Samsung LE32R72B er en utmerket LCD-skjerm til HTPC bruk, men den har dessverre en del begrensninger det er mulig å hoppe bukk over.

Kjøpte LCD'en på Lefdal, etter sikre lovnader om at det ikke skulle være noen problemer å kjøre side ved side :PC / TV. Dette var såklar ikke tilfelle, slik det alltid er med selgere. Men VGA bildet var knallbra, så jeg beholdt den uansett. Har man først fått en LCD på veggen, er det tryggest å la den henge...

Men det var ikke mulig å bruke PIP funksjonen på TV, kun på PC. Og heller ikke mulig å skalere. Man ble tristere og tristere jo mere man leste i manualen.

Mht HDMI stod der at det ikke var mulig å hente ut bilder fra PC, men var nå ikke så sikker på det...

Kjøpte uansett et nividia 7300 gt kort med DVI utgang, og koblet til. Ganske riktig, flott bilde men hele taskbaren med tilliggende herligheter var kuttet av overscan. Ca 5%+ av hele skjermområdet.

Etter massiv fikling med POWERSTRIP og forskjellige oppløsninger, søking på diverse avforum ol snublet jeg tilslutt over løsningen på NIVIDIA sin driverinformasjon.

"
The ability to display the entire desktop on a TV is not supported—the desktop will be masked instead.
NVIDIA has not implemented full underscan compensation control in the drivers yet. But, end users can access 8% underscan compensation from the Windows Vista Display Properies Control Panel on an HDTV as follows:
Open the Windows Control Panel, click Classic View, then double-click Personalization.

Click Display Settings, then click Advanced Settings.
Click the Monitor Tab.

Clear (uncheck) the Hide modes that this monitor cannot display checkbox, then click OK.

Once this is done, HDTV users will now see up to two new "underscanned" modes on the Windows Display Settings Control Panel, depending on their HDTV–1176x656 for 720p modes and 1768x992 for 1080i/1080p modes.
To switch between the interlaced and progressive modes for 1768x992,
Click Advanced Settings, then click the Adapter Tab.
Click List all modes, then locate the modes that are appended with "interlaced" or "progressive" and click the appropriate mode.
Click OK, then click OK or Apply.
"
Latest NVIDIA Windows Vista Driver News

Jeg har i tillegg valgt å skalere skjermen til Nvidia sitt modus, og har nå frembragende bilder uten noen artefakter av noen slag. Har dog ikke kjørt noe kalibrering som kan bevise det fullt ut..Teoretisk sett skulle man nå ha 720p.

Men nå kan jeg i alle fall benytte meg av PIP moduset, og bruke både size og swap funksjonen uten noen problemer.

Så har man i alle fall en løsning for Vista, mens man venter på at det kommer overscan korreksjon i driverene til nvidia.