Hvordan 1080p på 1360x768 lcd tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan 1080p på 1360x768 lcd tv?

Vi fikk nettopp inn en Sony TV (FWD-40LX2) som skal brukes i vid konf. Når jeg tar en titt på spec'en i manualen, står den oopført med max pc sig 1360x768@60Hz. Hvordan kan da skjermen støtte 1080p??
    LCD panelet har tydeligvis 768 punkter vertikalt, så hvordan kan skjermen da vise 1080 (linjer heter det vel i TV verden), som er en del høyere? Etter mitt hodet ville kun skjermer som støtter oppløsning 1920x1080 ha 1080p støtte..

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den støtter 1080p så betyr det at den kan ta i mot 1080p signaler og vise det, men den vil omskalere det til skjermens egentlige oppløsning. Den klarer ikke å utnytte all informasjonen i 1080p signalet fullt ut. Det har blitt mer og mer vanlig nå at skjermer klarer å ta i mot og vise 1080p signal selv om de ikke har oppløsning høy nok til å vise det i full oppløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkuratt ja.. Høres ikke ut som en god løsning. Folk som ikke har så mye pail kan fort tro tven viser et bilde den ikke kan.
    Takk for oppklaringen.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt TV-en viser vil skaleres til dens native oppløsning, men det er likevel en fordel at den støtter høyere oppløsninger enn den kan vise. Hvis man har en kilde som sender det beste bildet i 1080p er det greit å kjøre dette signalet rett inn på TV-en. Alle TV-er som er HD Ready støtter både 720p og 1080i selv om oppløsningen kan være lavere.
    Sitat Opprinnelig postet av Ladort
    Akkuratt ja.. Høres ikke ut som en god løsning. Folk som ikke har så mye pail kan fort tro tven viser et bilde den ikke kan.
    Jeg hadde en diskusjon en gang med to selgere hos en lokal elektronikkpusher som hardnakket påsto at en plasma de hadde (852*480) faktisk hadde en native oppløsning på 1920*1080, fordi den støttet 1080i. Jeg kom ikke gjennom med min påstand om at de tok feil, men ble avfeid med argumenter som "Dette vet vi, for vi jobber med det hver dag", hehe.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Alt TV-en viser vil skaleres til dens native oppløsning, men det er likevel en fordel at den støtter høyere oppløsninger enn den kan vise. Hvis man har en kilde som sender det beste bildet i 1080p er det greit å kjøre dette signalet rett inn på TV-en. Alle TV-er som er HD Ready støtter både 720p og 1080i selv om oppløsningen kan være lavere.

Jeg hadde en diskusjon en gang med to selgere hos en lokal elektronikkpusher som hardnakket påsto at en plasma de hadde (852*480) faktisk hadde en native oppløsning på 1920*1080, fordi den støttet 1080i. Jeg kom ikke gjennom med min påstand om at de tok feil, men ble avfeid med argumenter som "Dette vet vi, for vi jobber med det hver dag", hehe.
    da tror jeg ikke at jeg hadde klart å gå ut av butikken før de hadde inrømmet at det var jeg som hadde rett hehe:-P

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk vel en delvis innrømmelse i form av at de trakk seg i siste liten da de ville vedde en TV på at jeg tok feil.
    Uansett kom jeg ingen vei, de var fryktelig påståelige og jeg prøvde å overbevise dem en god stund.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Jeg fikk vel en delvis innrømmelse i form av at de trakk seg i siste liten da de ville vedde en TV på at jeg tok feil.
    Uansett kom jeg ingen vei, de var fryktelig påståelige og jeg prøvde å overbevise dem en god stund.
    Kunne dere ikke bare kikket i manualen da?

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skalerer alle filmene via pc'en, eneste som funker skikkelig fant jeg ut :neutral:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •