Offisiell tråd for Pioneers 8. generasjon plasma-TVer - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 67 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 ... SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 1325
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Men har du lagt ut innstillingene etter REC 601 SDTV i fargerom 2?
    Nei, har ikke hatt tid til å finpusse på dette ennå. Skal legge de ut når jeg får tid, men de innstillingene som jeg har lagt ut i fargerom 2 er ikke så langt ifra REC 601 SDTV.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fargerom 1 & 2

Jeg er en nybegynner, og lurer på hva som er forskjellen på fargerom 1 og 2.

Først kalibrerte jeg Input 1 med Frøy's innstillinger for fargerom 2, deretter kalibrerte jeg med innstillingene for fargerom 1, som gir andre verdier for de ulike parameterene.
    Input 1 bruker jeg til SD-dekoder fra Canal Digital.
    Input 3 bruker jeg til HD-DVD (Toshiba HD-E1).

Hvilke fargerom er det riktig å bruke for disse inputene ?
    Håper noen kan svare meg på dette.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bopp
    Jeg er en nybegynner, og lurer på hva som er forskjellen på fargerom 1 og 2.

Først kalibrerte jeg Input 1 med Frøy's innstillinger for fargerom 2, deretter kalibrerte jeg med innstillingene for fargerom 1, som gir andre verdier for de ulike parameterene.
    Input 1 bruker jeg til SD-dekoder fra Canal Digital.
    Input 3 bruker jeg til HD-DVD (Toshiba HD-E1).

Hvilke fargerom er det riktig å bruke for disse inputene ?
    Håper noen kan svare meg på dette.
    Fargerom 1 har ett større fargespekter enn Fargerom 2. Forskjellen blir at fargene blir "sterkere" (mere "mettet") enkelt forklart:-).
    Ideellt hadde vært å bruke fargerom 1 for Inngang 1 og fargerom 2 for Inngang 3. Nå er det slik at det bare er en bruker innstilling som lagrer innstillingene spesifikt for en inngang og det er AV-alternativ Bruker. De andre (som f.eks. Film) er "globale" og gjelder for alle inngangene.
    Det som er så dumt er at de ulike AV-alternativene varierer veldig seg imellom. Gammakurver, farger osv. blir helt forskjellig når man kalibrerer, derfor kan man ikke bruke en kalibrering man har gjort på f.eks. "Film" og legge dette resultatet inn på "Bruker". Dessverre er det slik at det er AV-alternativ Film som gir absolutt den beste gammakurven av alle AV-alternativene og derfor har jeg kalibrert der. Holder på og se om jeg kan få et godt resultat med "Bruker" og "Standard", men jeg har enda ikke klart å få en brukbar gammakurve her. Farger og fargetemperatur går fint, men uten en brukbar gammakurve vil man miste en del detaljer i mørke scener.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk igjen, Frøy

Takk for kjapt svar.

Skal ikke påstå at jeg skjønner alt , men det var ihvertfall mye som ble klarere for meg etter ditt svar.

Synes det er kjempebra at det finnes så kompetente folk på dette forumet !

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på og se om jeg kan få et godt resultat med "Bruker" og "Standard", men jeg har enda ikke klart å få en brukbar gammakurve her
    Du kommer nærmere mål (D65/6600 kelvin) med "User/Bruker" enn Standard (jeg har prøvd). Ellers vil jeg tro at Pioneer heller ikke hadde gitt denne muligheten for individuell innstilling. Men jeg holder fast ved at "Film" gir den beste gamma-kurven - uansett modus. Problemet er at fargemetningen blir forskjellig om du bruker Scart, komponent eller HDMI. Så hvordan du kan få det "samme" bildet med Film-modus på alle disse tre ingangene er ubegripelig for meg.

Newcomer NightScope sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer nærmere mål (D65/6600 kelvin) med "User/Bruker" enn Standard (jeg har prøvd). Ellers vil jeg tro at Pioneer heller ikke hadde gitt denne muligheten for individuell innstilling. Men jeg holder fast ved at "Film" gir den beste gamma-kurven - uansett modus. Problemet er at fargemetningen blir forskjellig om du bruker Scart, komponent eller HDMI. Så hvordan du kan få det "samme" bildet med Film-modus på alle disse tre ingangene er ubegripelig for meg.
    Det vil du aldri greie heller, da scart er et analogt signal og HDMI er et rent digitalt signal. Du må kalibrere hver kilde for seg.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke vanskelig å komme til D65 på noen av disse brukerinnstillingene, det som er vanskelig er å få en brukbar gammakurve...
    Har aldri påstått at jeg har det samme bildet på disse inngangene, hvor har du fått det ifra...?
    Jeg har sagt at jeg bruker de innstillingene som jeg har nå inntil jeg får tid til å kalibrere de andre inngangene, er jo faktisk ikke helt ferdig med HDMI inngangene engang. Det gir iallefall meg ett mye bedre bilde enn det jeg hadde før, og at det skal være så utrolig store variasjoner tviler jeg på, men det får jeg jo se.
    Programmer som blir sendt via satelitt o.l. varierer jo så utrolig i seg selv når det gjelder farger o.l. så her er det jo ikke akkurat noen standarder som blir fulgt uansett. Jeg klarer godt å leve med det bildet jeg har nå inntil jeg får kalibrert scart inngangene og component inngangen. Har tenkt til å ha D75 på en innstilling på scart etterhvert bare for å ha prøvd det.
    Er forresten utrolig tidskrevende når man først setter seg ned og kalibrerer. Helt perfekte farger er ikke mulig å oppnå etter mine erfaringer til nå, men man kommer da veldig nære med 508. Man må gjøre små kompromisser og en gang må man jo si seg fornøyd, inntill man gjør ett nytt forsøk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dere 508xd eiere :-)

Er det hørbart "elektronisk surr" fra denne skjermen, og er det evnt noe forskjell på dette om Tv'en viser lyse eller mørke bilder?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joffe11

Er det hørbart "elektronisk surr" fra denne skjermen, og er det evnt noe forskjell på dette om Tv'en viser lyse eller mørke bilder?
    Les 2 sider lenger frem i denne tråden.... :???:

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joffe11

Surrer litt i min LX508D. Også litt forskjell om det er lyse eller mørke bilder. Nesten ikke hørbart når jeg sitter ca. 3 m unna i et helt stille rom. Litt stillere på Drive modus 2.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tipset Frøy

Eye-one display 2 kom i dag.
    Jeg har sett etter kalibreringsutstyr lenge men prisene har vært for høye til privat bruk.
    Og samtidig som jeg bor ganske langt utenfor folkeskikken så har det egentlig ikke vært noen mulighet for og få en proffesjonell kalibrerer hit.
    Men nå takket være deg er det håp

Trond B

Pussig det med summingen din,min 508D er helt tyst..,det var 428'n også.
    Kan det virke som om produksjonen er noe ujevn ? jeg ser jo att folk har problemer med noe støy på noen apparater.

Newcomer cináed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste ett eller annet sted her inne at det var en som fikk byttet ut kretskortene på innsiden på hver side av skjermen, så ble slutt på summingen. Men husker ikke hvilken tråd det var...

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Jeg har sett etter kalibreringsutstyr lenge men prisene har vært for høye til privat bruk.
    Og samtidig som jeg bor ganske langt utenfor folkeskikken så har det egentlig ikke vært noen mulighet for og få en proffesjonell kalibrerer hit.
    He, he:-), blir artig og høre om dine erfaringer. Du har en del å sette fingrene i nå, men man kommer ganske lett inn i det når man skjønner poenget med de ulike hjelpemiddlene man har i HCFR.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan gi deg ett lite tips før du går igang og det er og være litt forsiktig med kontrast, for ellers så vil ikke rød henge med opp i høye IRE når du kalibrerer fargetemperatur.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ar aldri påstått at jeg har det samme bildet på disse inngangene, hvor har du fått det ifra...? Jeg har sagt at jeg bruker de innstillingene som jeg har nå inntil jeg får tid til å kalibrere de andre inngangene, er jo faktisk ikke helt ferdig med HDMI inngangene engang. Det gir iallefall meg ett mye bedre bilde enn det jeg hadde før, og at det skal være så utrolig store variasjoner tviler jeg på, men det får jeg jo se.
    Jeg vil bare understreke at jeg ikke har hatt til hensikt å kritisere Frøy. Saken er vel heller den motsatte: Han gjør en veldig god og viktig jobb for 508 eiere her på forumet. Det er bare det at jeg selv liker å bruke D65 som utgangspunkt, for så å kalibrere meg nærmere mot 7000-7500 kelvin etterhvert, for å unngå for mye rødt i bildet og for å få en mer "crispy" hvitfarge (altså uten blå, grønn/gul eller rød/rosa-skjær). Men jeg savner at det presiseres hvilke inngang man har kalibrert for, fordi det er forskjeller mellom dem. Det er også et poeng å bruker forskjellige dvd-spillere på samme inngang etter hverandre, fordi det er slett ikke at alle spillere gir samme resultat (jeg bruker 3 forskjellige og tar gjennomsnittet av dem på samme inngang), men det er jo ikke noe alle har tilgjengelig.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frøy
    Kan gi deg ett lite tips før du går igang og det er og være litt forsiktig med kontrast, for ellers så vil ikke rød henge med opp i høye IRE når du kalibrerer fargetemperatur.
    Hei Frøy

Etter å ha "Jævles" med og få sensoren til å virke har jeg nå en nesten perfekt fargetemperatur på 6500K,den ligger og vandrer litt mellom 99 og 101% på R,G og B.
    Kan du fortelle meg hvor og hvordan du justerer resten (Farge,gamma osv)
    Flott hvis du kan gi meg "Dummy" utgaven ops:

Newcomer RabagaZt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Bestemte meg omsider for å registrere meg her på forumet etter å ha lest en god del innlegg de siste månedene, har blitt en del klokere på tv etter at jeg fant denne siden.

Tingen er at jeg har tenkt å kjøpe meg ny tv og det var sånn jeg slumpet over denne siden. I starten var jeg helt overbevist om at jeg skulle ha meg LCD, men etter at jeg leste litt her fant jeg ut at det er nok plasma som er veien å gå. Har vel i grunn lest meg fram til at enten burde jeg kjøpe Panasonic PV70 eller Pioneer PDP-428XD/XA og her kommer grunnen til at jeg skriver dette innlegget i Pioneer-tråden:
    Ser at dere stort sett diskuterer 50" i denne tråden, men den tv'n blir både for stor og dyr meg. 42" derimot tror jeg er en passelig størrelse og selv om den ikke er så billig den heller så var den rålekker i butikken! Er det noen her på forumet som har den tv'n og kunne tenke seg å si noen ord om den?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RabagaZt
    Er det noen her på forumet som har den tv'n og kunne tenke seg å si noen ord om den?
    Jeg har! Jeg har! :-)
    Hadde tenkt å gå for 508xd, hadde den til og med et par dager på stua, men sjefen brukte ca 5 sek på å bestemme at den var for stor og måtte forlate huset asap.

Men tilbake til 428xd. Den er fantastisk. Dette er min femte plasma i denne størrelsen, og dette er en ny klasse. De andre har vært stort sett mindre forbedringer løpende (forskjellige Panasonic / Pioneer plasmaer) men denne er et stort løft, ikke minst pga alle justeringsmulighetene.

Nå har jeg en Panasonic PV70 og altså en Pioneer 428xd. Begge er gode skjermer, bevares, MEN Pioneer er en egen klasse (noe også prisen tilsier at den bør være).

Lykke til - du trår ikke feil om du har budsjett for dette. Og om du ikke har det, anbefaler jeg også Panasonic PV70 på det varmeste.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Frøy
    Kan du fortelle meg hvor og hvordan du justerer resten (Farge,gamma osv)
    Flott hvis du kan gi meg "Dummy" utgaven ops:
    Jeg kan godt se om jeg kan få deg på gli. Det er ganske mye å gå igjennom så vi får ta litt etter litt. Sender deg en privat melding utover dagen, for det kan vel bli mye som ikke hører med i denne tråden etter hvert.
    Man kommer ganske fort inn i det, men det ble en del lesing, prøving og feiling før jeg fikk forståelse for de ulike hjelpemiddlene.
    Gammaen får du ikke gjort stort med i brukermenyene til 508. Da må du inn i ISF menyene som jo ikke er tilgjengelig for hvermansen. Sett gamma til 2 når du kalibrerer på FILM, det vil gi deg gammverdier til rundt 2.22 som er målet. Jeg skal hjelpe deg med avlesning, men det får vi ta privat for det er litt mye og forklare.
    Uansett så er det viktig at gammakurven er jevnest mulig og det er lettest og se i "logarithmic mode". Sklir denne ut, noe som ofte skjer i lave og høye IRE(mørke og lyse scener) vil du miste detaljer i bildet.
    Jeg nevnte prøving og feiling(hastverk er lastverk he, he:-))... Jeg fant ut at jeg antagelig har truffet D65 med for litt for høye verdier, for jeg kan ikke ha kontrast høyere enn lave 30 tallet før rød detter ut.
    Prøv og treff D65 slik at kontrast kan ligge rundt 40, dette er antagelig mere "riktig" selv om resultatet skal bli det samme. Skal oppdatere innstillingene mine for HDMI inngangene så fort jeg får bedre resultater enn det jeg ha fått til nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare understreke at jeg ikke har hatt til hensikt å kritisere Frøy. Saken er vel heller den motsatte: Han gjør en veldig god og viktig jobb for 508 eiere her på forumet. .
    Det gjør du også, Haugen.

Side 45 av 67 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •