Offisiell tråd for Pioneers 8. generasjon plasma-TVer - Side 64

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 64 av 67 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 SisteSiste
Viser resultater 1,261 til 1,280 av 1325
    Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Okej. Jag tänkte köpa mig en Sony 52w4000 för 18000:- men den hakkar och jag vill nog inte ha den.

Såg att 508XD går för 21000:- och tänkte direkt att "den köper jag"

Sen läste jag här i en post att "det är väl ingen som köper 508xd nu när 5090 kommer och är billigare" men det står ju här bredvid att den kostar 29995:- altså 10 tusen mer.

Asså.....21 tusen är väl ett väldigt bra pris för 508xd??????
    Jag hade vurderat sony 46x3500 för 23000:- men igentligen är smärtgränsen 20k,
    och 508 är väl fett bättre än en lcd??

Så då undrar jag alltså:
    1. Kommer 5090 gå ner 10k innom 4 månader?
    2. Om nej, då är väl ändå 508xd extremt prisvärd idag?
    3. Jag ska spela massor tvspel, går det greit på 508/5080?
    4. Vilken är igentligen bäst? 5080XA eller 508XD?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Griffin
    Okej. Jag tänkte köpa mig en Sony 52w4000 för 18000:- men den hakkar och jag vill nog inte ha den.

Såg att 508XD går för 21000:- och tänkte direkt att "den köper jag"

Sen läste jag här i en post att "det är väl ingen som köper 508xd nu när 5090 kommer och är billigare" men det står ju här bredvid att den kostar 29995:- altså 10 tusen mer.

Asså.....21 tusen är väl ett väldigt bra pris för 508xd??????
    Jag hade vurderat sony 46x3500 för 23000:- men igentligen är smärtgränsen 20k,
    och 508 är väl fett bättre än en lcd??

Så då undrar jag alltså:
    1. Kommer 5090 gå ner 10k innom 4 månader?

2. Om nej, då är väl ändå 508xd extremt prisvärd idag?
    3. Jag ska spela massor tvspel, går det greit på 508/5080?
    4. Vilken är igentligen bäst? 5080XA eller 508XD?
    Ikke glem at 9 gen kommer kun i 1920x1080 oppløsning

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vad menar du? :-D
    Att det är värt 10000:- extra för full hd?

Jag tycker inte det faktiskt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vad menar du?
    Att det är värt 10000:- extra för full hd? Jag tycker inte det faktiskt.
    Dersom det kun hadde vært snakk om forskjellen i oppløsning, dvs. HD-ready med sine 1366x768pixler og fullHD med 1920x1080, så er 10 000 for mye. Men det er det dessverre ikke. FullHD-skjermen LX508 har høyere kontrast, mer mettede farger, mer nøyaktige gammakurver og treffer bedre på primær og sekundærfargene, "ut av esken" i forhold til 508XD/428 (det har jeg selv målt - til min store overraskelse). Hadde jeg vist om denne forskjellen da jeg kjøpte 508xd, som for lengst har havnet på bruktbørsen for mitt vedkommende, hadde jeg gått for LX508 med en gang. På forhånd fryktet jeg også at Full-HD-skjermen ville ha større problemer med å håndtere vanlige SD-signaler pga. omfattende oppskalering. Men så har ikke vært tilfelle. Den er like godt som 508XD på SD-signaler og bedre (selvsagt) på HD-kilder. Så i dag forstår jeg hvorfor det var LX508, og ikke 508XD som fikk EISA AWARD for 2007-2008.

Nå er LX508 ikke helt uten ankepunkter. Først av alt har prisen lenge vært for høy. Dessuten er det en del som mener at lys-utbyttet (luminansen) er for lav (det tror jeg det er få som mener om de har sett en "perfekt" kalibrert LX508). I tillegg er det en del som hevder at skjermen støyer for mye ("buzz"). Så derfor kan en håpe at den nye modellen LX5090 har forbedret seg på disse punktene, men det gjenstår å se.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vad ska jag göra då?

20000:- är smärtgränsen.

Ska jag köpa sony lcd´n istället?
    Låter nästan som det.

Jag betalar inte över 20k för en tv när nya tekniker kommer var 6:e månad och priserna rasar hela tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vad ska jag göra då? 20000:- är smärtgränsen.
    Det kan du ta helt med ro. 508XD er jo ikke dårlig fordi om LX508 er bedre!
    Et alternativ er Panasonic TH-50PZ800 (ikke PZ85) som har fått veldig mye skryt for sin THX-modus i USA, og som gir et meget riktig D65 bilde.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag måste säga att det hela känns väldigt märkligt.
    Kuron har ju fått massor med skryt världen över.
    Nu kostar den halvparten och det är knappt värt att köpa den verkar det som.

Jag fattar ingenting.

Är verkligen panasonicen bättre?

Isåfall känns det ju ännu mera värdelöst att köpa Gen.9 för 30000 när det säkert fort kommer en panna/toshiba för 20 som klår den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isåfall känns det ju ännu mera värdelöst att köpa Gen.9 för 30000 när det säkert fort kommer en panna/toshiba för 20 som klår den.
    Nei, nå misforstår du. Den nye Panasonic PZ800 synes å være bedre enn 8generasjon Pioneer på enkelte parametre (f.eks. fargegjengivelse i THX-modus), men IKKE på sortnivå. Det er imidlertid ingenting som tyder på Panasonic-skjermen skal kunne slå den kommende 9. generasjon Pioneer.

Hvor stor forskjellene er, vet vi først om en måneds tid. Kan du ikke bare kjøpe 508? Den er fremdeles en av markedets beste skjermer, og selv om det kommer bedre skjermer etter hvert, så har det vært slik hele tiden. Før eller siden må du våge spranget......

Newcomer A_hjelme sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en direkte sammenligning av panasonic og pioneer i går.
    Ingen tvil: Pioneer 508 var myyye bedre enn den nye panasonic 46"
    Og pioneer 6090 var enda kvassere enn 508.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil: Pioneer 508 var myyye bedre enn den nye panasonic 46"
    Og pioneer 6090 var enda kvassere enn 508.
    Nå kommer jo det hele ann på hva slags sammenlikning dette var. Dersom sammenlikningen var mot PZ85, så er jeg enig. Men var det mot 800, så har jeg min tvil. For om dette var en "Pioneer-tour", så skal jeg love deg at alt blir gjort for å fremstille Pioneer best mulig, og konkurrentene blir fremstilt deretter. Du skjønner tegninga ? Dessuten kan egentlig en slik sammenlikning først få verdi når du kan sammenlikne under kontrollerte former, i eget hjem. Men det er gøy å være til stede på slike "reklame-stunts".

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag lyssnar på vad du säger om 800, men det känns lite osäkert att köpa en såpass ny tv. 508 har ju funnits ett tag. Men sammtidigt vore det skönt att ha fullhd så jag vet faktiskt inte. När kan man köpa 800 eller se på den i butik?

Finns det seriösa tester på den?

Jag menar inte att 800 kommer slå g9, jag menar att om jag hostar upp 30lök så kommer det ju någon ny tv ändå i framtiden som är bättre. Alltså känns det bättre att ha gett mindre eftersom man ändå bara ligger på topp i 6månader

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    FullHD-skjermen LX508 har høyere kontrast, mer mettede farger, mer nøyaktige gammakurver og treffer bedre på primær og sekundærfargene, "ut av esken" i forhold til 508XD/428 (det har jeg selv målt - til min store overraskelse). Hadde jeg vist om denne forskjellen da jeg kjøpte 508xd, som for lengst har havnet på bruktbørsen for mitt vedkommende, hadde jeg gått for LX508 med en gang..

Helt riktig det du sier. Men.
    I ISF menyen til 508XD så har man jo muligheten til å korrigere hele gammakurven ( 0-100IRE ) .

Er dette noe du har prøvd, J.Haugen ?
    Eller får man ikke tilgang på ISF menyen uten å betale for proff kal. ?

Selv vurderer jeg å kjøpe 4280XA.
    Er det noen som vet om denne modellen har noen mulighet til dette ? Dvs tilgang på justering av alle parametrene som 508XD's ISF meny besitter.

F.eks gjennom en skjult "ISF" meny eller servicemenyen...
    Lurer på dette siden 4280XA ikke har muligheten til proff ISF kalibrering.

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på 5080XA og 508XD? Er det slik at 5080XA er en enklere versjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5080XA er en billigere skjerm. Den har vel også integrerte høyttalere ?

508XD koster litt mer, men har ikke noen høyttalere. Men man får kjøpt løse høyttalere til skjermen.
    Men i motsetning til 5080XA så har man med 508XD mulighet til å få en ISF setifisert kalibratør fra Pioneer til å proffesjonelt kalibrere TV'n. Tror det koster ca 2-3000kr hvis man ønsker en slik kalibrering.

Bildekvaliteten rett ut av esken, eller etter egen kalibrering er så godt som lik på begge modellene.

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    5080XA er en billigere skjerm. Den har vel også integrerte høyttalere ?

508XD koster litt mer, men har ikke noen høyttalere. Men man får kjøpt løse høyttalere til skjermen.
    Men i motsetning til 5080XA så har man med 508XD mulighet til å få en ISF setifisert kalibratør fra Pioneer til å proffesjonelt kalibrere TV'n. Tror det koster ca 2-3000kr hvis man ønsker en slik kalibrering.

Bildekvaliteten rett ut av esken, eller etter egen kalibrering er så godt som lik på begge modellene.
    5080XA har ikke noen høyttalere nei, den er utseendemessig helt lik 508XD. Men 508XD har ISF-kalibrering, USB kontakt (for visning av bilder og sånt), subwoofer-utgang, digital tuner (MPEG2, altså ubrukelig i Norge...) og PiP/PaP (bilde-i-bilde funksjoner). Alt dette er ting som 5080XA mangler. Kan man leve uten dette, og kun vil ha det gode bilde så er 5080XA et like greit valg som 508XD. Men alt ekstra-"stæsjet" får man altså kun med 508XD.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vipper mer og mer mot 5080XA eneste jeg synes er kjipt er USB inngangen og PiP, men det kan jeg leve uten. Men selve panelet er helt likt? Er det noen forskjellier i HDMI innganger og slikt? (Bortsett fra USB). Hva er PaP?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    Vipper mer og mer mot 5080XA eneste jeg synes er kjipt er USB inngangen og PiP, men det kan jeg leve uten. Men selve panelet er helt likt? Er det noen forskjellier i HDMI innganger og slikt? (Bortsett fra USB). Hva er PaP?
    PIP = bilde i bilde (picture in picture)

PAP er vel 2 bilder ved siden av hverandre, husker ikke forkortelsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PAP = Picture and picture.

5080XA har ikke noen høyttalere nei, den er utseendemessig helt lik 508XD.
    Sorry for at jeg blandet betegnelsene litt.

428XD og 4280XA er selvfølgelig modellen med integrerte/sjulte høyttalere.

508XD og 5080XA har vel kun integrert høyttalerforsterker, slik at man må evt kjøpe høyttalere i tillegg. Disse kan enten side eller undermonteres.

Personlig lurer jeg fortsatt på følgende :
    Får man ikke tilgang på ISF menyen uten å betale for proff kal. ?

Er det noen som vet om denne modellen har noen mulighet til dette ? Dvs tilgang på justering av alle parametrene som 508XD's ISF meny besitter.

Tror ikke 4280XA blir aktuell for meg hvis man ikke kan kalibrere hele gammakurven på en eller annen måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man ikke tilgang på ISF menyen uten å betale for proff kal. ?

Tror ikke 4280XA blir aktuell for meg hvis man ikke kan kalibrere hele gammakurven på en eller annen måte.
    Nei. Du får ikke tilgang til ISF-menyen med mindre du går inn i service- eller fabrikk-menyen. Og da snakker vi om 508/428XD. XA varianten har ikke denne muligheten overhodet. Du vil uansett ikke kunne få en korrekt-gamma kurve på 2.2 på 508/428XD/XA uten å gå inn i service/fabrikk-menyen fordi det tillates ikke trinnsløst justering av gamma i den vanlige brukermenyen. Toppmodellen LX508 som i disse dager selges for 27-28K, er mye bedre justert fra fabrikken, men nå ser det ut som om 5090 er enda bedre. Så da er det kanske bedre å vente.....................

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye snakk om ISF kalibrering.. Er de "vanlige" kalibrerings mulighetene så dårlige at ISF blir kjempe viktig eller er det mulig å oppnå et godt resultat gjennom de "vanlige" menyene?

Side 64 av 67 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •