VG - Teknoguiden for mannen i gata.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VG - Teknoguiden for mannen i gata.

Er det bare meg som reagerer på denne artikkelen, eller er dere enig i at dette er slette greier?

Noen sitater;
    - "Dette formatet heter 1080p på fagspråket. Det må ikke blandes med 1080i som har lavere oppløsning. I-en i 1080i står for interlaced, som betyr at bildet er flettet. Kort fortalt er det en måte å simulere full HD, men bildet er ikke like bra som om det var "ekte" HD."

- "Skal du ha full HD altså den beste oppløsningen på bildet må du gå for 1080p. De fleste billige flatskjermer har en oppløsning på 1280 X 720 piksler og heter 720p."

- "Det viktigste er at du må kjøpe 1080p for å få full HD.
    720p gir også et veldig godt bilde, men altså ikke full HD"

VG Nett - Teknologi

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Skjønner ikke helt problemet, mesteparten høres riktig ut for meg? 1080i er dårligere dersom du skal kjøpe TV.

De tingene du nevner ang. Full HD er jo 100% korrekt.. Hva er det du synes er missvisende?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke innholdet jeg mener er feil, det er formuleringen. Artikkelen skal være en kjøpeguide for hvermansen, og jeg mener dette blir helt på jordet. Men ok kanskje det bare jeg som er en sart sjel da

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes dette var veldig enkelt og greit forklart jeg...

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen sitater;
    - "Dette formatet heter 1080p på fagspråket. Det må ikke blandes med 1080i som har lavere oppløsning. I-en i 1080i står for interlaced, som betyr at bildet er flettet. Kort fortalt er det en måte å simulere full HD, men bildet er ikke like bra som om det var "ekte" HD."
    Det stemmer vel ikke at 1080i har lavere oppløsning enn 1080p. Samme oppløsninga. 1080i simulerer full HD, what?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja både 1080i og 1080p har 1920x1080 oppløsning. Hva han mener med at 1080i simulerer Full-HD skjønner ikke jeg heller...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    1080i gjengir full HD KUN med korrekt prosessering, noe kun svært kostbare videoprosessorer og dyre projektorer takler for øyeblikket, så overfor den "generelle" forbruker synes jeg det er greit å si at 1080i langt fra samsvarer med 1080P...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du si deg enig i at 1080i har lavere oppløsning en 1080p? Det er da vitterlig det de har skrevet i artikkelen.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvermansen....

Jeg syns detter virker helt greit, greit nok at det kanskje ikke er den beste formuleringen man kunne hatt, men det er da strengt tatt slik at 1080p er å foretrekke frammfor 1080i, jeg ville syns det var mer forvirrende om det ble sagt at det var like bra.

Men jeg tror nå heller ikke at hvermansen har nytte av 1080i eller p jeg da, en god 720p holder lenge for de aller aller fleste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente med dårlig formulering i denne artikkelen var ikke dette med I vs P greiene. Det er vel blitt diskutert før opp og i mente. Det jeg mente var at artikkelen, som er ment å hjelpe folk som skal kjøpe en flatskjerm, formulerer det dit hen at hvis man skal ha en bra TV i dag må man ha "Full-HD". Jeg syntes ikke dette var en behjelpelig guide for de "uinnvidde".

Men ok, er det bare meg så får jeg bare ta den.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

å

Sitat Opprinnelig postet av poeten
    Det jeg mente var at artikkelen, som er ment å hjelpe folk som skal kjøpe en flatskjerm, formulerer det dit hen at hvis man skal ha en bra TV i dag må man ha "Full-HD"

Det er jeg derimot meget enig med deg i, bedre med en litt dyrere 720p enn en svært billig 1080i for eksempel, er ikke bare anntallet prikker som bestemmer om en tver bra

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor setter de det ikke bare opp med det finnes tre fiorskjellige HD-oppløsninger:

720 - info
    1080i - info
    1080p - info

Vet ikke om det bare er meg, men når jeg leser den teksten starter jeg å tenke på tekstmatteoppgavene på barne og ungdomsskolen der det mesteparten av arbeidet lå i å finne ut hva de faktisk ville ha svar på.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke den guiden var veldig god. Synes de fikk det til å høres ut som om man skal få best bilde må man kjøpe en 1080P tv. Noen mannen i gata ikke har veldig behov for enda spør du meg.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff.... dette oppløsnings og megapixel hysteriet. Hva med å fortelle folk om hva som faktisk har noe å si for god bildekvalitet enten det er bilde eller video? Folk kaster gjerne inn 10 tusen ekstra om de blir fortalt at dette er forskjellen mellom HD-Ready og "full-HD", da de er opptatt av en flatskjerm de kan ha i mange år. Ofte er det som å kaste pengene ut av vinduet, spesielt om 720P flatskjermen er bedre på andre områder.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av poeten
    Vil du si deg enig i at 1080i har lavere oppløsning en 1080p? Det er da vitterlig det de har skrevet i artikkelen.
    I praksis; ja..., og det er praksis som teller når en handler nytt utstyr i dag... Kjøper en f.eks. en Blu-ray uten støtte for 1080P, kun i, har en i praksis en spiller som støtter maksimalt 540P. Selv om noen TVer og projektorer klarer å oppskalere 1080i, er dette langt fra regelen, og da synes jeg det er helt greit å generalisere. Nå forsvarer jeg for øvrig ikke artikkelen som sådan, har ikke tatt meg tid til å lese den...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en som har mange poster bak meg her inne, mange av disse med bidrag for nykommere har jeg gjort meg en erfaring:

Det er nært umulig å forklare et utrivielt fenomen på en måte som både er presis, lettfattelig og kortfattet nok til at de som bryr seg bare sånn passe gidder å lese.

I praksis må man se an sitt publikum, komme med korte doser informasjon som lar seg lett omsette til praktisk handling (kjøpe, ikke kjøpe). Om man ikke greier å være pinlig nøyaktig så får det heller være en diskusjon som flisespikkerne tar lengre ut i tråden.

-k

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vgr
    Det stemmer vel ikke at 1080i har lavere oppløsning enn 1080p. Samme oppløsninga. 1080i simulerer full HD, what?
    Nå har vi særdeles få 1080i skjermer her i Norge, det er vel mest i USA at de har noen bakprojeksjons CRT skjermer som støtter 1080i. Det er ikke samme oppløsningen, for hvert bilde som tegnes opp, så blir det tegnet opp 540 linjer, i neste sveip så kommer de resternde 540 linjene,

Dersom dette ikke var godt nok forklart, så kanskje denne hjelper på litt?
    PS: En annen ting, husk at det er forskjell på signal og bildefremviser. 1080i signal inneholder vanligvis akkurat samme informasjon som 1080p.
    (Spill-maskiner og PC kan vise 1080p60, men film og video lagres i maks 1080p24 og 1080i60 vanligvis..)

What is full HDTV? - a definition from Whatis.com - see also: 1080p, ultra-HD, ultra HD, true HDTV, ultra HDTV

- Full HDTV, also referred to as ultra-HD, true HDTV, and 1080p, is a television (TV) display technology that surpasses the video quality and sharpness of the original high-definition television (HDTV) technology, providing an image resolution of 1920 by 1080 pixels.

The original HDTV technology offers vertical resolution that ranges from 720 lines with progressive scanning (720p) to 1080 lines with interlaced scanning (1080i). Full HDTV provides 1080 lines with progressive scanning (sometimes referred to as 1080p). In these specifications, the numeral indicates the number of horizontal lines in the complete raster, the p stands for progressive scanning (where each scan displays every line in the image raster sequentially from top to bottom), and the i stands for interlaced scanning (where each scan displays alternate lines in the image raster, and two complete scans are therefore required to display the entire image).
    Progressive scanning is considered superior to interlaced scanning for full-motion video displays, because there is less jitter, particularly for the portrayal of objects that move diagonally or vertically across the screen. The improvement is especially noticeable for fast-moving images, typical of television and DVD programs. Another advantage of progressive scanning is the fact that it is required for satisfactory video on TV sets that use micro displays, plasma displays, or liquid-crystal display (LCD) flat panels, all of which are becoming increasingly popular. The improved image quality afforded by full HDTV is well suited to the extra-large-screen displays used in home theater systems.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reagerte også på den artikkelen, man måtte ligsom ha 1080p om man skulle kjøpe tv. har ikke sjekka prisene, men en plasma tv med den oppløsningen koster endel mere en de 20+k det ble snakket om.

å kalle 1080i for hdready, å så kalle 1080p for fullhd blir helt feil. (selv om det er teoretisk riktig..men missvisende)
    Begge er jo HDoppløsninger. om han hadde snakket om hd-komfertabel(750i?) i mot hd og full hd så hadde det hvert mere røddig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten alle problemstillinger kan analyseres med nesten vilkårlig grad av detaljer.

I de aller fleste spørsmål så er den generelle publiken revnende likegyldig til slike nerdete spørsmål som "hva er forskjellen på 1080i og 1080p". De ønsker bra valuta for pengene, og et enkelt tall/slogan som beviser at de har bedre utstyr enn naboen.

Derfor megapixel-hysteriet på digitalkamera, GHz-hysteriet på PC-er, FullHD-hysteriet på TV-er. Hvis hvermannsen heller hadde lest en enkel test av konkurerende utstyr for å etablere grunnleggende avveininger, og så troppet opp på en respektabel butikk og spurt om å få en demo av faktisk og praktisk ytelse så tror jeg at folk hadde endt opp med utstyr som bedre passet bruksområdet enn å jage etter specs man knapt forstår.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Nesten alle problemstillinger kan analyseres med nesten vilkårlig grad av detaljer.

I de aller fleste spørsmål så er den generelle publiken revnende likegyldig til slike nerdete spørsmål som "hva er forskjellen på 1080i og 1080p". De ønsker bra valuta for pengene, og et enkelt tall/slogan som beviser at de har bedre utstyr enn naboen.

Derfor megapixel-hysteriet på digitalkamera, GHz-hysteriet på PC-er, FullHD-hysteriet på TV-er. Hvis hvermannsen heller hadde lest en enkel test av konkurerende utstyr for å etablere grunnleggende avveininger, og så troppet opp på en respektabel butikk og spurt om å få en demo av faktisk og praktisk ytelse så tror jeg at folk hadde endt opp med utstyr som bedre passet bruksområdet enn å jage etter specs man knapt forstår.

-k
    takk du sa det jeg har hatt lyst til å si utrolig lenge.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •