720 kontra 1080 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 136
    Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er litt rart at "ekspertene" på dette forumet mener 1080p bare er "fjas" på <50"-skjermer, samtidig som det oppfordres/legges til rette for PowerBuy på slike skjermer (42" Tatung, Samsung M86 samt forslag om LG nå - om jeg husker rett).

Denne ensidige holdningen har jeg ikke sett på andre forum i samme "gate" som AVForum.

Har ikke lest BBC-testen, men hvilke personer var testgruppen? Halvparten av jentene/damene jeg kjenner vil sannsynligvis knapt se forskjell på LCD og CRT (ut fra deres EGNE uttalelser; "Det ser helt likt ut.").

BTW: Har akkurat bestilt 42" Tatung - 1080p - for 10 K @ Komplett. Ikke fordi jeg mener 1080p gir meg noe mer - men fordi den var priset veldig, og tror ikke at det er noen ulempe med 1080p.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovund
    Så "konklusjonen" er kjøp flatskjerm til "normal" pris med 720p for bruk til tv titting (digital tv) og DVD? Jeg har kjøpt rotel dvd med "oppskalering til 1080p" vil dere fortsatt anbefale å gå for en 720p?
    Alle flatskjermer har oppskalering. Når kildens oppløsning er 576i mener jeg at det er enda mindre grunn til å gå for 1080p
    Dersom jeg invisterer i BD eller HDDVD vil dere anbefale 1080p?
    Dersom forholdet mellom skjermstørrelse og avstand ikke tilsier at du er i stand til å nyttiggjøre deg noen forskjell på 1080p og 720p så gjelder dette uavhengig av kilde.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Det er litt rart at "ekspertene" på dette forumet mener 1080p bare er "fjas" på <50"-skjermer, samtidig som det oppfordres/legges til rette for PowerBuy på slike skjermer (42" Tatung, Samsung M86 samt forslag om LG nå - om jeg husker rett).

Denne ensidige holdningen har jeg ikke sett på andre forum i samme "gate" som AVForum.

Har ikke lest BBC-testen, men hvilke personer var testgruppen? Halvparten av jentene/damene jeg kjenner vil sannsynligvis knapt se forskjell på LCD og CRT (ut fra deres EGNE uttalelser; "Det ser helt likt ut.").

BTW: Har akkurat bestilt 42" Tatung - 1080p - for 10 K @ Komplett. Ikke fordi jeg mener 1080p gir meg noe mer - men fordi den var priset veldig, og tror ikke at det er noen ulempe med 1080p.
    Heisann.

Høyst betimelige spørsmål.

Linken til den testen ligger faktisk i signaturen min =)

"BBC R&D White Paper sept. 2004 Tests of visual acuity to determine the resolution of a television transmission system

Abstract:
    Experiments have been carried out to determine the human eyes visual acuity, using fragments of pictures containing textures of various scales and displayed on a cathode ray tube. Care has been taken to ensure that the display properties have not influenced the result.

The result confirm the widely held value of 1 minute of arc, and can be used to determine the TV standards needed in the coming large-screen display age.

It is concluded that the 1280x720 transmission format will suffice for the foreseeable future for domestic requirements in Europe
    ...
    5 Test Methology
    18 observers were used and each was given a quick test of visual acuity using a Snellen chart[6] to ensure that their visual acuity was not seriously deficient. All the tests were done with glasses if normally worn. Roughly half of the observers were experienced but, following the results, one was excluded as giving results well outside the limit of others.
    ...
    8 Implications on the TV standard required for different screen sizes
    The results above represents a situation where the transmission channel is the limiting factor with the source and display both having higher resolution....
    Starting from the average rsult 1.054 minutes of arc, (and its 95% confidence limits) the horizontal resolution that would be required at different screen sizes (for widescreen TVs, without overscan) at this 2.7m median viewing distance has been calculated. The calculation is based purely on the horizontal resolution supported by the standard, and says nothing about interlace vs progressive, or other vertical or temporal factors...
    It shows that standard definition 576-line TV is ideal for screens up to 27.5 inch diagonal (or 26 inches with allowance for 5% overscan), and that the 1280x720 standard is suitable for up to 50 inch diagonal (or 47.5 inches, allowingoverscan)"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så "konklusjonen" er kjøp flatskjerm til "normal" pris med 720p for bruk til tv titting (digital tv) og DVD? Jeg har kjøpt rotel dvd med "oppskalering til 1080p" vil dere fortsatt anbefale å gå for en 720p?
    Jeg synes du skal prøve deg frem, og bruke det DU synes er best. Jeg har flere high-end dvd-spillere som kan gi 1080p BÅDE via HDMI og komponent.
    En gir best bilde med 720p, en annen med 1080i (på en 1366X768 skjerm). Siden det opplagt er noen begrensninger i min nåværende skjerm (jmf oppløsningen), så har aldri 1080p vært det beste valget for meg. Husk også at oppskalering til 1080p setter bildeprosessoren i dvd-spilleren på en større prøve enn 720p, noe som igjen kan redusere bildekvaliteten...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Knuthinh,
    jeg vet ikke hvor gammel denne grafen er, men det du påpeker som noe av det viktigste er dynamikken i skjermen - at det er dynamisk dimming i både horisontale og vertikale pixler,. Om du går på Tatung kan du finne en pdf fil som beskriver hvordan pixlene dynamisk behandles!
    Tatung Nordic - Tom

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine svar! Allt dette maset og pratet om 720 1080 osv.osv er jo bare for å forvirre "oss vanelige dødelige", men jeg skal nok finne meg en flatskjerm som gjør meg fornøyd. Blir nok pioneer eller panasonic 40" eller 50".

NJJ

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har min hifi-gale onkel på besøk fra Amerika i disse dager. Han kunne fortelle at HD-ready hypen selvfølgelig også har tatt helt av i USA. Problemet der er at de fleste ikke har HD-kilder i det hele tatt. En vesentlig andel brukere, tror det var snakk om rundt 40%, ville ikke bruke mere penger på HD-kilder (HD-tuner til kabel, Blu-ay osv) da de forventet bedre bilde med HD-stemplet ny dyr, fin og flat skjerm..
    Så vi 'vanlig dødlige' er helt klart utsatt for en ekstrem PR-kampanje som er ganske feilslått sett fra kundenes side. Vi som frekventerer dette forumet har i alle fall muligheter til å følge med, men vi representerer neppe så stor andel av befolkningen. Hvor mange kjenner du som har lest BBC rapporten om øyets oppfattelse av detaljer målt i buelengde?
    Jeg har 720p skjerm og ønsker meg 1080p, men aner egentlig ikke hvorfor.. Har ikke rota meg til å kjøpe PS3 engang. :P

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    if we narrow down the issue to a single parameter, that of resolution, aside from possible future displays that are integer multiples of 1920 x 1080 (serving to diminish pixel structure and improve the performance of scaled image output from lower resolution formats), 1080p is king, period.
    1080p is king
    Jeg var tenkt å droppe 1080p, siden jeg anser det som hype(på 50" og nedover), men så finner man slike artikler, som gjør at jeg blir litt usikker igjenops:
    Her påstås det, om jeg har forstått riktig, at 1080p er å foretrekke over 720p ved oppkonvertering av SD også...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

720p kontra 1080i

Hei
    Er litt grønn på dette område og lurer derfor på hva som vil være best
    Har en 436 xde skjerm og er usikker på hvilken oppløsning som vil være best.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tmul
    Hei
    Er litt grønn på dette område og lurer derfor på hva som vil være best
    Har en 436 xde skjerm og er usikker på hvilken oppløsning som vil være best.
    720P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå kommer vel HD-TV i 720p i europa, og da er det vel foreløbig liten vits i å bruke penger på 1080. jeg har sett LOTR i 720p på projektor, og det var ultrafett, så på en 42" holder det i massevis!.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tatung
    Hei Knuthinh,
    jeg vet ikke hvor gammel denne grafen er, men det du påpeker som noe av det viktigste er dynamikken i skjermen - at det er dynamisk dimming i både horisontale og vertikale pixler,. Om du går på Tatung kan du finne en pdf fil som beskriver hvordan pixlene dynamisk behandles!
    Tatung Nordic - Tom
    Hei, jeg fant ikke den linken på sidene deres, har du en direktelink?

-k

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720x576 = 414.720 piksler
    1280x720 = 921.600 piksler
    1920x1080 = 2.073.600

Klart man ser forskjell på 720p og 1080p. Ser du forskjell mellom 576p og 720p, så ser du garantert forskjell mellom 720p og 1080p.

Forskjellen på et oppskallert 576i/p til 720p vs 1080p, er kanskje ikke verdt prisen. Og har du ingen planer om å kjøpe HD DVD/ Blu-ray, så går også 720p/ 768p greit.

Men husk at HDTV vil også komme i 1080i, og du får et klart bedre bilde dersom du har en 1080p-skjerm.

Men om det er verdt det, er det kun du selv som avgjør. Det kommer an på hvor viktig det er for deg.

Men å si at det ikke er forskjell på en 768p og en 1080p i størrelsen under 50", mener jeg ikke er riktig å si. MEN, forskjellene blir større ved større bilde selvsagt...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på om du kan si det så enkelt, svs-man. Avstanden til bildet må jo ha mye å si om du i det hele tatt klarer å se forskjell...

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sage
    Tviler på om du kan si det så enkelt, svs-man. Avstanden til bildet må jo ha mye å si om du i det hele tatt klarer å se forskjell...
    Du kan ikke tvile på det, for det er mine erfaringer og mine opplevelser. Dersom du har sett alle kominasjonene med oppløsning og kilder, så respekterer jeg at ikke alle ser så stor forskjell; eller at den forskjellen de opplever ikke er verdt å betale så mye ekstra for.

Men, jeg vet ikke om du "mener å tro (...)" eller "har erfart(...)"?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du vise en 1080i/p-kilde må jo en 1920x1080-skjerm være best uansett om du har 7" eller 40" eller større. Ikke nødvendigvis fordi du har flere pixler, men du slipper en skalering. Nå er det forsåvidt mye bedre å skalere ned, enn opp, men det beste er nok uansett å slippe skalering.

Angående TV-titting så spiller det i utgangspunktet liten rolle om du har en 720P eller 1080P-skjerm - hvis man ser kun på oppløsningen. De fleste 1080P-skjermene er derimot bedre specced konstrast / fargedybde og du vil oppleve ett bedre bilde på disse. (finnes selvfølgelig unntak)

Skal du bruke PC, er jo valget soleklart for meg i hvertfall!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sett både Pioneer 50" 720 og 1080 ved flere anledninger med ulikt matriale, og kan si med en gang at det er sannelig ikke lett å se forskjell om man sitter på normal avstand. Selv mener jeg at jeg er uhyre kresen på bildekvalitet, men det er jo mulig jeg må få sjekket synet mitt.... heldigvis støtter undersøkelser meg på dette punktet, så jeg er i så fall ikke alene om dårlig syn.

Dette med skalering er selvølgelig et poeng, men det går da vitterlig begge veier. Et 720P signal må skaleres opp til 1080P også. En god scaler må man uansett ha i TV`en, og de aller siste modellene begynner å få svært gode scalere.

Det er forøvrig ingen sammenheng med at det skal være noe bedre kontrast eller fargedybde bare fordi det er høyere oppløsning, så vidt meg bekjent.

Er det noen som bruker PC med oppløsning på 1920x1080 på sin 42" stue-TV? Med en slik oppløsning her hjemme måtte jeg ha sittet med kikkert for å kunne lese noe som helst tekst. Men så var det meg og synet mitt igjen da...

Oppløsningshysteriet på TV`er minner meg om mexapixel-hysteriet på digitalkameraer. Hvorfor ikke heller gå etter en TV med bra bildekvalitet?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett 720P signal må skaleres uansett om du har 1366x768 eller 1920x1080. 1080P signal må skaleres kun på 1366x768 og ikke på en 1920x1080 skjerm.

At skjermen har 1920x1080 tilsier ikke automatisk at skjermen har høyere kontrast, eller fargedybde - men det er som regel de høyere modellene som har 1920x1080 og ofte også høyere konstrast og fargedybde.

Angående PC-bruk kommer dette selvfølgelig ann på smak og behag - og lengden du sitter unna skjermen.

Som du sier - skaleringa som foregår i skjermen er det viktigste, jeg bare prøvde å belyse at selv om man har lite bilde slik at du ikke kan se noe pixelforskjell mellom 720P og 1080P, så kan du fortsatt ha en gevinst ved å se på 1080P kilde, på en 1080P skjerm som er "liten" av størrelse.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Nå er det forsåvidt mye bedre å skalere ned, enn opp, men det beste er nok uansett å slippe skalering.
    Er litt usikker på det. Mener å huske at vi drev og testet en del med HD-klipp (720p) på 576/480 projektorer.

Bildet ble på projektorene ble klart bedre med HD enn dvd med 1:1.

Husker Gorm nevnte noe om dette med sin sin tidlige Infocus X1

Går ut i fra at det samme vil gjelde for lcd/plasma skjermer.

Med denne erfaringen er vel den praktiske forskjellen enda mindre mellom 720/1080 - hvis man kjører 1080 på begge.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X1 har native 800x600 så du skalerer uansett!

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •