Data LCD vs LCD-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Data LCD vs LCD-TV

Hei,

Har i lengre tid vært på jakt etter en liten og nett lcd-tv som skal brukes i tillegg til prosjektor. Grunnen til lcd er selvfølgelig plassen den opptar, kontra billedrør.

Jakter på en LCD med disse kriteriene:
    Størrelse: ca 20"
    Format: 4:3
    Innebygget tuner med tekst-tv
    Mulighet for å henge opp på veggen
    Pris ca 8000 kr.

For å få til dette billigst mulig har jeg sett på to løsninger. Den ene innebærer å kjøpe en ren data-lcd skjerm samt en ekstern tv-tuner med vga utgang (f.eks. ViewSonic NextVision N5). Den andre muligheten er å kjøpe en "vanlig" lcd-tv. Hva tror dere ville gitt det beste resultatet og hvorfor?

Har egentlig kun finnet to lcd-tver som passer meg, hvorav den ene egentlig er en ren data-skjerm med innebygget tuner. Modellene er disse:
    *Hugson HU2011 som er en en 20" 4:3 tv til 9000 kr. Oppløsningen på denne er kun 640 x 480, har dette mye å si når jeg likevel kun skal se tv på denne?
    *Hyundai L19T som er en 19" 4:3 dataskjerm med tuner til 8000 kr. Denne har oppløsning på 1280*1024, men mangler tilkoblingene en ellers ville funnet på et normalt tv-apparat.

Er det noen som har noen kommentarer om hva som ville være det klokeste valget her? Evt. noen andre kommentarer dem ville delt? Er litt i villråde selv nå..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Philips sin nye 20"'s TV?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det som oftest skiller "data" vs. "brunevare" LCD, er betraktningsvinkel, samt ofte noe bedre kontrast på "brunevare" LCD. I tillegg har selvsagt "brunevare" skjermene tuner... Acer's siste LCD har eksempelvis 170 graders horisontal og vertikal visningvinkel, langt mer enn de aller fleste dataskjermer takler i dag! Widescreen er den også! Den har i tillegg DVI inngang, 1280x1024 oppløsning, tuner +++ Flott skjerm! Ligger på ca. 5500 på kampanje hos en viss elektronikkjede undertegne jobber for!

Link til nyeste Acer 17" HER

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden denne skjermen kommer som et tillegg til prosjektor blir denne primært en "se på dagsrevyen"-skjerm. Widescreen blir derfor litt smått. Var ikke klar over at Philips hadden en 4:3 modell i 20", men skal prøve å få sjekket den ut i morgen, om den er å finne i butikkene da..

Hadde en diskusjon om hva som er best av en 20" lavoppløselig eller 20" høyoppløselig lcd skjerm til tv-titting, med utgangspunkt i bilder fra kabel-tv. Vi har to påstander:

1. Skjermen med høyest oppløsning er alltid best ettersom den har flere og mindre pixler. Bildet blir derfor mye klarere. En god skalerer beregner ved hjelp av avanserte beregningsmetoder hvor de nye pixlene i bildet skal være slik at et lavoppløselig bilde fra kabel-tv anlegget passer rett inn i lcd-panelet uten kvalitetsforrignelse. Skalereren tilfører med andre ord ny informasjon til i bildet.

2. Uansett hvor god en skalerer er vil den alltid medføre en viss kvalitetsforrigning. Bildet vil altså bli mer blurrete på den høyoppløselige skjermen fordi bildet må skaleres opp for å tilpasses lcd-panelet. Bildet på en 20" er dessuten så lite at det ikke vil være noe behov for et høyoppløselig lcd-panel.

Noen som kan forklare hvilken av de to påstandene er mest riktig og hvorfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Orion 17" LCD TV

Kopiert fra en nettbutikk (pris ca. 4000)

"Orion 17"LCD HD- TV med Tuner/Text-TV, kontrast 500:1
    Smart 2 i 1 Nyhet: H high Definition/HD-TV for soverommet, kjøkkenet ,arbeidsrommet, båten, campern etc. Fjernkontroll/text-TV, nicam stereo, speaker output,17"VIS(Viewable Image Size)43,4 cm diagonalt bilde, tilsvarer en 20"TV/19"monitor, Kontrast 500:1, Synsvinkel 170°, Forbruk som en lyspære på 50W, 12V-240V adapter(Option) Fastmoving LCD med 20ms responce time som gjør denne ypperlig til type grafikk/video/spill (PC/playstastion..)Kan brukes som Datamonitor(1280x1024)VGA kabel er option, VESA Veggmonterbar, 3 års Garanti."

Kan du ikke kjøpe denne og fortelle meg hvordan kvaliteten er

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har selv testet denne Orion skjermen. Helt grei kvalitet, ikke noe "wow" faktor, men til prisen får du god valuta!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ialfall så er orion 17" wide rimelig dårlig. (selges med Luxor navn blant annet på Elkjøp)

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare som et lite apropo:
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Flott skjerm! Ligger på ca. 5500 på kampanje hos en viss elektronikkjede undertegne jobber for!
    og
    For at AVforum skal fremstå som oversiktelig og seriøst, skilles teknisk diskusjon (forumets hovedfokus) fra prisdiskusjon og typisk produktjakt. Pris -og produktjakt kan kort defineres som:

Diskusjon omkring steder en får kjøpt produkter samt/eventuelt hvilke priser ulike steder måtte selge produktet til.
    hmm....

siden dette jo vanligvis blir påpekt av lygren!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    hmmm. Ser ikke helt poenget ditt, erikk, hvis du prøver å være vanskelig kan du heller sende meg en PM med dine innsigelser, så tar jeg de til vurdering.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Acer's siste [... ]Ligger på ca. 5500 på kampanje hos en viss elektronikkjede undertegne jobber for!
    Mulig jeg er litt surmaget eller prippen nå, men er ikke dette prisjakt, og i tillegg en slags form for skjult reklame, og per forumets regler "ikke tillatt"? Isåfall burde vel du av alle vite bedre? (Vær så snill å si at jeg tar feil her..)

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm. Ser ikke helt poenget ditt, erikk, hvis du prøver å være vanskelig kan du heller sende meg en PM med dine innsigelser, så tar jeg de til vurdering.
    Neida, var ikke for å være vanskelig; bare en kommentar til at det ofte er vanskelig å anbefale produkter/løsninger uten å komme nær "prisjakt" kategorien. Var ment som en morsom kommentar, men skal selfølgelig ta det via PM til rette vedkommende istedenfor å være morsom på andres bekostning heretter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det ikke nevnes hvilken kjede eller legges opp til at diskusjonen skal fortsette som en prisjakt ser jeg ikke noe problem med dette innlegget. Poenget med inndelingen er selvsagt at oversikten skal være bedre, noe dette innlegget ikke endrer.

Vennligst fortsett diskusjonen omkring emnet, intet poeng å terpe videre på dette folkens... 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    ...Vi har to påstander:

1. Skjermen med høyest oppløsning er alltid best ettersom den har flere og mindre pixler. Bildet blir derfor mye klarere. En god skalerer beregner ved hjelp av avanserte beregningsmetoder hvor de nye pixlene i bildet skal være slik at et lavoppløselig bilde fra kabel-tv anlegget passer rett inn i lcd-panelet uten kvalitetsforrignelse. Skalereren tilfører med andre ord ny informasjon til i bildet.

2. Uansett hvor god en skalerer er vil den alltid medføre en viss kvalitetsforrigning. Bildet vil altså bli mer blurrete på den høyoppløselige skjermen fordi bildet må skaleres opp for å tilpasses lcd-panelet. Bildet på en 20" er dessuten så lite at det ikke vil være noe behov for et høyoppløselig lcd-panel.

Noen som kan forklare hvilken av de to påstandene er mest riktig og hvorfor?

Jeg må advare om at jeg har mer teoretisk enn praktisk kunnskap om dette. Skalereren tilfører ikke ny informasjon i bildet. Derimot fjerner den potensiell "falsk" informasjon. Hvis du skalerer ned bildet fjerner den også informasjon som er "riktig".

Jeg tipper at veldig høy oppløsning + skalering har lite for seg med mindre bildet dekker en veldig stor del av synsfeltet ditt.

Alt dette er hvis alle andre parametre holdes konstant og oppløsning varieres. I praksis kan man tenke seg at produsenten må gjøre noen kompromisser for å få høy oppløsning (lysstyrke, responstid, pris). Da er den gode gamle testen med å titte på å foretrekke :-)

Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •