Full HD og nedskalering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer crackerjack sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Full HD og nedskalering

Diskusjonen nå for tiden går ofte på om flatskjermene som er hdready eller full hd klarer å vise vanlige tvsignaler/dvd bra pga oppskalering.

Mitt spørsmål er om vi kan forvente tilsvarende i fremtiden, dvs problemer med fullhd skjermene når de skal vise oppskalerte tvsendinger fra det digitale bakkenettet?
    Ettersom jeg har forstått vil tv-signalene bli 720p og 1080i. Er det slik at man kan velge fritt om man vil se programmene i ett av disse formatene, eller vil noe sendes i 720p, mens noe annet sendes i 1080i etc?

EDIT jeg lurer også på om det i 1080i tilfellet vil være problemer i forhold til nedskalering til hdready skjerm, derav tittelen.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crackerjack
    jeg lurer også på om det i 1080i tilfellet vil være problemer i forhold til nedskalering til hdready skjerm, derav tittelen.
    "Alle" dagens skjermer er HD Ready, også de med native 1080p. Hvor god deinterlacingen/skaleringen av 1080i blir kommer an på hardwaren som gjør det, dette er individuelt fra TV til TV (evt annen enhet som måtte utføre dette).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=crackerjack]
    Mitt spørsmål er om vi kan forvente tilsvarende i fremtiden, dvs problemer med fullhd skjermene når de skal vise oppskalerte tvsendinger fra det digitale bakkenettet?
    Ettersom jeg har forstått vil tv-signalene bli 720p og 1080i. Er det slik at man kan velge fritt om man vil se programmene i ett av disse formatene, eller vil noe sendes i 720p, mens noe annet sendes i 1080i etc?

Vi får se hvor mye av de vanlige tv sendingene som blir i 720p og 1080i. Er skeptisk til at det blir noe stort HD utvalg på det digitale bakkenettet første tiden. Mest sansynlig vil det nok for det meste bli vanlige digitale sendinger likt det vi har via parabol i dag.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •