NRK nekter å si opp lisens selv om tuner er/blir fjernet. Er dette lov? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 123
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Dette med demokratiet var sikkert et vanvittig viktig poeng for et par tiår siden, men når vi allerede har flere riksdekkende aviser, og ikke minst internett, ville det blitt så godt som umulig for et enkelt organ som NRK å spre noe propaganda. Hadde derimot NRK Fjernsynet vært eneste informasjonskanal i landet, og alle så på den, da hadde jeg vært enig med deg.
    Det kan du gjerne mene. Andre mener det er viktigere nå enn noensinne.

Fint at du forøvrig trekker fram riksdekkende aviser her, som om det var et stort vakum av dette ved lansering av NRK.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Dersom det er helt uavhengig, bør vi vel kunne velge om vi vil betale for det eller ikke?
    Dersom vi kunne velge om vi ville betale for NRK eller ikke faller både NRK sin mulighet til å sende smale programmer bort, samt NRK sin mulighet til å mene hva de måtte ønske. Etter min mening faller hele poenget med en slik kanal da bort.

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Dersom vi kunne velge om vi ville betale for NRK eller ikke faller både NRK sin mulighet til å sende smale programmer bort, samt NRK sin mulighet til å mene hva de måtte ønske. Etter min mening faller hele poenget med en slik kanal da bort.

Nå er det vell ikke de smale "viktige" programmene (mye prat og null drifting) som koster milliarder i året. Slike programmer kan heja norge selv finansiere gjennom de enorme skatter og avgifter hver borger i dette landet må betale fra før.

Det er synd at NRK kan drive enormt pengeforbruk da de ikke selv tjener sine penger, men bruker andre arbeidere sine tjente penger høyt uaktsomt.

Beløpet er jo ikke noen krise i seg selv. Men for meg er det prinsippet, hvorfor måtte betale for noe man ikke bruker. Dersom jeg hadde sett nrk, så skulle jeg gjerne betalt. Men med tanke på hvor mye en betaler i alt fra før til verdens dyreste land, så skulle den "viktige" delen av nrk lett kunne finansieres via en statlig støtte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunZeeker
    Nå er det vell ikke de smale "viktige" programmene (mye prat og null drifting) som koster milliarder i året. Slike programmer kan heja norge selv finansiere gjennom de enorme skatter og avgifter hver borger i dette landet må betale fra før.
    Nå betaler ikke innbyggerne i Norge mer skatt enn sine naboer. Tvert i mot.

Men jeg tror uansett du ikke fatter poenget. Hvorfor tror du TV2 ikke kan sende smale programmer? Fordi programmene ville fått for få seere, slik at det ikke ville blitt økonomisk lønnsomt. Enten seerne betaler for programmet direkte eller gjennom reklame. Dersom NRK skulle velge samme betalingsløsning som TV2, måtte også NRK kutte ut smalprogrammene og heller hatt flere av disse dyre milliardprogramme du snakker så varmt om.

Beløpet er jo ikke noen krise i seg selv. Men for meg er det prinsippet, hvorfor måtte betale for noe man ikke bruker. Dersom jeg hadde sett nrk, så skulle jeg gjerne betalt. Men med tanke på hvor mye en betaler i alt fra før til verdens dyreste land, så skulle den "viktige" delen av nrk lett kunne finansieres via en statlig støtte.
    At Norge er verdens dyreste land er en myte. At mange tjenester er dyre skyldes bare at vi har bestemt alle innbyggerne våre har rett til å ha en anstendig lønn, uansett om de er stortingsvalgte eller burgerflippere. Kanskje solidaritetssamfunnet ikke er noe for deg.

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå betaler ikke innbyggerne i Norge mer skatt enn sine naboer. Tvert i mot.

Men jeg tror uansett du ikke fatter poenget. Hvorfor tror du TV2 ikke kan sende smale programmer? Fordi programmene ville fått for få seere, slik at det ikke ville blitt økonomisk lønnsomt. Enten seerne betaler for programmet direkte eller gjennom reklame. Dersom NRK skulle velge samme betalingsløsning som TV2, måtte også NRK kutte ut smalprogrammene og heller hatt flere av disse dyre milliardprogramme du snakker så varmt om.

At Norge er verdens dyreste land er en myte. At mange tjenester er dyre skyldes bare at vi har bestemt alle innbyggerne våre har rett til å ha en anstendig lønn, uansett om de er stortingsvalgte eller burgerflippere. Kanskje solidaritetssamfunnet ikke er noe for deg.

Trenger vi de smale programmene med så få seere? Er de programmene verdt de enorme beløpene de koster i forhold til seerantallet? Eller som nyttefunksjon? Finnes det ikke bedre å bruke pengene til?

Du er jo tydligvis en som favoriserer alt som er lovbestemt og blir vedtatt i dette landet. En som jubler for det som er bra og dagen i dag og ikke ser de tingene som kan gjøres bedre eller kunne vært gjort annerledes til kanskje felles beste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunZeeker
    Trenger vi de smale programmene med så få seere? Er de programmene verdt de enorme beløpene de koster i forhold til seerantallet? Eller som nyttefunksjon? Finnes det ikke bedre å bruke pengene til?
    Om vi trenger barnetv, Urix, Schrödingers katt eller Newton? Tja, hvert program har kanskje ikke så mange seere, men tar du dette vekk skal jeg love deg at seerne er mange nok til at det blir rabalder likevel.

Dessuten har dette noe med folkeopplysning og gjøre. Personlig synes jeg i alle fall det er bra at de som ønsker et annet tilbud enn Idol, Farmen og Homsepatruljen skal få muligheten til det.

Du er jo tydligvis en som favoriserer alt som er lovbestemt og blir vedtatt i dette landet. En som jubler for det som er bra og dagen i dag og ikke ser de tingene som kan gjøres bedre eller kunne vært gjort annerledes til kanskje felles beste.
    Artig kommentar.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva med reklamen NRK viser? En statlig kanal som påtvinger meg reklame midt i sendingene i sterk kontrast av hva som loven sier, og atpåtil krever at jeg betaler for det?

Programmer som Newton og barne-TV kan jeg neppe tenke meg utgjør mange promille av de enorme summene NRK drar inn på kringkastningsavgiften. Sport derimot....

Merkelig at ingen regulerer hva NRK bruker pengene på. Her sitter vi med et helsevesen andre land bruker som skrekk-eksempel, et veinett som tar livet av flere folk hvert år og kommuner som lever på smuler. Men TV, det skal det ikke spares på....og vi skal betale den stadig økende avgiften enten vi vil eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva med reklamen NRK viser? En statlig kanal som påtvinger meg reklame midt i sendingene i sterk kontrast av hva som loven sier, og atpåtil krever at jeg betaler for det?
    Forstår du ikke hva du sier? "Jeg vil ikke betale lisens" og "Jeg vil ikke at NRK skal tjene penger på andre måter" Er det ikke fint at noen små reklameplakater på NRK (som er noe helt annet enn reklamepausene påp andre kanaler) kan bidra til at du betaler mindre i lisens?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Programmer som Newton og barne-TV kan jeg neppe tenke meg utgjør mange promille av de enorme summene NRK drar inn på kringkastningsavgiften. Sport derimot.
    Kostnader pr seer er større på smale programmer enn på større idrettarrangementer som trekker store seermasser. Var det så vanskelig å forstå?

Merkelig at ingen regulerer hva NRK bruker pengene på. Her sitter vi med et helsevesen andre land bruker som skrekk-eksempel, et veinett som tar livet av flere folk hvert år og kommuner som lever på smuler. Men TV, det skal det ikke spares på....og vi skal betale den stadig økende avgiften enten vi vil eller ikke.
    Hva NRK bruker pengene på blir da absolutt regulert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva NRK bruker pengene på blir da absolutt regulert.
    Av hvem?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av guffa
    Forstår du ikke hva du sier? "Jeg vil ikke betale lisens" og "Jeg vil ikke at NRK skal tjene penger på andre måter" Er det ikke fint at noen små reklameplakater på NRK (som er noe helt annet enn reklamepausene påp andre kanaler) kan bidra til at du betaler mindre i lisens?
    Nei, blir ikke det litt dobbelmoral: "Folket må ha en reklamefri kanal med et variert kulturtilbud, men vi velger selvsagt hva som skal vises og litt reklame skader vel ingen."

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kostnader pr seer er større på smale programmer enn på større idrettarrangementer som trekker store seermasser. Var det så vanskelig å forstå?
    Poenget er at NRK trenger ikke å "trekke" så mye folk til sportsendingene, for de kan andre kanaler ta seg av uten at vi trenger å betale for det. De smale programmene derimot er det ingen andre som vil sende, nettopp fordi de ikke tjener noe på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at NRK trenger ikke å "trekke" så mye folk til sportsendingene, for de kan andre kanaler ta seg av uten at vi trenger å betale for det. De smale programmene derimot er det ingen andre som vil sende, nettopp fordi de ikke tjener noe på det.
    Eh, det er du og jeg som betaler for slike programmer uansett hvem som sender det. Går det en tippekamp på TV2 betaler du for dette gjennom et prispåslag på varer du kjøper i butikken. Finansiering av reklamekroner er ikke noe som dukker opp fra er stort sort hull.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Locco
    Av hvem?
    Usikker på om dette er noe du virkelig lurte på, men dersom du lurte så kan du ta en titt på følgende lenke: Kringkasting - regelverk - regjeringen.no

Les spesielt avsnittet som omhandler NRKs vedtekter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltinnlegg... Slett meg...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan du gjerne mene. Andre mener det er viktigere nå enn noensinne.

Fint at du forøvrig trekker fram riksdekkende aviser her, som om det var et stort vakum av dette ved lansering av NRK.
    Sa jeg at det var et vakuum av riksdekkende avsier da NRK ble lansert? Jeg sa vi har dem nå. Uansett, du ser ut til å være en av disse andre du referer til. Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor. Kan du skissere hvordan situasjonen hadde vært om vi ikke hadde hatt NRK?

Vi har aviser, nettaviser, internett generelt, utenlandske medier og konkurrerende TV-kanaler. Jeg ser virkelig ikke viktigheten av én enkelt nyhetskanal, uansett hvor uavhengige de måtte være.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, det er du og jeg som betaler for slike programmer uansett hvem som sender det. Går det en tippekamp på TV2 betaler du for dette gjennom et prispåslag på varer du kjøper i butikken. Finansiering av reklamekroner er ikke noe som dukker opp fra er stort sort hull.
    Men den vesentlige forskjellen er at jeg kan velge selv om jeg ønsker å se på det det eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Sa jeg at det var et vakuum av riksdekkende avsier da NRK ble lansert? Jeg sa vi har dem nå. Uansett, du ser ut til å være en av disse andre du referer til. Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor. Kan du skissere hvordan situasjonen hadde vært om vi ikke hadde hatt NRK?
    Nei, det kan jeg ikke, ettersom vi i dag har et velfungerende demokrati. Kan du skissere hvordan landet ville vært dersom vi ikke hadde hatt operativt brannvesen på Gardermoen flyplass eller flyvåpen på Kjeller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den vesentlige forskjellen er at jeg kan velge selv om jeg ønsker å se på det det eller ikke.
    ??? Den der er du bare nødt til å forklare en gang til!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det kan jeg ikke, ettersom vi i dag har et velfungerende demokrati. Kan du skissere hvordan landet ville vært dersom vi ikke hadde hatt operativt brannvesen på Gardermoen flyplass eller flyvåpen på Kjeller?
    Hva i all verden baserer du argumentet på da? Analogien din er også rimelig søkt, da ingen foreslår å avskaffe brannvesenet.

La meg omformulere da: Hvordan styrker NRK demokratiet? Hvilken unik rolle har NRK som de andre kanalene, avisene og nettsidene ikke kan oppfylle? Og hvorfor kan ikke et trykt organ, eller en radiokanal, gjøre jobben like bra for mye mindre penger?

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •