Hva velger jeg? LCD/Plasma, tommer, prisklasse? HJELP! :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva velger jeg? LCD/Plasma, tommer, prisklasse? HJELP! :-)

Statusen min er: Jeg er i ferd med å ta skrittet til bedre bilde og dvd spiller enn jeg har. Jeg bruker i dag et 28" Samsung CRT-TV som kostet 2795 på Elkjøp for snart 5 år siden, det piper ustyrtelig og er generelt elendig. DVD-spilleren er en 6-7 år gammel Phillips DVD622 som jeg kjøpte for 3 000 da jeg gikk 2. gym.

Så jeg er moden for en oppgradering.

Men hva velger jeg egentlig? Jeg har ikke fulgt med i det hele tatt på utstyr eller teknologi, har bare lagt merke til at TVene på Elkjøp er flatere enn de var før.

Jeg vil nok bruke den mye til DVD titting, endel spilling via enten Xbox 360 eller Wii når tiden er moden (eksamen over) og den MÅ takle vanlige TV-signaler også.

Jeg trenger ikke en superstor skjerm, men må ha en som gir meg litt mer kinofølelse enn 28". Lurer på om 37" er et greit kompromiss for meg som nok er dømt til små rom ei stund fremover.

Så:
    Velger jeg LCD eller Plasma?
    Hvor stort trenger jeg?
    Hva slags teknologi og stæsj må jeg ha med meg?
    Hvor rimelig kan jeg får et bra TV på 37 tommer?
    Hva er fremtidsrettet?

Kom gjerne med konkrete forslag også.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Velger jeg LCD eller Plasma?
    Hvor stort trenger jeg?
    Hva slags teknologi og stæsj må jeg ha med meg?
    Hvor rimelig kan jeg får et bra TV på 37 tommer?
    Hva er fremtidsrettet?

Kom gjerne med konkrete forslag også.
    Plasma vs LCD:
    Dette kommer an på smak. Noen har sans for LCD, noen har sans for plasma. Jeg har selv plasma og blir da selvsagt inhabil i saken.
    Ting å tenke på:
    Plasma:
    + Naturlige farger/bilde
    + Svartnivå/kontrast
    - Refleksjoner i skjerm
    - Ikke 1:1 pixelmapping

LCD:
    + Ikke refleksjoner i skjerm
    + 1:1 pixelmapping
    - Svartnivå/kontrast
    - Litt matte/unaturlige farger

Dette er selvfølgelig mitt syn på saken og er farget av at jeg selv har plasma.

Hvor stor TV trenger du?

En smaksak...
    TV'en vil virke kjempestor de to tre første dagene, uansett om du kjøpe 37" eller 42". Etterhvert vil den "normalisere" seg. Det kommer jo også an på hvilken avstand det vil være til TV'en.

Personlig mener jeg at det beste kjøpet for tiden kan være Panasonic TH42PV70. Er denne TV'en like bra eller bedre enn PV60 er dette et kjempekjøp. Riktignok en 42" men her får man noe jeg vil tro er en av markedets beste TV'er til en kjempepris.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg "var" i akkuratt samme posisjon som deg cybervision. Mitt valg havnet på plasma og PV70 slik som AndreWerdenskrieg anbefaler.

Nå har det seg kanskje sånn at hvis man spiller mye så burde man gå for LCD etter hva jeg har forstått? Jeg spiller ikke så mye, så da var mitt valg ihvertfall greit.

Håper forresten du får gode råd om valg av DVDspiller ihvertflall så jeg kan snappe opp noen gode råd. For min PV70 kommer om forhåpentligvis ikke lenge

Lykke til med valget, det blir gøy å få sin første flatskjerm :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også den lykkelige eier av Panasonic PV70 42tommer. Jeg brukte vel et halvt år før jeg klarte å bestemme meg for teknologi. Det slenges mye dritt fra de to leirene (LCD/Plasma-tilhengere), og man kan få inntrykk av at man havner i ragnarokk hvis man velger den ene tv'en over den andre.
    Nå er jeg lykkelig plasmaeier og angrer ikke et sekund på det. Bildene er varme, har mettede naturlige farger, et fantastisk svartnivå og detalj-rikdom, og bildene er skarpe så det holder.
    Jeg har bare kjørt standardsignaler (dog med digitale signaler fra Get). Blir veldig bra.
    Som Andre Werdenskrieg skriver så reflekterer glasset foran panelet, men det er ikke noe værre enn den crt'en du allerede har vil jeg tro. Jeg har ikke noe vindu foran TV'en så det er ikke noe problem for meg.
    Til slutt: Var veldig i tvil om ikke 42-tommer ble for stort. Har en sitte avstand på ca tre meter (smal stue, men dog mer åpen i "lengderetning") Jeg var også redd for at kona skulle tilte pga størrelsen. Det viste seg at frykten var ubegrunnet. Panasonicen har et veldig elegant design, og virker ikke så stor. Se på spesifikasjonene på andre TV' så ser du at den ikke er så veldig mye større enn mange 37 tommere.
    Link til test: Panasonic TH42PX70 Review

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker at 42 tommer blir litt voldsomt for meg foreløpig. Jeg ser jo at 32" LCD er adskillig billigere enn større TVer, men er de noe tess?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

plasma/lcd

Kjøp LCD,har hadd to plasmatv,begge fikk innbrenning,denne faren er ikke borte fra nye skjermere om det er noen som mener det.
    Om du har unger å ikke har kontroll over tvbruken så kjøp LCD,har du kontroll
    over hva som vises på tv så er det vell plasma.
    Se test av 37 tommere i Hemmabio der er ikke skille mellom plasma å LCD særlig store mere.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men prisforskjellen er jo svært liten da mellom en 32" LCD og en Plasma av større kaliber...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig valg det der ja, har samme problemet selv egentlig. For tida heller jeg mest mot Samsungs LE-40M86, en 40" LCD med sortnivå på linje med, eller muligens tom. bedre enn PV70. Fargene er nok det som vil være bedre på plasmaen enn LCD-en, men i en liten stue kan fordelen med høy oppløsning (1080p) være en faktor som ikke bør glemmes heller. Altså jo nærmere du sitter, jo mer utbytte får du av høy oppløsning - naturlig nok. Denne LCD-en fra Samsung har paradoksalt nok mye reflekser i skjermen, på linje med plasmaer, men plages du ikke av slikt så... 40" kan jo forøvrig kanskje være en kompromisstørrelse for din del.

Et annet viktig spørsmål er selvfølgelig budsjettet ditt. En LCD med 1080p er en del stivere priset enn en plasma med 720p, så er det verdt det? Det er det bare du som kan bestemme, men skal du ikke koble til en stuepc og bruke den som en skjerm, holder sannsynligvis en 720p oppløst TV. Det er f.eks. også veldig begrensa hvilken nytte man har av 1080p med en Xbox 360 - iallefall foreløpig. Kan jo nevne at 1080p plasma ikke er et alternativ prismessig (og det finnes foreløpig kun fra 50").

Oppsumeringen for TV-ene som nevnes er vel at Panasonic-en nok gir masse titteglede for pengene, mens Samsungen (også) har full HD-oppløsning. Begge er gode TV-er. Det finnes selvfølgelig mange andre alternativer der ute, men disse modellene er de jeg har klart å snevre meg inn til. Det kommer mye nytt i løpet av sommeren/høsten, men når gjør det ikke det egentlig? Jeg tror magefølelse koblet med budsjettet ditt er måten å komme fram til svaret på

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oryx
    Kjøp LCD,har hadd to plasmatv,begge fikk innbrenning,denne faren er ikke borte fra nye skjermere om det er noen som mener det.
    Om du har unger å ikke har kontroll over tvbruken så kjøp LCD,har du kontroll
    over hva som vises på tv så er det vell plasma.
    Se test av 37 tommere i Hemmabio der er ikke skille mellom plasma å LCD særlig store mere.

Angående innbrenning; Jeg har lest MYE på div forum i det siste. Det kan virke som at noen har problemer med innbrenning/retention på Pioneer-skjermer. Har ikke lest om noen som har hatt det på siste generasjoner m Panasonic (G9 og G10). Jeg har i alle fall ikke sett antydninger til retention på min PV70.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aitchGEE
    Vanskelig valg det der ja, har samme problemet selv egentlig. For tida heller jeg mest mot Samsungs LE-40M86, en 40" LCD med sortnivå på linje med, eller muligens tom. bedre enn PV70. Fargene er nok det som vil være bedre på plasmaen enn LCD-en, men i en liten stue kan fordelen med høy oppløsning (1080p) være en faktor som ikke bør glemmes heller. Altså jo nærmere du sitter, jo mer utbytte får du av høy oppløsning - naturlig nok. Denne LCD-en fra Samsung har paradoksalt nok mye reflekser i skjermen, på linje med plasmaer, men plages du ikke av slikt så... 40" kan jo forøvrig kanskje være en kompromisstørrelse for din del.

Et annet viktig spørsmål er selvfølgelig budsjettet ditt. En LCD med 1080p er en del stivere priset enn en plasma med 720p, så er det verdt det? Det er det bare du som kan bestemme, men skal du ikke koble til en stuepc og bruke den som en skjerm, holder sannsynligvis en 720p oppløst TV. Det er f.eks. også veldig begrensa hvilken nytte man har av 1080p med en Xbox 360 - iallefall foreløpig. Kan jo nevne at 1080p plasma ikke er et alternativ prismessig (og det finnes foreløpig kun fra 50").

Oppsumeringen for TV-ene som nevnes er vel at Panasonic-en nok gir masse titteglede for pengene, mens Samsungen (også) har full HD-oppløsning. Begge er gode TV-er. Det finnes selvfølgelig mange andre alternativer der ute, men disse modellene er de jeg har klart å snevre meg inn til. Det kommer mye nytt i løpet av sommeren/høsten, men når gjør det ikke det egentlig? Jeg tror magefølelse koblet med budsjettet ditt er måten å komme fram til svaret på

Lykke til!
    At Samsungen har sortnivå på linje med Panasonic har jeg vanskelig for å tro. Dessuten er det uansett snakk om dynamisk kontrast, noe som er ganske så forskjellig fra skjermkontrast som f.eks Pioneer og Panasonic opererer med. Har selv nettopp testet en ny Samsung LCD og sortnivået er til tider bra, men langt fra plasma-sortnivå. Og dynasmisk kontrast er jeg ikke glad i. Skifter det fra et lyst bilde til et mörkt bilde skjer det mye rart. Samsungen LCD'en hadde også store problemer med lyslekkasje, noe som var veldig irriterende hvis bildet var mörkt. Og jeg nevner det igjen: har man en skjerm på 42" eller mindre, kan jeg ikke fatte at man skal klare å se forskjell på 720p og 1080p. Jeg klarte det ihvertfall ikke, og jeg testet flere klipp med kalibrert skjerm.

Cybervision: Skal du ha LCD bör du väre sikker på at du får en skikkelig kvalitets-TV, ellers er jeg redd du kan bli skuffet. Jeg vil nödig fremstå som en plasma-fanatiker her, men jeg har enda ikke sett en LCD som gir et skikkelig bra og naturlig bilde. Jeg har en arbeidskamerat her som har en Sharp som visstnok skal väre meget bra, håper på å få sett den snart.
    Personlig så tror jeg at du må opp i toppmodellene til de mest kjente merkene hvis man skal få et skikkelig bra bilde.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en 42" PV70 er et godt valg da sånn til allroundbruk?

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jeg så absolutt si! Bruker min til spill, tv, dvd og pc en skjelden gang. Det funker utmerket, hvis jeg skal pirke på noe så må det være at det er litt refleksjoner utpå kvelden når sola kommer igjennom vinduet, ellers finner jeg ikke noe og klage på. Anbefales på det sterkeste.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe man bör ta til etterretning uansett om man skal ha LCD eller plasma er TV-signalet. På en 20" CRT ser kanskje TV-bildet fantastisk ut, men når man blåser det opp i 37/42/50", bör man se til at man har et skikkelig signal, helst digitalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chritigu
    Angående innbrenning; Jeg har lest MYE på div forum i det siste. Det kan virke som at noen har problemer med innbrenning/retention på Pioneer-skjermer. Har ikke lest om noen som har hatt det på siste generasjoner m Panasonic (G9 og G10). Jeg har i alle fall ikke sett antydninger til retention på min PV70.
    Har heller ingen annen erfaring en med Pioneer som jeg har hadd å som en kamerat av meg har fått innbrenning,så det er sikkert forskjeller.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Noe man bör ta til etterretning uansett om man skal ha LCD eller plasma er TV-signalet. På en 20" CRT ser kanskje TV-bildet fantastisk ut, men når man blåser det opp i 37/42/50", bör man se til at man har et skikkelig signal, helst digitalt.
    Jeg har en PV60. Har både analog og en slik QAM dekoder fra Canal Digital. Signalene på den analoge er i og for seg ganske dårlig.

På en Viwell 26" som henger på soverommet ser stort sett det meste dårlig ut (men jeg lever med det på soverommet...) med analog, men i stua på 42" PV60 ser det aller meste greit ut med analog (dvs jeg plages ikke med kvaliteten). Det sier meg at den interne behandlingen av analoge tv-signaler er god ganske god. Alternativt er det meget dårlig på Viwell, men uansett for PV60 mye mer ut av samme signalet. Så analogt går ann - gir bra resultat. Faktisk bedre enn mor og fars 32" Philips crt tv, dem har samme signalet og bor like borte i veien.

Når det gjelder med Canal Digital sin QAM dekoder, er alt bare fryd og gammen - det ser etter min mening meget bra ut til å være tv-sending. Bare så synd at ikke alle kanalene ikke går over denne i fellesanlegget.

På dvd ser det meget bra ut sammen med min Denon 2930.

Hvis PV70 er like god, kan jeg tryggt anbefalle deg den. Du må bare huske en ting, den krymper.... Jeg synes 42" var enormt stort, men nå etter et år hadde det passet bedre med 50"..... Det gikk faktisk ikke mer enn bare et par månder før jeg angret på størrelsen - ta det med i tankene (ser andre nevner det også). Lykke til!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic-skjermene er heller ikke helt frie for innbrenning (noe jeg fikk erfare etter et halvt døgn med Final Fantasy XII ), men kjører man en time med snø er alt borte, ikke noe problem. Sortnivå er også eksepsjonelt bedre enn 50-70-seriene til Samsung (har ikke sett 80). Den eneste grunnen jeg kan se til å velge LCD er om du ser mye på TV med dagslys i rommet, og om du trenger den høye oppløsningen til for eksempel PC-bruk.

Når det gjelder størrelsen; jeg har 42" på en studenthybel. Skulle egentlig ha 32", men da Hifiklubben satte opp prisen på TVen samme dag som jeg skulle ha den, og nektet og selge meg den til gårsdagens pris, dro jeg opp på Elkjøp og handlet en Panasonic plasma, og 37" var dyrere enn 42", merkelig nok. Den virket litt enorm de første par ukene, men nå er det nesten så jeg har lyst på 50".

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag er 37lb2r sweet lg lcd skjerm med lav responstid 100hz og helt rååå på hd og dvd materiale. 13995 får du den til

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Når det gjelder størrelsen; jeg har 42" på en studenthybel. Skulle egentlig ha 32", men da Hifiklubben satte opp prisen på TVen samme dag som jeg skulle ha den, og nektet og selge meg den til gårsdagens pris, dro jeg opp på Elkjøp og handlet en Panasonic plasma, og 37" var dyrere enn 42", merkelig nok. Den virket litt enorm de første par ukene, men nå er det nesten så jeg har lyst på 50".
    Kanskje et Panasonic finner veien hit.

Men hva er det som skaper innbrenningen da? Jeg vil bruke det 60% til film, 30 til TV og 10% til spilling og annet barnslig tull.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Kanskje et Panasonic finner veien hit.

Men hva er det som skaper innbrenningen da? Jeg vil bruke det 60% til film, 30 til TV og 10% til spilling og annet barnslig tull.
    stillestående grafikk å bilde kan gi innbrenning,logoer oppe i hjørnet har/kan brenne fast å disse tekstremsene som feks Bloomberg TV har på samme plass nederst på skjermen.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til film er innbrenning totalt ikketema. Når det gjelder TV kan logoer være et problem, særlig om de er lyse. Om du skal sitte oppe og glane på Mess TV hele natta kan det også være du trenger litt snø dagen etter.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •