Aftenposten - Den ultimate teknoguide?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Aftenposten - Den ultimate teknoguide?

Hei!
    Mitt første innlegg her kommer som følge av en mild provokasjon fra Aftenposten der de i dag anmelder Grundig Fine Arts 37-

De unnlater blandt annet å opplyse om åpenbare fordeler med TV`n som at det er en EKTE HDTV 1080P men lister opp en lang rekke ulemper som manglede mulighet for manuell justering av hvitballansen med mye mer...

Aftenposten gir en 3er av 6: Design-TV-en

Lyd&Bilde gir 10 av 10: Lyd og Bilde : Kjøpeguide

I indignasjon sendte jeg i dag Aftenpostens teknojournalist Geir Amundsen denne e-posten:

Hei!
    Leste din anmeldelse av Grundig TV`n og setter pris på opplysninger om alle dens svakheter.

Dog synes jeg det er snodig at så mange fordeler med denne forblir unevnt.

Som en av de ytterst få TV som leverer 1080P signaler så velger du å ikke nevne dette…
    I faktaboksen ja, men som et pluss nei.

Tror du ikke dette har noe å si for kjøpere?

Hva om et år da, når de etter din oppfatning bedre TVèr er forhindret fra EKTE HD altså 1080P- filmer og spill som kan kjøres eksempelvis via sin Playstation 3 (som jo ikke er fremtida, men allerede i butikkene).

Grundig TV`n har altså den nødvendige doble prosesseringskraften som 1080p forlanger i forhold til 1080i. Det er verdt noen kroner.

Mange vil nok foretrekke denne egenskapen fremfor å frenetisk kunne sitte å manuelt justere hvitballansen. Om ikke alt for lenge vil mange savne denne ekte høyoppløsningen.

Du skriver:
    37-tommeren til Grundig gjør en god jobb på TV-signaler forutsatt at den mates med digitale TV-signaler av god kvalitet. Standardoppløste analoge TV-signaler av ikke altfor god kvalitet blåst opp på en full-HD skjerm blir nemlig aldri spesielt vakkert, uansett hvor god TV-ens formatomformer måtte være. Dette er med andre ord ikke TV-en for deg med analoge TV-signaler.

Så har du analoge signaler så bør du holde deg til billedrør da mener du?
    Det er jo lite relevant å si da ettersom det gjelder ALLE tilsvarende skjermer. Hva som er relevant er jo hvordan denne takler dette i forhold til øvrige konkurrerende LCD (meg bekjent svært bra).

Beklageligvis synes jeg anmeldelsen blir for snever og sett ut fra for få synsvinkler (preferanser). Kjøperens behov er nok atskillig mer variert enn du tar hensyn til i denne anmeldelsen.

Måtte bare kommentere dette, og mottar gjerne noen svar fra deg.

For ordens skyld: Jeg eier ikke denne TV`n

Mvh
    xxxxx

Gi gjerne kommentarer folkens. Hva synes dere om saken, eller om TV`n for den saks skyld?

klidep

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klidep
    Hei!
    Mitt første innlegg her kommer som følge av en mild provokasjon fra Aftenposten der de i dag anmelder Grundig Fine Arts 37-
    Hva skal man med 1080P over 720P på en 37"?

Kan desverre ikke kommentere TV`en da jeg ikke har sett den. Lyd & Bilde ga den 10...hmmm...er det Neby som importerer den?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd&bilde testene er vel lettere sagt omdiskutert. Finn 10 tester og 10 forskjellige resultater.

Når det gjelder analoge signaler så vil en tv i utgangspunktet gi dårligere bilde jo høyere oppløsningen er over pal oppløsning, alt annet likt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tjah. endelig en test som tør å fortelle om tingene som lyd og bilde utela..?

istedet for å kritisere testen, så kan man kansje dra litt nyttig lærdom ut av den.

på en 37" har det vel mer å si for tv bildet om man kan justere hvitbalansen, istedet for antallet bildepunkter som er på skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkruat lest gjennom tråden nedenfor omhandlende denne TV`n.
    Fortsatt svært uenig med A-anmelderen og hans fokus, men jeg ser at flere har problemer med lysblødning i hjørnene. Det er jo ikke bra, men ellers virker den å være av svært høy kvalitet.

1080P er uansett en vesentlig faktor og noe en anmelder av kaliber ikke kan unnlate å kommentere.
    (blødninger var da heller ikke kommentert, noe som jo er av stor betydning negativt)

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at han burde satt 1080p opp som pluss, men det er også bra at de i opplysningsøyemed nevner at alle med analoge signaler her vil betale dyrt for å få dårligere billedkvalitet enn på din gamle billedrør-tv.

Skjermen har forøvrig en kontrast på 800:1 og det er helt uakseptabelt dårlig. Når Grundig bruker så gamle og dårlige skjermer hjelper det ikke med all verdens elektronikk. Jeg kjenner mange som har latt seg lure med på flatskjermbølgen uten noe nye signalkilder og det er klart at de har kjøpt katta i sekken.

At Aftenposten gir karakter 3/6 mens Lyd&Bilde gir 10/10 viser hvor lite pålitelig den sistenvnte er og hvor avhengige de er av store annonsører innen akkurat dette produktområdet. Har selv testet produkter Lyd&Bilde gir 10/10 og karakteren de gir kan umulig si noe om produktets kvaliteter. Historier fra tidligere medarbeidere som får beskjed om å gi et produlkt en topptest eller slutte å skrive for bladet bekrefter bare mitt inntrykk.

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At denne kan få 10/10 i Lyd og Bilde er ikke annet enn totalt misvisende!!!Kjøpte denne tvn etter den imponerende testen i lyd og bilde,den blei returnert igår,2 dager før fristen for tilbakelevering gikk ut.

Lysblødningene i alle 4 hjørner er ikke akseptabelt på en tv til 20 tusen.

Testen i Aftenposten er nok akkurat riktig i forhold til denne tvn,noe også frobrukerne som har hatt denne tvn er enig i.Hvertfall de fleste

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig med forbruker.no

Joda, han burde nevnt 1080p, men jeg synes helt ærlig at anmeldelsen i Lyd & Bilde er unyansert til de grader... Den anmeldelsen fikk meg til å kjøpe denne TV'n (dumt av meg, ja, men ikke noe å gjøre med det nå). Er på min 3. Fine Arts, sliter ennå med fæl lysgjennomblødning. Og svartnivået til TV'n burde vært MYE bedre (vi snakker over 20000 her!) Mørke filmer blir ruinert, blir nok pengene tilbake på meg. Hadde jeg lest forbruker.no-testen, hadde jeg aldri kjøpt denne TV'n.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •