Vent Med å Kjøpe Ny Tv..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vent Med å Kjøpe Ny Tv..

...skriver VG idag.

VG Nett - Teknologi

"Det finnes allerede en rekke flatskjermer med innebygget DVB-T-dekoder, men disse er laget for en tidligere standard, mpeg-2, mens det norske bakkenettet blir kodet i mpeg-4. Dette er et mer avansert format enn mpeg-2.

Alle flatskjermer med innebygget DVB-T på det norske markedet har i dag kun støtte for mpeg-2, noe som ikke er til særlig stor hjelp for nordmenn som vil benytte det digitale bakkenettet."

Synes personlig det er litt vanskelig å vite hva dette har å si. Nå har jeg f.eks bestemt meg for å kjøpe Sony KDL 40D3000. I specs'n står d: 1 DVB-T Tuner, men hvordan kan jeg vite om dette er mpeg-2 eller mpeg-4....?

Tv'er med dette innebygd vil vel uansett koste endel mer enn de uten vil jeg tro. Da blir spørsmålet om det egentlig er så mye prakk å ha en dekoder stående...

Synspunkter...?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra et innlegg på et annt forum, der en siterer fra The Absolute Sounds i 1989:

"Men kanskje best; en annonse med heading "HDTV is coming". Enkelte ting tar tydligvis tid. "

Kanskje man skal droppe TVen. Det går jo bare møl der uansett.

-Christian som ikke har sett særlig på TV de siste 6-7 årene.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per i dag er det vel ingen fjernsyn på markedet med mpeg-4 tuner. Jeg vil heller satse en ekstern tuner med harddisk enn en innebygd uten.

Frode

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som snart hele verden må bruke ekstern tuner i en eller annen form så er det på tide å selge skjermer uten tuner i det hele tatt. Bare masse fine innganger, trenger ikke engang lyd. Har ikke koblet lyd til skjermen engang hjemme hos meg og fjernkontrollen blir kun brukt til å skru den av og på..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Fra et innlegg på et annt forum, der en siterer fra The Absolute Sounds i 1989:

"Men kanskje best; en annonse med heading "HDTV is coming". Enkelte ting tar tydligvis tid. "

Kanskje man skal droppe TVen. Det går jo bare møl der uansett.

-Christian som ikke har sett særlig på TV de siste 6-7 årene.
    Hvordan kan du vite at det går bare møl på TV når du nesten ikke har sett TV de siste 6-7 åra, og hvorfor har du tusenvis av innlegg på et TV-forum om du ikke bryr deg om TV...?

Newcomer seasupplies sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Per i dag er det vel ingen fjernsyn på markedet med mpeg-4 tuner. Jeg vil heller satse en ekstern tuner med harddisk enn en innebygd uten.

Frode
    Dette er ikke helt riktig.
    Loewe Ind.Compose har mpeg 4 tuner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony kommer med MPEG4 støtte i år, trodde det var D-serien, men kan være arvtakerene til W/X seriene som kommer til høsten.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b59
    Hvordan kan du vite at det går bare møl på TV når du nesten ikke har sett TV de siste 6-7 åra, og hvorfor har du tusenvis av innlegg på et TV-forum om du ikke bryr deg om TV...?
    Sist jeg sjekket var det et forum for AUDIO også...... Viss ikke, så må jeg rette endel av innleggene mine....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl

Frode
    Må man ikke ha ekstern tuner uansett da? Man må jo ha abbonement og kort enten man skal ha Viasat, canal Digital eller det kommende bakkenettet, eller?

Hvis mpeg-4 tuner er noe som er rett rundt hjørnet og samtidig noe som kan være nyttig, ja da kan det jo ha noe for seg å vente. Men har det noe nytte (bedre bilde, funksjonalitet)? Vil gjerne vite det hvis noen vet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, bjareboy. Skjønner godt at du også lurer på dette. Jeg har vært inne på Sony Norge sine sider, og sett på de tekniske spesifikkasjonene på D3000.
    Jeg fant ut at den har en DVB-T/C tuner men det står det ingenting om tuneren er for mpeg2 eller 4.

Man blir jo også litt forvirret over alle de forskjellige DVB løsningene;

DVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial) : Digitalt bakkenett optimalisert for best mulig dekningsområde.

DVB-C (Digital Video Broadcasting - Cable) : Digital kabeltv optimalisert for kanalbredde.

DVB-S (Digital Video Broadcasting - Satellite) : Digital satelittv

DVB-S2 (Digital Video Broadcasting - Satellite - Second Generation) : Neste gen. digital satelittv. Bakoverkompatibel med DVB-S.

DVB-H (Digital Video Broadcasting - Handheld) : Utnytter bla mobilantener
    for å sende lyd og bilde sendinger til bærbare enheter.

DVB-H2 (Digital Video Broadcasting - Handheld - Second Generation) : Neste gen. av DVB-H. Blir også muligens integrert med DVB-T2.

DVB-SH (Digital Video Broadcasting - Satellite services to handheld devices) :
    Samme protokoller som DVB-H , men er en hybridløsning av DVB-S og DVB-H.
    Dvs at man utnytter både satelitt og mobilantener for maksimal dekning.

DVB-IPDC (Digital Video Broadcasting - IP Datacasting ) : Digital mobiltv basert på internett protokoller for økt fleksibillitet og brukerkontroll.

For alt jeg vet finnes det sikkert enda flere standarer enn dette, men jeg orker ikke lete etter flere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Må man ikke ha ekstern tuner uansett da? Man må jo ha abbonement og kort enten man skal ha Viasat, canal Digital eller det kommende bakkenettet, eller?

Hvis mpeg-4 tuner er noe som er rett rundt hjørnet og samtidig noe som kan være nyttig, ja da kan det jo ha noe for seg å vente. Men har det noe nytte (bedre bilde, funksjonalitet)? Vil gjerne vite det hvis noen vet...
    Det stemmer. Hvis man kun skal se NRK og TV2 (ikke kodet) kan man klare seg uten dekoder, men da må TV'en ha innebygget tuner med mpeg4 støtte. Ellers spiller det ingen rolle om TV'en har innebygget tuner (mpeg2/4 støtte) ettersom man må ha en dekoder med kort (som igjen kobles til TV via HMDI eller scart) for å få sett flere kanaler enn NRK eller TV2. Sjekk forøvrig RiksTV - Hvilke kanaler?

Jeg har allerede Canal Digital parabol HD tuner med faktisk innebygget DVB-T mpeg4 støtte. Yes, tenkte jeg. Nå kan jeg få inn Tv3 også gratis også via digitale bakkenettet. Men neida, her må man betale gitt. TV3 er lagt inn i Basispakken med andrekanaler og koster 189,- pr.mnd. + kortavgift 2x i året. I tillegg må man ut med 1000-2000 for en dekoder i tillegg :evil: :evil:
    Det som er noe shit er at RiksTv ikke leverer med Harddisk i dekoderen og da får man kun tatt opptak via Scart til ekstern HD/DVD opptaker.....

Så mye for det digitale bakkenettet. :cry:

Hvor lenge man har åpne kanaler (les; gratis) er ikke godt å si. Regner med alle kanaler må man betale for etterhvert.

Heldigvis så kommer Skagerak Fibernett med fiberoptisk nett i Vestfold med tilbud om internett, telefon og TV levert i samme fiberen. Til lave priser.
    Hva sier dere til 10/10 mb internett (opp/ned) og 20 mb sendekvalitet på ALLE Tv kanalene som de sender til en mnd. pris på under kr 700? Ungen gleder seg til jul......

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b59

1. Ser på teve innimellom, og da er det MYE dritt.

2. Anser ikke dette som et teveforum, men et forum for BILDE og LYD. Og mine innlegg går kun på lyddelen.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil. Går det ikke ann å slette innlegg?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sender vel TV2 kodet fra dag 1 så det blir bare nrk som sender ukodet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Nå sender vel TV2 kodet fra dag 1 så det blir bare nrk som sender ukodet.
    Slik jeg har forstått det også. Og at de ikke har lov til å ta betaling før 2009.

Siden denne tråden handler om integrerte tunere. Er det noen her som har
    noe erfaringer med TechnisatForce HD-Vision tv'ene (finnes som 32 og 40")??
    Leste om 32" i lyd og bilde for et par md. siden. Svært fleksible tv-modeller
    med innebygget 2 slots kortleser for conax (Canal Digital) + universalkortleser av typen common interface. Integrert harddisk får man også hvis man ønsker seg det. Virker veldig flott å kunne ha både tv, parabol, og opptaksmulighet som en alt i ett løsning, hvor man bare trenger en fjernkontroll, og ikke minst slippe alt kabelrotet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veel de snakker også om Laser tv, billigere en lcd/plasma, brenner seg ikke, bedre bilde osv.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Veel de snakker også om Laser tv, billigere en lcd/plasma, brenner seg ikke, bedre bilde osv.
    De snakker også om flyvende biler. Ikke så mange av dem heller i butikkene...:-D

Må nok smöre seg kraftig inn med tålmodighet hvis det er Laser-TV man venter på.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer egentligt på de samme, tenkte eg ville vente til høsten med å kjøpe.
    Lette litt på nettet og kom over denne artikkelen om Samsung;
    Samsung Digital AV RoadShow 2007 - Art of Experience
    IDTV M8 LCD TV: The IDTV M8 offers the best picture quality available in the market with its Full HD 1080p resolution and built-in MPEG4 tuner. Enjoy the best possible terrestrial broadcast picture quality with optimal MPEG4 tuning and do away with the need for a separate set-top box and remote controller. The IDTV M8 is available from May and comes in 40, 46 and 52 inch models at recommended retail prices of $7,399, $9,399 and $11,399 respectively
    .

Vil det komme en ny M8 serie eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem bryr seg om innebyggede tunere? Eller innebygget lyd? Kjører selv med ekstern boks fra GET, og bytter boks hver gang det kommer noe nytt på den fronten. Rart det ikke er flere som meg her hjemme som kjøper ren monitor (som er bedre enn TV'ene), og kobler til surround-anlegg og ekstern tuner....I USA og England selger de proff-monitorer i bøttevis til entusiastene..

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel at 'proff-monitorer' har lav tilgjengelighet og så vidt meg bekjent ikke priser som forsvarer investeringen. Håper noen kan motbevise denne påstanden!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •