Plasma snart død? (Fra Itavisen)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma snart død? (Fra Itavisen)

Kopi fra Itavisen:

Plasma snart død?
    Av Trond Bie,
    man 21. mai 2007 kl. 08:30
    Salget av plasmaskjermer taper stadig for LCD og fabrikker legges ned.
    Ny mobil?
    Finn mobilen som passer deg. ITavisen viser vei i jungelen av mobiltelefoner.
    Ny podcast hver uke
    Hør ITavisens ukentlige nyhetsshow på MP3- spilleren din. KLIKK HER
    Er vinneren endelig kåret? Flere spår at plasmaen snart dør ut.
    Relaterte artikler
    » Plasma med superkontrast» 205 tommers TV» 108-tommers LCD-TV» HD-TV med rør» Jumbo-LCD snart i salg
    Tips en venn om denne saken
    Abonner på vårt daglige nyhetsbrev
    Salget av HDTV går opp, og det er LCD-tvene som selger best.

LCD-utvikling
    LCD-skjermer har fått bedre bildekvalitet og lavere pris de siste månedene. I tillegg har LG uttalt at de stenger en stor plasmafabrikk i Korea. Dette fører til 70 000 færre enheter i måneden.

Samme selskap har uttalt at de kommer til å stenge flere fabrikker.

Nye aktører
    Flere nye kinesiske produsenter av LCD-paneler har entret markedet. Dette fører til større konkurranse og bedre komponent-tilgjengelighet. Samtidig fører dette til lavere pris.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo synd dersom gode plasmamerker som Pioneer og Panasonic også forsvinner. For med dem vil også kontrast og sortnivå forsvinne; noe ingen lcd-skjermer kan skryte av at de har enda...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Så lenge plasmaene har helt tydelige fordeler vil det være et marked for de... Hvorvidt dette markedet vil ha samme "massemarked"-preg som i dag er selvsagt et spørsmål, men det kommer jo en tid også etter flat-TV-hysteriet der mannen i gata har kjøpt seg flat-TV han/hun er fornøyd med... På gitte tidspunkt vil omsetningen av TVer generelt gå ned, og nisjene som gjerne ikke har vært de helt store under "boomen" vil ofte holde omsetningen langt mer stabilt enn aktørene for øvrig. Se bare på høyttalere og receivere, du ser ikke mange non-brands lenger i det markedet sammenlignet med tiden der disse varegruppene var store...

Overnevnte vurderinger fordrer selvsagt at plasma har noe å fare med rent teknisk, men det er det vel ingen tvil om at tilfelle i dag og mest sannsynlig også en stund fremover (les: Pioneers 8. gen. TVer), spesielt på 50"+...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, når de nye Pioneer plasmaskjermene kommer med 1080p og 20.000:1 i kontrast begynner de virkelig å trylle fram magiske bilder. Jeg tror ikke en LCD-skjerm kan gi slik slik kvalitet med dagens teknologi.

Som du sier, Lygren, så kan godt LCD bli den "seirende" skjermen, bare vi andre kan få tak i en god plasma
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i sterk tvil om hva jeg skal kjøpe akkurat nå, blir tv bytte når skattpengene kommer i Juni.
    Er mest fristet på og kjøpe Sony Bravia LCD 40". Tenker også på fremtidig bruk når en stakkar får råd til Projektør...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel jeg var akkurat i Korea og satte spørsmål om dette dilema.
    Det som faktisk skjer at Samsung bygger 2 nye plasma fabrikker, de satser 2,5 billioner dollar på dette.
    Panasonic vil gjøre det samme og hver av de vil ha opptil 70.000-100.000 plasma paneler hver måned, så om plasma dør... så virker det veldig rart etter markedet.
    Pioneer kommer jo med en spennede modell til høsten og da kommer alle FULL HD plasmane fra alle produsentene. (gleder meg)

Så samsung som har hvert størst på LCD vil nå satse veldig mye mer penger på Plasma fremover.

Dessuten så jeg noen spennende modeller i Korea som jeg gleder meg til å se i Norge

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje at plasma-markedet nå fordeles på færre aktører. Det blir de største og stærkeste (Pioneer/ Panasonic/ Samsung) som blir å overta hele dette markedet.

Den eneste fordelen med LCD, slik jeg ser det, er at LCD har langt billigere 1920x1080p-skjermer. Full HD koster fortsatt alt for mye på plasma.

Så skal du kjøpe flatskjerm, hadde jeg enten ventet til rimeligere 1080p kommer til plasma eller kjøpt en 1080p LCD. Eksempelvis Sony Bravia. Grundig selger vel også en ganske så bra 37" LCD i 1080p.

Men kjøp kun en av de to oppløsningene 1280x720p eller 1920x1080p, er min anbefaling
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestemte meg for plasma etter å ha beregnet sitteavstand, størrelse på TVen og øyets evne til å se forskjell på oppløsningene og konkluderte med at jeg bare kunne gi beng i full HD

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Jeg bestemte meg for plasma etter å ha beregnet sitteavstand, størrelse på TVen og øyets evne til å se forskjell på oppløsningene og konkluderte med at jeg bare kunne gi beng i full HD
    Du som hadde så fin CRT :-P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig klarer jeg desverre ikke LCD tv'er. Greit når vi har HD, men etter dagens signaler så er det håpløst. Vil heller sitte å se på plasma tv. Slipper mye støy og etterslepp.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse nye Pioneer Plasma tv blir sikkert veldig dyre :-O

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som ikke blir nevnt i samme setning som at LG skal legge ned en plasmafabrikk i Korea, er at LG snart har to nye fabrikker i Polen. LG satser stort på plasma, og kommer i år med nestegenerasjons plasmapanel, hvor pikslene er etset istedet for sandblåst, noe som gir mye mindre utblødning,skarpere bilder, og skjermer som har lenger levetid.
    Jeg var på kurs hos LG gjennom jobben i forrige uke ang den nye produktlinjen, og plasma er absolutt ikke på vei ut, iallefall ikke hos LG.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg også trodde, men ville ikke si det helt sikkert. De lager jo LCD i polen og. Faktisk ikke så langt ifra der Daewoo produserer sine.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke dette her. "Alle" spår at LCD kommer til å "overta", "alle eksperter" i butikkene anbefaler LCD, plasma dør etc.
    Hvordan de har kommet frem til dette er en gåte for meg.
    De to siste årene har jeg sett på mange TV'er og bare funnet 1(!) LCD (Sony KDL 2000) som kan måle seg mot Pioneer's og Panasonic's plasmaer. Den plasmaen er til gjengjeld en god del dyrere enn de nevnte plasmaer, ihvertfall her i Sverige.

Jeg synes det er synd hva folk går glipp av, men jeg er egentlig fornøyd så lenge jeg får det beste TV-bildet på markedet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg! Jeg har sett kun en LCD tv som jeg har synes er virkelig bra og det er Loewe compose 46", men den sliter desverre med dagens signaler vis man ser sport.
    Hvorfor kjøpe en LCD tv til 20000kr når man får en bedre tv til 14000 kr som er plasma teknologi

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom en stor elektrokjede i går, og det er litt morsomt (eller trist) å høre selgeren hjelpe en kunde. Det er om å gjøre å fremheve LCD-skjermer for enhver pris. Så en som er helt grønn, vil han rimelig kjapt bli overbevist av butikken at LCD er veien å gå; selv om bildet er dårligere enn plasma...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det med og kunne bruke Xbox og Playsation samt Pc på en plasma uten det blir innbrenning o.s.v.

Jeg får en avstang på mellom 2 - 2,5 meter fra veggen skjermen skal henge til der sweetspot blir. Hvor stor skjerm kan jeg ha da før det blir kornete?

Har siktet meg inn på størrelse 37" - 42". Blir det riktig?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ennå tilgode å se en plasmaskjerm som gir bedre kontrast og sortnivå enn min plasma fra 2005 (men nekter selvsagt ikke for at det finnes), og vil nok fortsatt anbefale plasma til alle som ikke har dagslys rett inn i stua og prioriterer PC på TVen. Oppløsning er vel og bra, men ikke viktigst.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Jeg får en avstand på mellom 2 - 2,5 meter fra veggen skjermen skal henge til der sweetspot blir. Hvor stor skjerm kan jeg ha da før det blir kornete?

Har siktet meg inn på størrelse 37" - 42". Blir det riktig?
    Spørs hvilken oppløsning du skal kjøre...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ha en tv som jeg kan ha i mange år uten at en måtte trenge og oppgradere den.
    Derfor er det viktig med et klart bilde som tåler og bli brukt et par timer om dag for min del:-)
    Self må det være HDMI 1.3 på plass :-) og Progressiv komponent som blir brukt frem til HD/BR krigen har lakt seg.
    Så håper det er en tv på markedet som faller i min smak når skattepengene kommer :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •