Sort felt oppe og nede ved DVD avspilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sort felt oppe og nede ved DVD avspilling

I går så jeg på Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest, og igjen irriterte jeg meg over brede sorte felt oppe og nede på skjermen (Samsung 40m71). Det virker som om dette er regelen mer enn unntaket, og er utrolig irriterende, da det virkelig blir "smalfilm", og jeg føler jo at jeg ikke får utnyttet 16:9 formatet og 40" størrelsen. Er det jeg som er på bærtur og ikke har stillt inn tv/dvd, eller er dette noe jeg må leve med?? Bak på coveret står det 16:9 og 2,35:1. Har forresten en "billig" Grundig dvd-spiller (dessverre:-))

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre så må du nok leve med dette. Et 16:9 apparat (altså Widescreen) fyller skjermen helt ved filmer laget i 1.77:1 (del 16 på 9), og stort sett også ved 1.85:1, men ved 2.35:1 som er et forholdsvis vanlig format, blir det nødvendigvis sorte partier både oppe og nede. MEN: De sorte feltene blir enda større om du har glemt å stille inn dvd-spilleren til å sende 16:9 format til flatskjermen. Har du sjekket dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal bare være glad for at du får filmen i sitt originalformat. Hvis det viktigste for deg er at skjermen alltid er helt fylt med bilde kan du jo bare holde deg til filmer med 1.85:1 eller 1.77:1 format

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sjekket om dvd spilleren er riktig innstillt, så jeg får gjøre det! Glad for å få den i orginalformat?? tydeligvis er ikke dette med formatstandarder ikke likt i verden??, iallefall blir jeg fornøyd når jeg kan se film på HELE skjermen, og ikke på 50-60% av den. Men men, får studere coverne, og se etter "fullformatsfilm", men bakdelen er jo at man sannsynligvis ikke får se det en vil:-(

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,35:1 kalles også Cinemascope (dvs originalt kinoformat).

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten så det burde være obligatorisk kursing på dette, dukker vel opp en tråd som denne i måneden.

Kinofilmer vises stort sett i formatene 1.85:1 og 2.35:1. 16:9, som TVen din er, tilsvarer 1.78:1 og bredere filmer må da nødvendigvis klippes for å fylle hele skjermen. De fleste filmentusiaster vil se hele filmen, og ikke bare midten av bildet, så de velger å leve med letterboxing.

Det har forøvrig ingenting å gjøre med hvor i verden du er, er samme overalt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •