Kan noen forklare meg hva 100 Hz på LCD TV'er er?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer WebKnight sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan noen forklare meg hva 100 Hz på LCD TV'er er?

Hadde satt stor pris på om noen kunne forklart meg (på en nogenlunde forståelig måte) hva 100 Hz på LCD TV'er er.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet oppdaterer seg selv 100 ganger i sekundet, mot 60 ganger i sekundet som vanlige LCD-TVer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De modellene jeg har sett har ikke hatt muligheten for 100Hz input.

Altså er det nærliggende å tro at de baserer seg på bevegelses-estimering ala det Philips har drevet med lenge, hvor man prøver å "gjette" mellomliggende frames ut fra 50Hz PAL-signal.

Siden lcd ikke flimrer så er ikke flimmer-reduksjon noe argument som det var for 100Hz CRT-tv.

-k

Newcomer Jaune sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et salgstriks?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke et salgstriks da lcd tver generelt har den egenskapen at bildet blir uskarpt ved raske bevegelser. Dette er kanskje lettest å se ved sportssendinger. PAL sendingene oppdateres med 50 frames i sekundet. 100Hz lcd-tver blir derfor nødt til å "gjette" seg til hva som skjer mellom to frames for å få dette til.

Venter spent på min LG 37LB2R som har 100Hz og kan derfor ikke uttale meg om hvor bra dette fungerer i praksis.

Newcomer WebKnight sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men blir det ikke feil å bruke 100Hz om LCD?

Jeg trodde at 100Hz på CRT betydde hvor mange ganger bildet ble tegnet opp iløpet av 1 sekund. Blir ikke bildet på en CRT tegnet opp ved at pixlene blir oppdatert fra venstre overkant og deretter linje for linje nedover? Men på LCD og Plasma blir vel ikke bildet tegnet opp på samme måte, eller blir det det?? Skjønner derfor ikke at 100Hz uttrykket kan brukes på disse skjermene, men det blir jo det, så derfor lurer jeg på hva som menes med 100Hz på LCD/Plasma..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart ikke et salgstricks. Jeg fant en side et eller annet sted som beskriver den relativt kompliserte bildebehandlings-prosessen med å gjenskape bildene som mangler. Leter fremdeles etter linken...

Under bevegelse, f.eks panoreringer eller store objekter som beveger seg på skjermen i en film, er det himmelvid forskjell....hvis man er mottagelig. Jeg tror det er omtrent som med regnbueeffekt på DLP-prosjektører og 50Hz-flimring på CRT-tv: noen personer ser det, andre ikke...og det er billigst å IKKE være mottagelig. Beste måten er å sjekke det sjøl. Finn en expert-butikk, og be personalet sette på en film på en Samsung M71 og en annen TV (ikke-100Hz) samtidig. Hvis du ikke ser at M71 har mye jevnere bevegelser så slipper du å ha 100Hz som et krav :-)

Enkelte fagblader har i tester dømt 100Hz nord og ned for filmbruk, fordi bievegelser blir for flytende , og man "mister det autentiske preget av film". Som blir omtrent som å savne knitringen på LP-plater.

(Synes forøvrig jeg ser mye større forskjell på materiale som kommer fra film, og mindre på vanlige TV-sendinger...er det fordi TV-materiale er 50i, mens film er 24/25p?)

Edit: Finner ikke siden, men de testet i alle fall prediksjons-logikken ved å vise fram geometriske figurer som spant rundt og beveget seg. Fant derimot denne http://www.eetasia.com/ARTICLES/2002...SP_MPR_TAC.PDF, som viser hvordan Phillips gjorde det for noen år siden. Tror de nye chippene (f.eks Grundig) er mye mer avanserte.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns lcd tver med 100Hz er mye mer behagelig på vanlig tv signaler. Altid de som gir best resultat i butikken. Jevnere bevegelser alt flyter litt bedre. 32lb2r er jo helt rå.

Men så pg68 modellen til toshiba på hd og da var jeg ikke like imponert. Den var ikke i nærheten av bildet til den ganske mye rimeligere daewoo tven som står ved siden av. Begge kjører samme hd dvd demo. Toshibaen er en av de beste på vanlige tv signaler i butikken fikk derfor sjokk når jeg så den ble så utkonkurert på hd. Vet ikke om dette er tilfelle med andre 100Hz tver da jeg kunn har sett denne modellen på hd. Virka som bildet var litt 'glattet' ut og ikke like skarp som de andre. Var forsåvidt mindre bildestøy men som sagt på bekostning av et litt softere bilde. Noen som kan si noe om andre 100Hz tver med hd signaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WebKnight
    Jeg trodde at 100Hz på CRT betydde hvor mange ganger bildet ble tegnet opp iløpet av 1 sekund. Blir ikke bildet på en CRT tegnet opp vet at pixlene blir oppdatert fra venstre overkant og deretter linje for linje nedover? Men på LCD og Plasma blir vel ikke bildet tegnet opp på samme måte, eller blir det det?? Skjønner derfor ikke at 100Hz uttrykket kan brukes på disse skjermene, men det blir jo det, så derfor lurer jeg på hva som menes med 100Hz på LCD/Plasma..
    Hvis bildet ikke ble oppdatert så ville det helle ikke være bevegelige bilder :-)

Forskjellen er bare at LCD er kontinuerlig belyst, mens crt flimrer. Derfor har man på crt vært motivert av flimmer-reduksjon for å øke fra 50Hz til 100Hz.

LCD flimrer ikke, men pga måten øyet oppfatterbevegelse (og blir "lurt" på crt-tv og på kino) så oppfattes den konstante belysningen av lcd for mange som uklar eller rykkete.

Ved å "gjette" mellomliggende frames kan man øke den opplevde jevnheten i bevegelser, men dette krever mye regnekraft og det er stor risiko for negative bi-effekter. Som nevnt lengre opp så erdet noen film-entusiaster som foretrekker at film skal være hakkete.

Trimension - Royal Philips Electronics

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •