Offisiell tråd for Pioneers 8. generasjon plasma-TVer - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 67 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 1325
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Dette viser nettopp poenget med mitt innlegg. Dersom alle skal legge ut sine innstillinger basert på subjektiv "smak", kommer vi ikke i havn osv.....
    Enig med det du sier jeg J.Haugen. Det hadde vært supert om noen kunne komme opp med en slik kalibrering som vi alle kunne fått glede av.
    Jeg har satt opp min TV etter hvordan han går fram når han kalibrerer denne tv'en: Pioneer PDP4280XD Plasma TV Calibration & Benchmark Test. Han tar utgangspunkt i AV-alternativ Film, som er nærmest D65 og visstnok skal ha en anderledes og mer riktig gammaprofil enn AV-alternativ Bruker, og kalibrerer videre på det. Det samme har jeg gjort med DVE, men fargetemperaturen får jeg jo ikke gjort noe med. Han tar jo i bruk den manuelle menyen, men den har jo ingen nytte for meg siden jeg ikke har noen måleinstrumenter. Dermed får fargetemperaturen stå på lav, selv om jeg vet at den er litt for rød. Uansett så vet jeg at jeg iallefall er i nærheten og ikke helt på jordet:-).

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frøy
    ...men fargetemperaturen får jeg jo ikke gjort noe med. Han tar jo i bruk den manuelle menyen, men den har jo ingen nytte for meg siden jeg ikke har noen måleinstrumenter. Dermed får fargetemperaturen stå på lav, selv om jeg vet at den er litt for rød. Uansett så vet jeg at jeg iallefall er i nærheten og ikke helt på jordet:-).
    Fant ut at når man kalibrerer på AV-alternativ Film, så holder de manuelle utgangsinnstillingene samme fargetemperatur som Lav. Når man kalibrerer på Bruker så holder de manuelle innstillingene samme fargetemperatur som Mellom. Har aldri vært klar over det førops:. Det har alltid sett håpløst ut å sette fargetemperatur fra Bruker som jeg som regel har hatt som utgangspunkt, men når man har utgangspunt i "Lav" på Film, så kan man jo minske litt på R-Høy / R-Lav og komme enda nærmere målet, eller iallefall noe man selv synes ser bra ut .

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har satt opp min TV etter hvordan han går fram når han kalibrerer denne tv'en: Pioneer PDP4280XD Plasma TV Calibration & Benchmark Test. Han tar utgangspunkt i AV-alternativ Film, som er nærmest D65 og visstnok skal ha en anderledes og mer riktig gammaprofil enn AV-alternativ Bruker, og kalibrerer videre på det. Det samme har jeg gjort med DVE, men fargetemperaturen får jeg jo ikke gjort noe med. Han tar jo i bruk den manuelle menyen, men den har jo ingen nytte for meg siden jeg ikke har noen måleinstrumenter. Dermed får fargetemperaturen stå på lav, selv om jeg vet at den er litt for rød. Uansett så vet jeg at jeg iallefall er i nærheten og ikke helt på jordet.
    Det ser ut som dere begge har gjort det helt rette. Nå har jeg forsøkt å følge TV/Film-standard på (D65), og etter å ”tveaket” frem og tilbake på Optimum, Standard, Dynamisk, Movie, Sport, Game og Bruker, er det dessverre bare Movie/film som er brukbar for å komme i mål. Det som er synd, er at det bare er Bruker/User som kan programmeres individuelt for hver kilde, mens de andre valgene er felles for alle kildene. Så på de neste skjermene må Pioneer skjerpe seg. De får sannelig lage et eget bildevalg for bruk i utstillingslokaler som de kan kalle ”Showroom” (eventuelt Dynamisk som nå), og så får de la resten av innstillingene følge standarden (særlig USER, FILM og STANDARD) på nøyaktige D65 slik at en slipper å være ”ingeniør” for å komme frem til bra bilde.

Det som til nå har gitt et brukbart hos meg (men ikke helt korrekt bilde i forhold til de monitorene som jeg har for hånden), er altså FILM/MOVIE. Problemet er at dette valget ser helt forferdelig ut fra fabrikkens side. Så her må en del gjøres for å bedre bildet. I tillegg til at fargene, skarpheten og sortnivået (brightness) gjerne kan stå på 0 som et utgangspunkt for videre justering, så må det velges korrekt Gammakurve (velg nr.2), Drive Mode (velg nr.2 - den står under alternativer), AV med Pure Cinema (dette valget for konsekvenser for hele den videre innstillingen), AV med Tekst Optimer og AV med alt av støyreduksjoner som reduserer skarpheten/detaljene i bildet (unntaket er selvsagt om du sliter med støy i bildet). Fargevalget må også være I (mer mettet enn 2).

Så kommer utfordringen slik jeg ser det: Fargetemperaturen og Fargestyringen. På Fargetemperaturen vil LAV og MELLOMLAV gi et for ”varmt” bilde etter min smak. Jeg har derfor som et kompromiss falt ned på MELLOM.

MEN det gir likevel ikke 100 % avstemte farger hos meg. På kveldstid kan bildet bli noe pågående, det oppleves visse fargeavvik mellom forskjellige TV-kanaler, dessuten er ikke de lyse og mørke partiene i samme bilde 100% avstemt (vanskelig å sette kontrast/brightness).

Jeg vil anta at den siste finjusteringen kan skje ved hjelp av en MANUELL innstilling av fargetemperaturen ved hjelp av RGB (både høy og lav) og en tilsvarende manuell fargestyring av primær- og sekundærfargene (RGBYCM). Da vil vi forhåpentligvis komme i mål. Men hvem her på forumet kan gjøre det? Kanskje vi kan be om hjelp fra Øyvind Ruud, Warren Darring eller andre som er nødt til å gjøre en slik kalibrering når de i de kommende utgaver av LYD og BILDE og HJEMMEKINO tester disse skjermene?

Eller er det andre her på forumet som har kommet lenger i kalibreringen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .Haugen, kan du poste 427xa instillingene fra Hifi og Musikk? Er forresten strålende fornøyd med B&W 805S'ene jeg kjøpte av deg
    Det er godt du er fornøyd. Jeg har sjekket, og har tatt feil: Det var i følge kameraten min det svenske magasinet "Hemmabio" (som jeg bare lånte) som inneholdt innstillingene. Problemet er imidlertid at bladet sannsynligvis er havnet i søppelbøtta. Er det noen andre som har disse innstilingene liggende?

Det er også mulig at disse innstillingene tidligere er postet under tråden til 507/427.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    rs banditt: Kjører du da 720p i 12bit component-modus via 989?
    Ja kjører 720 12bit Component via HDMI på DV989. Nå er skjermen på veggen å skal prøve å justere litt mere særlig på grunnfarger.

Bildet er vel rødt med de innstillinger jeg har nå synes jeg og mister for mye detaljer i sorte scener så skal ikke stole helt på måleøyet og programvaren tydeligvis...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .Haugen, kan du poste 427xa instillingene fra Hifi og Musikk?
    Her er en link til proff-innstillingene til den gamle 427XD:

Plasma-TV FAQ

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link til proff-innstillingene til den gamle 427XD:

Plasma-TV FAQ
    Supert, takker.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Fargetemperaturen vil LAV og MELLOMLAV gi et for ”varmt” bilde etter min smak. Jeg har derfor som et kompromiss falt ned på MELLOM.
    Tror det er en tilvenningsak å se på TV med 6500k i fargetemperatur. Det luner jo mer imot rødt. På komponentforum målte de MELLOMLAV, og den var allerede for blå for 6500k. LAV er målt til å variere mellom 6250-6500k og er den riktigste fargeremperaturen av alternativene man har. 6500k bør vel ligge et sted mellom LAV og MELLOMLAV etter hva jeg kan forstå.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette er en veldig god forklaring for hvorfor man streber etter 6500k.
    "This is a short explanation on why it is desirable to have the television calibrated to the NTSC standard of D6500K. Some have talked about comparing the colour of images at D6500 to the colour of things in real life. And finding out that they are not the same. Well D6500 is NOT SUPPOSED TO REPRESENT COLOURS IN REAL LIFE. D6500 is the colour of daylight, yes ... but of course only at a certain time of day.

The easiest reason to describe why D6500 is as follows:

When a film or program is transferred to DVD or broadcast from a studio to your set, the people like the Program Director, Film Director, Director of Photography, etc. watch the results of their work on Television Monitors that have been calibrated to D6500K. Through these monitors, they make all the colour correction decisions on the images that are displayed. So in the end, if you want to see an image that is as close as possible to what these people saw in the studio when they transferred the program ... then you need to have your TV calibrated to D6500K as well.

This is not meant to be real life, it is television. If the director wanted you to see an image that was tinted Purple, then your D6500K television provides the exact shade of purple that they wanted you to see. It's a director's intent issue. Not too dissimilar to watching films in widescreen versus pan & scan.

Hopefully, this provides some clarity on the issue of D6500K."

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del må eiere av 508 eller andre skjermer velge akkurat den fargetemperatur de ønsker. Selv liker jeg en temperatur mer mot det blå, men det er min personlige smakssak. Det som derimot IKKE er en smaksak, er å få kalibrert disse Pioneer-skjermene riktig, slik at de viser de riktige fargene i alle situasjon, at sort er sort og hvitt er hvitt og lystyrken (intensiteten) er konstant over hele spekteret (0-100IRE) - fra mørkt til lyst.

Det er i grunnen litt rart at det skal gjøres så vanskelig. Jeg har ikke tall på hvor mange flat-skjermer jeg har kalibrert for venner og bekjente de siste årene. Min gamle (svindyre) Sony-monitor og Loewe Aconda 32` er også 100 % korrekte på alle områder og gir et supert bilde. Men det er CRT.

Mine tidligere Panasonic-plasma-skjermer (både konsument og proff-varianter) har også vært overkommelige å få kalibrert, ja selv Pioneer 507 ble bra etter litt tveaking. Men potensialet i 508 er enormt: Fargedynamikken, sortnivået, 3-D-effekten er det beste jeg har sett (til nå). Derfor irriterer det litt ekstra å ikke ha kommet helt i mål. Det er mulig jeg skriver en mail til noen som driver med dette hos Pioneer.

Men her virkelig ingen her på forumet som har noe måleutstyr og som kan gjøre en tilnærmet profesjonell kalibrering? (jeg håper inderlig ikke at jeg har skremt noen fra å legge ut sine erfaringer eller innstilinger/skjermverdier -det var i så fall ikke intensjonen).

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper inderlig ikke at jeg har skremt noen fra å legge ut sine erfaringer eller innstilinger/skjermverdier -det var i så fall ikke intensjonen).
    Neida;-), føler meg ganske fornøyd med de innstillingene jeg har nå, så jeg poster de like så greit jeg.
    Det er alltid rom for forbedringer, så at de vil endres etter hvert er vel ikke helt usannsynlig:-). For å sette opp TV'en har jeg brukt DVE (PAL), DVE HD DVD med en Pioneer 868( HDMI og 576i ut) og Toshiba XE1 (HDMI og1080i ut).
    Jeg har vært forsiktig med kontrasten nå i innkjøringsperioden.
    Med DVE har man jo ikke mulighet til å sette fargetemperatur, så derfor har jeg tatt utgangspunkt i AV-alternativ "FILM" og fargetemperatur "LAV", som skal ha litt for mye rødt i seg(målt mellom 6250-6500k). Med noen små justeringer så er det iallefall litt mindre rødt, så inntil vi får noen avanserte målinger så får jeg klare meg med det.
    Valget mellom fargerom synes jeg var vanskelig, så jeg bruker de om hverandre etter hva jeg ser på. Fargerom 1 bruker jeg mye til film, sport og HD.
    Støyreduksjon har jeg holdt meg unna, for hos meg er det minimalt eller fraværende.
    Jeg vil råde alle som har en DVD spiller som kan gi ut 480/576i på HDMI å prøve dette. Sammenlign vs. progressive signaler og se. Jeg tror ikke at det er mange DVD spillere som kan måle seg med den jobben 508 gjør med DVD filmene dine;-).
    Bruker også disse innstillingene på Parabol(DB 7000 og Humax HDCI 2000) og synes jeg har et supert bilde her hos meg.

Meny > Alternativ
    Kjør-modus: 2 (100Hz) - bruk 1(75Hz) for PAL interlaced film - bruk 3(72Hz) for NTSC interlaced film, 1080p24 og 1080i film fra f.eks. HD-DVD.

Meny > Bilde

AV ALTERNATIV: FILM (Viktig)

Kontrast: 32 (42 blir maks)
    Lysstyrke: +1 (0 i mørkt rom)
    Farge: +5 (+6 i fargerom 2)
    Fargetone: 0
    Skarphet: 0 (kan godt stilles en del lavere(-8,-9), men jeg liker litt skarpe bilder og synes dette går bra uten å generere mere støy)

Pro justering > PureCinema
    Film Modus: Av - bruk standard (eller jevn) for PAL interlaced film - bruk fremrykning(24fps) for NTSC interlaced film og 1080i film.
    Tekst Optimer: Av

Intelligent Inst.: Av

Bilde Detalj:
    DRE: Av
    Sort Nivå: Av
    ACL: Av
    Forstørrer Modus: 2
    Gamma: 2

Fargedetalj: Manuell (Hold knappen nede i 3 sek.)
    Farge Temp
    R høy -3
    G høy +2
    B høy +1
    R Lav -3
    G Lav +0
    B Lav +1

CTI: Av
    Fargekontroll:
    R 0
    Y 0
    G 0
    c +3 (+4 i fargerom 2)
    B 0
    M 0

Fargerom: 1 (eller 2, blir en smaksak)

Støyreduksjon SR:
    Alle satt til Av

Annet
    I-P modus 1 (2 ved film)

EDIT: Har endret fra fargerom 2 til 1.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale disse innstillingene for Standard og User (vedlegg):

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale disse innstillingene for Standard og User (vedlegg):
    Det er de jeg bruker for øyeblikket, med noen småforskjeller på kontrast og sharpness. Er førnøyd frem til det blir proffkalibrering.... Husk optimum mode 2 på alt bortsett fra kanskje HD DVD, gutta!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen fler enn meg som sitter med DVE og fargefilter som erfarer at det er lettere å kalibrere primærfargene i fargerom 1 vs. fargerom 2?
    I fargerom 1 trengs jo bare litt justering i farge og fargekontroll så er fargene bra. I fargerom 2 må man jo inngå ett lite kompromiss, selv om det ikke er mye(iallefall etter mine erfaringer). Enten så blir rød og grønn riktig og blå blir litt over verdien den skal ha, eller så blir blå riktig og rød og grønn litt under verdiene de skal ha... Flere med samme erfaringene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen fler enn meg som sitter med DVE og fargefilter som erfarer at det er lettere å kalibrere primærfargene i fargerom 1 vs. fargerom 2?
    I fargerom 1 trengs jo bare litt justering i farge og fargekontroll så er fargene bra. I fargerom 2 må man jo inngå ett lite kompromiss, selv om det ikke er mye(iallefall etter mine erfaringer). Enten så blir rød og grønn riktig og blå blir litt over verdien den skal ha, eller så blir blå riktig og rød og grønn litt under verdiene de skal ha... Flere med samme erfaringene?
    Det er veldig synd dette, men pr. nå har INGEN av de oppgitte verdiene på all verdens forum (norden, UK, US) klart å få min 508 til å gi et "korrekt" bilde på ulike kilder. Panasonic PA50 har til sammenlikninge et mye mer "naturlig" og mindre pågående bilde enn 508. Vi får håpe på at noen snart klarer å kalibrere denne skjermen slik den leverer slik den bør.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig synd dette, men pr. nå har INGEN av de oppgitte verdiene på all verdens forum (norden, UK, US) klart å få min 508 til å gi et "korrekt" bilde på ulike kilder. Panasonic PA50 har til sammenlikninge et mye mer "naturlig" og mindre pågående bilde enn 508. Vi får håpe på at noen snart klarer å kalibrere denne skjermen slik den leverer slik den bør.
    Der kan du se hvor forskjellige vi er;-). Jeg er veldig fornøyd slik jeg har det nå.
    Hva er det du mangler da Haugen? Jeg har sittet og fiklet litt til med fargefilter, og nå har jeg klart å bli kvitt de små avikene jeg skrev om over her også(har gjort noen små forandringer i mine overstående innstillinger).
    Nå detter de tre primærfargene rett inn her hos meg med disse innstillingene, både i fargerom 1 og 2. Det har jeg aldri opplevd på hverken TV eller projektor jeg tidligere har eid, så noen feil med fargene er det iallefall ikke:-). Tror også jeg er ganske nær 6500k for når jeg flytter fargetemp til f.eks. mellom, så blir det litt feil med sekundærfargene.
    Mulig det er fargegamuten du ikke fikser/klarer å venne deg til, da den er mindre mettet enn på noen andre plasmaer jeg har vært borti før. Med det så får man jo ikke de dype, oversaturerte og sprakende fargene man er vant med fra før, men du verden så mye mer riktig ting blir.
    Sitter og ser på vanlig SD tv på kanal+ film 1 fra Dreamboxen min (Warm springs) i dette øyeblikk, og det er en herlig dybde og 3D "pop" i bildet. Fargene er for meg helt realistiske og støy er fraværende. He, he, kan man ønske seg noe mer...
    Håper i alle fall du blir fornøyd etter hvert:-).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frøy,

Kunne du ha postet resultatet av "fiklingen" din? Sikkert mange som kunne tenkt seg dine instillinger som et utgangspunkt for egen fikling

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strømfilter

Hei, DVE kalibreringen noen dere holder på med - er det forskjellige typer av denne eller er dette et homogent produkt? Har tilgang til å låne en DVE som er 1 år gammelt - noe å satse på for 508 min?

Strømfilter : Strømkabel fra TV - Noen som har noe nettfilter å anbefale / pris/ sted å kjøpe ?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runewa
    Frøy,

Kunne du ha postet resultatet av "fiklingen" din? Sikkert mange som kunne tenkt seg dine instillinger som et utgangspunkt for egen fikling
    De er postet over her. Har oppdaterert de;-).
    Har brukt all tilgjengelig hjelp fra internet og hjelpemidler jeg har tilgjengelig her hjemme for å få et mest korrekt bilde uten proff hjelp, men det er jo ikke sikkert disse innstillingene passer for komponentene du har tilkoblet, eller faller i smak.
    Men som du sier, de kan jo i alle fall brukes som et utgangspunkt:-).

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av novoleblon
    Hei, DVE kalibreringen noen dere holder på med - er det forskjellige typer av denne eller er dette et homogent produkt? Har tilgang til å låne en DVE som er 1 år gammelt - noe å satse på for 508 min?
    Helt klart. MED DVE kan du lett få stilt inn lysstyrke, kontrast, skarphet og farger(med fargefilter).

Side 31 av 67 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •