Hva blir utbyttet av BD på 1366x768 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hva blir utbyttet av BD på 1366x768 ?

Har sony 40v2500- 1366x768, kan ta 1080i inn.

Hviklet utbytte får jeg av BD eller HD-DVD? Leser på forumet at
    med en slik oppløsning vil ikke utbyttet være verdt overgangen fra SD:?

Kan noen forklare om jeg kan glemme å få noen glede av de nye formatene?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor leser du det?

Du får veldig godt utbytte av HD signaler på skjermen din. Du kan ha 720p(1280*720) uten bildetap i det hele tatt, siden din oppløsning er over 720p. Jeg, med min th42pv60, får ikke engang utnyttet 720p fullt ut, siden jeg har en panel oppløsning på 1024*768. Så jeg syns ikke du skal være misfornøyd

Det er klart, FullHD,1080p, er jo noe helt annet, både i kvalitet og prisklasse.
    Men konklusjonen er at du vil virkelig se overgangen til HD. Og når du først har sett det, har du tapt

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han mener og ha lest er nok det at for eksempel ps3 ikke sender ut 720p på bd. Og mange tv og projectorer har problemer med å vise 1080i. bildet blir da skalert ned til 540 for deretter og bli skalert opp igjen til tvns oppløsning. I dette tilfellet 768.

Jeg har ikke så mye peil på dette, men hvis det er slik at din tv ikke behandler 1080i på riktig måte så vil du ikke få så bra bilde som du kunne ha fått, men noen eksperter her inne må nok forklare dette litt nærmere 720p bør vel gå helt fint, er vel bare 1080i som kan by på problemer.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en 40 tommer, og ville på den sannsynligvis ikke merket forskjell på full HD (1080p), 1080i eller 720p uansett.... Det viktigste for deg er de andre kvalitetene TV'en kan oppvise. Må nok minst ha en 60" før forskjellen er merkbar på oppløsning mellom de to HD formatene der, i hvert fall på normal sitteavstand.....

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få stor glede av HD-bilder også på din 1024x768 skjerm. Det er ikke bare på grunn av den høyere oppløsningen, men fordi det er en mye lavere grad av komprimering på BD og HD DVD. Båndbredden er mye høyere.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Sony 40V2000 og forskjellen mellom DVD og HD-DVD er formidabel! DVD blir som å ta av seg brillene i forhold. Forskjellen mellom HD-DVD (1080p) og 720p, derimot, er liten. Jeg og en kompis sammenlignet en sample av en 720p x264-enkoding av Batman Begins (rippet fra HD-DVD) mot HD-DVD'en, og vi måtte ganske nær (under en meter) for å se bitte litt mer detaljer på HD-DVD'en. Forskjeller i farger/kontrast/lysstyrke tok vi ikke hensyn til siden PowerDVD og Zoomplayer (avspillingsprogrammene på HTPC'en) ikke var kalibrert opp mot hverandre, men så har de heller ingenting med oppløsningen å gjøre. Så både en HD-DVD og en 720p-nedskalering med filstørrelse liten nok til å brenne på en DVD-R ser langt, langt, langt bedre ut enn DVD på Sony-skjermen. Så få deg en HD-spiller eller kobl til en PC før du kaster mer penger ut av vinduet på dårlige DVD'er! Selv har jeg ikke kjøpt én eneste film på DVD siden jeg oppdaget forskjellen. De er rett og slett ikke verdt penga mine lenger

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

okei

ok, noe lettet...

Grunnen til innlegget var et annet innlegg hvor det ble skrevet at de som hadde kjøpt seg en skjerm med min oppløsning 1366x768, bare hadde seg selv å takke for ikke oppleve en overgang til bd og ps3. Vi hadde tydeligvis gått i "flatskjermfella".

Det kan være at det hadde mest sammenheng med ps3 som avspiller ja.
    Takk for svar:-D

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikperik
    ok, noe lettet...

Grunnen til innlegget var et annet innlegg hvor det ble skrevet at de som hadde kjøpt seg en skjerm med min oppløsning 1366x768, bare hadde seg selv å takke for ikke oppleve en overgang til bd og ps3. Vi hadde tydeligvis gått i "flatskjermfella".

Det kan være at det hadde mest sammenheng med ps3 som avspiller ja.
    Takk for svar:-D
    Vel, man skal ikke sluke alt man leser i VG helt rått, de som skriver der er ofte fryktelig dårlig til å nyansere ting, stort sett fordi de har misforstått en del ting selv..... 1366x768 er helt greit under 50". På større skjermer ville jeg vært meget nøye på å ha full HD, men det koster jo fortsatt et hode og en arm....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det blir nevnt en del om ps3 og BD avspilling her nå, og muligheten til å spille av disse filmene i 720p. Saken er den; etter at Sony slapp sin siste oppdatering forrige uka, så er det nå støtte for BD i alle formater, dermed også 720p. Den gledeligste nyheten er vel allikevel muligheten for oppskalering av DVD filmer, og det blir en del bedre kvalitet i 720p enn i PAL oppløsning. Det blir riktignok ikke så godt som HD, men klart bedre en standard.

OnTopic:

Jeg har selv en 37" med WXGA (1366x768) panel. Bildene blir helt fantastisk når man bruker onkli HD materiale, og du vil ikke gå glipp av en eneste detalj. Det lover jeg deg.

Som en sa så fint tidligere i tråden:

Men konklusjonen er at du vil virkelig se overgangen til HD. Og når du først har sett det, har du tapt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel da er ikke dette et tema lenger for min del. Veien bærer til
    sonycenter og ps3..:-D

Takk for alle innlegg, helt klart nytte av dette forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lucifer-
    Ser det blir nevnt en del om ps3 og BD avspilling her nå, og muligheten til å spille av disse filmene i 720p. Saken er den; etter at Sony slapp sin siste oppdatering forrige uka, så er det nå støtte for BD i alle formater, dermed også 720p. Den gledeligste nyheten er vel allikevel muligheten for oppskalering av DVD filmer, og det blir en del bedre kvalitet i 720p enn i PAL oppløsning. Det blir riktignok ikke så godt som HD, men klart bedre en standard.

OnTopic:

Jeg har selv en 37" med WXGA (1366x768) panel. Bildene blir helt fantastisk når man bruker onkli HD materiale, og du vil ikke gå glipp av en eneste detalj. Det lover jeg deg.

Som en sa så fint tidligere i tråden:

Men konklusjonen er at du vil virkelig se overgangen til HD. Og når du først har sett det, har du tapt!
    Ja, nå oppskalerer PS3 vanlig DVD, samt PS2 spill også!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •