Om garanti og kjøp i utlandet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Om garanti og kjøp i utlandet.

    Jeg legger merke til at noen nevner priser på plasma ved kjøp i utlandet. I den anledning kan det være verdt å merke seg at garantien i Norge er lik reklamasjonstiden som er 5 år. M.a.o. er garantien ved kjøp av plasma 5 ÅR, og IKKE 1 eller 2 år som forhandlerne sier er garantien. Kjøper man i utlandet får man uansett kun internasjonal garanti, som kanskje ikke overskrider 1 år. Dette er kostbare produkter. Jeg tror ikke jeg vil ta sjansen. Det kan bli svært dyrt. Spesielt med tanke på at det er forbausende mye som går i stykker på elektronikk. Dette til etteretning.

  2. #2
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, helt enig Yapp!

    Imidlertid kan det være verdt det om prisdifferansen er meget stor. F.eks. Panasonic PW5 kan en jo plukke opp for 25.000 + frakt + mva i USA, og det er jo 20-25.000 rimeligere enn beste pris her til lands. Da kan det jo selvsagt være noe å tenke på for noen!

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En har råd til noen ekstra reparasjonsrunder hvis prisforskjellen er 20-25.000 :-)

  4. #4
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Yapp det du sier er helt på jordet. Garantien er 1 eller 2 år eller 1.345 år. Ingen kan kreve noe lenger garanti. Men derimot så har man reklamsjonsretten i 5 år. Den påvirker ikke garrantien på noen måte.

  5. #5
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Peakman, vennligst forhold diskusjonen på et høflig plan. Yapp er IKKE helt på jordet, selv om han ev. skulle sagt noe som ikke var korrekt.

    Når det gjelder garanti i utlandet, stemmer der faktisk at den ofte kun er ett år, og selvsagt gjelder ikke norske kjøpslover når en bestiller fra eksempelvis Japan / USA... Dette inkluderer reklamasjonstiden, som er et særnorsk fenomen... En har altså som regel ikke noe ekstra reklamasjonstid, med mindre dette et spesifikt beskrevet...

  6. #6
    Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Yapp det du sier er helt på jordet. Garantien er 1 eller 2 år eller 1.345 år. Ingen kan kreve noe lenger garanti. Men derimot så har man reklamsjonsretten i 5 år. Den påvirker ikke garrantien på noen måte.
    Yapp har helt rett. Hvis du kjøper et produkt i Norge - et produkt som er ment til å vare i mer enn fem år - så har du full reklamasjonsrett i de fem årene. Det vil si at om produktet går i stykker, uten at du hadde skyld i det, så har du krav på å få det reparert. Om forhandleren ikke kan reparere apparatet innen "rimelig tid" eller får det reparert på to forsøk har du krav på pengene tilbake eller ett nytt produkt. Dette er det mange som ikke vet. Reklamasjonsretten gjelder også for det vi tror er forbruksting - f.eks. mobiltelefoner. Får du feil på din telefon som ikke er eldre enn fem år, kan du med loven i hånd, kreve ett nytt produkt hos forhandleren. Mange forhandlere vil nekte dette. Da er det bare å ta kontakt med ditt lokale forbrukerkontor.

  7. #7
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    For øvrig vil jeg understreke at det ikke er noe fasitsvar på slike reklamasjonssaker, og at det faller ulikt ut i forskjellige saker. Det er f.eks. ingen regel som tilsier at en mobiltelefon har fem års reklamasjonsrett, eller at den vil repareres gratis innen en femårs periode...

    Generelt beskriver kjøpsloven garanti / reklamasjon som:

    Garanti = forbruker slipper å bevise produksjonsfeil -> tidsperioden settes av forhandler / selger.

    Reklamasjon = forbruker må selv bevise / påpeke produksjonsfeil -> påkrevet av kjøpsloven, tidsperioden avhenger av produktets antatte levetid, og varierer derfor fra produktgruppe til produktgruppe.

    Er det med andre ord en produksjonsfeil på produktet, kan en ofte kreve det erstattet / reparert innen en rimelig tidsperiode. På produkter som mobiltelefoner, havner en derfor ofte i en gråsone når det gjelder å bevise eventuell produksjonsfeil etter det første året med garanti. Innen garantitiden foreligger bevisbyrden hos forhandler / selger å heller bevise at det ikke er en produsjonsfeil.

    Dette av erfaring og noe teoretisk bakgrunn, imidlertid kan jeg selvsagt ha feil!

  8. #8
    Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

  9. #9
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindherman

    Yapp har helt rett. Hvis du kjøper et produkt i Norge - et produkt som er ment til å vare i mer enn fem år - så har du full reklamasjonsrett i de fem årene.
    Det er jo det som er feil. Han sier at man har 5 års garanti noe som ikke stemmer. Man har 5 års reklamasjonsrett. Det er stor forvirring om dette. Garranti er noe produsenten gir, reklamasjon er noe som loven gir.

  10. #10
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan kan forbrukere vite hvilke produkter som går på reklamasjon? Gjelder det ting som kameraer, mp3 spillere, bærbare cdspillere, eller bare store ting som TV, høyttalere osv? Dessuten er det vanskligere å få ting reparert gratis på reklamasjon enn garanti. Folk er som kjent noen ganger en del uforsiktige med ting de har. Særlig mobiltelefoner. Jeg kan ikke huske en gang jeg ikke har mistet telefonen min i gulvet. ops: Ergo, støtskade dekkes jo ikke! Kun feil hvis f.eks telefonen slår seg av helt plutselig osv.


    Robert

Lignende tråder

  1. Komentarer til kjøp av Proson høytalere!
    By goranms in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 03-18-2005, 17:50
  2. Audio/Video produkter og utvidet garanti
    By Rolf Hult in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 24
    Siste melding: 01-14-2005, 21:59
  3. Ang. kjøp i utlandet og fortolling
    By jonia in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 11-11-2004, 12:31
  4. Kjøp fra ebay!
    By FoRn in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 3
    Siste melding: 04-06-2004, 13:27
  5. Norsk butikk for AE200 (Med garanti)
    By lygren in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 0
    Siste melding: 12-18-2002, 13:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •