NRK nekter å si opp lisens selv om tuner er/blir fjernet. Er dette lov? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 123
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    4 grunner til at jeg boikotter NRK:

1. Reklamefri kanal....tja, de reklamerer for bedrifter. Mulig det ikke er ulovlig via et smutthull i loven (produktreklame), men det strider mot hva kanalen opprinnelig ble tiltenkt for.
    2. Det er pålagt alle å betale. Hadde jeg vært for kommunisme hadde jeg flyttet til nord-korea. Jeg hater å bli påtvunget en slik tjeneste jeg ikke ønsker.
    3. De bruker vanvittig mye penger på TV utstyr og har vel blant nord-Europas feteste utstyrspark. Hvorfor skal jeg betale dyre dommer for å dekke slik sløsing?
    4. Om du kjøper en flatskjerm som du skal bruke til en PC el. lign. men som kommer med en tuner, er du uansett nødt til å betale selv om du ALDRI kommer til å putte den i et antenne-uttak og/eller se på en eneste TV-sending. Bør ikke tvilen komme "tiltalte" til gode?

For ordens skyld er jeg for en statseid kanal som har et "fornuftig" programutvalg uten reklame. Men ikke med reklame og til en pris på høyde med de tyngste film-pakkene til satelitt/kabel-selskapene. Det er rett og slett for drøyt. Mon tro hva som skjer når man ikke har behov for tunere lenger? Når TV kanalene kan mottas via fiber/bredbånd? Lovendring? Skatteøkning?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som påtvinger deg kringkastingsavgiften. det er bare å la være å kjøpe en fjernsyssmottaker e.l. som kan ta inn signalene så får du ingen regning.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel litt mer enn bare å se på NRK jeg ønsker å gjøre med mitt fjernsynsapparat.....

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    4 grunner til at jeg boikotter NRK:

1. Reklamefri kanal....tja, de reklamerer for bedrifter. Mulig det ikke er ulovlig via et smutthull i loven (produktreklame), men det strider mot hva kanalen opprinnelig ble tiltenkt for.
    2. Det er pålagt alle å betale. Hadde jeg vært for kommunisme hadde jeg flyttet til nord-korea. Jeg hater å bli påtvunget en slik tjeneste jeg ikke ønsker.
    3. De bruker vanvittig mye penger på TV utstyr og har vel blant nord-Europas feteste utstyrspark. Hvorfor skal jeg betale dyre dommer for å dekke slik sløsing?
    4. Om du kjøper en flatskjerm som du skal bruke til en PC el. lign. men som kommer med en tuner, er du uansett nødt til å betale selv om du ALDRI kommer til å putte den i et antenne-uttak og/eller se på en eneste TV-sending. Bør ikke tvilen komme "tiltalte" til gode?

For ordens skyld er jeg for en statseid kanal som har et "fornuftig" programutvalg uten reklame. Men ikke med reklame og til en pris på høyde med de tyngste film-pakkene til satelitt/kabel-selskapene. Det er rett og slett for drøyt. Mon tro hva som skjer når man ikke har behov for tunere lenger? Når TV kanalene kan mottas via fiber/bredbånd? Lovendring? Skatteøkning?
    Så enig, så enig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle er selvfølgelig uenige i at staten bruker penger på ting de selv ikke vil. Selv boikotter jeg sykehus, fordi jeg ikke trenger dem akkurat nå. Og om de av en eller annen grunn har en operasjon (eller program) jeg vil ha gjort stikker jeg kanskje innom dem. Men egentlig boikotter jeg dem.

Kringkastingsavgiften er en skatt på TV, slik årsavgift er en skatt på bil. Og pengene, de går de staten vil.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig sammenligning.

Kringkastningsavgiften går til NRK, og deres vanvittige utstyrspark mens andre kanaler kan bare drømme om slike tilskudd. Opprinnelig var loven grunnlagt for at vi alle skulle ha tilgang til en reklamefri statskanal som kunne gi ut nyheter/info til alle (ved for eksempel krig), og dette var en tjeneste felleskapet måtte betale for. På den tiden var det ikke snakk om å kjøpe inn dyre fotball-rettigheter, filmer, lage dyre TV-serier etc. I dag har det tatt helt av, og kringkastningsavgiften er på høyde med filmkanalene. I dag betaler vi for at NRK skal konkurere med alle andre kanaler og deres programtilbud. Videre bruker de "smutthull" i loven for å vise reklame, slik at de kan tjene enda mer penger. Enten får de kjøre på med reklame og hente sine kroner der slik som andre kanaler må, eller så får de la være.

Hva de kaller avgiften spiller ingen rolle, dette er og blir tjenester som blir påtvunget oss. Eller det vil si påtvunget de som melder i fra at de har TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ADVARER MOT AT EN GOD DEL AV TEKSTEN HER INNEHOLDER IRONI.

Alternativet er å betale mer i lisenspenger. OK?

Enig. Jeg vil også ha en ordning der vi selv betaler for skoler, sykehus, kloakk, vann, veier, telefonlinjer, politi, brann, kultur og snømåking. Jeg har hørt det sitter folk i det offentlige som får stillingene sine finansiert gjennom min og din skatteseddel. Vennligst sørg for å få en slutt på dette!

Bare se på din egen utstyrspark. Trenger du virkelig en 50" plasma for å se TV-bilder, eller high end utstyr fra Meridian og Krell for å fremstille lyd? Eller har komponentvalgene sammenheng med et ønske om kvalitet?

NRK skal forøvrig i disse dager lansere en tredje TV-kanal. Det i et land hvor det omtrent ikke bor folk. At TV-lisensen koster mer pr hode i Norge enn i andre land må vi bare regne med. Det samme gjelder selvsagt også offentlige servicetilbud og infrastruktur. Dersom du mener dette er urettferdig anbefaler jeg deg å flytte til et land med større befolkningstetthet.

Mitt forslag er at når vi kjøper en TV så bør vi samtidig få med et skjema hvor vi skal svare på om vi skal bruke TV-en til å se TV-sendinger med eller ikke. Et ærlig ja-svar medfører at du må betale NRK-lisens, men svarer du nei kan du slippe lisensen. Høres dette ut som en god ordning?

Håper på det siste her. Er helt enig med de som ønsker NRK finansiert gjennom skatteseddelen. Men skjønner også at enkelte frykter at NRK dermed vil bli nok en mulig salderingspost på statsbudsjettet. En frykt som er vel begrunnet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Alternativet er å betale mer i lisenspenger. OK?
    Eller å lagt for eksempel sporten til en egen kanal med reklame.

Enig. Jeg vil også ha en ordning der vi selv betaler for skoler, sykehus, kloakk, vann, veier, telefonlinjer, politi, brann, kultur og snømåking. Jeg har hørt det sitter folk i det offentlige som får stillingene sine finansiert gjennom min og din skatteseddel. Vennligst sørg for å få en slutt på dette!
    Kan vi ikke bare legge med noen digitale filmkanaler også? Så kan felleskapet betale noe for det jeg er opptatt av. Hva med naturprogrammer i HD? Og hvorfor ikke 100mbit bredbånd til alle.....på fiber. Vi kaller det bare bredbåndsavgift. Og slik fortsetter det...

Skjønner ikke hva som får dere til å sammenligne en TV-kanals pengesløsing med sykehus, brann, skoler etc. :-D
    Bare se på din egen utstyrspark. Trenger du virkelig en 50" plasma for å se TV-bilder, eller high end utstyr fra Meridian og Krell for å fremstille lyd? Eller har komponentvalgene sammenheng med et ønske om kvalitet?
    Min utstyrspark har jeg betalt for selv. Hadde du vært med på å betale for mitt utstyr gjennom en avgift, kunne jeg ha sett sammenligningen.

Kvalitet har lite med mitt poeng å gjøre. Andre kanaler klarer seg like godt uten alt det heftige utstyret NRK har. Det er så heftig at selv BBC låner utstyr av de. NRK kjøper det nyeste og det råeste, og de kjøper det i store mengder. Dette koster vanvittig med penger, og det er din giro som betaler for det. Unødvendig sløsing for en kringkastningskanal....

Syntes du det hadde vært greit om din skatt hadde fordoblet seg fordi alle kontorbygg staten eide skulle se ut som flotte glasshus med all verdens teknologi og fancy innretninger?
    NRK skal forøvrig i disse dager lansere en tredje TV-kanal. Det i et land hvor det omtrent ikke bor folk. At TV-lisensen koster mer pr hode i Norge enn i andre land må vi bare regne med. Det samme gjelder selvsagt også offentlige servicetilbud og infrastruktur. Dersom du mener dette er urettferdig anbefaler jeg deg å flytte til et land med større befolkningstetthet.
    Disse "service-tilbudene" som fotball, filmer etc. finnes allerede tilgjengelig og billigere fra andre leverandører, så staten påtvinger meg et tilbud jeg kan velge om jeg vil ha andre steder.

Det er forøvrig ikke bare dyrt fordi det er få hoder her i landet. Hvordan tror du TV2 overlever? Tror du reklame tar inn noe i nærheten av så mange penger som kringkastningsavgiften?

Det sies at Norge en av verdens siste kommunistland...mon tro hva som får folk til å si det.
    Mitt forslag er at når vi kjøper en TV så bør vi samtidig få med et skjema hvor vi skal svare på om vi skal bruke TV-en til å se TV-sendinger med eller ikke. Et ærlig ja-svar medfører at du må betale NRK-lisens, men svarer du nei kan du slippe lisensen. Høres dette ut som en god ordning?
    En statseid TV-kanal som vi betaler noen kroner for (kanskje via skatt?) er jeg for. Men flytt dyre sportsendinger og andre unødvendig dyre produksjoner til en egen kanal som man kan velge om man øsnker å benytte seg av, og sett restriksjoner for pengebruken. Lisensavgiften hadde maksimalt kostet noen hundre kroner i året, og flere hadde betalt.
    Håper på det siste her. Er helt enig med de som ønsker NRK finansiert gjennom skatteseddelen. Men skjønner også at enkelte frykter at NRK dermed vil bli nok en mulig salderingspost på statsbudsjettet. En frykt som er vel begrunnet.
    Nei, mitt forslag er motsatt. Øk kringkastningsavgiften til 8000,- i året, og bruk de siste 80% på helt andre ting. Det er slik staten gjør med bilavgifter, og det ser ut til å fungere helt utmerket.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forøvrig ikke bare dyrt fordi det er få hoder her i landet. Hvordan tror du TV2 overlever? Tror du reklame tar inn noe i nærheten av så mange penger som kringkastningsavgiften?
    TV2 er ikke i NÆRHETEN av den samme tekniske standarden som NRK. Kvalitet koster, naturlig nok. Det samme gjelder egenproduksjon.

En statseid TV-kanal som vi betaler noen kroner for (kanskje via skatt?) er jeg for. Men flytt dyre sportsendinger og andre unødvendig dyre produksjoner til en egen kanal som man kan velge om man øsnker å benytte seg av, og sett restriksjoner for pengebruken. Lisensavgiften hadde maksimalt kostet noen hundre kroner i året, og flere hadde betalt.
    Hmm. Først vil du ikke betale mer enn noen kroner for drifting av TV-nettet samt NRK. Deretter synes du noen hundre kroner er greit.

Med ditt forslag må man kutte ut all egenproduksjon og smale programmer, som nyheter for døve, barnetv, samiske nyheter, katta osv. Det samme gjelder utenriksredaksjonen. Utenriksnyhetene ville bestått av en reporter som leser opp de siste faksimilene fra Reuters. Høres dette ut som noe som ville styrket demokratiet?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV2 er ikke i NÆRHETEN av den samme tekniske standarden som NRK. Kvalitet koster, naturlig nok. Det samme gjelder egenproduksjon.
    Tror du ikke kvaliteten til TVN og TV2 er bra nok til å gjøre oppgaven NRK egentlig er tiltenkt for?

Med ditt forslag må man kutte ut all egenproduksjon og smale programmer, som nyheter for døve, barnetv, samiske nyheter, katta osv. Det samme gjelder utenriksredaksjonen. Utenriksnyhetene ville bestått av en reporter som leser opp de siste faksimilene fra Reuters. Høres dette ut som noe som ville styrket demokratiet?
    Slår du sammen nyheter for døve, barne-TV, samiske nyheter ++, får du vel sånn ca. tilsvarende utgift for rettighetene til 10 minutter av en stor landskamp....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si det blir litt komisk når enkelte hisser seg opp for en avgift som koster mindre enn én av signalkablene de har i anlegget sitt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Må si det blir litt komisk når enkelte hisser seg opp for en avgift som koster mindre enn én av signalkablene de har i anlegget sitt.
    Mine signalkabler koster like mye som en Peppes film-deal, så jeg vet du ikke mener meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du ikke kvaliteten til TVN og TV2 er bra nok til å gjøre oppgaven NRK egentlig er tiltenkt for?
    Synes det nesten er uvirkelig å høre en AV-entusiast med high end utstyr ikke verdsette kvalitet på produksjonssiden. Noen her glemmer at signalkjeden ikke starter i antenneuttaket i stueveggen, eller CD-en du putter i spilleren.

Slår du sammen nyheter for døve, barne-TV, samiske nyheter ++, får du vel sånn ca. tilsvarende utgift for rettighetene til 10 minutter av en stor landskamp....
    Neppe. TVN, som du forherliger over, er forresten nettopp ferdig med sine tre år med Royal League produksjon (les: nordisk fotballturnering). En produksjon de har fått totalslakt for, inkl. dårlig teknisk kvalitet og skandaløst uprofesjonelle reportere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å høre så mange rare argument under en tråd. NRK skal liksom kaste millioner av kroner ut av vinduet på nytt moderne utstyr. Kan det tenkes at NRK er i gang med full digitalisering av hele produskjonskjeden slik at alt arkivstoff og produsert stoff er tilgjengelig for alle ansatte i NRK? Kan det hende at dette gjør NRK i stand til å produsere langt mer stoff på alle plattformer til en lavere pris? Skulle jeg drevet rasjonelt mediehus ville jeg og byttet ut gammelt analogt 4:3 utstyr og satset på digital lagring og distribusjon. Av en eller annen grunn virker det mer rasjonelt enn spolebånd hvis en skal fylle 3 tv-kanaler en bråte med radiokanaler og internett. Man kan mislike å betale for noe man ikke bruker. Jeg har enda ikke vært på trygd, brukt veiene i nord-Norge. Jeg liker ikke å gå i svømmehallen. Noen har ikke unger som trenger skole eller barnehage. Nå er det en gang slik at det er bestemt at Norge skal ha en uavhengig, statlig finansiert kringkaster og da er lisensen en skatt på lik linje med andre. Egentlig litt bekymringsfullt at så mange her på tråden gjør seg til skattesnyter/tyv for såpass lite penger. Skal jeg stjele skal det gjøres skikkelig og virkelig monne.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det nesten er uvirkelig å høre en AV-entusiast med high end utstyr ikke verdsette kvalitet på produksjonssiden. Noen her glemmer at signalkjeden ikke starter i antenneuttaket i stueveggen, eller CD-en du putter i spilleren.
    Jeg er såpass oppegående, at jeg vet vi AV-entusiaster er en liten gruppe som ikke snakker for mangefoldet. Jeg setter pris på kvalitet, men hva hjelper det når jeg aldri ser på NRK?

Det er ikke snakk om noen tusenlapper her. NRK har vel europas dyreste utstyrspark. Hvorfor trenger statskanalen til lille Norge det?

For meg er ikke pengene som er noe problem, det er en prinsippsak. Og, det faktisk en del mennesker som sliter med å betale lisensen. Det er vel få som er uenige i at lisensen er dyr her i landet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjodnes
    Artig å høre så mange rare argument under en tråd. NRK skal liksom kaste millioner av kroner ut av vinduet på nytt moderne utstyr. Kan det tenkes at NRK er i gang med full digitalisering av hele produskjonskjeden slik at alt arkivstoff og produsert stoff er tilgjengelig for alle ansatte i NRK? Kan det hende at dette gjør NRK i stand til å produsere langt mer stoff på alle plattformer til en lavere pris? Skulle jeg drevet rasjonelt mediehus ville jeg og byttet ut gammelt analogt 4:3 utstyr og satset på digital lagring og distribusjon. Av en eller annen grunn virker det mer rasjonelt enn spolebånd hvis en skal fylle 3 tv-kanaler en bråte med radiokanaler og internett. Man kan mislike å betale for noe man ikke bruker.
    Sløsingen til NRK begynte lenge før digitaliseringen, sannsynligvis før du ble født. De har så vanvittig mye top-of-the-line utstyr, at andre europeiske kanaler kommer til NRK for å låne det. NRK er alltid først ute med å kjøpe det nyeste, og råeste før andre engang har sett på prislappen. Å være tekniker i NRK, må være en drømmejobb.

Jeg har enda ikke vært på trygd, brukt veiene i nord-Norge. Jeg liker ikke å gå i svømmehallen. Noen har ikke unger som trenger skole eller barnehage. Nå er det en gang slik at det er bestemt at Norge skal ha en uavhengig, statlig finansiert kringkaster og da er lisensen en skatt på lik linje med andre.
    100% enig.

Egentlig litt bekymringsfullt at så mange her på tråden gjør seg til skattesnyter/tyv for såpass lite penger. Skal jeg stjele skal det gjøres skikkelig og virkelig monne
    "De" stjeler da ingenting om de ikke engang har tuner i huset, slik som trådstarter.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel hevet over enhver tvil at vi trenger sykehus, veier, kloakk, helsevesen og skoler; det blir rett og slett for dumt å sammenligne dette med et underholdningsmedium. Jeg hører argumentet om lisensen fører til at NRK vet nøyaktig hvor mye penger de har å rutte med hvert år, og ikke trenger å trygle og be den sittende regjeringen om mer støtte, men på den annen side...hvorfor skal et i bunn og grunn unødvendig organ som en TV-kanal få dette priviligiet, mens helsevesenet, som definitivt er langt viktigere, sliter med underskudd? Det henger ikke på greip.

At lisensen er den samme uavhengig om du tjener fem millioner i året, eller åtti tusen, er også ganske drøyt.

Forresten, grunnen til at NRK sløser som de gjør, til at de kan sløse, er nettopp lisenspengene. NRK trenger aldri å stå til ansvar for noen, for de vet hva de får uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det er vel hevet over enhver tvil at vi trenger sykehus, veier, kloakk, helsevesen og skoler; det blir rett og slett for dumt å sammenligne dette med et underholdningsmedium. Jeg hører argumentet om lisensen fører til at NRK vet nøyaktig hvor mye penger de har å rutte med hvert år, og ikke trenger å trygle og be den sittende regjeringen om mer støtte, men på den annen side...hvorfor skal et i bunn og grunn unødvendig organ som en TV-kanal få dette priviligiet, mens helsevesenet, som definitivt er langt viktigere, sliter med underskudd? Det henger ikke på greip.
    En uavhengig statskanal er med på å styrke demokratiet. Det er faktisk viktig at kanalen kan mene hva de vil uten trusler om kutt i inntektene gjennom statsbudsjettet. Skal vi ha en statlig styrt nyhetsredaksjon som leser opp faksimiler rett fra stortinget, eller skal vi ha en uavhengig, granskende redaksjon? Førstnevnte behøver ikke koste så mye heller...

At lisensen er den samme uavhengig om du tjener fem millioner i året, eller åtti tusen, er også ganske drøyt.
    Det er vel de fleste enige om...

Forresten, grunnen til at NRK sløser som de gjør, til at de kan sløse, er nettopp lisenspengene. NRK trenger aldri å stå til ansvar for noen, for de vet hva de får uansett.
    Har ikke inntrykk av at NRK sløser. Både vegvesenet, helsevesenet og politet - for å nevne noen, har anledning til å styre sine egne budsjetter (med visse retningslinjer). Hvorfor skal staten detaljstyre hvordan et uavhengig medium som NRK skal benytte pengene sine?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal staten detaljstyre hvordan et uavhengig medium som NRK skal benytte pengene sine?
    Dersom det er helt uavhengig, bør vi vel kunne velge om vi vil betale for det eller ikke?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med demokratiet var sikkert et vanvittig viktig poeng for et par tiår siden, men når vi allerede har flere riksdekkende aviser, og ikke minst internett, ville det blitt så godt som umulig for et enkelt organ som NRK å spre noe propaganda. Hadde derimot NRK Fjernsynet vært eneste informasjonskanal i landet, og alle så på den, da hadde jeg vært enig med deg.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •