Ny plasma - fare for innbrenning? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Newcomer Heimdal666 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ahahah hadde du brukt halvparten av tiden du hadde brukt her på å skrive tullete innlegg her til å isteden stille inn tven som det passet deg selv hadde du kommet langt i verden.

midlertidige innbrenninger må du nok regne med, men det er hvertfall bare å vaske med en snøstorm på tven innimellom

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er jo rett å slett latterlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dere mener at jeg som kjøper Plasma tv må stille den inn for så å få dårligere bildekvalitet for å slippe innbrenninger. Jeg har prøvd å stille inn, andre innstillinger gjør bare bildet mere uklart å dårligere farger. Isåfall er det jo bare juks det dem sier i butikken om at bildet skal være så veldig bra. Jeg har prøvd mange andre innstillinger å de andre gjør bare at bildekvaliteten blir dårligere.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du?
    Svarer du på dette, er det sikkert noen i nærheten som kan hjelpe deg med innstillingene.
    Sjøl er du tydeligvis heeelt på viddene, får bare for din skyld håpe at dette ikke også gjelder i geografisk forstand. :twisted:

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folkens!!!Skjønner dere ikke at denne karen åpenbart bare kødder!!!Han har gnagd om det samme nå i post etter post "at dem sa i butikken" osv osv....bla bla bla......Alle,absolutt alle geier å få til noen fornuftige innstillinger ut fra den hjelpen han har fått her!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det bare kødd!
    Men det kunne jo vært artig å fått tullingen ut av skapet, okkesom!

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he,ja hvertfall i dagens samfunn der alle ser ut til å komme ut av skapetMen han er vel fornøyd med sine tilmålte "15 minutter"

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0ddy
    Jeg får til å stille da - Men jeg kjøper ikke tv for å sitte å stille på ting - Jeg fikk beskjed i butikken at det måtte stå på samme bildet i 24timer før det kunne bli innbrenning. Da går jeg etter det. Hvorfor jeg medlem av AVFORUM? Fordi jeg lurte på ting, men vis det er sånn det er. At vis man skal være medlem her må man sitte å stille inn tv'en hele tiden å stille den inn til elendig kvalitet som noen over her sa jeg skulle med slike innstillinger. Tåpelig, man kjøper ikke tv med godt bilde for å stille inn til elendig bilde.
    Du, noddy.
    TV'ene er fabrikkinnstilt. På samme måte som en radio som er fabrikkinstilt uten noen forhåndsdefinerte stasjoner.
    Kjøper du en radio og ikke stiller inn stasjonene? Lar du den stå der med susing istedetfor lyd?

De fleste plasma'er er innstilt med 100 på kontrast. Sikkert en god grunn, noen hevder det er for å få brent av evt. støv på skjermen ved første gangs bruk.
    Så følger det med en bruksanvisning som sikkert forteller deg at du kan stille inn bildet etter behov. Noen har TV'en i mørk kjellestue og trenger et helt annet oppsett enn en som har den i en lys stue.
    På samme måte som med lyden. Noen vil ha mere bass, mens andre vil ha maks diskant.
    Dessuten må du jo stille inn TV kanalene du har tilgjengelig fra antenneuttaket ditt.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet som ble når jeg stilte det inn slik. Ble det hakkete å velidg mørkt.

Jeg kjøper tv for å se på tv'en , ikke drive på med innstillinger, jeg liker klare gode bilder med gode farger. Butikken sa jeg slapp å ordne innstillinger å slikt. Ikke alle som kjøper tv'er som er intressert i å sitte med innstillinger å fucke det til.
    Det er jo som å kjøpe kjøleskap/fryser og anta at temperaturen de er stilt inn på er sånn som det skal være fra fabrikk...

Boka med forsiden "Brukermanual" er forresten der for å leses. Der er det 100% sikkert nevnt noe med instillinger av kontrast og lysstyrke.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei - For det første er det ingen vits å si at jeg kødder ogsånt fordi at jeg ikke kan så mye om tv'er.

Jeg var på butikken idag å dem sa at - Det at jeg så "resultat-tavla" fra fotballkamper litt etterpå etter 30-40min med fotball, men at det gikk bort fra tv'en etter 20min elns var ingenting farlig. Tv'en kunne ikke få noe varig etterbrenning av det. Så lenge jeg ikke lot det stå på i lange lange tider. Så vis det er tilfelle er jeg jo bare fornøyd, vis det ikke er noe farlig.

Jeg har lest brukermanualen, å der står det faktisk ingenting om slikt!

Men så lenge dette problemet ikke kan sette seg noe varig i skjermen bryr jeg meg ikke, så lenge det går bort etter 20min eller med litt snø på skjermen! Dessuten vis det blir noe varig på skjermen hadde jeg garanti/forsikring på tv'en.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt at dette bare skal være en kødde tråd, det kan jo tenkes den bare tar opp litt av de meningene som rører seg der ute, der noen ønsker å tweake og justere hele tiden, mens andre ønsker å kunne slappe av med fabrikk innstillinger som gir en litt feil "visshet" om best mulig utnyttelse av utstyret. (Synes det er veldig dumt å "angripe" trådstarter for sine meninger og avfeie dem som tull. uten at man er 200% sikker på at det er tilfelle.)

Sitat Opprinnelig postet av n00dy
    Han i butikken sa til meg følgende for at det skulle bli innbrenning på skjermen måtte det stå på samme bildet i 24timer for at det skulle bli innbrent, men da var det bare 1-2timer med avslådd tv så var det borte. Er det rett?
    Det tolker jeg som et aldri så lite bevis på at han i butikken ikke helt vet hva han snakker om. (det gjelder også etter min mening også for utalelse angående ukritisk bruk av originale fabrikk innstillinger)

Dette mener jeg fordi det er to fenomener som gjør seg gjeldende for uønskede statiske merker på plasma skjermer. Den ene er en retension effekt, dvs en middlertidig effekt pga faktorer ved at de plasma cellene som statisk jobber mest lades/varmes opp og oppfører seg lys styrke messig litt anderledes enn de andre i nærheten som ikke kjøres like intenst (som typisk vises ved fotballl kamper med statiske målskårings oversikter, som kan sees en stund etterpå osv).

Den andre effekten er innbrenning, som over tid er en stor forskjell i driftstid på plasma cellene som avgir mye lys vs. de som ikke gjør det, som fører til ujevn slitasje, og etter hvert synlige avtrykk på skjermen som ikke lar seg eller er vanskelig å nullstille. (typisk lyssterke tv kanals logoer)

Faktorer rundt retension kan i utgangspunktet ikke kunden gjøre så mye med, annet enn å slå av skjermen å la den "hvile" en stund, eller kjøre "snø", som jevner ut de middlertidige forskjellene. Enkelte plasmaer tidligere har dette også blitt redusert med firmware oppdatteringer osv, men det er hovedsakelig fordi de tidlige settingene i firmwaren viste seg å være uheldige.

Dette med innbrenning er vel egentlig ikke så vanskelig å forstå, hvis man tenker seg at hver celle har en gitt ltotal ysmengde den kan produsere før lysstyrken den kan avgi blir halvert, og at statiske bilder derfor tidsmessig vil bruke cellene meget forskjellig, og at contrast (hvitnivå intensiteten, dvs hvor mye lys intensitet pixcelene belastes til å produsere) også er en viktig faktor i dette regenestykket.

Tar man med at lysreduksjonen for plasma cellene går vesentlig raskere i de første 100-200 timene, skjønner man vel litt mer av hva man holder på med når man bruker en ny plasma skjerm, er man som plasma eier redd for og ønsker å unngå innbrenning. (det er her man i enkelte tilfeller kan klare å viske vekk innbrenninger med "snø" bilde, ved å få en nermere %vis tids bruk av cellene.)

Dagens generasjonsplasma skjermer er blitt mye bedre enn tidligere generasjoner på dette rundt retension og innbrenning. Forskjellen på inbrennings følsomme gammle og nye plasma celler er derfor hovedsakelig en forlengelse av denne lys reduserende halverings tiden, samt andre mer eller mindre intelligente løsninger for å utgjevne skadevirkningene av statiske bilder, men selve teknologien og den prinsippielle måten å produsere lys i selve pixcelene har pr. definisjon denne svakheten innebygd, så det bør man vel ta hensyn til i en viss grad fremdeles.

Garanti /reklamasjon og forsikkring osv er litt tvilsomme når det gjelder erstatninger pga innbrenning, og det har vel hendt at utsalgsstedet avfeier eventuelle innbrenninger som feil bruk av produktet i stedet for å hjelpe kunden som har fått "gode" tips av selger ved kjøp.

Derfor vil jeg si at det å justere ned kontrast verdien i en innkjørings periode de første 100-200 timer for å kondisjonere plasma skjermen så den tåler litt mer statiske bilder i begynnelsen, uten så lett å få synlige ujevnheter i skjermen er en grei forhåndsregel . Det å justere brigtness (sortnivå) og kontrast (hvitnivå) på måfå, for å få best mulig bilde resultat er vel ikke helt måten å gjøre dette på, hvis man ønsker et godt bilde. Anbefaler å bruke egnede test bilder for å gjøre dette, for å hindre tap av bilde informasjon mot sort og hvitt, samt unngår å belaste plasma cellene over evne.

For å antyde litt mer om hvor galt det er å kunn kjøre en skjerm med fabrikk instillingene, kan man bare tenke seg hvor forskjellig og ulike kilde spillere mange ganger er med brigtness og kontrast, samt andre farge parametere.

Kalibrerings messig vil man aldri kunne komme helt i mål med noe oppsett, fordi opptaket eller programmet man ser på, må jo oppføre seg riktig, samt at slitasje osv vil få skjermen også forandrer seg, og det hendler vel om ta de riktige kompromissene, og å få til et oppsett man selv er fornøyd med.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for ett godt svar.
    Men jeg trives veldig godt med hvordan tv'ens bilde å innstillinger er nå - Å dette at bildet henger igjen i 20min cirka etter en 40-50min med fotball på tv - Men det går jo bort etter litt snø på tv'en. Kan dette være farlig over tid?

Jeg har en forsikring på tv'en som jeg betaler for hver måned, å den dekker vel eventuelle plager med skjermen da? Det sa hvertfall selgeren.

Men så lenge det går bort etterhvert er det vel ikke skadelig for tv'en? Jeg kom å forklarte alt i butikken idag til selgeren, å han hentet faktisk en annen en som var såkalt ekspert på plasma å han sa at det ikke var skadelig eller farlig for tv'en fordi det gikk bort så lenge jeg ikke lot det stå i lange lange tider.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for ett godt svar.
    Men jeg trives veldig godt med hvordan tv'ens bilde å innstillinger er nå - Å dette at bildet henger igjen i 20min cirka etter en 40-50min med fotball på tv - Men det går jo bort etter litt snø på tv'en. Kan dette være farlig over tid?
    Så lenge det ikke er eksakt de samme områdene i skjemen som benyttes statisk i timesvis hver gang , vil det vel hovedsakelig være middlertidig og ufarlige retension merker du ser.

Ser man f.eks på en TV kanal som har me statisk lysintensivt innhold, f.eks en kanallogo som bruker de samme picxelene hver gang du ser på denne kanalen, og i tilegg at den kanalen benyttes mange 100 timer i året, da vil du lett kunne få så store tidsmessige slitasje avvik, og nokk til at det blir en permanent innbrenning av denne informasjonen, selv om du til og med bruker skjermen med mye annet kilde innhold.

Så lenge du har en forholdsvis ny og muligens en lite innkørt skjerm, vil jeg anbefale å redusere kontrast verdiene (kjøre en bilde modus med litt mindre lysintensitet /contrast i bilde) når du har en del statisk infomasjon i bildet. ellers så kan man jo se på det å kjøre timesvis med snøbilder som unødvendig forbruk av gode pixcler, så det å unngå dette for å ha en best mulig skjerm uten forstyrrende ujevnheter, det er jo også ganske smart.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kunne kanskje også vært en tanke å kjøre en egnet innkjørings CD/DVD de første timene, dette anbefales ofte spesielt når skjermen er helt ny.

Kan noen kanskje anbefale en slik DVD/CD?
    Vet det ligger noen forskjellige gratis tilgjengelig ute på nett men har ikke testet noen av disse selv (iom at jeg fortsatt venter på min første plasmaskjerm..), så kanskje noen andre kan anbefale en.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes folk bør skjerpe tonen sin og heller prøve å hjelpe trådstarter.

Du sier følgende "må stille den inn for så å få dårligere bildekvalitet for å slippe innbrenninger."
    Nei, slik skal det ikke være. Årsaken til at du føler du får dårlige bilde med lavere verdier skyldes:
    1. Skjermen din har allerede gode innstillinger, men den er svak på dette med retention (midliertidig innbrenning).
    2. Du er vant til overdrevne farger og kontrast som gjør at du synes bildet blir dårlig med lavere verdier.

Hvis sistnevnte er tilfellet kan du prøve å ha mer normale verdier en stund og se om du ikke blir vant til det. Du kan kjøpe en kalibrerings DVD (f.eks Monster) til å kalibrere DVD spilleren og bruke omtrent de samme innstillingene til TV sendinger (du kan justere noe etter smak).

Dersom det er slik at du foretrekker et bilde med veldig høye verdier og du ikke blir vant til noe annet, så er kanskje ikke plasma (og spesielt modellen din) et godt alternativ. Da kan det være bedre å kjøpe LCD eller en plasma som er mer motstandsdyktig mot retention. Panasonic sine plasmaer har svært små problemer på området.

Dersom nr. 1 er tilfellet, så ville jeg kanskje prøvd å bytte skjermen. Hvis den allerede har gode innstillinger, og du får så lett retention som du beskriver er det først og fremst en svakhet med TVen. Innkjøring med lave verdier kan hjelpe, men det bør ikke være et must.

Kan legge til at det hender jeg ser noe retention med min plasma (DVD meny), men da skal rommet være blekmørkt og bakgrunnen på skjermen må være helt sort eller helt hvit. Da kan jeg skimte det så vidt, men begynner jeg å rulle film eller switcher til TV bilde ser jeg det ikke lenger. Hadde jeg fått retention hver gang etter 45 min med fotball som henger igjen en stund med vanlige bilder, så ville jeg prøvd alt for å bytte skjermen. På sikt kan du få permanent innbrenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å kjøre ned kontrast fra 99 til 0 nå. Bare for å prøve å se hvordan det blir. Men gode å fine farger er blitt borte, litt mørkaktig skjerm da. Ingen fine skarpe å gode farger.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Synes folk bør skjerpe tonen sin og heller prøve å hjelpe trådstarter.
    Ettersom jeg delvis føler meg truffet, vil jeg si: Etter at adskillige mer eller midre gode svar ble lagt ut, virket det jo slett ikke som at disse gikk hjem hos trådstarter, som fortsatte ufortrødent videre med sine litt merkelige påstander / synspunkter og begrunnelser.
    Da er det vel ikke så rart at man reagerer til slutt?

Ellers er jeg fullstendig enig i at man i alle henseende skal hjelpe de som har problemer, eller spør om råd på en fornuftig måte.
    Men om man eksempelvis får svar som at man "heller pisser på TV´n" i stedet for å gjøre et forsøk på å lytte til råd og vink, da er det slett ikke så rart at man fort kan bli oppfattet som en som bare er ute etter å lage "kvalm"!
    Slikt har jo skjedd før, og vil helt sikkert skje igjen.
    Til noens glede, og andres forargelse.
    Btw; Har du lest hele tråden, bomholt? ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å kjøre ned kontrast fra 99 til 0 nå. Bare for å prøve å se hvordan det blir. Men gode å fine farger er blitt borte, litt mørkaktig skjerm da. Ingen fine skarpe å gode farger.
    Kan noen svare på om jeg har gjort rett i dette?

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes da mellomting :-D

Men på en annen side vil det sikkert se bra ut hvis du stiller den opp til 50-60 eller noe.

En investering i en kalibrerings dvd, syntes jeg ikke er en dårlig investering. Snakk om et par-tre hundrelapper. Regner med det er veldig lite i forhold til hva du betalte for skjermen din.
    Gevinsten er et "riktig" bilde, som jeg temmelig sikkert vil tro du kan like/bli vant med.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt kontrasten til 49 nå - Det samme som lysstyrken på tv'en står på nå. Jeg vet om slik kalibrerings dvd - Jeg kjøpte meg en slik Monster plate for en stund siden for å kaliberere en LCD tv. Jeg fikk ikke til noe med den. Dem snakket om mye ting jeg ikke så på skjermen :S

Nå er hvertfall innstillingene på tv'en min slike:
    lysstyrke: 49
    farge: 69
    kontrast: 49
    skarphet: 6
    fargetemp: kjølig

Hvordan vil det bli med disse innstillingene? Vil jeg få problemer da? Kan jeg trygt spille PS3 nå?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •