bilde. Jeg kan f.eks sende oppløsningen 1280x1024, det vil gi meg en svart kant bestående av de resterende 56 pixlene over og under bildet og de resterende 640 til venstre og høyre for bildet.

Slik jeg forstår det ut ifra min egen logikk så trenger man ikke 1:1 pixelmapping dersom man har en skjerm med nativ oppløsning 1920x1080 fordi man har tilgang til den oppløsningen ut fra pcen og det bør bli skarpt uansett.

Har man derimot en såkalt 720p tv så er oppløsningen 1366x768 på en slik tv. 1366x768 er ikke en oppløsning du har tilgang til fra pcen og du må isteden sende 1360x768. For å unngå at bildet strekkes til 1366x768 på tven (strekkes 6 piksler i bredden høres kanskje lite ut, men det gjør tekst o.l lite pent å se på) så trenger man 1:1 pixelmapping. Da vil tven vise 1360x768. Man taper 3 piksler på hver side av bildet, men får til gjengjeld et krystallklart bilde.

Edit: ahh, så du har endret innlegget nå. Jaja, du som må lide med innlegget mitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, uansett, grundig og bra forklart!

mvh sof2000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Hvordan vil kjennere klassifisere Sharp LC42XD1E opp mot Sony og Samsung nevnt tidligere i tråden?

Takk igjen.

sof2000

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til det bruket du nevner ville jeg vurdert LG sin LY serie. Disse har HDMI 1.3, 1080p, støtter 1:1 pixel. 42" av denne er vel å få tak i til 18-22k. Test av 47" i samme serie: Stødig men blass

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, ser elkjøp (gud forby) selger den til 17995,-. Den ser ut til å ha det nødvendige av innganger, og er her 2000 billigere enn Sharp'en jeg nevnte. (en kompis har denne, derfor jeg lurte i forrige post).

edit: Jeg ser forøvrig at LG LY har problemer med sort ift. Sony'en, og på de eksemplene som lå i testen du sendte, var det ganske fremtredende... Er dette noe de kanskje har fikset i seinere versjoner av TV'en, alternativt ikke noe problem på mindre størrelser? anyone?

takker :-)

sof2000

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    send en melding til alastor (mener det er brukernavnet) Han skal ha fått denne nå og kan svare på om det er slik. Har sett mange slike testbilder hvor jeg stusser litt for å si det slik. Hificenteret selger denne også, ser den ligger på nettbutikken hificenter.no.

Her er spec: LG Sweden :: LY9-series ,*LY9-series

review på 37ly95:
    LG 37LY95 review - Component forum

søker du på forumet finner du bl.a
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...or-jeg-ga.html

Se på bildene fra PantZman's hjemmekino der har han en LY95:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/PantZman

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for veldig interessante linker. Skal kikke gjennom dem grundig :-)

sof2000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •