720 kontra 1080 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 136
    Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

720 vs 1080

Er lei denne diskusjonen.
    De setter opp hastigheten til 108 km/hr (HDDVD/BlueRay)
    Mange syns det er greit og kjøre med Lada (76.8 Km/hr)
    Dem med det, ikke meg. Jeg kjøper Porsche som klarer 108+

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herved ilagt forenklet forelegg kr. 4200,-
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Fine SVS man, jeg betaler, og koser meg!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Er lei denne diskusjonen.
    De setter opp hastigheten til 108 km/hr (HDDVD/BlueRay)
    Mange syns det er greit og kjøre med Lada (76.8 Km/hr)
    Dem med det, ikke meg. Jeg kjøper Porsche som klarer 108+
    Jeg synes vel at deler av HD-diskusjonen kan forklares med:
    De tilbyr oss biler som går i 300km/t i stedetfor 200/t, men fartsgrensen er fremdeles 100km/t mange steder.

Dessuten gjør de bare denne forbedringen av topphastighet. Styring, bremser og kupevarmer er like dårlig som før.

Og innen veiene er blitt bedre og fartsgrensene er satt opp har vi uansett byttet bil både en og to ganger.

:-D

-k

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine SVS man, jeg betaler, og koser meg!

Enig. Også hos meg er det kun 1080/24p som gjelder.

FULL-HD OR NO-HD:twisted:
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda Knutinh!

Greit det, men nå er det like før vi får Discovery HD og lignende kanaler på mitt kabelnett, riktignok bare 1080i, men da kjøper jeg ikke ”Lada” skjerm, som kjører 768, ferdig med det!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man

Enig. Også hos meg er det kun 1080/24p som gjelder.

FULL-HD OR NO-HD:twisted:
    Fine, da er med 2 menner som har "seen the light"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh shit SVS man!
    Klikkede på din link, ”you got it made brother”!
    Du har jo det set up, blir helt syk jeg!
    Men som sagt tidligere, jeg koser meg med Action 1 MK2, i vente på 1080P.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det

Nå som M25 er på vei fra pd, er jo det en godbit å vente på, Rolle...

Jeg regner med de fleste har sett artikkelen, men den oppsummerer ganske greit, synes jeg.

1080p vs. 720p -- Which should you buy?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det

Nå som M25 er på vei fra pd, er jo det en godbit å vente på, Rolle...

Jeg regner med de fleste har sett artikkelen, men den oppsummerer ganske greit, synes jeg.

1080p vs. 720p -- Which should you buy?
    Bra oppsummering!

Med priser som i dag - like greit å kjøpe 1080 skjerm med en gang.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den artikkelen der omhandler jo projektorer og lerret på 100" og oppover, er vel ingen som har sagt 1080p er unødvendig da:roll:
    Men om man snakker om 50" og nedover, så blir 1080p litt som å hive penger ut vinduet, siden selv pioneer påstår man ikke kan se forskjell mellom 1080p og 768p på en armlengdes avstand.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo rart at Pioneer har sagt at de har lyttet til markedet, og produserer derfor 1080p 50" på 20.000:1 i kontrast på deres neste gen. som kommer høsten 07....

Men kan ikke folk bare kjøpe det de mener er verdt det for hver enkelt.

Altså jeg kan ikke skjønne hvorfor noen kan kjøpe seg en Range Rover til 1.2 mill når en kan få en Nissan Pathfinder til halve prisen. Men hvem er jeg som skal forsøke å overbevise andre om at du ikke merker forskjell på de to bilene
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda Knutinh!

Greit det, men nå er det like før vi får Discovery HD og lignende kanaler på mitt kabelnett, riktignok bare 1080i, men da kjøper jeg ikke ”Lada” skjerm, som kjører 768, ferdig med det!
    Og sånn tenker de fleste kunder også, derfor går produsentene for 1080p. Ingen er interessert i om det har _noen som helst betydning_. Man skal ha det "beste" uansett om det (hypotetisk) var dårligere. Konsument digitalkamera blir sannsynligvis dårligere enn nødvendig fordi kundene krever mange megapixler. Produsentene etterlever bare elkjøp-ernes krav om 10 megapixler sensor med alt for dårlig optkk til å utnytte det, og med pixelstørrelse som gir mindre dynamikk og mer støy.

På samme måte som råner-guttene er overbevist om at senkesett, terninger og spoiler får ladaen til å gå fortere.

Poenget jeg prøver å banke igjennom er at alle flatskjermer har svakheter, men oppløsning blir mindre og mindre relevant. Fordi kundene er mer opptatt av specs enn av bilde så vil produsentene fokusere innsatsen på å levere oppløsning i stedetfor godt bilde. "Man kjøper da ikke "Lada" skjerm, ferdig med det"

Altså jeg kan ikke skjønne hvorfor noen kan kjøpe seg en Range Rover til 1.2 mill når en kan få en Nissan Pathfinder til halve prisen. Men hvem er jeg som skal forsøke å overbevise andre om at du ikke merker forskjell på de to bilene
    Biler er komplekse innretninger med en lang rekke "kvalitetsparametre". Om du vil betale 200.000 for bedre seter eller mer lasteplass så er jo det en veldig kurant sak som avhenger av interesse og økonomi. Sannsynligvs er det også slik med biler at vi tar "irrasjonelle" valg når vi lar f.eks reklame overbevise oss om at bil A er bedre enn bil B.

Oppløsning er en veldig spesifikk parameter. Paperet jeg linket til underbygger at det er en nedre (avstandsavhengig) grense for hvor små pixler som har noen hensikt på øyet vårt. Når denne grensen er nådd er det ikke snakk om "preferanser" eller hvorvidt man er gjerrig, men at man vil betale for en hensiktsløs skrytefaktor for å overbevise seg selv og venner om at man har verdens beste tv.

-k

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, oppløsning er en enkel parameter. Jeg snakker om total bildekvalitet

Der har jeg fortsatt tilgode å se en 720p eller 768p er bedre enn 1080p. Og da snakker jeg om LCD/ plasma på 40-50" eller projektor på 90-100". Her er viktig å legge til at jeg mener med kilde 1080p (BD/ HD DVD). Skal du ikke ha slik kilde har jeg sagt tidligere at det holder med en 720p/ 768p

Men hvis du har andre erfaringer, så...?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjermstørrelse og avstand

Interessant diskusjon. Har selv lurt litt på det samme. Synes denne er interessant:

Vedlegg 20877

Vedlegg 20878

Det finnes også kurver med THX-anbefalinger som sier mye det samme. Har hørt at butikk-personale sier du kan regne 10 cm avstand per tomme skjerm. Det blir litt feil når det faktisk avhenger helt av oppløsning. Med høy opløsning vil du ikke merke forskjell hvis avstanden blir for stor.

Angående tilgjengelighet av 720/1080, har jeg lest flere steder at RiksTV neppe kommer til å sende mye 1080. Kun ved spesielle sendinger, f.eks OL/VM osv. Ellers vil de sende 720 og i begynnelsen sikkert også 480. Flere kabelselskaper er i ferd med å lansere HD, men vet ikke hvilken oppløsning de vil kjøre. Når det derimot gjelder satelitt, er historien en annen. Mener bestemt Canal Digital sender i 1080i. Viasats satelitt-eier SES Sirius er i ferd med å sende opp Sirius 4 som i utgangspunktet har plass til over 100 HD kanaler (sendes opp i august). De kan sende ca 50 Mbit/s per transponder, som gir plass til 2 1080i-kanaler (VCL). Det er ganske opplagt at satelitt-tilbydere vil prøve å utkonkurrere bakkenett på nettopp kapasitet. her vil bakkenettet ikke kunne konkurrere.

1080 er også tilgjengelig på HD-DVD og Blu-ray. Prisene har allerede falt en del på utstyret, og det er sannsynlig at dette markedet vil vokse mye de første årene.

Det blir altså feil å si at tilgang på 1080 ligger langt frem. Det ligger kanskje et år eller to frem.

Vurderer selv LCD-TV og 720/1080. Står mellom 1080 eller mellomklasse 720 for senere oppgradering. Litt vanskelig valg, men det er mye pga at det er vanskelig å sammenligne ulike modeller under like forhold.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TRL
    Angående tilgjengelighet av 720/1080, har jeg lest flere steder at RiksTV neppe kommer til å sende mye 1080. Kun ved spesielle sendinger, f.eks OL/VM osv. Ellers vil de sende 720 og i begynnelsen sikkert også 480.
    RiksTV kommer nok til å sende brorparten i 576i, som er den europeiske PAL-standarden, men ingenting i 480.

Videre har de stilt som krav at alle godkjente mottakere skal takle HD, slik at de når de måtte ønske det kan sende enkelt-sendinger i HD. En enkel titt på totalt båndbredde avslører at de neppe kan bruke HD i stor grad før 2009.

I tv-sammenheng snakker vi om 720p eller 1080i. Disse to krever omtrent like mye båndbredde og cpu-kraft, men egner seg best til litt forskjellig innhold.

-k

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Knut!

Kan du kjapt utdype hva som er best i 720p og hva som er best i 1080i?

Helt generelt mener man vel at 720p er å foretrekke av disse?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har jeg fortsatt tilgode å se en 720p eller 768p er bedre enn 1080p. Og da snakker jeg om LCD/ plasma på 40-50" eller projektor på 90-100".
    Glem 90-100" lerret, på de størrelsene er det vel ingen uenighet om at 1080P er merkbart bedre enn 720P. Poenget til Knutinh og de undersøkelsene som er gjort på dette er at folk ikke ser forskjell på 1080P og 720P på normal sitteavstand så fremt andre parameter er like. At en skjerm er 1080P er INGEN kvalitets-stempel overhodet, og bør ikke blir brukt som et basis for en diskusjon om en skjerm er god eller ikke. Det blir som å diskutere hva som er best av et 6mp og et 8mp digitalkamera, uten å vite noe om andre parameter.

Det er slike påstander som får folk til å løpe til nærmeste Elkjøp butikk og tømme lommeboken på den billigste 1080P skjermen de finner.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Hei Knut!

Kan du kjapt utdype hva som er best i 720p og hva som er best i 1080i?
    Nei=)

Dette er ypperlig utgangspunkt for en lang krangel som har vært ført før. Filmindustrien ønsker typisk 1080i siden det gir mening for et 24fps filmsignal som er telecined. "videoindustrien" (dvs stort sett alle levende bilder som ikke er lagd for kino) ønsker 720p siden det er godt egnet for sport og alt som er fanget med et videokamera med frames hentet inn 50/60 ggr pr sekund.

Og så er det vel alle mulige slags forbehold om displayteknologi, dsp og materiale som er unntak...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    RiksTV kommer nok til å sende brorparten i 576i, som er den europeiske PAL-standarden, men ingenting i 480.

Videre har de stilt som krav at alle godkjente mottakere skal takle HD, slik at de når de måtte ønske det kan sende enkelt-sendinger i HD. En enkel titt på totalt båndbredde avslører at de neppe kan bruke HD i stor grad før 2009.

I tv-sammenheng snakker vi om 720p eller 1080i. Disse to krever omtrent like mye båndbredde og cpu-kraft, men egner seg best til litt forskjellig innhold.

-k
    Du har jo rett, 576i for PAL. Amerikanerne som kjører 480p :-)

1080i og 720p bruker vel omtrent samme båndbredde, men hovedpoenget var egentlig formatet og oppløsningen på TV. Et 1080i-signal er bedre på et 1080-tv enn et nedskalert 1080i-signal på et 720-tv. Mener å huske at 1080i også er satt til 50Hz i Europa slik det alltid har vært på PAL (mot 60 på NTSC). Videre fikk jeg forståelsen av at 720p derfor kom til å bli mest brukt. Det gjelder jo også på satelitt til en viss grad, men så vidt jeg vet bruker de 30 Hz, så det er en liten forskjell. oooops, rettelse - 60 Hz på 1080i, 30 Hz på hvert halvbilde.

Men hva mener du om 720 vs 1080 ?

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •