Ny plasma - fare for innbrenning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny plasma - fare for innbrenning?

Kjøpte meg en slik Plasma tv idag: Philips 42PF5331 Plasma
    - Kjempefornøyd med tv'en, men det er første gang jeg har plasma så har noen spørsmål - Innbrenning på denne tv'en, vis jeg for eks for innbrenning av tv2 logoen eller der dem viser resultatet på fotballkamper under kampen, som hele tiden er der iløpet av kampen. Vil dette bli brent inn? Å vis jeg får innbrent logoen eller noe slikt vil det bli der for alltid da?

Han i butikken sa til meg følgende for at det skulle bli innbrenning på skjermen måtte det stå på samme bildet i 24timer for at det skulle bli innbrent, men da var det bare 1-2timer med avslådd tv så var det borte. Er det rett?

Han sa også vis jeg fikk problemer med bildet angående innbrenning, vis det skulle oppstå å det ikke ville vekk engang, altså han sa også at det var meget liten sjanse for det. At vis det skjedde så hadde jeg reklamasjon/garanti og forsikringen jeg tegnet som hjalp meg til å få dekt reprasjon eller eventuelt hva annet som måtte gjøres. Så lenge jeg betaler forsikring på den, vil jeg bli dekt da på bildefeil vis det forekommer?

Alt i alt er jeg storfornøyd med kjøpet.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Butikkmannen" har vel bare delvis rett, etter min oppfatning.
    Jeg ville i alle fall vært meget forsiktig med å støtte meg til 24-timersteorien!
    Selv om plasmateknologien høyst sannsynlig er forbedret mtp innbrenning, så ville jeg uansett vært langt mer forsiktig mht varigheten på statiske bilder, som feks statiske bilder / tekstTV / logo. Blir disse stående i så lang tid, vil du høyst sannsynlig få et "fotavtrykk" i skjermen!
    Har sjøl en Hitachi 42" plasma som er ca et år gammel, og etter at kjerringa glemte å slå av sin nitidige tekstTV-titting, opplevde jeg å se et tydelig omriss av dette! Det forsvant heldigvis etterhvert, men er slett ikke så sikker på at resultatet hadde vært det samme etter 24 timer!
    Bruk derfor skjermen med fornuft, uten dermed å si at du må bytte kanaler / logoer til stadighet!
    "Fornuft" inkorporerer også en vettug innstilling av lys / kontrast / farger. Fabrikkinnstillingene er gjerne maksimert mtp disse, så reguler gjerne disse ned til et mer passende nivå.

Reklamasjoner på innbrenning kan forøvrig fort bli en kranglete affære, tidligere tråder om dette temaet sladrer jo om det...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør den inn ca 100 timer med lave instillinger (kontrast ol) så går det nok bra. Min Panasonic PV60 har ikke hatt antydning til innbrenning, men så har den ikke stått på statisk bilde spes lenge heller. Må vel nevne at de fleste slår av tv i løpet av en 24 timers periode likevel..?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk beskjed om at Tv'en innstilte seg selv etter hvordan den burde være. Så det skulle ikke røres på, å nå har jeg allerede fått innbrenning to ganger på skjermen under en fotballkamp. Måtte sette på en kanal med snø på en stund før det gikk vekk. Jeg kan heller ingenting om tv'er å slikt så tørr ikke begynne med innstillingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0ddy
    Jeg fikk beskjed om at Tv'en innstilte seg selv etter hvordan den burde være. Så det skulle ikke røres på, å nå har jeg allerede fått innbrenning to ganger på skjermen under en fotballkamp. Måtte sette på en kanal med snø på en stund før det gikk vekk. Jeg kan heller ingenting om tv'er å slikt så tørr ikke begynne med innstillingene.
    Det er det dummeste jeg har hørt, tv'ene er somregel feil innstilt fra fabrikk med alt for høye verdier. Hvis du har en funksjon på tv'en som justerer lysstyrken etter hvor lyst det er i rommet så kan du bare skru den funksjonen av, slike søppelfunksjoner er bare tull.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Dønn" enig med Razor her, i ett og alt!
    n0ddy: Du kan like gjerne først som sist kaste deg inn i de justeringsmulighetene som finnes, og forsone deg med dem! Skal du sitte der som et mehe da, uten mulighet for å gjøre forandringer? :???:
    At du har fått innbrenning etter noen timer med fotball høres helt utrolig ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun etter 45min med fotball så ser jeg "resultat-tavla" oppe i hjørnet! :S

Jeg fikk beskjed om i butikken at jeg ikke trengte å gjøre noe innstillinger - Å jeg hater å drive med innstillinger, hadde jeg vist at jeg måtte stille inn ditt og datt selv hadde jeg pissa på tv'en å dradd hjem. Jeg står på mitt, han sa jeg ikke trengte noe slikt. Jeg blir å dra å klage på mandag. Han sa eneste måten jeg kunne få innbrenning er å la skjermen stå på ett å samme bilde i 24timer. Står på mitt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bör absolutt gjöre egne innstillinger. Det selger sier stemmer ikke. Når TV'en kommer fra fabrikk er kontrast og lysstyrke stilt ekstra höyt for å gi et bra bilde i butikk. TV'en bör kjöres inn med lavere innstillinger. Den midlertidige innbrenningen din kommer mest sannsynlig av at dette ikke har blitt gjort, selv om det ikke skal väre et problem på en kvalitetsplasma.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den selgeren burde fått sparken...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøpe ett tv uten å justere det så vil du aldri få ett bra bilde, tror jeg hadde følt meg tilbakestående hvis jeg skulle gått tilbake til butikken å klaget fordi jeg ikke gadd å stille litt på det selv. Trenger jo ikke justere det super nøyaktig med dve eller lignende, bare å sette kontrast på ca 60% og lys på 40 så får du noenlunde brukbart bilde og skru av alle hjelpefunksjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jo heller ikke stille på noe fordi jeg vil ha bildet slikt som det er nå. Flott bilde, har aldri sett så bra bilde på en tv før! :S

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jo heller ikke stille på noe fordi jeg vil ha bildet slikt som det er nå. Flott bilde, har aldri sett så bra bilde på en tv før! :S
    Kanskje det blir dobbelt så bra hvis du justerer, du husker uansett ca. hvordan det var justert fra før og somregel er det en reset funksjon som setter innstillingene tilbake til slik di var fra fabrikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, jeg prøvde å stille inn å med følgende:
    Kontrast: 60
    Lys: 40

Det ble veldig mye dårligere bildekvalitet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde jeg vist at jeg måtte stille inn ditt og datt selv hadde jeg pissa på tv'en å dradd hjem. Jeg står på mitt, han sa jeg ikke trengte noe slikt.
    Hm, for et utsagn, og for en konklusjon!!
    Dette lukter useriøst, rett og slett. Og fra minst ett hold. ;-)
    Den / de som måtte legge frem noe mer meningsfylt i denne saken, ønskes velkommen.
    n0ddy: Hvorfor ikke kjøpe et passende og likandes maleri i dimensjonen 1,2x 0,8m i stedet? Tør jeg foreslå "Brudeferden i Hardanger"?
    Da slipper du jo unna alt som har med innstillinger å gjøre.
    Nyhetene får du jo på P4, uansett!!

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, jeg prøvde å stille inn å med følgende:
    Kontrast: 60
    Lys: 40

Det ble veldig mye dårligere bildekvalitet.
    Kanskje fordi du er blitt vant med med for høye (og unaturlige) verdier? Husk at bilde skal være mest mulig naturlig og ikke se ut som et overdrevet piccasso maleri.
    Hva sto verdiene (kontrast, farge og lysstyrke) på før? Det er viktig å ikke bruke for høye verdier, spesielt i starten da plasmaen har en innkjøringstid. Ikke bruk høyere enn 50% de første 150-200 timene. Fabrikkinstillingene til skjermene er sjelden god. De har alltid for høye verdier fordi de skal fungere som blikkfanger i lyssterke butikker.

Det er også slik at riktige verdier skal gi deg gode bilder. Pass på og ikke bruk dynamisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet som ble når jeg stilte det inn slik. Ble det hakkete å velidg mørkt.

Jeg kjøper tv for å se på tv'en , ikke drive på med innstillinger, jeg liker klare gode bilder med gode farger. Butikken sa jeg slapp å ordne innstillinger å slikt. Ikke alle som kjøper tv'er som er intressert i å sitte med innstillinger å fucke det til.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er du medlem på avforum da???????

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet som ble når jeg stilte det inn slik. Ble det hakkete å velidg mørkt.

Jeg kjøper tv for å se på tv'en , ikke drive på med innstillinger, jeg liker klare gode bilder med gode farger. Butikken sa jeg slapp å ordne innstillinger å slikt. Ikke alle som kjøper tv'er som er intressert i å sitte med innstillinger å fucke det til.

Ærlig talt, man trenger ikke være ansatt i NASA for å stille på lys og kontrast. Ikke for å være stygg, men det klarer til og med samboeren min greit. Bare prøv deg frem, så skal du se at det går seg til.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får til å stille da - Men jeg kjøper ikke tv for å sitte å stille på ting - Jeg fikk beskjed i butikken at det måtte stå på samme bildet i 24timer før det kunne bli innbrenning. Da går jeg etter det. Hvorfor jeg medlem av AVFORUM? Fordi jeg lurte på ting, men vis det er sånn det er. At vis man skal være medlem her må man sitte å stille inn tv'en hele tiden å stille den inn til elendig kvalitet som noen over her sa jeg skulle med slike innstillinger. Tåpelig, man kjøper ikke tv med godt bilde for å stille inn til elendig bilde.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld, men jeg tror at du driver og tuller litt med oss jeg?
    Sånt er jo morsomt en stund da, men ikke i dagesvis. :-?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •