Offisiell tråd for Pioneers 8. generasjon plasma-TVer - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 67 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1325
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Javel, så er 508XD i hus. Og gudskjelov, dette blir den siste flatskjermen min på lange tider. Denne "knuser" Pioneer-507, Panasonic PV70, PZ-700 og Sony 3000 så til de grader at det bare er morro! Og den støyer mye mindre enn 507, heldigvis! Jeg kommer tilbake med en langt mer detaljbeskrivelse på et senere tidspunkt.

Men som det er blitt sagt tidligere i denne tråden: Det medfølgende bordstativet til 508 som jeg var dum nok til å betale 1800 for (koster maks 50 kroner å produsere), når på ingen måte opp til tidligere standard fra Pioneer. Den gjør jobben og jeg tviler på at jeg kommer til å bytte; MEN, det piano-gloss sorte (svingbare) bordstativet jeg hadde på 507 (Pioneer PDK-TS25B) overgår dette med klar margin. Det burde jeg ikke ha solgt (om jeg hadde vist at 508 skulle få et slikt middelmådig stativ), så det må dere 507 eiere ta hensyn til.

Når det gjelder bildekvaliteten, så kan jeg bare si en ting: GLED DERE, kjøpere av 508!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagbladet

ser at Expert har en anonnse i Dagbaldet i dag, der de har PPDP5080XA til 34.999kr. Hva er forskjellen på denne og 508XD som flere har?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er og en av de heldige som har fått denne nye 508 på vegge hjemme. Synes det er utrolige bra bilder uten justering av noe på bilde siden. Men hadde en 10 - 12 år gamel sony 29" TV fra før, så det skulle jo ikke så mye til å bli fornøyd :-D

Men :

- har forstått at man kan få bedre bilder av litt finjustering. Har en DVE på en DVD plate.Denne brukes vel for å få bra bilder fra DVD spilleren. Eller blir det og bedre bilder på TV signaler. Har fiber fra Lyse.

- anbefales det og å kjøre ned kontrasten litt de første 200 timene ?

(Har forøyeblikket to scart innganger i bruk)

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stativ

Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Javel, så er 508XD i hus. Og gudskjelov, dette blir den siste flatskjermen min på lange tider. Denne "knuser" Pioneer-507, Panasonic PV70, PZ-700 og Sony 3000 så til de grader at det bare er morro! Og den støyer mye mindre enn 507, heldigvis! Jeg kommer tilbake med en langt mer detaljbeskrivelse på et senere tidspunkt.

Men som det er blitt sagt tidligere i denne tråden: Det medfølgende bordstativet til 508 som jeg var dum nok til å betale 1800 for (koster maks 50 kroner å produsere), når på ingen måte opp til tidligere standard fra Pioneer. Den gjør jobben og jeg tviler på at jeg kommer til å bytte; MEN, det piano-gloss sorte (svingbare) bordstativet jeg hadde på 507 (Pioneer PDK-TS25B) overgår dette med klar margin. Det burde jeg ikke ha solgt (om jeg hadde vist at 508 skulle få et slikt middelmådig stativ), så det må dere 507 eiere ta hensyn til.

Når det gjelder bildekvaliteten, så kan jeg bare si en ting: GLED DERE, kjøpere av 508!
    Er du sikker på prisen på bord stativ.Jeg kjøpte svart versjon av den som fulgte med 507.Prs er ca 2000 sølv og 3000 for svart. Og ja bildet er rått.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare istemme i dette. Har hatt den en dag nå, og måtte bare gå gjennom en liten runde med DVE. Har slått av alle "forbedringskretser" o.l.
    Satte også fargerom til 1(liker 2 ved vanlig TV titting), fargetemperatur til Lav, Forstørrer modus til 1, gamma til 2. Jeg har en Pio.868 som jeg kjører 576i ut via HDMI, dermed så kjører jeg også drivemode 1(75Hz) og Purecinema på Jevn(Reverse 3:2/ 2:2 pulldown med motion-compensated frame interpolation). Har vært litt forsiktig med kontrast nå i begynnelsen(på ca.25), men alt det andre har jeg satt opp etter DVE standard.
    Jeg sier bare en ting jeg og det er "fytte grisen". Alt jeg hadde litt problemer med på 506 er borte:-).
    Sortnivået er jo det første man legger merke til. Deretter er det fargene. De datt jo inn 100% med DVE. Har aldri sett det på en flatskjerm før. Blått, røtt, grønt gjennom fargefilteret er "spot on". Støy i bildet er fraværende av hva jeg kan se, selv med alle støyreduksjonsfunksjonene slått av. Satt bare og gliste etter at "Audio og video demontrations" på DVE var ferdig. Kontrast og dybde i bildet er bare knall. Den smått irriterende hakkingen i bildet ved enkelte panoreringer som 506 hadde, er borte. For å sitere en fra et engeskt forum, så er 508 "smooth as a babys bottom" ved panoreringer. Har særlig lagt merke til en scene fra the fellowship of the ring(spes. ed.). Ca 15 min ut i filmen, hvor Frodo hopper av vogna til Gandalf og Gandalf kjører videre opp til Bilbo. Ved denne panoreringen hadde 506 store problemer, 508 passerer med glans.
    Vel, dette er noen av mine erfaringer så langt, har jo hatt skjermen bare en dag, men noe negativt har jeg iallefall ikke funnet enda:-).
    EDIT: Har nå satt gamma til 3 og fargerom til 2, synes dette blir enda bedre.
    Det som er sikkert er at jeg skal koste på denne skjermen en skikkelig kalibrering, for det er den virkelig verdt:-).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått begynt og justere så vidt på 508XD og istemmer-fytti katta! Endlig ser det ut som jeg har en skjerm en stund...
    Sortnivået er det beste jeg har målt på noen tv med Spyder TVPRO: 0.078 cd/m2 og reel kontrast på 1959:1 er meget bra i mine øyne!
    Har ikke kjørt noen omfattende kalibrering enda-må få den på vegg først.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det piano-gloss sorte (svingbare) bordstativet jeg hadde på 507 (Pioneer PDK-TS25B) overgår dette med klar margin. Det burde jeg ikke ha solgt (om jeg hadde vist at 508 skulle få et slikt middelmådig stativ), så det må dere 507 eiere ta hensyn til
    Det pianogloss sorte bordstativet du hadde, var overflaten i glass eller bare i plast?

Jeg har samme versjon i sølv som er en børstet-aluminium-imitasjon, men det er altså plast. Tenkte kanskje det var glass på din versjon siden koster 1000,- mer. Uansett kommer jeg til å bruke 507-stativet på 508

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har fått begynt og justere så vidt på 508XD og istemmer-fytti katta! Endlig ser det ut som jeg har en skjerm en stund...
    Sortnivået er det beste jeg har målt på noen tv med Spyder TVPRO: 0.078 cd/m2 og reel kontrast på 1959:1 er meget bra i mine øyne!
    Ta dette med en klype salt for det er en stund siden jeg leste det, men jeg mener at jeg leste på component forum at etter de hadde kjørt en kalibrering der, så var kontrasten over 8000:1!
    Fant forresten igjen posten her: Pioneer G8-serien - Component forum

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frøy
    Ta dette med en klype salt for det er en stund siden jeg leste det, men jeg mener at jeg leste på component forum at etter de hadde kjørt en kalibrering der, så var kontrasten over 8000:1!
    Fant forresten igjen posten her: Pioneer G8-serien - Component forum
    Om dette var målt på samme måte som du gjør med Spyder TVPRO, og om dette er reel kontrast vet jeg ikke, men uansett høres jo gutten imponert ut:-).
    Han snakker om "befintlig kontrast" vet ikke hva det betyr på modersmålet jeg...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det pianogloss sorte bordstativet du hadde, var overflaten i glass eller bare i plast?

Jeg har samme versjon i sølv som er en børstet-aluminium-imitasjon, men det er altså plast. Tenkte kanskje det var glass på din versjon siden koster 1000,- mer. Uansett kommer jeg til å bruke 507-stativet på 508
    Hei, Alex. Jeg var temmelig sikker på at det var high-gloss sort-lakkert aluminium, men dersom du mener at det er hard-plast, så stemmer sikkert det. Jeg fikk ved en feil først foten i sølv (altså samme som du har), før den ble byttet i sort. Dermed kan jeg si med ganske stor sikkerhet at foten er 100 % identisk (utforming og materiale) med din, bortsett fra fargen. Fordelen med disse bordstativene/føttene er at de medfølgende sortlakkerte stengene gav mulighet til å tilpasse flatskjermen med og uten underliggende høyttaler. Sånn som det er blitt nå, må en som har bordstativet fra 508, bytte bordstativet om han senere ønsker å kjøpe underliggende høyttaler. Nei, akkurat på dette punktet har Pioneer gjort en bommert med de nye skjermen. Ellers ser det ut til å være fremgang på alle fronter.

Det gode, gamle sorte bordstativet kan imidlertid fremdeles kjøpes hos Hifi-Center kjeden:

Nettbutikk - Hi-fi Center Kjeden

Jeg håper virkelig at du kan fortelle om hvilke verdier du har satt på skjermen (valg av fargetemperatur, kontrast, sortnivå, +++) for å komme i havn både på gråskalaen, gamma`n og fargene. Jeg er selvsagt klar over at den enkelte likevel må ta en individuell tilpasning til eget rom, egen smak og tilkoblede kilder, men du vil ihvertfall kunne lede oss på rett vei.

F.eks på problem: De som velger å kalibrere skjermen fra den mellomste fargetemeraturen, vil nesten uansett få et blåskjær fordi temperaturen ligger omkring 7500 kelvin (det er det jeg har fått oppgitt). Å få denne ned til 6500 krever mye arbeid, og er muligens heller ikke mulig fordi Pioneer ikke gir mulighet for "uendelig trinnløs" innstilling av primær- og sekundærfargene. Så da er det kanskje bedre å starte justeringene med mellomlav eller den laveste fargetemperaturen (som i utgangspunktet inneholder for mye rødt), men som ligger nærmere 6500k og jobbe ut fra dette? Men spørsmålet er: Hvordan treffe D65 og hva skal i såfall til av justeringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gjøre det selvsagt. Tok bare en rask kalibrering uten og fin justere grunn farger. Men det jeg har fått foreløpig er:

Fargetemp: Lav
    Kontrast: 43
    Lysstyrke: -5
    Farge: 7 "Rød"

Lav er den som er nærmeset D65 så får en prøve å se hvordan en må justere for å treffe 100%.
    Alle målinger gjort med en Pioneer DV989 med "Direct" på HDMI utgang.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men spørsmålet er: Hvordan treffe D65 og hva skal i såfall til av justeringer?
    Da må man inn på fargetemperatur og alternativet manuell(hold knappen nede i mer enn 3 sek.). Her kan man jo justere sin egen fargetemperatur, men uten måleverktøy er man jo kjangseløs... Under Fargekontroll kan man også finjustere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rs banditt: Kjører du da 720p i 12bit component-modus via 989?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Alex. Jeg var temmelig sikker på at det var high-gloss sort-lakkert aluminium, men dersom du mener at det er hard-plast, så stemmer sikkert det. Jeg fikk ved en feil først foten i sølv (altså samme som du har), før den ble byttet i sort. Dermed kan jeg si med ganske stor sikkerhet at foten er 100 % identisk (utforming og materiale) med din, bortsett fra fargen. Fordelen med disse bordstativene/føttene er at de medfølgende sortlakkerte stengene gav mulighet til å tilpasse flatskjermen med og uten underliggende høyttaler. Sånn som det er blitt nå, må en som har bordstativet fra 508, bytte bordstativet om han senere ønsker å kjøpe underliggende høyttaler. Nei, akkurat på dette punktet har Pioneer gjort en bommert med de nye skjermen. Ellers ser det ut til å være fremgang på alle fronter.
    Ok. Jeg bare kan ikke for alt i verden skjønne at dette ikke er glass:

Jeg hadde i det minste håpet det, for da kunne jeg solgt gamleskjermen med stativ og kjøpt dette..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den annen side ser jo dette ut som aluminium..

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Skal gjøre det selvsagt. Tok bare en rask kalibrering uten og fin justere grunn farger. Men det jeg har fått foreløpig er:

Fargetemp: Lav
    Kontrast: 43
    Lysstyrke: -5
    Farge: 7 "Rød"

Lav er den som er nærmeset D65 så får en prøve å se hvordan en må justere for å treffe 100%.
    Alle målinger gjort med en Pioneer DV989 med "Direct" på HDMI utgang.
    Lysstyrke -5 :shock:. Med DVE får jeg såkalt "crushed blacks" så det synger med med den innstillingen. Jeg ender opp med 0, +1 når det gjelder lysstyrke med DV868, HDMI og direct. Hvis komponentene varierer så dramatisk, så er det jo nesten umullig og se på hverandres innstillinger. Noen som har en forklaring...?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt å stille på tv'n nå og får noen knallbra bilder på HDTV. Setter pris på at folk legger inn sine innstillinger slik at en har noe tips å gå ut ifra. Jeg lurer imidlertid på hvilket utgangspunkt folket bruker på AV-alternativ (standard, film, bruker, etc.)?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysstyrke -5 . Med DVE får jeg såkalt "crushed blacks" så det synger med med den innstillingen. Jeg ender opp med 0, +1 når det gjelder lysstyrke med DV868, HDMI og direct. Hvis komponentene varierer så dramatisk, så er det jo nesten umullig og se på hverandres innstillinger. Noen som har en forklaring...?
    Da må man inn på fargetemperatur og alternativet manuell(hold knappen nede i mer enn 3 sek. (min kommentar: Dette vet jeg selvsagt). Her kan man jo justere sin egen fargetemperatur, men uten måleverktøy er man jo sjanseløs...
    Dette viser nettopp poenget med mitt innlegg. Dersom alle skal legge ut sine innstillinger basert på subjektiv "smak", kommer vi ikke i havn. Det jeg etterlyser er noen som har drevet med dette på proff-basis (eller som har lært seg dette på egen hånd), og som på objektiv grunnlag (etter målinger) kan oppgi valg og verdier som treffer 100 % på gråskalaen fra sort til hvitt over hele RGB-spekteret, gamma (altså lystyrken/intensiteten) over det samme spekteret og gamut. Vi er nødt til å starte med rett utgangspunkt, ellers blir det umulig å få til dette. Jeg simpelthen nekter å tro at det er så store avik fra skjerm til skjerm (det er jo visse krav til nøyaktighet under produksjonen) at ikke vi ALLE kan ha nytte av verdiene som kommer frem ved en slik proff-kalibrering. Hvorfor i all verden skulle ellers mange Hifi-blader oppgi de verdiene de kommer frem til (f.eks. Hifi og Musikk av Pioneer- 427xa= traff nesten perfekt for min del), om ikke de også var brukbare for mange leserne?

Målet må i utgangspunktet være å få skjermen til å vise filmen nøyaktig slik regissøren hadde tenkt seg. Da er det en fordel om vi følger standarden. Dersom vi IKKE følger standarden, får det konsekvenser for "alt".

Eks. Dersom gråskalaen er korrekt innstilt, skal sort være sort og hvitt være hvitt. Ved ubalanse i gråskalaen vil de mørke eller lyse partiene ha en fargetone, som kan oppleves irriterende (tar fokus fra filmen, skaper en annen stemning osv.). Dere har sikkert opplevd at enkelte ganger får skjermen et lite grønnskjær, blåskjær eller rødskjær. Det kan unngås ved at de tre fargene RGB er fullstendig i balanse i forhold til hverandre mellom 1 og 100 IRE (altså at ingen er sterkere enn andre i hele skalaen). Dessuten kan feil gråskala (indirekte) også gjøre at fargene forandrer seg ugjevnt i forhold til lysstyken (intensiteten). Jeg har ihvertfall ikke klart å oppnå en korrekt gråskala (jeg fikk jo skjermen i går og mangler måleutstyr).

Når det derimot er på plass, kan den enkelte selvsagt velge om de vil mette fargene litt mer, gi en litt kjøligere fargebalansen osv, men altså ikke før utgangspunktet er så rett som mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg bare kan ikke for alt i verden skjønne at dette ikke er glass:
    Det er lett å la seg lure av bildene, men det er high-gloss sort, som du kan speile deg i.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden skulle ellers mange Hifi-blader oppgi de verdiene de kommer frem til (f.eks. Hifi og Musikk av Pioneer- 427xa= traff nesten perfekt for min del), om ikke de også var brukbare for mange leserne?
    J.Haugen, kan du poste 427xa instillingene fra Hifi og Musikk? Er forresten strålende fornøyd med B&W 805S'ene jeg kjøpte av deg

Side 30 av 67 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •