32, 37 eller 42 tommer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

32, 37 eller 42 tommer?

Hei!
    Per i dag har jeg en 28" CRT widescreen. Den fungerer vel greit nok, men tiden for en flatskjerm nærmer seg.
    Har lest at hvis en sitter 2-3 meter fra skjermen trenger en ikke større enn 32", sitter en 3-5 meter fra skjermen bør en gå opp i 37".

Fra et hjemmekino synspunkt ville jeg tro at en bør ha så stor som mulig får å få best mulig effekt av den totale hjemmekino følelsen.
    I mitt tilfelle blir jo dette kombinert stue og hjemmekino.

Hva mener dere?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hei!
    Per i dag har jeg en 28" CRT widescreen. Den fungerer vel greit nok, men tiden for en flatskjerm nærmer seg.
    Har lest at hvis en sitter 2-3 meter fra skjermen trenger en ikke større enn 32", sitter en 3-5 meter fra skjermen bør en gå opp i 37".

Fra et hjemmekino synspunkt ville jeg tro at en bør ha så stor som mulig får å få best mulig effekt av den totale hjemmekino følelsen.
    I mitt tilfelle blir jo dette kombinert stue og hjemmekino.

Hva mener dere?
    Hvis du sitter så langt som opptil 5m fra skjermen ville jeg ikke kjøpt noe mindre enn 42", ville nesten vurdert 50" og.

Men et par viktige ting du bør sjekke før du kjøper skjerm er om den kan gjøre inverse telecine (IVTC) hvis du kjøper 720P skjerm (som er nok på en 42" med over 3m sitteavstand).

Det vil si at den kan omgjøre 1080i/p til 720p, uten at den halverer 1080 til 540p, for så å oppskalere 540p til 720p, for hvis den ikke kan gjøre dette vil du i praksis sitte å se på et bilde med mindre oppløsning enn DVD hvis du har 1080i eller p inn på tv'en.

Newcomer PantZman sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter selv på en 28" wide kasse men mulig jeg går til innkjøp av en 37" LG LCD iløpet av et par dager, tror det passer bra med 37" da vi blir sittende 1,5~3m (hukomelse og øyemål ) fra TVen. Tror at for stor TV kan få bildet til å se styggere ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok sjelden lenger enn 3 meter fra tv.
    All teknologien kommer etter hvert. fra nå til det tidspunktet jeg kjøper en tv vil nok dette være old news
    Kommer en del stereo saker først på listen.
    Lurer litt på hva som er best av LCD og plasma også. Blir jo mye film, men mest tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker bladet lyd og bilde for flere år siden mente at ca 3,5 meter unna et bilde på 2 meter bredde ga deg den beste hjemmekino følelsen uten at man måtte sitte og vri på hodet for og få med hele bildet....hehe

Er ikke noe fasit svar på hva som er riktig avstand. Noen foretrekker og sitte 4meter unna en 32" andre foretrekker en 50" på samme avstand.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Blir nok sjelden lenger enn 3 meter fra tv.
    All teknologien kommer etter hvert. fra nå til det tidspunktet jeg kjøper en tv vil nok dette være old news
    Kommer en del stereo saker først på listen.
    Lurer litt på hva som er best av LCD og plasma også. Blir jo mye film, men mest tv.
    Ok, sitter du for det meste 3m unna og mest tv er nok 42" det rette valget.
    Du kommer garantert til å lure på om ikke 42" hadde vært bedre hvis du kjøper 37"
    Å se nyhetsoppleseren på en 50" blir i overkant og på bare 3m hold.
    Værdamene derimot.. :-D

Og blir det mye film, så blir nesten 42" liten, men det er et godt kompromiss mener jeg.

LCD tvene begynner å bli veldig gode nå, og har ikke samme problem med innbrenning som mange plasma skjermer har, så jeg vil stille de nye skjermene (i samme prisklasse) helt likt, begge typer har fordeler og ulemper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •