NRK nekter å si opp lisens selv om tuner er/blir fjernet. Er dette lov?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 123
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NRK nekter å si opp lisens selv om tuner er/blir fjernet. Er dette lov?

Jeg ringete i dag til NRK lisensavdelingen etter et par e-poster hvor det ikke var noe mer info å få ut av dem enn paragrafer og flere fakturaer.
    Jeg ble fortalt at verken fjerning eller plombering av tuner var noe valg for privat personer. Dette var kun godkjent i enkelte tilfeller for firma på NRK´s nåde.
    Det vil da si at de tar kringkastingsavgift til tross for at jeg ikke lenger har noen mulighet til å benytte meg av dette. Er det ikke noen lover som regulerer dette? Dette er nermest utpressing med loven i ryggen.
    Kunne trengt litt hjelp her siden tv´en kun er i bruk som skjerm. Noen andre som har fått fjernet/plombert tuner og dermed blitt kvitt avgiften?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK-lisens.... har de det enda?

Kan ikke skjønne at de har lov til det, men kjenner ikke lovene så godt. Vet det var en lang tråd om NRK-lisensen på Forum - Diskusjon.no. Uten tuner får man heller ikke inn NRK. Hvorfor betale for noe man ikke får?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel noe slikt at kjøper man en tv må man betale lisens uansett eller noe slikt, synes hele greiene er helt på tryne må betale for den eneste kanalen man ikke vil ha og aldri ser på.... er jo egetnlig bare som en ekstra skatt, som alle må betale..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    NRK-lisens.... har de det enda?

Kan ikke skjønne at de har lov til det, men kjenner ikke lovene så godt. Vet det var en lang tråd om NRK-lisensen på Forum - Diskusjon.no. Uten tuner får man heller ikke inn NRK. Hvorfor betale for noe man ikke får?
    Ja, dette er min mening også. Når jeg ikke lenger har tuneren, eller muligheten til å ta inn noen kanaler, hvorfor skal jeg da betale avgiften?
    Synes de begynner å ta denne avgiften litt for langt nå.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dersom du ikke har TV, skal du heller ikke betale lisens.. Så da er løsningen at du må kvitte deg med TVen.. Selg den, eller gi den bort.. Burde løse problemet.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp prosjektor og skaff deg ekstern tuner.
    en kompis av meg gjør dette, bare gjemte tunerboksa da nrk mannen stod utenfor døra. voila... ingen lisens på ham.

Det er tuneren man må betale lisens på pga man "har" mulighet til å ta inn nrk.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Man betaler fordi man har mulighet til å ta inn TV-kanaler punktum.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    kjøp prosjektor og skaff deg ekstern tuner.
    en kompis av meg gjør dette, bare gjemte tunerboksa da nrk mannen stod utenfor døra. voila... ingen lisens på ham.

Ikke for å være ekkel men jeg er ikke ute etter løsninger som innebærer innkjøp av nye dyre ting.
    Men som du sier der, så er det tuneren man må betale lisens på, trodde jeg da frem til i dag.
    Det er akkurat dette NRK påstår er feil. Det er selve TV´en (selv uten tuner) jeg skal betale for. Om jeg hadde tuner i den eller ikke spilte vist ingen rolle siden den ble kjøpt med tuner.

Active seeker-man sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BroTroxer
    .
    Men som du sier der, så er det tuneren man må betale lisens på, trodde jeg da frem til i dag.
    Det er akkurat dette NRK påstår er feil. Det er selve TV´en (selv uten tuner) jeg skal betale for. Om jeg hadde tuner i den eller ikke spilte vist ingen rolle siden den ble kjøpt med tuner.

Samme skjedde med mej...Etter at jeg kjøpte tv måtte jeg betale nrk lisens!!
    Men kjøpte tuner kort tid etter det igjen so spiller ingen rolle for min del..

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Betal ,betal betal,betal betal, betal

Selvfølgelig må du betale lisens. Alle pengene som staten får inn går jo kun til skole, helse og eldreomsorg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er tatt fra NRK.no - Lisens

"I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4 må alle som har fjernsynsmottaker, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker betale kringkastingsavgift(lisens). Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker. På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens."

Som det står her er det kun tuneren man betaler lisens for. Hvis TVen er, og blir brukt som en monitor skal du ikke betale lisens. Betaler jo ikke lisens for lcd'en på PCen. Blir samme greia.

Newcomer royrov sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har man en tv uten tuner, så trenger man ikke betale..

har man tv med tuner, paraboltuner, videospiller, dvd med opptaker osv må man betale lisens.. nå må man vel egentlig betale for tv-kort på PC'en og men dette er det veldig lett å "lure seg unna"..

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

ODO har helt rett. TVer som bare er monitorer (ikke tuner innebygd)skal ikke belastes med lisens.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    ODO har helt rett. TVer som bare er monitorer (ikke tuner innebygd)skal ikke belastes med lisens.
    Dette er helt riktig. Jeg pratet med en NRK mann som ringte og skulle ha tak i penger. Jeg forklarte at jeg hadde et plasma display uten innebygget tuner, og det var helt greit. Jeg ble ikke innført i noe manntall den dagen...

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pluss at han har ingen rett til å komme in. Han spør om han "Kan" komme in men han har ingen rett. Men sørg for at han ikke kan se noe fra vinduet. Har noen jurist venner som koser seg med dette hvert år.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring dem og si du har solgt/ødelagt TVen. De kan ikke kreve at du beviser at du ikke eier noe, da det er en logisk umulighet.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Man betaler fordi man har mulighet til å ta inn TV-kanaler punktum.
    Bull!
    Dette er jo helt "Mo i Rana", eller på viddene om man vil.
    Lisensen er tilknyttet selve apparatet / enheten som kan ta imot og videreformidle signaler fra NRK og andre tilsvarende "haier".
    Om luften rundt deg er mettet med all-verdens signaler, betyr jo ikke dette at man må betale for dem!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tv uten tuner er ikke annet enn en god gammeldags PC skjerm/monitor, og man betaler ikke lisens på monitorer. Her er det bare å si klart fra til NRK at du ikke har tuner og nekter å betale til de kan bevise at du har en, så tar du saken til høyesterett om du må. :evil:

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odo
    Dette er tatt fra NRK.no - Lisens

"I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4 må alle som har fjernsynsmottaker, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker betale kringkastingsavgift(lisens). Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker. På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens."

Som det står her er det kun tuneren man betaler lisens for. Hvis TVen er, og blir brukt som en monitor skal du ikke betale lisens. Betaler jo ikke lisens for lcd'en på PCen. Blir samme greia.
    Det står jo ganske klart her ja. Ingen lisens på bare skjermen. Men noen prøver seg hele tiden.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Bull!
    Dette er jo helt "Mo i Rana", eller på viddene om man vil.
    Lisensen er tilknyttet selve apparatet / enheten som kan ta imot og videreformidle signaler fra NRK og andre tilsvarende "haier".
    Om luften rundt deg er mettet med all-verdens signaler, betyr jo ikke dette at man må betale for dem!
    La meg omformulere så dere "søringer" skjønner :-D...

Du betaler lisens fordi du har kjøpt en tuner som lar deg ta inn TV-kanaler punktum. Ikke bare NRK.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •