HJELP! Lcd eller plasma (ønsker masse svar)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP! Lcd eller plasma (ønsker masse svar)

Hei jeg har 40000 kr (Trenger ikke bruke alle penga)

Jeg skal ha en tv på veggen og lure på hva jeg skal velge(lcd eller plasma)

Har mest lyst på plasma men jeg vil gjerne også spille tvspill og hører det kan brenne skjermen. Er dette riktig? Jeg vil også se på tv.
    Lcd hører jeg er litt tregt og dårlig svart nivå.

Bør jeg vente litt, ihåp av lcd blir bedre?Vet noen om noen nye lcd modeller som er på vei?

Håper mange kan hjelpe meg til og gi meg et svar.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, velkommen til Avforum.

Først og fremts, myten om at LCD er veldig tregt er avlivet nå om dagen , de begynner og blir utrolig hurige og man velger kanskje LCD hvis man har lyst på en skjerm under 40".
    Over er det plasma som gjelder, Sharp har en ny 42" plasma har fått knallkritikker og koster "bare" utrolige 29000.
    Det med brenning er ikke noe problem, hvis du ikke går ut og måker hagen mens spillet står på 8)
    Litt vanlig forsiktighet så går det bra!

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Det med brenning er ikke noe problem, hvis du ikke går ut og måker hagen mens spillet står på.
    Ikke det at jeg har noe peiling på hvor sårbar plasma-TV er mot innbrenning av grafikk. Men ved bruk av spill med statisk grafikk (deler av skjermen som ikke endrer bilde), vil man sannsynligvis utsette skjermen minst like mye for innbrenning som ved å "måke snø" med spillet på.
    Eller .....?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en kompis som ville det samme som deg. tok han med til gorm så han fikk se en X1 med rammespendt greyline lerret. han kjøpte X1 dagen etter...
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Generelt; plasma gir bedre kontrast og størrelse for pengene og har egenskaper som godt passer hvis du også benytter skjermen til hjemmekino/film.

LCD gir høyere oppløsning, men mindre størrelse og langt lavere kontrast, og passer dermed bedre som enn stue-TV, hvis du ikke benytter skjermen mye til hjemmekino. En annen fordel med LCD er selvsagt at den ikke er utsatt for innbrenning. Det er heller inget minus at du kan koble opp mot PC med knalloppløsning.

Jeg har imidlertid valgt plasma allikevel rett og slett fordi bildekvalitet for øyeblikket ikke etter min mening kan sammenlignes med LCD, den er totalt overlegen, da spesielt på film. På NRK nyheter og annet TV-"snadder", er imidlertid LCD-TVen helt ypperlig...

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har en tilsvarende sum å bruke på ny "TV". Har fått en bra pris på Loewe Aconda 40" med tilhørende bord hos HIFI-klubben, men nå begyner jeg å tvile. Synes bilde på den Acondaen er utrolig strøkent, nesten uansett hva du hiver på den.

Projektor er ikke et alternativ, grunnet at det ville blitt ca. 2 meter mellom projektor linse og lerett (tatt utgangspunkt i en X1). Dette blant annet fordi at lerret ville ha måtte henge ned foran tv`en, som ville blitt brukt til NRK og slikt piss..

Men "dumme" meg har lest litt her på foraene og fått øynene opp for de 2 plasma skjermene fra Pioneer, *sikle* bilder og med dertil matchende pris essverre. Nå er både kona og jeg film idioter, så det å brukt snaut 60k / 80k på en plasma skjerm.. er ikke helt utenkelig.

Noen som har en av 2 Pioneer plasma skjermen og synes denne prisen er verdt kjøpet? Har ikke sett "vanlig" fjernsyn på en slik skjerm, er det bildet bra (selvfølgelig avhengig av type motak)? Hva er anbefalt sitte avstand til en 43" og en 50" Plasma skjerm?

:?

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med brenning er ikke noe problem, hvis du ikke går ut og måker hagen mens spillet står på 8)
    Ikke helt enig, hvis du er entusiastisk spiller (eller flere personer) kan man helt fint spille 10-12 timer i strekk, og med noen spill og plasmaer kan det være nok til å gi innbrenning. Jeg fikk innbrenning på min Hyundai plasma etter en slik økt, og er tilbøyelig til å anbefale LCD.

Pioneer-plasmaene later til å tåle mer enn mange andre (se tråd om innbrenning), men de er ikke tilgjengelige for et budsjett på 40k.

Newcomer Theater sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, velkommen til Avforum.

Først og fremts, myten om at LCD er veldig tregt er avlivet nå om dagen , de begynner og blir utrolig hurige og man velger kanskje LCD hvis man har lyst på en skjerm under 40".
    Over er det plasma som gjelder, Sharp har en ny 42" plasma har fått knallkritikker og koster "bare" utrolige 29000.
    Litt vanlig forsiktighet så går det bra!
    Er det denne Sharp skjermen du sikter til?

http://www.plasmatvbuyingguide.com/p...-pz43hv2u.html

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fujitsu plasmaene synes jeg er temmelig råe! :P

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philips 37-PF-9965 til 35.000 kroner er vel noe av det bedre du kan få innen 40.000 kroner :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Mitt enkle bidrag:

Prøv deg frem på hvor stor skjerm som passer til betraktningsavstanden. Har selv forsøkt plasmaskjerm (42") i en installasjon hvor korteste avstand ble 2 meter og det ble feil i forhold til intensitet og bildeoppløsning. Der ble resultatet en 30" LCD i stedet.
    Tenk over hvor mye lys som vanligvis er i rommet når skjermen brukes. Jeg føler: mye lys i rommet = plasma, lite lys = LCD
    Husk at skjermens oppløsning og evne til å konvertere et videosignal av avvikende format er avgjørende for bildekvaliteten. Dersom du kan finne en skjerm som har samme oppløsning som videokilden = godt bilde.
    Jeg ville ikke brydd meg om fare for innbrenning ved spill; bare sørg for å kjøp en skjerm som har innebygget screen-saver, hvor du "nesten umerkelig" kan flytte bildet valgfritt antall piksler i løpet av en valgfri tidsperiode.
    Når jeg har levert plasmaskjermer som informasjonsskjermer(som ofte blir hengende lenge med samme bilde), har jeg justert screen-saver slik at innbrenning har vært unngått.
    Lykke til!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K-N-E
    Når jeg har levert plasmaskjermer som informasjonsskjermer(som ofte blir hengende lenge med samme bilde), har jeg justert screen-saver slik at innbrenning har vært unngått.
    Hvordan formidler man informasjonen da? :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Burde kanskje beskrevet screen-saver funksjonen bedre. Den fungerer ikke slik som på en pc, at bildet erstattes av et bevegelig mønster. Det beste forklarende uttrykket er vel kanskje det som CRT-produsentene har brukt, Picture Orbiting, bildeinformasjonen beholdes, men flyttes sakte rundt på rørene eller plasmakjermen.
    OK ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0