720 kontra 1080 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 136 av 136
    Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det sier att full effekt av 720p på 50" skjerm oppnås på 3 meter,sitter du nærmere enn det burde du vurdere 1080p på en 50" skjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Det sier att full effekt av 720p på 50" skjerm oppnås på 3 meter,sitter du nærmere enn det burde du vurdere 1080p på en 50" skjerm.
    Jada, jeg kan lese skjemaet. Jeg sitter 4m fra skjermen, og har et praktfullt bilde med min 508XD.
    Er i gang med å bytte ut noen vinduer og litt lydisolering. Når det er ferdig setter jeg opp 3m bredt lerret og 1080p prosjektor, så blir det en flott overgang fra flatskjerm til kino.

Som jeg har skrevet tidligere i tråden vurderte jeg 1080p. Men jeg ser ikke forskjell som er utslagsgivende for meg, og i tillegg ønsket jeg en skjermoppløsning som prosessoren klarer uten å noensinne hikke, hvilket det er større sjanser for med 1080p. (Om enn veldig liten med høykvalitets skjermer).

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi.... det forrige innlegget var ikke ment til deg,sorry hvis det kunne misforstås,jeg tviler ikke på dine evner ops:

Har selv 428xd'n men har bestilt 508d'n og sitter på en 2,5-3 meters avstand
    Gleder meg til og prøve ekte 1080p.

Det neste som vil bli byttet er projektorn men sitter litt på gjerde og venter på JVC HD2

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC Hd2 er påvei, men heite HD100, Er eit par tråder om den på forumet her..

Litt for dyr for min del, men venter på den likevel. Rekner med eit par HD1 kjem for salg pent brukte da..;-) November er det vel release synes eg å huske.

Newcomer SCART_Vader sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min endeløse "Quest for flatskjerm" er inne i en Philips-fase.

Vurderer 32PFL9632 vs 37PFL9732, på en sitteavstand på 2,5 meter.
    Rent størrelsesmessig føler jeg at 37" vil være plenty - trenger jeg større blir det projektor. Plassmessig sett blir det trangt med alt større enn 32" (møblering).

Utfra kurvene og praten på denne tråden virker det som jeg med god samvittighet kan velge 32" og 720p. Begge modellene spiser alt av format inn (inkl. 24/25/30 Hz).

Bortsett fra størrelse og oppløsning er det vel stort sett bare 3 vs 2 kanalers Ambilight som er forskjellen.

Skulle jeg "velge å ha plass til" en 37" ville jeg nok mest sannsynlig gå for full pakke med 1080p, siden 37" er minste TV-størrelse med FullHD.

Når prisene er 13000 og 22000 for h.h.v. 32" og 37" utgavene, taler det mest for 32" - så får heller 1080p vente til en eller annen projektor.

Noen Philips-erfaringer ang. 720 vs 1080?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 47PFL9732 på omtrent samme sitteavstand. Jeg vil tro du vil få rimelig liten nytte av 1080p når tv'ene blir såpass "små" som 32 og 37". Jeg ser greit forskjell på 1080p og 720p filmer på min, men på 10-15 tommer mindre vil du nok neppe se forskjell. Jeg tror du nok bør velge etter hva slags størrelse du vil ha og ikke oppløsning i din situasjon.

Når det er sagt så synes jeg personlig at Ambilight funker mye bedre når du har det på 3 sider kontra 2.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan diskuteres lenge. Grunnen til at jeg trekker frem eksempler som kraftledninger og denslags er at det er på sånne ting jeg ser problemene i praksis. Jeg har selv 720p på 84" på rett over 3 meter, og det er altfor altfor lite. Etter det siste skjemaet der er jeg da også langt inne i "Benefits of 1440p starts to become visible".

Jeg legger ved et lite bilde. Skjermen her er 1280 punkter bred. Den er 19", og om man viser et 16/9-bilde på den burde den være ca 16,5". Jeg får ikke gått stort lenger enn 3,5 meter unna den siden rommet ikke er større, men selv på den avstanden er det helt tydelig hvor linjene skifter pixelrad. I følge det siste skjemaet som kom der skal man opp i 60" før man får "full utnyttelse av 720 linjer" på den avstanden, men det er altså ikke noe problem å skille pixlene fra hverandre på en 16,5" på samme avstanden. Jeg er klar over at dette ikke er et realistisk bilde, men det representerer worst case. Hvis man vil ha bildet mykt nok til at man ikke vil se slike problemer, må man filtrere det ganske mye, og fjerne høyfrekvent informasjon som er slik at den avslører pixelstrukturen. Det fremgår av dette at heller ikke 1080p er i nærheten av å ha høy nok oppløsning til å kunne ha et "uendelig skarpt" bilde, slik som mitt lille testbilde her, men det er naturlig nok bedre.

Håper dette gir noen mening. Det hjelper ikke at en eller annen artikkelforfatter sier at jeg ikke kan se pixelhoppingen i dette testbildet på denne lille skjermen på 3,5 meters avstand, når jeg faktisk kan se den, attpåtil med for svake briller.

For svingende, folk har jo problemer med SDE på projektorer, hvor linjene mellom pixlene er 1/10 av bredden på pixlene, men vi skal liksom ikke kunne skille pixlene fra hverandre?

På tide å sove.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Dette kan diskuteres lenge. Grunnen til at jeg trekker frem eksempler som kraftledninger og denslags er at det er på sånne ting jeg ser problemene i praksis. Jeg har selv 720p på 84" på rett over 3 meter, og det er altfor altfor lite. Etter det siste skjemaet der er jeg da også langt inne i "Benefits of 1440p starts to become visible".
    Men da er det jo ikke uoverensstemmelse mellom skjema og virkelighet?
    Jeg legger ved et lite bilde. Skjermen her er 1280 punkter bred. Den er 19", og om man viser et 16/9-bilde på den burde den være ca 16,5". Jeg får ikke gått stort lenger enn 3,5 meter unna den siden rommet ikke er større, men selv på den avstanden er det helt tydelig hvor linjene skifter pixelrad. I følge det siste skjemaet som kom der skal man opp i 60" før man får "full utnyttelse av 720 linjer" på den avstanden, men det er altså ikke noe problem å skille pixlene fra hverandre på en 16,5" på samme avstanden. Jeg er klar over at dette ikke er et realistisk bilde, men det representerer worst case. Hvis man vil ha bildet mykt nok til at man ikke vil se slike problemer, må man filtrere det ganske mye, og fjerne høyfrekvent informasjon som er slik at den avslører pixelstrukturen. Det fremgår av dette at heller ikke 1080p er i nærheten av å ha høy nok oppløsning til å kunne ha et "uendelig skarpt" bilde, slik som mitt lille testbilde her, men det er naturlig nok bedre.
    Nå kan det jo argumenteres med at det du ser ikke er et resultat primært av skjermen men av skaleringen/kilden. Å rendre imaginære diagonale linjer som monokrom grafikk uten dithering er en fundamental feil.

En skalerer som får inn slike linjer ved en oppløsning på f.eks 1080p vil glatte ut trappetrinnene ved skalering til 720p. Et kinokamera som fanger slike kraftlinjer vil pga optikken og prosessen ved konvertering til video også glatte ut slike linjer.

Det er litt som å si at 44.1kHz samplingsfrekvens for CD er alt for lite på bakgrunn av et syntetisk generert signal uten båndbreddebegrensning. Det vil aliase som fy, akkurat som gode gamle Nyquist har prediktert.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

508xd

til dere som er så heldige og har anskaffet pioneerskjermen;

Jeg sitter ca 2-2,5m ifra skjermen.. hvordan syntes dere bildet er da?
    Ser dere tydeligt pixlene?.. i forhold til når dere sitter 3m ifra.

jeg skal anskaffe meg et apparat, men har ingen erfaring med 720p kontra 1080p..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Full HD

Har nettopp kjøpt en Samsung LE37M87 og ser absolutt forskjell på 720 og 1080. Sitter ca. 2 meter fra skjermen. 720 er absolutt bra, men det er heller ingen tvil om at 1080 er fantastisk mye skarpere. Ettersom HD-DVD spillere for PC allerede koster under 1000,- kr, er jeg overbevist om at full HD var det rette valget.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TRL
    Har nettopp kjøpt en Samsung LE37M87 og ser absolutt forskjell på 720 og 1080. Sitter ca. 2 meter fra skjermen. 720 er absolutt bra, men det er heller ingen tvil om at 1080 er fantastisk mye skarpere. Ettersom HD-DVD spillere for PC allerede koster under 1000,- kr, er jeg overbevist om at full HD var det rette valget.
    De fleste undersøkelsene går ut ifra hva øyet kan nyttiggjøre seg.

Det er ingen tvil om at f.eks dårlig prosessering kan gi forskjeller langt utover det lab-testene viser.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    I tillegg skriver du at "folk ikke ser forskjell". Det er jo ikke DET jeg bestrider; hva andre ser. Jeg har sagt at jeg mener å se forskjell dersom kilden er 1080p.
    Den forskjellen, er det da snakk om en 720p TV du sammenligner med en annen 1080p TV? Eller er det 720p signal kontra 1080p signal på den samme full-hd TV'en?

Det er ikke så vanskelig å se forskjell på 720p og 1080p signal på en full-hd TV på grunn av skalering, det er litt verre å se forskjell på en 720p TV og 1080p TV hvor du mater begge med samme signal.

Dersom du mener du ser forskjell på dette er jeg også litt nysgjerrig på avstanden du vurderer dette fra. Slik jeg har forstått det er ikke poenget med full-hd flere piksler men mindre piksler - eneste måten å oppnå mindre piksler på en større flate blir å legge til flere av dem.

TRL, På en Full-HD TV ser du lett forskjell på HD-ready signal og Full-HD signal siden TV'en oppskalerer signalet dårlig. Dersom du setter en HD-ready TV og en Full-HD TV ved siden av hverandre får du en helt annen situasjon. Er TV'ene i samme prisklasse kan du nesten regne med at HD-ready tv'en overgår full-hd tv'en på 720p signaler.

Selv har jeg foreløpig satt av et beløp til innkjøp av TV men funderer enda over om Full-HD er noe jeg vil ha nytte av eller ikke. Så fort som utviklingen går nå for tiden har jeg ikke noe hastverk med å kjøpe.
    De fleste PS3-spill er enten ikke 1080p i det hele tatt, eller de er oppskalert. Nesten ingen (utenom de nedlastbare småspillene) er faktisk 1080p. Eneste bruksområdet jeg ser egentlig må være å koble den til en PC, Bluray-filmer har jeg ikke tenkt å handle inn. Utvalget er for dårlig og jeg kjøper nesten bare gamle filmer på billigsalg.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting å vurdere er at det nesten ikke finnes skikkelige HD skjermer for 720p, de fleste er 1366 x 768 eller liknende bastard formater. HD er enten 1280x720 eller 1920x1080 - 1366 x 768 FINNES IKKE - dermed må disse TV´ene skalere bildet med de tilhørende kvalitetstap dette medfører.

Jeg ville aldri kjøpt en TV med "PC oppløsning" på 1366 x 768 for bruk til film/tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    En ting å vurdere er at det nesten ikke finnes skikkelige HD skjermer for 720p, de fleste er 1366 x 768 eller liknende bastard formater. HD er enten 1280x720 eller 1920x1080 - 1366 x 768 FINNES IKKE - dermed må disse TV´ene skalere bildet med de tilhørende kvalitetstap dette medfører.

Jeg ville aldri kjøpt en TV med "PC oppløsning" på 1366 x 768 for bruk til film/tv.
    Men ofte vil en 1080p tv skalere også:
    1. Hvis den har overscan så vil den alltid skalere
    2. Hvis den får inn 1080i video så vil den gjøre deinterlacing (som ikke er så innmari forskjellig fra skalering)
    3. Hvis den fores med noe annet innhold enn 1080 (dvs det aller mest av innhold)

Skalering er kritisk på endel typer innhold - som PCdesktop, spesielt hvis oppløsningen er lav. Når oppløsningen er så høy (eller pixelstørrelsen så liten) at man uansett sliter med å få med seg detaljene, så er ikke skaleringsartefakter noe jeg bekymrer meg over.

Frame-rate-konvertering derimot...

-k

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Du har tydligvis ikke sett en 508xd i aksjon

Jeg har akkurat kjøpt meg en slik ( 1366 x 768 ) mens pappa har kjøpt en Panasonic TH50-PZ70 (full hd). Vi sitter omtrent like langt fra TVene (ca 2.7 meter)

Jeg har nå sett endel blueray filmer på begge og kan ikke si at jeg har merket noen forkjell i hvordan bildet oppleves når det gjelder oppløsning/skarphet (er det noen forskjell er det isåfall bitte små nyanser) og ja jeg har et godt syn!

Snakker vi kontrast, sortnivå, panoreringer og farger derimot ligger TVen min mange hakk forrand! Så hvem av disse tror du det egner seg best å se film på ?

Hadde folk bare testet ut faktiske forhold før de uttaler seg hadde mange unødvendige myter ikke eksistert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    ...
    Hadde folk bare testet ut faktiske forhold før de uttaler seg hadde mange unødvendige myter ikke eksistert.
    Til hans forsvar så sier han bare at han aldri ville ha kjøpt en tv med 1366*768 til film/tv, ikke at de definitivt er dårlige, eller dårligere enn FullHD.

Jeg tror at det går en naturlig "opplysnings-vei" fra man er uinteressert, via elkjøp-brosjyrer og fokus på FullHD, til andre ting som kontrast og temporære egenskaper, og kanskje de som er virkelig interessert konvergerer på et syn hvor spesifikasjoner sier lite eller ingenting om faktisk ytelse.

-k

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •