Pioneer, innbrenning og retttigheter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer, innbrenning og retttigheter.

Jeg kjøpte en Pioneer PDP-427XA plasma tv i september. Jeg kjørte over 300 timer på den i halv lys og kontrast, og var ikke ferdig å kjøre den inn før i november. Og for en måned siden fant jeg innbrenning av tv3 logoen på den. Har nå flere netter kjørt den med snøstorm, uten at det hjalp, og har nå kjøpt plasma cleaner.
    Om nå ikke plasma cleaner vil hjelpe, hvilke rettigheter har jeg da? Dette er en 6 mnd gammel tv. Kan jeg klage på tv'en? Jeg trodde jeg hadde gjort alt rett for å beskytte den mot innbrenning. Og da jeg kjøpte den spurte jeg faktisk mannen i butikken som solgte meg den om logoene på tv kanalene ville bli et problem siden jeg gjerne så timesvis på samme kanal. Men han sa at så lett var det ikke å få innbrenning. Tydeligvis bare tull. Jeg vil ikkeha en så svak tv. Jeg bladde opp langt over 20 000 kr. for denne. Og var overbevist om at jeg fikk en tv som ville vare i flere år nå. Jeg er kjempeskuffet...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke en skit av rettigheter. Du visste om problematikken ved kjøp, det har du jo innrømmet. Vil tippe innbrenninga kom når TV3 sendte en film i 2.35:1 format, med logoen oppe i svarte natta, eller hva? Den blir heller hvit da, som på en sort bakgrunn ikke er særlig lurt. Dette kan jo ha skjedd under innkjøringsfasen også.

For det første bør "snøkanalen" vises med "Dynamisk" bildeinnstilling. Og "Plasma-cleanere" kommer i ymse kvalitet. Har en "rensedisk" fra Pioneer her selv, skal se om jeg klarer laste opp et image til Rapidshare eller.no.

Forbrukerkjøpsloven er litt "diffus" i disse tilfellene. Hva som kan kalles en mangel eller ei defineres gjerne ut fra hva som kan forventes av "lignende produkter". Om selger velger sammenligne dette TVet med andre plasmaer har du ikke noen god sak . I tillegg vil Pioneer kunne være behjelpelige med å fortelle ganske nøyaktig hvor lenge TV3-logoen sto der mutters alene.

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror aldri jeg har hørt om noen som har fått pengene sine tilbake pga innbrenning. Som oftest har de blitt fortalt at det er deres egen feil siden de lot tven stå for lenge på en kanal som bruker en fast logo, eller så bli de fortalt at de skulle ha kjørt den inn skikkelig. Det siste har jeg bare hørt 2 ganger, og i dette tilfellet så har jo tven fått over 300 timer med innkjøring så det skulle jo være greit.

Jeg vet ikke om det er noen måte du kan bevise at du har kjørt inn TVen skikkelig eller ikke? Kunne jo kanskje ha hjulpet saken din.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt med pioneer direkte du, det er nok det greieste

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det som er veldig viktig er at du ikke baserer denne konklusjonen på en "innbrenning" som ikke er reell. Du bør forsøke å unngå bruk av samme kanal, i det minste bruke et annet visningsforhold, en periode for å se om "innbrenningen" egentlig bare er en "retention". Det er i det minste min erfaring, logoene forsvinner etterhvert, men det kan svare seg å bytte litt på visningsforholdet (16:9 / 4:3 / Stretch osv).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det som er veldig viktig er at du ikke baserer denne konklusjonen på en "innbrenning" som ikke er reell. Du bør forsøke å unngå bruk av samme kanal, i det minste bruke et annet visningsforhold, en periode for å se om "innbrenningen" egentlig bare er en "retention". Det er i det minste min erfaring, logoene forsvinner etterhvert, men det kan svare seg å bytte litt på visningsforholdet (16:9 / 4:3 / Stretch osv).
    Eventuelt bare flytte på bilde innimellom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •