720 kontra 1080

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 136
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

720 kontra 1080

Planlegger å kjøpe en plasma-TV etter ferien. Har projektor som jeg bruker til film. Kilde vil trolig bli det digitale bakkenettet, og muligens litt DVD innimellom. Når Blu-ray kommer i hus, blir det brukt på projektoren. Har det da mye for seg å kjøpe en 1080 skjerm, eller er det kun marginale forskjeller i bildekvalitet? Har heller ikke tenkt å kjøpe større enn 42". Har ikke lest noe om noen konkrete sammenligninger, anyone?

Nå kommer jo snart Panasonic PZ700-serien, og jeg vil tippe at 42" vil koste godt under 20k, den koster 20 tusen svenske over grensa. Men hvis det er tilnærmet likt bilde, ser jeg ingen vits å betale bortimot det dobbelte.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk 1080p-tv på 1080p-kilder. Ingen kanaler sender 1080p iløpet av neste 10 årene, planlegger å sende 720p. 720p fører til oppskalering, dvs. fylle inn pixler, på 1080p-tver.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt en såkalt 720p TV (768p er det vel egentlig, skalering uansett) når det er så liten størrelse som 42" med mindre du skal sitte halvannen meter unna.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gidd å bruk dobbelt så mye for den TV'en! 1080p på en 42" er bare tøys, om du ikke skal sitte med øyeeplet klistret inn i skjermen. I tillegg vil jo HDTV gå i 720p, som påpekt her..... Spar de 10.000,- i mellom, eller bruk de på noe annet gøy!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080p er uansett hvordan man ser på det ikke verdt dobbelt så mye penger som 720p - så mye bedre blir ikke bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gidd å bruk dobbelt så mye for den TV'en! 1080p på en 42" er bare tøys, om du ikke skal sitte med øyeeplet klistret inn i skjermen. I tillegg vil jo HDTV gå i 720p, som påpekt her..... Spar de 10.000,- i mellom, eller bruk de på noe annet gøy!
    1080p er uansett hvordan man ser på det ikke verdt dobbelt så mye penger som 720p - så mye bedre blir ikke bildet.
    Meget fornuftig. Nå må denne 1920x1080p "hypen" snart ta slutt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Meget fornuftig. Nå må denne 1920x1080p "hypen" snart ta slutt.
    Enig. Skal du ha projektor og stort lerret er nok 1080p å foretrekke, men på en "liten" 42" har det minimalt/ingenting å si.

Har sett 720p kontra 1080p på en Samsung full HD 22". Satt med nesa inn i skjermen og så allikevel ikke et dugg forskjell.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om prisforskjellen på en 42" 768p og en 42" 1080p var en tusenlapp eller mindre (ellers samme specs.)? (Slik som med Tatung).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Hva om prisforskjellen på en 42" 768p og en 42" 1080p var en tusenlapp eller mindre (ellers samme specs.)? (Slik som med Tatung).
    Da sier vel det sitt om Tatungen... Ville aldri kjøpt et slikt billigmerke. Hvis noe er for godt til å være sant, så er det nettopp det.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt ville jeg valgt 1080p, HVIS det gav meg bedre bilde.
    Et godt bilde er mye mer enn antall pixler.
    Farge gjengivelse, deinterlacing og andre prosesseringer har større innvirkning enn hvor mange pixler panelet har etter min mening.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hvis det handler om gaming i native 1080p? Er det ikke greit at det blir 1:1 hvis kilden er PS3/X360 (tror ikke X360 har spill i 1080p ennå though)
    Hva med film, det er vel bedre at et signal sendes rett igjennom, istedenfor at det må nedskaleres til 720P?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde Tatung hadde fått noenlunde greie reviews jeg. Ingenting å samle på altså?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer claims that 1080p resolution cannot be resolved by the average person when sitting further than an arm’s length away from the screen (for a 50-inch or smaller TV)
    Jeg synes dette sier det meste.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg synes dette sier det meste.
    Det sier vel igrunnen alt. Da blir det nok en 42" Panasonic PV70 om ikke så lenge.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaring =) Tipper jeg bajser i FullHD da, tror ikke øyet mitt er så sårt at det ikke tåler "kun" 720P. 24fps skal jeg også klare meg uten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har vært mange ganger, men tråder som dette viser at den fremdeles er aktuell:

Dette er en graf fra en undersøkelse gjort av BBC for å bestemme hvilken utsendt oppløsning som var nødvendig og tilstrekkelig for seere i England. Først ble det funnet at gjennomsnittlig sitteavstand i Engelske hjem var 2.7 meter, og man antok at normale brukere ikke ville slå ned vegger selv om de kjøpte stor flatskjerm og fikk HD-signaler.

Ved å presentere et testpanel for still-bilder på en liten, høyoppløst crt-skjerm var man i stand til å estimere hvor stor pixelstørrelse vi er i stand til å nyttiggjøre oss.

Min fortolkning av grafene over:
    720p har noe for seg allerede fra 27" tv ved 2.7meter avstand. For å få noen nytte ut av 1080p må vi sannsynligvis helt opp i 56". De fleste vil synes at 56" ved 2.7 meter blir ubehagelig stort og nært.

Det er ikke umulig at enkelte av oss har spesielt godt syn, eller at spesielt krevende kildemateriale tøyer grensene litt. Samtidig så vil "typisk" tv-materiale også være begrenset av komprimering, skalering, evt deinterlacing etc. Hardt komprimert 1080p trenger ikke å inneholde flere detaljer enn lett komprimert 576i, tvert imot.

Siden jeg sitter 3-4 meter unna skjermen og 40" var passe stort ihht lommebok og interiør-medarbeideren så vurderte jeg 1080p som nært verdiløst for meg personlig. Jeg er derimot opptatt av best mulig SD og 720p innhold, og dynamikk i skjermen (som er et punkt hvor alle flatskjermer kunne ha vært bedre).

-k

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende svar (som alltid)

Grunne jeg spurte var at jeg vurderte Tatung (42") 720p, som ville kostet meg ca 11K. Nå viser det seg at Tatung (42") 1080p vil være ukens tilbud på Komplett (om ca 16 minutter ) og koste 10K (altså 1K BILLIGERE enn 720p) - da synes jeg "full-HD" var helt greit...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720P vs 1080P
    Alle produkter man kjøper - kjøper man i henhold til bruk! Skal man kun se TV har det ingen hensikt å kjøpe en TV som supporterer 1080P. Men skal man benytte diveres HD materiell som film, mot PC etc. er det ingen tvil om at man kan se bedre kvalitet! Utover høsten vil vi se en mengde filmer i blueray format! Ved bruk mot PC er det panelet som bestemmer max oppløsning - som på en standard PC skjerm! En 720P skjerm supporterer max 1360x768 (6 pixler borte dersom man har 1:1 pixelmapping)

Til orientering selges Tatung V42MAGI primært i Sverige og Danmark! Dette er en TV for bakkenettet! Med DVB-T tuner og CI slot for betalTV! Tatung kommer med tilsvarende TV for det norske bakkenett til høsten!

Tatung Nordic - Tom

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tatung
    Skal man kun se TV har det ingen hensikt å kjøpe en TV som supporterer 1080P. Men skal man benytte diveres HD materiell som film, mot PC etc. er det ingen tvil om at man kan se bedre kvalitet!
    Leste du posten min litt lengre opp? Har du noen kommentarer til BBC sitt forsøk?

-k

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"konklusjon"

Så "konklusjonen" er kjøp flatskjerm til "normal" pris med 720p for bruk til tv titting (digital tv) og DVD? Jeg har kjøpt rotel dvd med "oppskalering til 1080p" vil dere fortsatt anbefale å gå for en 720p?
    Dersom jeg invisterer i BD eller HDDVD vil dere anbefale 1080p?

NJJ

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •