Når kommer digital tuner i flattvene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når kommer digital tuner i flattvene?

Hei!

Vurderer å kjøpe flattv (32" lcd under 8000)

Men, lurer på når det kommer flattver med digital tuner som passer til det nye bakkenettet i Norge.

Ser at Sony har ett par modeller med digitaltuner, men forstår at disse IKKE er riktig type.

Noen som vet om modeller, modellbetegnelser på tver med riktig digital tuner og når disse blir tilgjengelig i Norge? Noen som vet

Er det riktig tuner på denne tven? (Selges hos PSdata)
    Hyundai IT

Mvh
    Einar Johan

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vil ssv. merkes med "godkjent av NTV"-liknende info.

Tror ingen av dagens integrerte DVB-T tunere er klar for det norske bakkenettet med MPEG-4 (de aller fleste land kjører MPEG-2)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki..

Er det noen her på forumet som jobber i elektronikkbransjen og vet når vi kan få tver i Norge med riktig digital tuner?

Er det snakk om 1mnd, halvt år, eller aldri fordi vi er så spesielle/lite marked at mpeg4 standarden ikke blir prioritert?

Mvh
    Einar Johan

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber i bransjen og vet at Sharp sin kommende HD1E serie vil ha integrert twin mpeg4 tuner for kabel/parabol/bakkenett.

Men jeg vet dessverre ikke om det vil bli kompatibelt med det norske nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden en stor del av markedet (spesielt de som kjøper dyr tv og bytter ofte) har parabol eller kabel og dermed uansett må ha en ekstern tuner så er kanskje ikke integrert bakkenett-tuner så høyt prioritert hos leverandørene?

Såvidt jeg vet har ikke NTV sluppet en skikkelig spec enda slik at man ser hva som kreves av kryptering?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at Sony skal lansere TV med MPEG 4 tuner før jul. Men om det er kompatibel tror jeg ikke. Var nemlig på Hifiklubben og spurte litt om dette. De nevnte Sony og MPEG 4 tuner, men sa at man uansett måtte ha en ekstra tunerboks i det norske nettet.

Noen som vet om disse boksene kommer med to tunere med det første? -Vet at det etterhvert skal komme med to tunere og harddisk for opptak. Men jeg ønsker to tunere uten HDD, så jeg kan bruke DVDopptakern min mens jeg ser på TV ved siden av.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersk
    Noen som vet om disse boksene kommer med to tunere med det første? -Vet at det etterhvert skal komme med to tunere og harddisk for opptak. Men jeg ønsker to tunere uten HDD, så jeg kan bruke DVDopptakern min mens jeg ser på TV ved siden av.
    Er det ikke litt uelegant å dekode h264-strømmen, sende den over en analog S-video tilkobling, A/D-konvertere den og så kode den på nytt til MPEG2?

Jeg regner med at løsninger som tar opp den rå digitale strømmen fra nettet vil ha penere integrasjon med programguiden, bedre kvalitet etc.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ueligant ja. men vil kunne brenner ut filmer. Det tviler jeg på de digitale HDD tunerne vil støtte. -På en god stund ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersk
    Har lest at Sony skal lansere TV med MPEG 4 tuner før jul. Men om det er kompatibel tror jeg ikke. Var nemlig på Hifiklubben og spurte litt om dette. De nevnte Sony og MPEG 4 tuner, men sa at man uansett måtte ha en ekstra tunerboks i det norske nettet.
    Jeg synes slike meldinger fra Hifiklubben (og andre) virker noe rare. Spec for sendinger i Norge er da ganske klare. Det er "H.264/AVC/MPEG-4 Part 10" som skal benyttes. Det er også denne som benyttes i de fleste HD sendinger (Canal Digital HD bruker denne og land som skal starte DVB-T sendinger etter Norge (Russland og et par andre land i gamle østblokken) går for denne). I tillegg har jeg lest at flere land i Europa som allerede benytter MPEG-2 skal gå for MPEG-4 med H.264-Part 10 når de begynner med HD sendinger.

Så jeg tror ikke Norge blir spesiell på noen måte. Det som er et issue er integrasjon med conax krypteringen. Men siden alle moderne TV-er som har DVB-T tuner også har plass for CA modul, burde dette være en enkel sak å komme rundt.

Det som irriterer meg mest, og som jeg har sendt til meg Riks-TV flere ganger uten å få svar, er om denne kan benyttes: NEOTION - Modules MPEG-4 / MPEG-2
    Da kan en benytte alle dagens MPEG-2 baserte DVB-T mottakere til å ta i mot nye MPEG-4 sendinger. Leste et sted at Boxer i Sverige hadde inngått samarbeid med disse fordi de skulle bruke MPEG-4 for HD sendinger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fikk dette svaret på henvendelse til NTV

Takker for din henvendelse,
    Vi er i kontakt med diverse produsenter. At dette vil komme er det liten tvil om, men ingen har så langt fastsatt noen dato for lansering av en slik type TV. Vi forventer at de første vil starte produksjon av slike TV'er i løpet av et års tid.
    NTV

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •