VGA vs HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: VGA vs HDMI

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VGA vs HDMI

Kommer til å investere i Samsung 42" Q97 om ikke så lenge, og et Media Senter med både VGA og HDMI utgang. (HDMI 1,1). TV`en støtter opp t.o.m. 1080i såvidt jeg har forstått.

Noen som har en tankegang om hva som vil bli best bilde av HDMI og VGA? Lyd spiller ingen rolle.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en PC du mener med Media Senter, så blir bildet best med 1:1 pixelmapping. De fleste skjermer som ikke er full HD klarer det kun via VGA. Men sjekk hva tv'en klarer før du kjøper kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva menes egentlig med VGA? Er det ikke en selvfølge å bruke den digitale tilkoblingen hvis man har det tilgjengelig? F.eks Samsung 40M86, den har jo 3 digitale HDMI innganger. Ser det er flere som snakker om VGA kabel fra denne og kjøre på 1080p. Hvilken tilkobling er det her snakk om? Samme som på PC, den gamle standarden før DVI?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med VGA så menes den ja. 15pins blå (som oftest) kobling. Samme som til PC - skjerm. Har noe med oppløsning og passformen å gjøre (rett meg her folkens)...

Har lest spesifikasjonene, men ikke sett noen pixelmapping, så antar at den ikke har det...men usikker...

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste LCD-tv'er med oppløsning 1366x768 eller plasmaer med 1024x768 vil få bedre bilde fra PC via VGA fordi da kan man kjøre skjermens oppløsning ut fra PC'en. Via HDMI støtter de fleste enten 1280x720 eller 1920x1080, som er standard HD-oppløsninger, men som ikke stemmer overens med panelets oppløsning, med det resultat at bildet blir mindre skarpt.

Ved film er ikke forskjellen særlig stor, siden filmer må skaleres uansett. Men ved vanlig PC-bruk vil man se ganske stor forskjell.

LG har vel stort sett vært de eneste på markedet som har støttet riktig oppløsning inn (dvs. 1:1 pixelmapping) via HDMI, men nå har ikke jeg fulgt med så mye det siste året etter at jeg kjøpte meg en Sony som jeg må kjøre VGA til.

På full-HD-skjermer skal ikke dette være noe problem, siden oppløsningen på skjermenes paneler (1920x1080) sammenfaller med standard HD-oppløsning, og derfor må støttes via HDMI.

eCo: Det vil ikke stå i skjermens spesifikasjon om den støtter 1:1 pixelmapping, men du bør kunne finne en liste over hvilke oppløsninger som støttes via de ulike inngangene. Hvis oppløsningen 1360x768 er listet opp under HDMI, så støtter den 1:1. (Du vil få en tynn sort stripe på hver side av skjermen siden panelet er 1366 punkter bredt. Men disse 3 punkter tykke stripene er så å si ikke synlige fra normal sitteavstand.)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk med meg hjem en Samsung 42"Q97 i går, som jeg koblet opp med HDMI fra min nye HTPC. Må innrømme at jeg var langt fra fornøyd med det bildet jeg fikk der. Gikk fint å lese tekst etc, men var litt uklart. Har en sammenligningsreferanse til en kamerat med en tidligere Samsung (42") som har klinkende klart bilde mot PC`en. Har lastet nyeste drivere fra Ati. Erfaringer / tips?

Har enda ikke fått testet med VGA, skal gjøre det idag etter jobb og gi en oppdatering da. Har heller ikke sjekket oppløsningen tv`en støtter. Skal se på det også idag når jeg kommer hjem

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med VGA du..

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru oppløsningen så nærme så mulig 1360x768, bruk programmet powerstrip om du ikke har muligheten i den vanlige skjermkortdriveren.

Så må du slå på 1:1 pixelmapping! Det tror jeg er problemet ditt her. Les i bruksanvisninga på skjermen for å se hvor det står om. Ting du synes blir dårlig står ofte løsninga på i den, tro det eller ei.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erm, min feil, Du må kjøre 1024x768 ut for å få skarpt bilde på den.

Dette blir ikke riktig forhold høyde og bredde, men er oppløsningen på skjermen din. Så vil du ha skarpt bilde, må du kjøre den oppløsninga ut fra pcen.

Sånn er det ang plasma og pcbruk dessverre :/

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for bra (og raske) svar

Ja 42" en har jo 10xx ett-eller-annet, mens 50" har 13xx...(Beklager husker ikke helt i farten). Jeg skal prøve de tipsa som er blitt nevnt her, og komme med en tilbakemelding.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrudde ned skjerminnstillingene til 1024 x 768 og det ble mye klarere med en gang. Har også prøvd med VGA, men klarer ikke å sjå forskjell på de nå. (Velger å gå for HDMI, for det kunne virke som om det var hakket bedre..Men det er nok bare i mitt hode :P) Men er fornøyd med bildet.

Takker for svar, og så får vi se hvordan det går med 50"`en...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •