Hvorfor har 100Hz apparater mindre detaljer enn 50Hz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor har 100Hz apparater mindre detaljer enn 50Hz

Er det noen som har en god teknisk forklaring på hvorfor 100Hz apparater har mindre detaljer i bildet enn 50Hz apparater.

Jeg har mine teorier, men jeg vil gjerne høre noen andre sine meninger om saken.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har 100Hz apparater mindre detaljer enn 50Hz?

Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Er det noen som har en god teknisk forklaring på hvorfor 100Hz apparater har mindre detaljer i bildet enn 50Hz apparater.

Jeg har mine teorier, men jeg vil gjerne høre noen andre sine meninger om saken.
    Spørsmålet inneholderet premiss som du ikke har forklart. Derfor vil jeg også legge til:

Har 100Hz apparater mindre detaljer enn 50Hz? Kan noen vise til sammenligningstester som viser det?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man sammenligner f.eks 32PW6506 og 32PW8606 som er 50Hz og 100Hz TV fra Philips så ser man klart at detaljer i bildet forsvinner på 100Hz versjonen. (blir mer fuzzy) Dette ser jeg på de fleste 100Hz apparater. PX10 fra panasonic er en av få 100Hz hvor jeg ikke klarer å se at man mister detaljer.

Har f.eks sammenlignet 2 JVC hvor en dagerskjegget på en fyr vistes på 50Hz men ikke var tilstede på 100Hz apparatet. (det ble glattet ut)(DNR var av)

Min teori er at for å få 100Hz må man lagre bildet digital for å kunne vise bildet flere ganger enn det sendes ut. Denne lagringen har ikke høy nok oppløsning i de fleste tilfeller.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at de nevnte TVene er stilt inn riktig? En 100Hz TV må ganske riktig ha kretsløp for å lagre bildet. I den forbindelse er det sikkert fristende å legge på bildemanipuleringsfunksjonalitet som ikke er tilgjengelig på 50Hz-versjonen. På min 100Hz Finlux-tv ser jeg at det er en innstilling for "sharpness" som feil innstilt gjør at konturene i bildet blir utvasket, slik du beskriver. Riktig innstilt gir den glimrende skarphet. Innstillingen er nyttig ved støyete antennesignaler der man ved å redusere "sharpness" kan få et glattere og roligere bilde.

Personlig stiller jeg inn på høy skarphet, siden bildekildene mine hovedsaklig er paraboldekoder og DVD. Lite støy i bildene da.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda jeg har de på "rett" innstillning.

Disse opservasjonene er gjort på vanlig tv sendinger. Ikke DVD.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min er faring er at det ikke er forskjell på detaljnivået på 50 og 100 Hz hvis 100 Hz apparatet er 50% dyrere.

Billig 100 Hz suger :evil:

Derfor har jeg en Sony Wega 32" til 20K veil. og blir regnet som gal :twisted:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks min egen TV som er en KV32FQ70 ser jeg at det blir mer sløretet ved TV sendinger.

De apparatene som har like god detaljoppløsning har sikkert bedre lagringskretser med høyere oppløsning? (eller hva det nu enn skyldes)

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder denne mangelen på detaljer bare ved bevegelse i bildet, eller gjelder det også ved stillestående objekter?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker på stillestående objekter.

Et annet eksempel jeg så var en hund. På 50 Hz apparatet kunne man se hvert hårstrå, mens på 100Hz ble det helt sløret. Hunden stod helt i ro og DNR var avslått. Men dette er den dårligste TV jeg vet om. (100Hz JVC)

Newcomer Robert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    ...
    Billig 100 Hz suger :evil:

Derfor har jeg en Sony Wega 32" til 20K veil. og blir regnet som gal :twisted:
    Da er vi i allefall to galne TV eiere her inne, har selv en Philips TV (link) og er fornøyd med den også detaljnivået.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •