Er det mulig med HD bilde på en IKKE HD tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer runebass sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Er det mulig med HD bilde på en IKKE HD tv?

Hei

Jeg har en diskusjon med en kompis ang HD bilde.
    Vi sitter å spiller PS3 på en tv som ikke er HDtv eller har HDMI inn/ut.
    Han har kjøpt en komponent kablel som er koblet via PS3 inn til den ikke HD-Ready tv'en.

Vi sjekker settingen til PS 3, og det er da et kryss som tilsier at tv'en kan kjøre 576p, 720p, 1080i men ikke 1080p på Tv'en Via en komponetkabel?

Mitt spm er da: Er det mulig å få HD bilde 720P,1080i på en IKKE merket HD-ready tv eller med HDMI Inn/Utgang?

Trodde Tv'er måtte ha stempelet HD'ready eller ha HDMI kabel for å vise 1080i og 720p?

Trodde heller ikke det var mulig å få HD signal via en Component kabel, trodde man måtte ha en HDMI kabel for å gå HD signal.

Er det noen som kan forklare meg dette hvorfor ikke Eller hvorfor det går ann. ?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -TV-en trenger ikke å være HD Ready for å kunne motta HD-signaler. Alle dagens TV-er med tilstrekkelig oppløsning (minimum 720 fysiske linjer) er imidlertid HD Ready, det er vel nærliggende å anta at det er fordi dette begrepet selger veldig godt, og da vil det være dumt fra produsentens side å utelate noen av kravene til HD Ready.

-Både komponent og HDMI/DVI støtter HD-oppløsninger.

-Det er viktig å skille mellom skjermens fysiske oppløsning og signaloppløsningen. Alt du viser på skjermen vil skaleres opp eller ned til skjermens fysiske oppløsning. Hvis du har en skjerm med oppløsning på 1366*768 (kall det 768p) vil både 720p, 1080i og 1080p til syvende og sist skaleres og vises som 768p. En lavoppløst skjerm (f.eks. en 480p-plasma) har ikke høy nok oppløsning til å få HD Ready-merket, men vil sannsynligvis likevel støtte HD-oppløsninger på enkelte innganger.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk for svar
    Men det var ikke det svaret jeg håpet på;-) Da hadde kompisen rett da

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får vist HD-signaler, men bildet du ser på skjermen er ikke HD, er det ikke slik da?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er akkurat det jeg lurer på. Eller så er det jo ikke noe vits å bruke 1000vis av kr mer på en TV som har merket HD-Ready. Da kan man jo bare kjøpe en tv som ikkke har HD-ready merket, å likevel få HD??

Men ifølge Rikky då går dette fint, men hva vet jeg. Derfor jeg spørr

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror han missforsto det slik at du spurte om du kunne vise HD-signaler altså f.eks. spille PS3 eller vise en BD/HD-DVD disk på en vanlig TV, noe du kan.

For å trekke en paralell, så kan du vise fargefilmer på en svart-hvitt TV, men du får ikke fargebilder.

Men correct me if I'm wrong.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du får ikke hd-bilde på en ikke hd-tv som feks vanlig bilderørs-tv eller eldre plasma og lcd uten hd'ready merket.

Altså, slik jeg tolker det så tar kameraten din feil...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel fort til at man snakker litt forbi hverandre i slike HD/ikkeHD(ready) skjerm problemstillinger, fordi man ikke helt klart definerer hva man legger i HD begrepet, om det fysisk er oppløsningen man ser på skjermen, eller oppløsningen i kilde materiale som den kan nedskalere og derfor takler osv. man egentlig snakker om

Er skjemen merket med HD-Ready, betyr det at skjremen har en fysisk opløsning på 720 horisontale linjer eller mer, har HDMI og eller DVI inngang med HDCP støtte, component inngang, og støtte for å motta 1080i og 720p inngangs signaler samt 16:9 bredde / høyde format. HD-Ready er bare en liten deffinisjon om at skjermen er fremtids sikkret, og sier egenlig ikke så mye om ytelsene bare den tilfredstiller minimums kravene.

Mangler en av disse parameterene er skjermen ikke deffinert som HD-Ready utifra standarden, men det vil ikke nødvendigvis bety at den ikke kan vise HD materiale hvis skjermen fysisk har høy nokk native oppløsning og takler analoge HD signaler inn, men getyr at man kanskje kan få problemer med å vise HDCP enkodet materiale digitalt, og må ty til analoge RGBHV eller component innganger osv.

Kan for ordens skyld (for å gjøre forvirringen total ) som et eksempel vise til at en skikkelig High end CRTprojektor som denne http://www.barco.com/corporate/en/pr...sp?element=859 med oppløsning 3,200 x 2,560 Pixels som ikke i utgangspunktet pga manglende digitale innganger og HDCP er HD-Ready, men som fort bildemessig gruser de fleste projektorer deffinert som full HD, bare man mater den med analoge HD inngangs signaler den kan benytte seg av.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runebass
    Ja det er akkurat det jeg lurer på. Eller så er det jo ikke noe vits å bruke 1000vis av kr mer på en TV som har merket HD-Ready. Da kan man jo bare kjøpe en tv som ikkke har HD-ready merket, å likevel få HD??

Men ifølge Rikky då går dette fint, men hva vet jeg. Derfor jeg spørr
    Jeg tror du misforstår. Som en lengre ned viste med et utmerket eksempel:

1. En sort-hvit tv kan ta imot fargesignaler, men den viser uansett bare sort-hvit bilde.

2. For å se farge-bilder må du ha en tv som både har farger og som kan ta imot et farge-signal.

3. På samme måte så bør du ha en HD-ready tv*) for å være sikret at du kan ta imot og vise et HD-signal "som HD". Andre tv-er kan kanskje ta imot HD-signal men viser det i dårlig oppløsning.

4. Kjeden er ikke sterkere enn det svakeste ledd. Med andre ord, dersom tv-en er SD så vill ikke all verdens HD-DVD eller BluRay gjøre den om til HD =)

-k

*)Jeg vet at "HD-ready" bare er et stempel av features for å gjøre ting lettere for forbrukeren. Det virker som om trådstarter er midt i målgruppen for begrepet "HD-ready" derfor gjør jeg ikke noe stort nummer ut av alle forbehold.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med forbehold om at jeg misforstår hva dere snakker om her ... Kompisen hans påstår at man kan vise HD signaler på en ikke HD-Ready TV med komponent.. Dette er selvsagt helt riktig! de har sett HD TV i usa og japan i årevis, leeeenge før hd-ready standarden kom.. Man kan se hd-tv og spille høyoppløste spill via VGA også, ikke bare komponent.. no prob...

Eneste problemet som vil melde seg det er når man skal se beskyttet materiale (HDCP) digitalt i høy oppløsning ... da vil man få problemer med en "gammel" TV som ikke støtter krypteringen... (så da må nok kompisen din holde seg til "lavoppløst" analog tv på sin høyoppløste digitale tv.. litt synd, men ingen krise ...

right?

Hei

Jeg har en diskusjon med en kompis ang HD bilde.
    Vi sitter å spiller PS3 på en tv som ikke er HDtv eller har HDMI inn/ut.
    Han har kjøpt en komponent kablel som er koblet via PS3 inn til den ikke HD-Ready tv'en.

Vi sjekker settingen til PS 3, og det er da et kryss som tilsier at tv'en kan kjøre 576p, 720p, 1080i men ikke 1080p på Tv'en Via en komponetkabel?

Mitt spm er da: Er det mulig å få HD bilde 720P,1080i på en IKKE merket HD-ready tv eller med HDMI Inn/Utgang?

Trodde Tv'er måtte ha stempelet HD'ready eller ha HDMI kabel for å vise 1080i og 720p?

Trodde heller ikke det var mulig å få HD signal via en Component kabel, trodde man måtte ha en HDMI kabel for å gå HD signal.

Er det noen som kan forklare meg dette hvorfor ikke Eller hvorfor det går ann. ?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dette å diskutere egentlig?

Nei, du får intet utbytte av HD på din ikke-hd skjerm.

Du får sett bilde fra HD materiale på din ikke hd-oppløste TV, men bildet vil ikke vises i HD oppløsning men i 576p (Standard PAL her i Norge), ergo blir opplevelsen den samme som fra vanlig DVD mtp bilde. I tillegg kan du ha en hd-oppløst tv som ikke støtter hdcp. Da vil du i teorien kunne vise hd-materiale, men pga manglende støtte for kopibeskyttelse vil du likevel ikke få spilt av hd-filmer

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert en lcd eller en plasma fra tiden før "hd-ready" ble funnet opp, og hdcp var standard.. derfor blir det så mye rot her jeg hadde en 40" LCD TV som ble lansert i .. 01/02 eller noe, ergo så var det selvsagt ikke hdcp eller noe "hd-ready".. dette gjaldt alle lcd-tv`er og høyoppløste plasmaer fra gode gamle dager (for bare noen få år siden) ..

Disse kan man selvsagt spille høyoppløst på? de takler, som runebass er inne på, som regel 720/768p og 1080i inn på et panel som er f.eks. 1280x768 (15:9, som min desverre var) eller 1366x768.. HD i MIN bok, selv om det måtte være via komponent ?

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hva er dette å diskutere egentlig?

Nei, du får intet utbytte av HD på din CRT skjerm.

Du får sett bilde fra HD materiale på din CRT, men bildet vil ikke vises i HD oppløsning men i 576p (Standard PAL her i Norge), ergo blir opplevelsen den samme som fra vanlig DVD mtp bilde

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay... kan ikke,si at jeg har blitt så veldig mye klokere, men kanskje litt:-D

Så det vi har kommet fram til nå er, at en ikke HD-READY tv kan ikke sende
    720p eller 1080i like bra kvalitiet som en f.eks HD-READY merket tv?
    Så kompisen min har feil?;-)

Riktig eller ikke Riktig?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke riktig. En ikke-"HD-Ready" tv kan fint være i stand til å vise bilder i akkurat samme oppløsning og kvalitet som en som er solgt under "HD-Ready" betegnelsen. Spørsmålet er om den ikke-merkede tv´en takler HDCP krypteringen eller ikke, for dette kan bli et problem når(/hvis?) dette blir satt i drift.

HD-Ready er et såpass løst begrep (ut over kravet til HDCP i mine øyne) at det ikke bør ses på som noe kvalitetsstempel. Man er fremdeles nødt til å gjøre litt undersøkelser før man punger ut et tosifret antall tusenlapper for stuens nye midtpunkt

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay... kan ikke,si at jeg har blitt så veldig mye klokere, men kanskje litt:-D

Så det vi har kommet fram til nå er, at en ikke HD-READY tv kan ikke sende
    720p eller 1080i like bra kvalitiet som en f.eks HD-READY merket tv?
    Så kompisen min har feil?;-)

Riktig eller ikke Riktig?
    Vel, kameraten din har både feil og rett... kommer litt ann på hva han mener. Tv'en må ikke være hd-ready for å kunne vise hd-bilder, men den må takle hd-oppløsninger, dvs 720p og oppover og kunne vise dette fysisk på skjermen. Det vil si at skjermen minst må ha 720 horisontale linjer for å kunne vise ett hd-bilde. Men mange skjermer kan ta i mot hd-signaler og vise dette i ett standard bilde, men da er det ikke hd-kvalitet. I norge så kan man si at tv'en må være hd-ready for å vise hd-bilder da det er svært få tv'er uten hd-ready merket som viser hd-bilder. I usa er det noe annet der det er masse hd-tv'er uten hd'merket... sånn enkelt forklart (håper jeg) hehe

I de fleste tilfeller her til lands så må tv'en være hd-ready for å kunne nyttegjøre seg av hd-signaler, enten over hdmi/dvi, komponent eller vga.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    4. Kjeden er ikke sterkere enn det svakeste ledd. Med andre ord, dersom tv-en er SD så vill ikke all verdens HD-DVD eller BluRay gjøre den om til HD =)
    Aye, men HD er mer enn oppløsning. Selv om man bare har en SD-skjerm vil jeg fremdeles påstå at en HD-spiller er et godt kjøp om man er mer enn gjennomsnittlig interessert i bildekvalitet.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har en Panasonic 37PA30.Denne har oppløsning på 848x480 og skal ikke støtte 720p eller 1080i inn på komponent.Lånte en CD HD tuner en helg
    og koblet opp med komponent.720p tok den ikke,men 1080i gikk greitt.
    Dette blir naturligvis ikke HD,men bildene(Premier League) var mye bedre
    en fra vanlig satelitt tuner.Så en kan ha glede av HD selv uten HDMI og
    HD Ready:-D Naturligvis vil dette bli ett problem dersom programvaren
    er HDCP beskyttet.Har ikke testet HD DVD spilleren mot plasmaen,men
    det burde fungere det også?

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne tråden går ingen steder...

-k

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Aye, men HD er mer enn oppløsning. Selv om man bare har en SD-skjerm vil jeg fremdeles påstå at en HD-spiller er et godt kjøp om man er mer enn gjennomsnittlig interessert i bildekvalitet.
    I utgangspunktet så skulle HD-kilde gi ett bedre bilde også på en SD-skjerm, da det mindre macroblocking og bedre farger osv. Men, uten at jeg har testet dette så kan det hende en hd-spiller vil gi dårligere bilde på en SD-skjerm enn en god dvd spiller, da mange dvd spillere er laget for SD-skjermer, mens HD-spillerene er i utganskpunktet laget for hd-skjermer. HD-spillere har hovedvekten på hdmi og komponent, mens en del dvd-spillere er laget for komponent og scart. Kommer ann på hva slags skjerm det er snakk om også. Ved hd-signaler på en sd-skjerm som takler dette, så må det skaleres ned osv. Har ikke sett dette i praksis, bare en liten tanke jeg har om det, realiteten kan være helt annerledes...

Uansett, så vil jeg tro for de fleste at dette ikke er noen sak, da HD er for skjermer som klarer å vise den 720p osv...

Til påstanden din: HD-spiller er ikke et godt kjøp for de som er mere enn gjennomsnittlig interessert i bilde, med mindre man har en fremviser som viser 720p. En som er interessert i hd-spiller skulle en jo tro har en hd-tv, dette er jo mest aktuelt for entusiaster enda, da prisen er for høy for den gjennomsnittlige borger som kune ser film en gang i blant.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være man har en skjerm som er et par år gammel, ikke har fått oppgradert ennå. Nemesis er åpenbart i den situasjonen, samme er jeg, og vet flere andre på forumet er det. Det handler også om hva man har råd til. Man har fire alternativer her:

1. Være fornøyd med det man har (som om )
    2. Kjøpe HD-avspiller og spare til HD-skjerm
    3. Kjøpe HD-skjerm og spare til HD-avspiller
    4. Ikke kjøpe noe som helst, vente til man har råd til begge deler. samtidig

Personlig gikk jeg for #2. HD-film på SD-skjerm har definitivt noe for seg (mht. bildestøy, komprimeringsartifakter, lydkvalitet), men ser ikke helt poenget med HD-skjerm om man fremdeles bruker DVD som signalkilde. Jeg vil også tro skjermene går fortere fremover enn spillere når det gjelder pris/kvalitet.

Alternativ #4 er vel kanskje det smarteste, med tanke på at man får mest for pengene sånn, men synes det høres litt kjedelig ut.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •