Panasonic TH-42PV70+Ghosting

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic TH-42PV70+Ghosting

Kjøpte meg en Panasonic TH-42PV70 for ca. 1 mnd siden.

Meget bra TV med utrolig bra bilde både på vanlige TV sendinger og High Definition.

Det er desverre et problem jeg har merket meg altfor ofte, nemlig ghosting. Når jeg har sett på en kanal, spillt PS3 eller sett på DVD så får jeg ghosting. Merker ikke dette når jeg ser på en kanal, men skifter jeg over til f.eks PC inngangen på TV'en uten å ha noe tilkoplet (skjermen blir da grå/svart) så oppdager jeg ghosting'en.

Det som er enda merkeligere er at det er snakk om sekunder før jeg får ghosting. Jeg kan gå inn på menyen på TV'en og ut igjen med en gang for så å se at menybildet henger svakt igjen.

Ghosting'en går raskt vekk ved at jeg setter TV'en på en kanal med "snø", men det er veldig irriterende å måtte gjøre dette hver eneste dag.

Kontrast og lysstyrke er godt under 50%, dette var noe av det første jeg stillte ned når jeg fikk TV'en.

Noen som har noen forslag på hva som kan være årsaken? Har sjekket rundt om på nettet og funnet ut at det kan være dårlige kabler som kan være årsaken.

TV'en er ennå ikke "innkjørt" (ca. 200 timer), men tviler på at det er det som er problemet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet zlugger.

Utifra din beskrivelse så er flatskjermen din 100%. Det at f.eks. menybildet viser på sort bakgrunn etter at du har gått ut av menyen har ingen betydning, da dette forsvinner etter noen sekunder med et annet bilde. Du trenger ikke sette på "snø". Har samme TV selv.

PS: Det du beskriver heter "image retention" og ikke ghosting, som er noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men bare sånn for å få det på det rene (og sånn at jeg kan lære det :P ):
    Ghosting = når bilde henger igjen, f.eks "skyggen" av en mann som løper e.l.
    Image retention = Veldig mild form av innbrenning (som da er mer synlig enn IR) og som forsvinner ganske lett? Jeg trodde at IR var et LCD-fenomen eller tar jeg feil?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme problem har eg og

Eg og har ein PX70 og irriterer meg spesielt over at når eg ser en film med undertekst og det er mørke scener i filmen so skimter eg heile tida 2 lyse striper nederst på skjermen der teksten komer opp.. Og når det er scene skifte og skjermen er heilt svart so syner dei to stripene veldig godt.. Ser kun film med undertekster viss det er umulig og skjønne kva som blir sagt, pga det er veldig irriterende for meg Men sånn er tv`n... Har du det sånn? viss ikkje so har du vel bere ikkje lagt merke til det enda..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IR er ikke noe LCD fenomen nei, det er et Plasma fenomen. Ghosting er mer vanlig på LCD...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har ikke du samme problem som meg, jeg merker ingenting til image retention når jeg ser på en kanal, spiller PS3 eller ser på en DVD film. Merket kun dette når jeg skifter over til en annen inngang på TV'en hvor jeg ikke har noe koplet til, skjermen blir da litt grå/svart istedet for helt svart og da ser jeg f.eks meny bildet henge igjen ganske svakt. Har merket at dette forsvinner ganske kjapt på min TV.

Grunnen til at jeg ville spørre andre om hjelp til det mulige problemet mitt var at jeg har lest at image retention kan blir til fast innbrenning over tid hvis det ikke fjernes, men hvis dette er vanlig med Plasma TV'er så trenger jeg ikke å bekymre meg :-D. Noe som er bra ettersom jeg er storfornøyd med TV'en.

Takker for all hjelp.

Newcomer Lokkeand sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ghosting er når ting beveger seg fort på skjermen og det kommer en skygge eller fargen henger igjen. Dette problemet forekommer på tregere lcder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •