720 kontra 1080 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 136
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Glem 90-100" lerret, på de størrelsene er det vel ingen uenighet om at 1080P er merkbart bedre enn 720P. Poenget til Knutinh og de undersøkelsene som er gjort på dette er at folk ikke ser forskjell på 1080P og 720P på normal sitteavstand så fremt andre parameter er like. At en skjerm er 1080P er INGEN kvalitets-stempel overhodet, og bør ikke blir brukt som et basis for en diskusjon om en skjerm er god eller ikke. Det blir som å diskutere hva som er best av et 6mp og et 8mp digitalkamera, uten å vite noe om andre parameter.

Det er slike påstander som får folk til å løpe til nærmeste Elkjøp butikk og tømme lommeboken på den billigste 1080P skjermen de finner.....
    Vi må ha lik forutsetning for diskusjonen her. Du sier glem 90-100", men nevner normal sitteavstand. Hvor stor skjerm snakker du om, avspilt med hvilken kilde?

Jeg mener at man ikke kan snakke om oppløsning isolert, fordi skjermene med 1080p er som regel mer påkostet enn de med 720p. Det betyr ofte bedre prossesering, bedre farger og ofte bedre sortnivå. Og det er den totale bildekvaliteten man opplever.

På projektorsiden kan nevnes Mitsubishi HC3100 vs HC5000. Forskjellen mellom de to projektorene er så mye mer enn KUN 720p vs 1080p.

Et annet eksempel er Pioneer PDP-507 vs Pioneer PDP-5000EX.

Derfor blir det vel ganske vanskelig å sammenligne KUN oppløsning.

I tillegg skriver du at "folk ikke ser forskjell". Det er jo ikke DET jeg bestrider; hva andre ser. Jeg har sagt at jeg mener å se forskjell dersom kilden er 1080p.

Men denne diskusjonen utvikler seg snart til å bli helt meningsløs. Folk må jo kjøpe ut i fra sine behov, økonomi og hva en selv klarer å se. Står man på Elkøp og ikke ser forskjell på de to, så kjøper man den billigste.

Hva er poenget med at man på død og liv skal ha de som mener de ser forskjell på de to oppløsningene, til å overbevises om at det ikke finnes noen forskjell, selv om oppløsningen er dobbelt så høy på 1080p?

Jeg har sett det, og har sett forskjell. Jeg har derimot ikke sett alle skjermer med de oppløsningene. Det finnes jo påkostede- og mindre påkostede skjermer i alle oppløsninger...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Vi må ha lik forutsetning for diskusjonen her. Du sier glem 90-100", men nevner normal sitteavstand. Hvor stor skjerm snakker du om, avspilt med hvilken kilde?
    42" eller 50", 3m avstand på BD/HD-DVD kan være en god start. Tråden handler om flatskjermer, ikke prosjektorer.

Jeg mener at man ikke kan snakke om oppløsning isolert, fordi skjermene med 1080p er som regel mer påkostet enn de med 720p. Det betyr ofte bedre prossesering, bedre farger og ofte bedre sortnivå. Og det er den totale bildekvaliteten man opplever.
    Du mener med dette at vi kan si LCD-skjermer er mer påkostet enn plasma-skjermer?

På projektorsiden kan nevnes Mitsubishi HC3100 vs HC5000. Forskjellen mellom de to projektorene er så mye mer enn KUN 720p vs 1080p.
    Forskjellen mellom flatskjermer og prosjektorer, er at 1080P prosjektorer er som regel så mye dyrere at de må tilby noe "mer" enn bare oppløsning. Flatskjerm-markedet er balansert mellom 2 ulike teknologier, der den ene (plasma) per i dag ikke kan enkelt lages i 1080P uten at prisen går i taket.

Et annet eksempel er Pioneer PDP-507 vs Pioneer PDP-5000EX.
    Flott eksempel, men det taler ikke for dine argumenter. PDP-507 har bedre spec på for eksempel kontrast enn den dobbelt så dyre 5000EX. På 5000EX betaler man for å få en av markedets eneste 1080P plasma. Jeg har faktisk sett de side om side, og kan si med en gang at 1080P overhode ikke forsvarer summen det kreves for en slik skjerm.

Derfor blir det vel ganske vanskelig å sammenligne KUN oppløsning.
    Nøyaktig mitt poeng. Når det kommer til flatskjermer, er det ingen kvalitets-stempel at skjermen er 1080P. Jeg ville tatt en Pioneer eller Panasonic 720P anyday over de fleste 1080P skjermene som finnes på markedet i dag. Igjen finnes det modeller som er meget bra, men det er fordi de har andre teknologier som gjør de bra, ikke fordi panelet er 1080P. 1080P kommer for å bli, og til slutt vil det sikkert bli prisverdig. Men per i dag er det ingen grunn til å stille krav om 1080P ved et TV-kjøp IMHO.

I tillegg skriver du at "folk ikke ser forskjell". Det er jo ikke DET jeg bestrider; hva andre ser. Jeg har sagt at jeg mener å se forskjell dersom kilden er 1080p.
    Tør jeg spørre hvem 1080P skjerm du har A-B testet mot en 720P skjerm (på samme kilde), og hva du merket forskjell på?

Hva er poenget med at man på død og liv skal ha de som mener de ser forskjell på de to oppløsningene, til å overbevises om at det ikke finnes noen forskjell, selv om oppløsningen er dobbelt så høy på 1080p?
    Beklager utrykket, men det er et idiotisk argument og totalt irrelevant for diskusjonen. Det er ikke snakk om å overbevise de som hevder at det er forskjell. Det er snakk om å overbevise de som sitter med sparepengene på seg og lurer på om de skal velge LCD skjerm foran plasma kun fordi de har blitt overbevist om at 1080P er bedre, eller om de skal legge på ekstra 40 000,- til for å få en 1080P plasma. For meg virker det helt uforståelig slik teknologien er per i dag. Oppløsningen er dobbelt så stor, men det hjelper ingenting når man sitter alt for langt unna TV`en til å kunne se den ekstra skarpheten 1080P gir. Velg den TV`en med best bilde....

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier er at det er bedre at han med sparepengene bruker 27.000 på f.eks en Pioneer PDP-507 med 768p, enn 27.000 på f.eks en Samsung LE46M86 med 1080p?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier er at det er bedre at han med sparepengene bruker 27.000 på f.eks en Pioneer PDP-507 med 768p, enn 27.000 på f.eks en Samsung LE46M86 med 1080p?
    Jeg ville ikke valgt Samsung basert på det at den var 1080P for å si det slik, og jeg personlig ville ikke ha valgt en 46" over en 50". Ei ville jeg ha sammenlignet en 2007 modell mot 2006 modell med den rivende utviklingen flatskjermer er i.... Jeg ville faktisk ikke valgt LCD-skjerm i det hele tatt, men det er basert på personlige preferanser og bruksområde.

Diskusjonen baner ned i dette; er 1080P et vesentlig kriterium for å velge en flatskjerm? Vi kan godt diskutere andre parameter, men som svar på det tråden handler om mener jeg det ikke bør være prioritert i jakten på en flatskjerm. For meg blir det som å velge digitalkamera etter oppløsning....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TRL
    Du har jo rett, 576i for PAL. Amerikanerne som kjører 480p :-)

1080i og 720p bruker vel omtrent samme båndbredde, men hovedpoenget var egentlig formatet og oppløsningen på TV. Et 1080i-signal er bedre på et 1080-tv enn et nedskalert 1080i-signal på et 720-tv.
    Det er fryktelig vanskelig å snakke om hva som er "best" uten å ta en drøss av forbehold, og som diskusjonen viser lengre opp så avstedkommer det alltid en masse debatt og uenighet av en eller annen grunn.
    Mener å huske at 1080i også er satt til 50Hz i Europa slik det alltid har vært på PAL (mot 60 på NTSC). Videre fikk jeg forståelsen av at 720p derfor kom til å bli mest brukt. Det gjelder jo også på satelitt til en viss grad, men så vidt jeg vet bruker de 30 Hz, så det er en liten forskjell. oooops, rettelse - 60 Hz på 1080i, 30 Hz på hvert halvbilde.

Men hva mener du om 720 vs 1080 ?
    Jeg tror at alt materiale vil gå på 50Hz i europa, enten som 50 progressive frames (f.eks 720@50p) eller som 50 interlaced fields (f.eks 1080@50i). Dette har sammenheng med nett-frekvensen (strømmen) på 50Hz.

Men teknisk sett så skal vel HD-ready skjermer håndtere 60Hz-baserte strømmer, og jeg er ganske overbevist om at når en video/film-sekvens først er filmet i med et antall fields/frames pr sekund så er det nesten alltid best å transportere og vise sekvensen uendret. Dvs at importerte amerikanske serier nok ville se bedre ut på flatskjermen om TVN og TV3 ikke gjorde frame-rate-konversjon, men sendte signalet uendret ut.

På den andre siden ville jo ikke CRT-tver taklet et slikt signal særlig bra, og dermed må vi enten vente 30 år på at alle crt-tver er byttet ut, eller legge opp til ekstra prosessering i set-top-bokser som konverterer signalet hvis nødvendig...

Angående 720p vs 1080i:
    Jeg mener at et tv-system må forutsette at alle brukere har ingen teknisk interesse eller kompetanse i det hele tatt, og at innholdsleverandører gir totalt beng i lyd/bilde-kvalitet. Og at dersom det finnes et "flagg" i strømmen som gir informasjon så vil de forskjellige hardware-leverandørene takle dette totalt forskjellig. Ut fra et slikt pessimistisk verdenssyn så mener jeg at 720p har en viktig fordel: det er banalt enkelt. Man får et antall frames som skal vises på et display.

Hvis man er litt mindre pessimistisk så mener jeg at 1080i kan ha fordeler mhp visning av "24p" kinomateriale.

-k

Newcomer shaolin99 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med Knut.. Skal man kjøpe en 42" TV til film/TV så er ikke 1080P avgjørende i dag. Men hva med en TV som også skal brukes til konsollbruk? Både PS3 og Xbox360 vil nok komme med mange saftige spill i 1080P. Med dobbel oppløsning i forhold til 720P så bør jo man få et mye mer detaljert bilde når man spiller konsoll på 1080P. Dette kan vel være et avgjørende poeng for noen når de skal kjøpe TV i dag.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå høres det plutselig ut som om jeg er uenig i det?! Jeg har lenger opp sagt at det ikke er noe stort å hente på bildet med 1080p-skjerm dersom du kun skal se DVD/ TV.

det jeg har sagt er at jeg mener¨å se forskjell på en 1080p-skjerm helt ned i 40" dersom kilden er i HD. Har selv sett dette på Hifklubben, hvor skjermene sto side om side. Det er bare ett eksempel...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shaolin99
    Må si meg enig med Knut.. Skal man kjøpe en 42" TV til film/TV så er ikke 1080P avgjørende i dag. Men hva med en TV som også skal brukes til konsollbruk? Både PS3 og Xbox360 vil nok komme med mange saftige spill i 1080P. Med dobbel oppløsning i forhold til 720P så bør jo man få et mye mer detaljert bilde når man spiller konsoll på 1080P. Dette kan vel være et avgjørende poeng for noen når de skal kjøpe TV i dag.
    Poenget mitt var vel det motsatte av det du konkluderer:
    Når skjermen er tilstrekkelig "liten" og avstanden er tilstrekkelig "stor" så har 1080p i seg selv ingen gevinst foran f.eks 720p uansett innhold - selv spillekonsoller.

BBC-testen gav kanskje noen hint om hva hhv "stor" og "liten" kan være.

Nå høres det plutselig ut som om jeg er uenig i det?! Jeg har lenger opp sagt at det ikke er noe stort å hente på bildet med 1080p-skjerm dersom du kun skal se DVD/ TV.

det jeg har sagt er at jeg mener¨å se forskjell på en 1080p-skjerm helt ned i 40" dersom kilden er i HD. Har selv sett dette på Hifklubben, hvor skjermene sto side om side. Det er bare ett eksempel...
    Du sa vel selv at det er vanskelig å løsrive oppløsning fra andre parametre? Dermed er det vanskelig for en legmann (som meg) å gjøre seg opp en mening om 1080p i seg selv er bedre enn 720p for 1080p innhold ved f.eks 42" og 2.7 meter avstand fordi man knapt finner to skjermer som er identiske på alle vis utenom oppløsning. Selv to skjermer av samme modell kan tenkes å ha litt forskjellig kontrast etc.

Det er meget mulig at 1080p skjermer jevnt over er bedre på mange parametre enn 720p skjermer. I så fall kan man lett la seg lure til å formulere regelen "1080p er bedre enn 720p", når det man egentlig har observert er "De 1080p-skjermene jeg har sett ser bedre ut enn de 720p-skjermene jeg har sett".

Dette bør være relevant for Pioneer sine "små" plasmaer med 1024x768 pixler som får veldig mye skryt, sammenlignet med 1920x1080 lcd-skjermer av samme størrelse. Dette er to teknologier som er vanskelige å sammenligne, men jeg tror at mange kjøpere går for 1080p lcd-skjermen uten å ha vurdert skjermene side by side. Ved å gå ut med generelt råd om at "1080p er bedre enn 720p" risikerer du å bygge opp under en myte om at oppløsning er viktigste parameter ved skjermkjøp.

Jeg mener at det man ser selv bør være viktigere enn hva noen mener på ett eller annet forum. Men i den grad man lar seg styre av specs og påstander, så er min påstand at 720p vs 1080p ikke bør være en veldig viktig parameter ved valg av flatskjerm før man er oppe i veldig store displayer/projektor, eller sitter veldig nært skjermen. Hvis du sitter kloss oppi en 20" PC-monitor kan 1600x1200 eller 1920x1200 absolutt ha noe for seg. "Folket" er irrasjonelt opphengt i "ekte HD" på samme måte som de vil ha 10 megapixel i kameraet uten å stille spørsmål til optikken.

-k

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også sett både 42" og 37" med oppløsninger på 1024x768 og 1366x768 av plasma, og da jeg satt i normal avstand til skjermen, ble bildet veldig grovkornet etter min smak. Avstanden var da ca. 3 m.

For litt siden kikket jeg på en ny 40" LCD-skjerm fra Samsung. Jeg husker ikke hva den het, men den hadde 1080p og 15000:1 i kontrast (LCD-kontrast). Ved siden av sto plasmaskjermer fra både Pioneer og LG, samt ett par LCD-skjermer fra Sony sin siste serie. Jeg må si jeg var imponert over denne Samsung`en. Utrolig finkornet bilde, ingen hakking og et sortnivå som virkelig var bra. Den kostet litt under 20k.

Så det blir litt smak og behag. Man kan ikke si at LCD er dårligere enn plasma, for en LCD-skjerm er jo ikke bare èn skjerm. Det er mange modeller i forskjellige prisklasser. Jeg har sett mange bedrøvelige plasmaskjermer også; selv til relativt stive priser.

Men skulle jeg ha kjøpt en ny tv til ca 20k kr i dag, er jeg ikke i tvil om at jeg hadde kjøpt en slik Samsung med 1080p. Da er den fremtidssikret mtp oppløsnng (både HDTV og Bluray), og man får garantert en tv man vil være fornøyd med i lang tid. Tror man skal være rimelig kresen dersom man hadde mye å utsette på denne skjermen...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke tvil!

Nå har jeg spandert en uke i forskjellige butikker!
    Har sett alle mulige LCD 1080P vs. plasma 768 oppløysning.
    Der er ikke tvil, jeg ser forskjell, pikselstruktur fremtreder ganske tydelig på 768 paneler, faktisk må jeg øke avstanden til langt over det jeg bruker som vanlig avstand i hjemmet.
    For info, så vil jeg bruke ca: 2.1m avstand som standard hjemme.

Jeg snakker selvfølgelig 50” da.

Så, som sagt, ikke tvil, det blir 1080, hvis jeg kjøper 768, så vil jeg trege!

Dessuten så legger den lokale kabelleverandøren ut en pakke med alt digitalt inkludert Discovery HD, National Geographic HD, Voom, Silver HD, Canal +HD om 3 måneders tid.

Så det passer jo godt inn med Pioneer si 1080P vidunder, som kansje kommer i september!

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er heller ikke i tvil, og har akkurat samme oppfatning av 1080 vs 768. Så senest her om dagen, hvor Expert Fredrikstad, hadde en ny 1080p LCD (40") side-om-side ved en 768p LCD (40"). Begge fra Samsung. Det ble vist klipp både fra Canal+HD og vanlig DVD. 1080p fremviste tydelig flere detaljer.

Da jeg gikk bort til Pioneer og Samsung plasmaskjermene med 768-oppløsning på samme bildemateriale, var bildet vesentlig mer grovkornet og synlig pixelstruktur. Greit resultat ble det først da jeg sto ca. 4 m unna 50".

Så mitt klare råd:

Se og opplev selv. Mange her inne synser, uten kanskje å ha opplevd alt ved eget selvsyn. Dessuten har det skjedd mye på LCD-fronten hva anår sortnivå. DET beviste 40" til Samsung (1080p).

Men før jeg hadde bestemt meg helt, ville jeg nok ha ventet til jeg hadde fått en demo på Pioneer 508 med 16000:1 i ekte kontrast
    http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1385
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da Pioneer sin nye 508XD ble vist frem, ble det fortalt at den var 1080P. Alle var over seg av begeistring hvor skarp bildet var.....helt til Pioneer avslørte hemmeligheten med å si at de faktisk så på 768. Iflg. Pioneer selv må man en armlengde unna en 50" for å se forskjell på disse oppløsningene, og det er jo det folk stort sett gjør når de sammenligner TV i butikker. Blindtesten til BBC slo fast akkurat det samme, 1080P har ingenting for seg på normal avstand med størrelser opp til 50". Resultatene av undersøkelsen deres har vært linket til flere ganger på forumet.

Videre har samme 508-skjerm vist seg å være overlegen alle andre 1080P skjermer på markedet enda, inkludert Pioneer sin egen 1080P modell. Videre har det vist seg at 720P panel er en god del bedre på SD kilder enn 1080P , noe det ser ut til at vi må klare oss med mange år fremover.

Selv skal jeg ha 1080P prosjektor, men jeg gidder ikke bruke nesten 3 ganger så mye penger for å få en Pioneer 1080P plasma når jeg sitter 3m unna skjermen og over 75% av matrialet den blir foret med er SD. Da legger jeg heller de ekstra 50 000,- i bedre prosjektor.....og får virkelig store filmopplevelser...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Der er ikke tvil, jeg ser forskjell, pikselstruktur fremtreder ganske tydelig på 768 paneler, faktisk må jeg øke avstanden til langt over det jeg bruker som vanlig avstand i hjemmet.
    For info, så vil jeg bruke ca: 2.1m avstand som standard hjemme.

Jeg snakker selvfølgelig 50” da.
    Noen kommentarer:
    BBC-testen snakker kun om oppløsning i betydning romlig detaljgjengivelse. Effekter av displayteknologi på romlig gjengivelse som "screendor" for projektorer og utbredelsen av r,g og b subpixler er ikke inkludert.

For en avstand på 2.7 meter og 50" finner de at 1440 pixel i bredden har noe for seg framfor 1280. Hvis vi skalerer dette til din avstand på 2.1 meter så tilsvarer det en 64" ved deres avstand på 2.7 meter. Diagrammet viser helt kart at 1920 pixler i bredden kan oppfattes i den situasjonen du skisserer!

Hvis vi skal holde oss innenfor 95% konfidens-intervall så sier diagrammet at "720p" innhold (1280 horisontale pixler) bør være tiltrekkelig, hvis vist optimalt inntil ~47" ved 2.7 meter. Hvis vi halverer avstanden til 1.3 meter så går skillelinjen på ~23.5". Hvis vi dobler avstanden til 5.4 meter så går skillelinjen på 94"

http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp...les/WHP092.pdf

-k

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Da Pioneer sin nye 508XD ble vist frem, ble det fortalt at den var 1080P. Alle var over seg av begeistring hvor skarp bildet var.....helt til Pioneer avslørte hemmeligheten med å si at de faktisk så på 768. Iflg. Pioneer selv må man en armlengde unna en 50" for å se forskjell på disse oppløsningene, og det er jo det folk stort sett gjør når de sammenligner TV i butikker. Blindtesten til BBC slo fast akkurat det samme, 1080P har ingenting for seg på normal avstand med størrelser opp til 50". Resultatene av undersøkelsen deres har vært linket til flere ganger på forumet.

Videre har samme 508-skjerm vist seg å være overlegen alle andre 1080P skjermer på markedet enda, inkludert Pioneer sin egen 1080P modell. Videre har det vist seg at 720P panel er en god del bedre på SD kilder enn 1080P , noe det ser ut til at vi må klare oss med mange år fremover.

Selv skal jeg ha 1080P prosjektor, men jeg gidder ikke bruke nesten 3 ganger så mye penger for å få en Pioneer 1080P plasma når jeg sitter 3m unna skjermen og over 75% av matrialet den blir foret med er SD. Da legger jeg heller de ekstra 50 000,- i bedre prosjektor.....og får virkelig store filmopplevelser...
    Spennede! Jeg er nok blitt litt kresen hva angår grovkornethet og synlig pixelstruktur etter snart 1/2 år med VW50 SXRD og Blu-ray

Jeg hadde kanskje heller ikke kjøpt en 1080p plasma i dag. Det er det ikke verdt. Men som jeg har sagt, kan man bli veldig fornøyd med en 1080p LCD ala den nye Samsung. Den koster ca. 20k for en 40". Men man bør se disse selv.

Men veldig spennende nyheter rundt Pioneer 508. Kjenner godt 507, og dersomde har klart å få litt mindre synlig pixelstruktur og økt fra 4000:1 til 16000:1, så blir den jo meget bra
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glem grafene!

Di som har sett LX-508 sier at den er super. Under 3m avstand, så er den mye skarpere en 508XD, no surprise. Konstast/sort er og bedre en 508XD, akkurat som forventa.
    Jeg har ikke sett LX skjermene enno, men jeg har sett 508XD kontra Sony et eller annet 3000, og Sony,n er så mye bedre hva gjelder skjerpe og opplyøsning, bevegelser og sort er en annen ting, he, he.
    Derfor venter jeg spent på LX-508D, da er jeg sikker på at vi får plasma prestanda med LCD oppløysning.
    Til info, så er prisen på LX-508D i Sverige - NOK 42000,
    hva blir prisen i Norge?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å gjenopplive gamle tråder...

Jeg kan med en gang si at jeg ser forskjell på 720p og 1080p avspilt på 1080p 24" skjerm på en meters avstand... men det blir et spesialeksempel i forhold til flat-tv

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla

Jeg kan med en gang si at jeg ser forskjell på 720p og 1080p avspilt på 1080p 24" skjerm på en meters avstand... men det blir et spesialeksempel i forhold til flat-tv
    Venter spent.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla

Jeg ser ikke at det er et spesial-eksempel?

Ihht BBC-testen så kreves ca 600 horisontale punkter for en 24" ved 2.7 meter avstand. Hvis jeg regner rett så kan man multiplisere 600 med 2.7 for å få nødvendig antall horisontale punkter ved 24" og 1 meter avstand, 1620.

1620 > 1280, altså kan man forvente at 1080p vil gi en gevinst framfor 720p i det scenarioet du skisserer.

Jeg mener ikke å betrakte BBC-testen som en "bibel" hva gjelder oppløsning i forskjellige scenarioer, men heller å vise til at resultatet du oppgir er innenfor hva man kan forvente ut fra testen deres.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Di som har sett LX-508 sier at den er super. Under 3m avstand, så er den mye skarpere en 508XD, no surprise. Konstast/sort er og bedre en 508XD, akkurat som forventa.
    Jeg har ikke sett LX skjermene enno, men jeg har sett 508XD kontra Sony et eller annet 3000, og Sony,n er så mye bedre hva gjelder skjerpe og opplyøsning, bevegelser og sort er en annen ting, he, he.
    Derfor venter jeg spent på LX-508D, da er jeg sikker på at vi får plasma prestanda med LCD oppløysning.
    Til info, så er prisen på LX-508D i Sverige - NOK 42000,
    hva blir prisen i Norge?

Den har jeg allerede sett nøye på i helgen (IFA Berlin). Der stod XX antall LX skjermer sammen og XX antall PDP-508 skjermer sammen. Og alt kjørte samme HD demo-matriale, og var iflg Pioneer likt kalibrert. Han som var med meg har vært gira på å kjøpe LX de siste månedene fordi han ønsker å bytte ut sin Pioneer 507 til en 1080P skjerm.

Problemet var da vi kom, at vi trodde alle skjermene var av samme type fordi vi ikke kunne se en døyt forskjell. Først da vi snakket med Pioneer fikk vi vite at det var 2 ulike modeller vi kikket på. Etter å ha studert blomster-bilder, biler og mennesker på 50-80cm avstand kunne vi begge konkludere med at det var ingen forskjell. Ei var det noe som helst forskjell på sortnivå.

Jeg spurte Pioneer om dette. Han tittet litt frem og tilbake mellom de ulike plasma-veggen og dro litt forsiktig på smilebåndet, før han sa seg enig. Det er ikke mulig å se forskjell. Han var derimot rask med å påpeke at dersom en skulle spille Playstation3/XBOX360 kunne 1080P være bedre... (?).

Jeg utelukker ikke at LX 508 er skarpere, men på alt det 1080P HD-matriale vi fikk demonstrert var det dønn umulig å se forskjell selv om vi stod 50cm og nistirret på detaljer. Jeg pleier lett å se forskjell på 702P og 1080P når jeg står så nærme andre skjermer, men hos Pioneer kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke kunne se noe forskjell. En ting jeg la merke til på en Pioneer 1080P skjerm som viste film, var at den slet litt med panoreringer. Jeg vet ikke om dette var drivverket (BD) eller skjermen, men et eller annet skjedde.

Vi fikk også demo på 60" med 1080P i lukket rom, der de viste frem en modell av Pioneer sin nye "super-forsterker", men det er en helt annen historie.

En ting jeg kan si, var at sammenlignet med flere LCD på messen, kom Pioneer til kort når det gjaldt skarphet. Der var det forskjell nå en gikk nærme skjermen. Igjen så var det ingen av LCD-produsentene som demonstrerte bilder med noe sort i, ei heller bilder som beveget seg fort. Fikk også se flatskjerm med over 4k i oppløsning. Så ikke noe forskjell på avstand, men 30cm fra skjermen var det rett og slett ekstremt detaljert.

Så min foreløpige konklusjon, er at om en har tenkt til å sitte 1m unna skjermen for å studere kantene rundt hver og enkelt pixel, bør en uansett kjøpe seg en LCD.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Min fortolkning av grafene over:
    720p har noe for seg allerede fra 27" tv ved 2.7meter avstand. For å få noen nytte ut av 1080p må vi sannsynligvis helt opp i 56". De fleste vil synes at 56" ved 2.7 meter blir ubehagelig stort og nært.
    Så hvorfor har ikke 1080 noe for seg fra 27" * (1080/720) = 40,5" -> 42" ?

Den undersøkelsen virker litt humbug spør du meg.

Man bruker jo ordet "knivskarp". Jeg tror ikke engang 1080 er nok til at folk ikke synes det er forskjell på kanten rundt en kniv som holdes foran skjermen og en kniv som vises på skjermen. På mitt lerret, som er 84" på 3-3,5 meters avstand kan jeg se de sorte linjene mellom pixlene (1280x720), og disse linjene er omtrent 1/10 av pixelbredden (eller noe). Hvorfor skal jeg ikke da ha bruk for 12800 x 7200 på den størrelsen/avstanden?

Nå er det jo ikke gitt at ethvert materiale har så stor skarphet at en engelsk husmor vil se forskjell på 1080 og 720 på den størrelsen/avstanden, viser du for eksempel Sky Captain ville man kanskje ikke sett forskjell på 720 og 576 (som er mindre enn forskjellen på 1080 og 720).

Forhåpentligvis vil det være sånn at når neste oppløsningsstandard kommer, så vil ikke Playstation 6 trenge antialiasing, fordi oppløsningen er høy nok.

Forøvrig er jeg enig med de som sier at 1080 over 720 er mindre viktig enn farger og kontrast, litt avhengig av bruksområdet. Det dumme er at det ikke finnes 1280*720-tver (unntatt bakprojeksjon).

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •