NRK nekter å si opp lisens selv om tuner er/blir fjernet. Er dette lov? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 123
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Det står jo ganske klart her ja. Ingen lisens på bare skjermen. Men noen prøver seg hele tiden.
    Helt enig i det dere sier, og det var akkurat det jeg påpekte da jeg ringte lisens avdelingen til NRK.
    Likevel påsto hu kvinnfolket at det ikke var noe forskjell om tuneren var i eller ikke. "Fjernsynsmotakeren" var uansett tv apparatet med eller uten tuner og det hjalp ikke å krangle på dette.
    Noen som vet hvor man kan henvende seg for en skikkelig utredelse på akkurat dette?

Jeg kommer nok uansett til å bare be NRK om å sende meg papirene for å rapportere TV'en/tuneren som defekt eller ikke i bruk. Hvis det deretter skulle komme kontrollør så skal jeg ta imot med utfordringen om å få inn en tv kanal uten tuner.

Takker alle for mye nyttig (og noe ikke fullt så nyttig) informasjon så langt :-D

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte kundebehandlere er litt, skalvisi, uvitende. Mye mulig hun faktisk ikke vet forskjellen på en TV og en monitor. Personlig gidder jeg ikke belære sånne folk, da er det bedre å servere dem noe de forstår, med andre ord: Jeg har ikke TV lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal jo ikke betale om du ikke får inn kanalen. Betaler ikke veiavgift hvis du avskilter bilen...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ESH: Folk som ikke får inn NRK2 må fremdeles betale NRK-lisensen (forutsatt at de faktisk har en tv-mottager).

BroTroxer: Du har jo ditt på det tørre, legg gjerne ut en rapport etter at NRK har sendt sin beste(?) kontrollør for å sjekke tv-mottaket hos deg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    ESH: Folk som ikke får inn NRK2 må fremdeles betale NRK-lisensen (forutsatt at de faktisk har en tv-mottager).
    Selvsagt, men han har jo tatt ut mottakeren...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, derfor hadde det vært artig å sett den kontrolløren som kunne komme hjem til ham og begrunne hvorfor han skulle betale lisens.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jo det Analoge bakke nettet snart slåes av (2008 og 2009)
    Det blir jo DVB-T mpeg4

Når dette skjer så blir vel alle tv apparat i Norge definert som Monitorer.
    Alle TV alle VCR og DVD spilleren med Harddisk med opptaksfungsjon har jo ikke lenger tuner innebygd når det analoge nettet blir lagt ned.

Man må jo ha en boks i stua for å se kanalene
    denne trenger man jo ikke kjøpe.

Blir sikkert mange diskusjoner med lisens avdelinga til NRK da

Norges Televisjon. Når skjer det hos meg?

Riks TV Når kommer det?

Klippet fra NRK

Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

Hvis man skal koble til en boks får å se tv, kan det ikke lenger kalles direkte!!!
    Hvem skal betale kringkastingsavgift?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke også sånn at fargeTV fortsatt er definert som en prøveordning her i norge? Fordi ingen noen gang har giddi å avslutte den saken?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Er det ikke også sånn at fargeTV fortsatt er definert som en prøveordning her i norge? Fordi ingen noen gang har giddi å avslutte den saken?
    Stemmer det ja. Nå har de kommet til den konklusjon at farge-TV er ok, men signalet må oppgraderes til digitalt
    Det er nå like før farger blir allemannseie!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å si at du ikke har tv lenger...

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Ring dem og si du har solgt/ødelagt TVen. De kan ikke kreve at du beviser at du ikke eier noe, da det er en logisk umulighet.
    Har undersøkt dette og det riktige er:

DU MÅ opplyse hvem du har solgt tven til, og hvis den er ødelagt så SKAL du kaste den på en fylling som du får bevis/kvittering at du har kastet den.

Hvis du nekter lisensmannen å komme inn elller at du har en tv, vil de komme tilbake med polititiladelse.

Newcomer oddball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kvittet meg med en tv på en adresse for noen år siden. Måtte da sende skriftlig inn til Lisensavdelingen i Mo i Rana, hvem som hadde overtatt tv'n. Om du skriver at det er noen som allerede betaler lisens er du kvitt problemet.
    Det ble ihvertfall slutt på lisensen.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når omfatta dette paraboltunere?? Dei som har CD eller viasat må då betale 2 ganger for kanalen... Djees.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    Har undersøkt dette og det riktige er:

DU MÅ opplyse hvem du har solgt tven til, og hvis den er ødelagt så SKAL du kaste den på en fylling som du får bevis/kvittering at du har kastet den.

Hvis du nekter lisensmannen å komme inn elller at du har en tv, vil de komme tilbake med polititiladelse.
    Såpass. Så om man uten å vite dette selger TVen til en person man ikke får tak i etterpå, så sitter man der med lisensen livet ut? Høres litt drøyt ut.

Sistenevnte tviler jeg litt på. Har selv nektet dem å komme inn, og de kom aldri tilbake. Tviler ærlig talt på at politiet gidder å bry seg. Hele den affæren vil tross alt koste flere arbeidstimer enn lisensen er verdt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bare vissvass. Politiet kan selv ikke bestemme dette men må søke domstolene om tillatelse, dvs at det trolig grunn til at noe ulovelig skjer på stedet. Selv politiet har ikke rett til å komme inn til deg uten din tillatelse om de ikke har papirer i orden (de kan under nød omgå dette).

Det er bare å nekte dem å komme inn.

Newcomer sirjokke sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Du skal jo ikke betale om du ikke får inn kanalen. Betaler ikke veiavgift hvis du avskilter bilen...
    Stemmer det men du må jo faktisk betale veiavgift om du har en bil med skilter som du ikke bruker. Poenget er jo at eier du en tuner, må (skal) du betale lisens. Spørs om det holder å "ta ut" tuneren i en TV

På en måte synes jeg det er riktig å betale lisens. Pengene går til noe konkret. NRK sitter bl.a. på en stor kulturskatt med sine filmarkiver, og jeg lurer på om jeg hadde blitt gal av å høre på reklamevissvasset på NRK radio, sånn som det er på de kommersielle radiokanalene.

På den annen side er jeg student med "dårlig råd" og velger egentlig bare av den grunn (og fordi jeg kan) å ikke betale lisens. Trikset mitt var å si opp kabel TV så fort jeg flyttet inn og fikk tilbud om å overta abo. Og så kjøpte jeg TV'en i brors navn som fra før betaler lisens. Antagelig koster det for mye for dem å sende en mann til området hvis det bare er meg som skal kobles fra, for kabelselskapet har enda ikke vært å koblet fra kabelen etter nesten 18 mnd Og så får jeg håpe at lisensmannen heller ikke kommer. Spørs om jeg er tøff nok til å stå å lyve han rett opp i trynet...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Såpass. Så om man uten å vite dette selger TVen til en person man ikke får tak i etterpå, så sitter man der med lisensen livet ut? Høres litt drøyt ut.
    Og ikke minst hvis den blir stjælt. Må huske å få kvittering fra kjeltringen! :-P

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lisensordningen kom som følge av kostnaden ved utbygging av ett bakkenett som skulle kunne kringkaste kommersiel tv til hele befolkningen. Finansieringen av nrk som først (?) ute var kanskje også den tid avhengig av en slik inntekt for å kunne skape programmer og underholdning.

I dag blir lisensen bare misbrukt av en "verna" bedrift som ikke evner å skape egen inntekt. Korrupsjon er stikkordet for at denne loven ikke er fjernet.

La de som ser nrk få betale om de vil og la oss andre være i fred.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

løsningen

ring nrk og si at du har kondemnert tuneren/tven/dvd-spilleren/annen-mottaker

da blir det ord mot ord og de kan ikke si at du lyver og de har absolutt ingen rett til å komme hjem til deg å sjekke... ergo slipper du lisens

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke betale?