Strax konkurs - forbrukerne taper stort?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strax konkurs - forbrukerne taper stort?

I går ble det kjent at Norges største verkstedskjede for elektronikk, Strax, er gått konkurs. Det kan potensielt få store konsekvenser for oss forbrukere. Det som vanligvis skjer med konkursbo, er at de stenges fullstendig, slik at ingenting slipper ut. Dermed har banken kontroll over hvilke verdier som befinner seg i boet. Det betyr at alle som har produkter på service hos Strax risikerer å ikke få dem tilbake på LANG tid.
    Ettersom alle de ansatte har mistet jobbene sine, betyr det at det heller ikke er noen som holder oversikt over hvilke produkter som er på verksted, eller hvem de tilhører. Dermed er det stor sjanse for at det blir mye rot når varene en dag skal leveres tilbake.
    I tillegg er det standard at bankene tar pant i eiendeler fra konkursbo for å dekke egne utgifter. Jeg håper ikke det betyr at banken kan forsyne seg med produkter kunder har på service, men om ingen har oversikt over hva som tilhører hvem, så kan det uansett skje ved en feiltagelse.

Jeg ser at Elkjøp garanterer at alle som har produkter på service skal få dem tilbake, men er det egentlig noe Elkjøp kan gjøre noe med når alt kommer til alt? I tillegg tar de forbehold om forsinkelser, men hvem vet hvor lang tid det tar?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, ettersom Elkjøp eller andre forhandlere jo faktisk har ansvaret for kundens kjøpsrettslige mangler er det jo selvsagt kundens selvsagte rett å få produktet erstattet hvis en underleverandør av tjenester går konkurs (med mindre det er en reparasjon utenfor reklamasjonstiden da).

Tror ikke dette egentlig er noe reellt problem utover at det gjerne kan forekomme en del behandlingstid rundt retur, evt. erstatning av produktet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produktene som er inne på service eies jo ikke av Strax, og derfor kan de heller ikke iberegnes som konkursbo. Tenk om et bilverksted hadde gått konkurs, skulle de tatt bilene til folk da?

Men at det kan ta litt tid tviler jeg ikke på. Alle produktene har sikkert et papir som forklarer feilsymptom og navn på eier, evn. et saksnummer så jeg tviler på at de er avhengig av noen ansatte for å få returnert produktene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begir jeg meg ut på ren spekulasjon, men det faktum at Strax presterer å gå konkurs når de er landets desidert største verksted og har store kjeder som Elkjøp og Lefdahl som faste kunder, så har det mest sannsynlig vært en masse rot hos dem. Jeg vil tro det dermed er sannsynlig at det kan bli problemer med tilbakelevering av produkter. I utgangspunktet tror jeg at banken bare kan ta pant i Strax' egne produkter og produkter eid av Elkjøp, Lefdahl og andre foretningskunder, men det kan fort bli rot der også, tror jeg.
    Jeg er sikker på at alle kunder som eventuelt taper produktene sine får erstatning til slutt, men det kan ta fryktelig lang tid, noe som selvfølgelig er uakseptabelt.

Og hva med alle som skal lever inn produkter til reparasjon hos Elkjøp nå? Verkstedskapasiteten i Norge må ha blitt dramatisk redusert som følge av konkursen, og jeg kan ikke tenke meg at de andre verkstedene har kapasitet til å ta over alle kundene nå. Får vi et sort service-hull?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elesco er Norges største kjede innen rep av Brunevarer.

Velkommen til ELESCO Norge BA

Strax Norge sitt konkurs bo er kjøpt opp av Infocare. Og trolig vil de etterhvert starte opp med rep for elkjøp. Men før den tid vil det nok bli enorme køer med defekte produkter. Elkjøp har pr i dag ingen avtale med Elesco!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Infocare tok over. Les mer om dette her --> InfoCare - Aktuelt

Ellers kan jeg opplyse om at Elkjøp visste om ståa hos Strax, så for å være på den sikre siden hentet de ut alt av utstyr rett før konkursen var et faktum.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel ta en stund før jeg får tilbake TVen min fra rep da?
    Bra jeg har bestilt ny, og den som er på rep er tiltenkt et barnerom...

Men det er vel den veien det går med verksteder for forbrukerelektronikk. De store massene skal ha DVD spiller til 299,- og surroundanlegg til 1500,- og da kaster man ikke bort penger på rep utenfor garantitiden.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Vil vel ta en stund før jeg får tilbake TVen min fra rep da?
    Bra jeg har bestilt ny, og den som er på rep er tiltenkt et barnerom...

Men det er vel den veien det går med verksteder for forbrukerelektronikk. De store massene skal ha DVD spiller til 299,- og surroundanlegg til 1500,- og da kaster man ikke bort penger på rep utenfor garantitiden.
    Men verksteder får jo betalt for garantireparasjoner - det er ikke de som betaler. Og jeg tror ikke det er for lite reparasjoner som er grunnen til at Strax gikk konkurs, heller rotete foretningsdrift.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik det var i "gamle dager" fikk verkstedene gjerne dårligere betalt fra importørene for garantireparasjoner. Regnet med at det var slik i dag også, og at man derfor muligens ville tape noe inntekt.

Hørte en gang hvor mye hver teknikker måtte fakturere i uka på et verksted i byen her for at det skulle gå rundt, og det var relativt mye. For øyeblikket finnes det ingen slike verksteder her. Bare et par enmannsfirma, og de holder stort sett på med å mintere paraboler har jeg inntrykk av.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste gangen jeg har hatt noe med Strax å gjøre, fikk jeg 2 nye produkter i retur i steden for en da de ikke klarte å reparere produktet. Ikke hørte jeg noe fra de heller, og etter så mye rot og venting lot jeg bare produktet stå i esken. Etter 6 måneder ringte noen og lurte på om jeg hadde fått dobbelt opp av mitt produkt, for det hadde visst tydligvis vært et stort problem for de. Ja svarte jeg, og da skulle de komme å hente det andre produktet. Hørte aldri noe fra de. Så at de går konkurs overrasker ikke....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en TV på reparasjon hos Strax som de først brukte fire uker på å reparere, men da jeg fikk den hjem, hadde de ikke gjort noe med den. Jeg dro så tilbake til Strax med TV-en, viste dem egenhendig problemet, og dro hjem. Halvannen måned senere ringte de og sa at "nå er problemet løst", men TV-en hadde nøyaktig samme problem fremdeles. Etter krangling og reparering gjennom et helt år, fikk jeg til slutt hevet kjøpet, men Strax fremstod ikke som en profesjonell aktør i det hele tatt under prosessen. Så nei, jeg har ikke akkurat et veldig positivt inntrykk av det firmaet, heller.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde forøvrig vært interessant om de av dere som skal levere inn produkter til reparasjon hos f.eks. Elkjøp eller Lefdahl skriver her om hva dere får beskjed om. Om du har et produkt på service som trekker ut i tid, hadde det også vært fint om du skrev et par ord om det.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er konklusjonen at det er like greit at de er ute av bildet da?

Kom på at jeg leverte inn TVen min på Elkjøp 8. juni, så da er den forhåpentligvis på et annet verksted...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er konklusjonen at det er like greit at de er ute av bildet da?

Kom på at jeg leverte inn TVen min på Elkjøp 8. juni, så da er den forhåpentligvis på et annet verksted...
    Tja, si ikke det for sikkert, kanskje du også som HåkonN beskriver kunne fått to nye flatskjermsTVer tilbake....

Høres unektelig ut som en litt dårlig styrt bedrift ja.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infocare og Powermill har kjøpt opp og normal drift ble gjenopptatt dagen etter strax meldte konkurs (forrige torsdag).

Altså så er det eneste som vil bli merket kortere servicetider fra nå av . Det har gått tregere og tregere fram mot konkursen mest sannsynlig tipper jeg - men en løsning var klar dagen etter strax meldte konkurs.

Altså - det ser ikke ut til å være noe problem framover dette her, heldigvis.

EDIT: Bare for å ha det EKSTRA klart. Varer som er levert inn til reparasjon er SELVFØLGELIG ikke regnet som konkursbo. Og powermill/infocare har kjøpt opp reservedeler og inventar (les: verkstedene).

Alle de som er ansatt for øyeblikket får sin lønn fram til hele overtagelsen er ferdig.

Det er lov å svartmale, men alt har heldigvis gått veldig veldig bra akkurat her .

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Tja, si ikke det for sikkert, kanskje du også som HåkonN beskriver kunne fått to nye flatskjermsTVer tilbake....
    Får jeg to flatskjermsTVer i retur i stedet for en defekt 32" CRT TV så aspirerer de til "Årets servicebedrift"

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehehe - det hadde vært trivelig service det ja .

Fra elkjøp sine hjemmesider:

"Vi gjør vårt ytterste for å gjøre dette så smidig som mulig for våre kunder. Blant annet garanterer Elkjøp nå for midlertidig videre drift av Strax, slik at vi får behandlet de produktene som er innlevert. Vi garanterer videre at ingen vil tape sine produkter i denne prosessen, alle vil få tilbake eller erstattet sine produkter."

Mao, som jeg sier - normal drift er gjenopptatt, og ble det dagen etter strax meldte konkurs. Løsningen tipper jeg ble jobbet med i mange uker før strax endelig gikk konkurs - det kom nok ikke heeeeelt utav det blå det her for Elkjøp og resten.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg to flatskjermsTVer i retur i stedet for en defekt 32" CRT TV så aspirerer de til "Årets servicebedrift"
    De får min stemme....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Infocare og Powermill har kjøpt opp og normal drift ble gjenopptatt dagen etter strax meldte konkurs (forrige torsdag).

Altså så er det eneste som vil bli merket kortere servicetider fra nå av . Det har gått tregere og tregere fram mot konkursen mest sannsynlig tipper jeg - men en løsning var klar dagen etter strax meldte konkurs.

Altså - det ser ikke ut til å være noe problem framover dette her, heldigvis.

EDIT: Bare for å ha det EKSTRA klart. Varer som er levert inn til reparasjon er SELVFØLGELIG ikke regnet som konkursbo. Og powermill/infocare har kjøpt opp reservedeler og inventar (les: verkstedene).

Alle de som er ansatt for øyeblikket får sin lønn fram til hele overtagelsen er ferdig.

Det er lov å svartmale, men alt har heldigvis gått veldig veldig bra akkurat her .
    Det høres jo bra ut. Er du ansatt i noen av firmaene eller har annen tilknytning?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo nevne anonymt at det var Elkjøp-gruppen som uoffisielt slo strax konkurs over lengre tid .

Det går unektelig utover kundene, men tror det blir ordning så snart Powermill får ordning på sakene, dette er hvertfall planen .

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •