Hytte-tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Hytte-tv

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hytte-tv

Jeg trenger noen tips til en hytte-tv, til min svigerfar. Han har pr. i dag en 14" reisetv. Men han begynner å bli gammel, og ønsker seg en større en slik at han igjen kan lese underteksten på påskekrimen. :-)

Hytta har ikke innlagt strøm, så den må kunne fungere på 12V fra solcellepanelet, og 220V fra agregatet når det er igang.

Tven vil bli brukt til nyheter, påskekrim og "hjarta på rette staden", det er med andre ord ikke noe krav om hd eller noe slikt inni bildet, men en ikke alt for stor flat-tv (størrelse noen og 20" tenker jeg er passe).

Er det noen som har forslag til tv-apparater som oppfyller disse kravene?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, vil anbefale deg å se på strømforbruk som en av de viktige faktorene.
    såvidt jeg vet, bruker en plasmaskjerm mer strøm enn en lcd skjerm

Newcomer heba1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis ikke jeg er helt på jordet så er vell ikke plasma noe alternativ hvis man skal ha 20".jeg har aldri sett så små plasma.men på ei hytte må det da være greit med en crt,antar signalene du får er litt dårlige,og dårlige signaler og lcd skjerm er vell ingen vinner..

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daewoo selger en 19" wide med innebygd DVD-spiller som går direkte på 12V. Det er den største 12V jeg vet om. Dessverre er den analoge tuneren på denne svært dårlig, så man er nok avhengig av digitale signaler for å få brukbar kvalitet.

Det finnes også noen 20" 12V LCD på markedet men disse er 640x480, 4:3 og heller ikke spesielt bra.

For å summere så er alt til 12V dritt ;(

Du bør derfor regne med å bruke en inverter i tillegg, for å gjøre om 12V til 230V. Da kan du bruke hva som helst, men av det jeg har funnet ut så ligger Sony sine LCD-skjermer ganske bra an når det gjelder strømforbruk.

For 20" så har du KDL-20S2030 til omkring 6000,-, denne bruker maks 75W.
    For 26" så har du f.eks KDL-S2630 til fra ~7500,-, denne bruker maks 100W.

Begge to har strømsparefunksjoner som senker backlight, sparer strøm og bedrer sortnivå. De vil dermed kunne bruke endel mindre enn maks.

Vær obs på at en inverter bruker noen få watt selv (opptil 20W for de største i flere-KW klassen) og at de ikke er 100% effektive. De beste ligger på omtrent 90% mens billigere kan være nede på 80%.

Kan tenke meg at 20-tommeren reelt (med strømsparing påslått) og inkl. invertertap vil dra omtrent 70W eller ~5.5A mens 26-tommeren kanskje havner rundt 95W eller ~7.5A.

Du klarer deg med en liten omformer i 150W-300W klassen. Er dog ikke sikker på om disse TVene vil nøye seg med en billig-omformer med modifisert sinus-kurve eller om du må punge ut for en med skikkelig sinus-kurve. Vil tro Sony burde kunne svare på dette. Evt. kjøp en med ren sinus for sikkerhets skyld, f.eks Mascot 2284.

Newcomer Heimdal666 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville gått for dawooen ja..

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Heimdal666
    jeg ville gått for dawooen ja..
    Ja, så lenge man har meget sterke signaler eller ekstern digital tuner så er den nok helt ok. Mine foreldre har kjøpe en slik og de har dessverre ikke fullt så sterke analoge signaler. Bildet var ok på en 14" CRT men på Daewooen ble det rett og slett så dårlig at det ikke gikk an å se på. De byttet derfor tilbake til 14-tommeren og satte vekk Daewooen inntil de får overta mitt parabolutstyr til høsten da det digitale bakkenettet åpner. Jeg får maks dekning på hytta mens de ikke får dekning overhodet...

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info: Daewooen bruker ca 60watt og som de andre her sier bør du ha digitale bilder. Den har også minnekortleser og USB hvis jeg ikke tar helt feil.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •