NRK nekter å si opp lisens selv om tuner er/blir fjernet. Er dette lov? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 123
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slutt nå å konsentrere dere om NRK lisensavdelingen..
    Der er det "dead end".

De eneste som faktisk kunne hjelpe oss er forbrukerombudet/forbrukerrådet.
    Men de er idio.... uansett. En på jobben ringte og påklaget at det digitale bakkenettet burde kunne sperre for NRK dersom en ville, og dermed kunne en slippe NRK lisens.

De bare satt og klødde seg en viss plass og sa at dette kunne de ikke gjøre noe med.......
    "Dere" (flertallet) har selv valgt å stemme for "all for one" systemet i Norge (rødt), så nå må dere nok bare betale og holde kjeft...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du var litt "Quick" nå. Lisensen har ikke nødvendigvis en direkte link til NRK som programformidler. Men dette fremgår av tråden forøvrig.

Lisensen følger tuneren i bildefremviseren. Prinsippielt er derfor trådens spørsmål egentlig interessant.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    hvorfor ikke betale?
    Fordi jeg ikke ser på TV. For min del kan de godt legge ned hele kringkastingen, den har utspilt sin rolle. Hadde kjøpt en monitor om jeg hadde kunnet, men utvalget der er en anelse dårligere enn på TVer, og jeg gidder ikke betale mer for mindre.

Og fordi lisens er en dinosaurordning som burde vært fjernet for lengst. Pengene burde vært krevd inn som skatt, ikke egen lisens.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare si at du ikke har tv da?, de kan jo ikke nekte med å slutte å fakturere deg når du ikke har tv. Å uten den tuneren kan de heller ikke spore deg uttafor huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Du skal jo ikke betale om du ikke får inn kanalen. Betaler ikke veiavgift hvis du avskilter bilen...
    Jo det skal man, lisensen er en ren kringkastings avgift.

Det er ikke noe som heter veiavgift lenger. Men du refererer kanskje til års avgiften på bil.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limvingen
    Jo det skal man, lisensen er en ren kringkastings avgift.

Det er ikke noe som heter veiavgift lenger. Men du refererer kanskje til års avgiften på bil.
    Det er ikke noe som heter års avgiften, du refererer kanskje til årsavgiften?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Å uten den tuneren kan de heller ikke spore deg uttafor huset.

Den vil eg gjerne høre en del mer om please!

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder ikke nrk-lisensen for tv og radio? Har man ingen av delene (tunere) skal man slippe å betale. Har lest det et sted, men husker dessverre ikke hvor og når..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke betale?

Personlig syns jeg det er veldig viktig at vi har en uavhengig TV-kringkaster som NRK. En kanal som ikke kan bli presset av store annonsører til å gjøre endringer i programplanen.

Hadde jeg fått inn NRK og sett på det, hadde jeg gladelig betalt lisens. Men som mange har nevnt tidligere, jeg betaler ikke for noe jeg ikke har.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Gjelder ikke nrk-lisensen for tv og radio? Har man ingen av delene (tunere) skal man slippe å betale. Har lest det et sted, men husker dessverre ikke hvor og når..
    så jeg må egentlig betale lisens på mobilen min? den har jo radio...

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radio har aldri vært lisens belagt, da hadde det knapt vært et eneste menneske over 18år som kunne unnlate seg å betale lisens...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Fordi jeg ikke ser på TV. For min del kan de godt legge ned hele kringkastingen, den har utspilt sin rolle. Hadde kjøpt en monitor om jeg hadde kunnet, men utvalget der er en anelse dårligere enn på TVer, og jeg gidder ikke betale mer for mindre.

Og fordi lisens er en dinosaurordning som burde vært fjernet for lengst. Pengene burde vært krevd inn som skatt, ikke egen lisens.
    Egentilg ganske enig at lisensen burde vært krevd inn som skatt. Pengene til Statskirken er jo det, da er det jo ganske logisk at statskanalen og driftingen av sende nettet burde også få lisenspengene fra statskassa.

Newcomer sirjokke sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentilg ganske enig at lisensen burde vært krevd inn som skatt. Pengene til Statskirken er jo det, da er det jo ganske logisk at statskanalen og driftingen av sende nettet burde også få lisenspengene fra statskassa.
    Nja, men da måtte man hatt en mulighet til å "melde seg ut" av NRK på samme måte som man kan med statskirken. Slik at man til en viss grad kan ta et standpunkt og gi mer eller mindre støtte til ordningen

Edit: og ikke minst, håper det da ikke ville ha blitt slik at dersom begge dine foreldre er medlem av NRK, så ville du også automatisk bli medlem da du ble født. Hehe, litt ute på viddene her, menmen

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirjokke
    Nja, men da måtte man hatt en mulighet til å "melde seg ut" av NRK på samme måte som man kan med statskirken. Slik at man til en viss grad kan ta et standpunkt og gi mer eller mindre støtte til ordningen

Edit: og ikke minst, håper det da ikke ville ha blitt slik at dersom begge dine foreldre er medlem av NRK, så ville du også automatisk bli medlem da du ble født. Hehe, litt ute på viddene her, menmen
    Ja man burde kunne melde seg ut av Helseordningen også, hvis man ikke planlegger å bli syk, slik at man i hvertfall kan ta ett standpunkt og gi mer eller mindre støtte til ordningen. Hold kjeft kaptein Jokke. Jeg VET hva du stemte ved forige stortingsvalg.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man burde kunne melde seg ut av Helseordningen også, hvis man ikke planlegger å bli syk, slik at man i hvertfall kan ta ett standpunkt og gi mer eller mindre støtte til ordningen. Hold kjeft kaptein Jokke. Jeg VET hva du stemte ved forige stortingsvalg.
    Ok, når vi først er helt OT her:
    En ting er jo livsviktige funksjoner i samfunnet, en annen ting er religion og TV-kanaler. Som i mine øyne ikke er så kristiske. Jeg stemte jo ikke ved forrige stortingsvalg, og egentlig burde jeg jo ha meldt meg ut av statskirken for lenge siden...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, når vi først er helt OT her:
    En ting er jo livsviktige funksjoner i samfunnet, en annen ting er religion og TV-kanaler. Som i mine øyne ikke er så kristiske. Jeg stemte jo ikke ved forrige stortingsvalg, og egentlig burde jeg jo ha meldt meg ut av statskirken for lenge siden...
    Du har selvfølgenig fortsatt ikke ervervet deg evnen til å forstå ironi og/eller sarkasme. Jeg vet godt at du er en sofasitter, og det var nettop det jeg mente.

Livsviktige funksjoner i samfundet? Ja her har selvfølgelig helt rett. Tv og religion skal vi ikke ha noe av. Flytt hjem til soviet du. Der slipper du å steme også, partiet gjør det for deg.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har selvfølgenig fortsatt ikke ervervet deg evnen til å forstå ironi og/eller sarkasme. Jeg vet godt at du er en sofasitter, og det var nettop det jeg mente.

Livsviktige funksjoner i samfundet? Ja her har selvfølgelig helt rett. Tv og religion skal vi ikke ha noe av. Flytt hjem til soviet du. Der slipper du å steme også, partiet gjør det for deg.
    Og så var det dette med ironi på skriftform som jeg ikke er så god til å tolke. Relgion og TV er gode ting det, men man burde jo ikke være forpliktet til å støtte det med kroner og øre. At man kan velge slik som i dag med lisensordningen synes jeg er greit. Har man ikke TV, har man ingen glede av verken nettet eller sendingene. Dermed er det greit å slippe å være med på spleiselaget...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så var det dette med ironi på skriftform som jeg ikke er så god til å tolke. Relgion og TV er gode ting det, men man burde jo ikke være forpliktet til å støtte det med kroner og øre. At man kan velge slik som i dag med lisensordningen synes jeg er greit. Har man ikke TV, har man ingen glede av verken nettet eller sendingene. Dermed er det greit å slippe å være med på spleiselaget...
    Mer OT: Du vet at du betaler for veinett i hele Norge, hvor ofte er du på biltur i finnmark?

Jeg forstår dine synspunkter, og er egentlig ganske enig. Men jeg mener fortsatt at Tv lisens burde vært inkludert i skattepengene, ettersom det meste som er driftet eller er en del av staten er inkludert i skattepengene.

Jeg syns at det er tullete at folk med dårlig råd skal kriminaliseres eller ikke ha lovlig mulighet til å se på Nrk i sitt eget hjem.
    Media er tross alt veldig viktig mtp Nyheter og debatter. Det at det koster penger å holde seg opptadert, på en enkel måte, på hva som skjer i samfundet rundt oss går kun utover de svakeste og er med på å føre til en nedoverspiralfor nevnte samfunns gruppe. Noe som resulterer i at de svakeste blir svakere og de strekeste blir sterkere.

Folk som er blinde og ikke har noe nytte av en tv, har jo tross alt særfradrag.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst betaler man for hele Norges veinett. Bom-ringene/veiene er vel et unntak når det kommer til det. Forstår jo også at hvis jeg hadde betalt lisens ville jeg betalt for at de som sitter i Finnmark også skulle fått inn signaler, vil tippe det er ganske mye mer kostbart pr. innbygger der oppe enn her i oslo mtp. avstand mellom hver innbygger.

Fordelen med å bake lisensen inn i skattepengene er i mine øyne at utgiften blir mer usynlig. På den annen side står politikerene mer fritt til å "skjule" hvor mye av skattepengene som faktisk går til det de skal. Jeg hadde nok ikke protestert om lisensen hadde blitt betalt på denne måten. Som du sier så gir det dem med dårlig råd en mulighet til å være "lovlige". Jeg er jo ikke verdens mest engasjerte mann, særlig politisk.

Føler meg faktisk uvanlig engasjert idag, eller er det bare fordi jeg er på jobb og ikke har lyst til å gjøre det jeg skal? :-?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo linsensen ganske skjult slik som det er. Man betaler regningen, men hva man faktisk betaler for, og om alle pengene går til rett formål er fortsatt ganske vagt for de fleste, noe som er ganske tydelig i denne tråden. Jeg har heller ikke super peiling på dette og har flere spørsmål enn svar. Jeg er heller ikke super engasjert i politikk. nei dette kan vi diskutere videre på torsdagspilsen jokke.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •