valgets kvaler; Sony(Lcd) vs Panasonic(plasma)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

valgets kvaler; Sony(Lcd) vs Panasonic(plasma)

Halloien...

har planer om å kjøpe ny tv, har vurdert en hel drøss av tv'er(lgpc1rr, pv60, xd1e osv osv), men har nå et par jeg vurderer:

Sony 40w2000, eller Panasonic pv70(evt pv700, helt avhengig av hva prisen på denne vil bli)..

Bruksområde: Xbox360, vanlig dvd og tv-titting, og pc.

Har cirka 19.000 satt av til tv-innkjøp, men vil jo helst ikke bruke mer enn nødvendig. Derfor har jeg tatt med pv70 blant valgene. Pv700 er også en jeg vurderer, men vet ikke helt hva denne vil ligge på.

så, håper på noen tips/erfaringer(evt tips om noen andre tv'er som vil passe meg bedre)

takk for alle svar på forhånd

Newcomer R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leslola
    Halloien...

Bruksområde: Xbox360, vanlig dvd og tv-titting, og pc.
    Til pc-bruk ville jeg ha annbefalt LCD i allefall...Finnes mange gode LCD'tver å velge mellom...om du har tenkt å bruke tv'en mye til pc'en, så kan det vere en fordel at tv'en takler 1:1 pixelmapping... noe som gjør at bildet blir HELT genialt til pc-bruk

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R-M-I
    Til pc-bruk ville jeg ha annbefalt LCD i allefall...Finnes mange gode LCD'tver å velge mellom...om du har tenkt å bruke tv'en mye til pc'en, så kan det vere en fordel at tv'en takler 1:1 pixelmapping... noe som gjør at bildet blir HELT genialt til pc-bruk
    dumt spm sikkert, men er det bare LCD som har 1:1 pixelmapping ?

og ett til, hva skjer med plasma ang. innbrenning ?? leser at det er fikset, men så leser jeg rett etterpå at det ikke er fikset i det hele tatt...who shall i beliiiiiiveeee ??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med samme nagende tvil. Ønsket opprinnelig plasma pga gode filmegenskaper, men har hengt meg opp i full-hd-oppløsning. Derfor: Er oppløsningen for lav på plasma? Jeg ser mest på film. Har en lavere oppløsning (1.024 x 768 ) noen praktisk betydning?
    Samtidig ser jeg at Sony får veldig bra på tester, men når jeg ser w2000 live så blir jeg ikke imponert over innsynsvinkelen. Jeg synes fargene mister metning relativt kjapt når man beveger seg litt til siden. Dette trekker ned for filmopplevelsen vil jeg tro?
    Fader dette er vanskelig. Glad for synspunkter om oppløsning og innsynsvinkel.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chritigu
    Sliter med samme nagende tvil. Ønsket opprinnelig plasma pga gode filmegenskaper, men har hengt meg opp i full-hd-oppløsning. Derfor: Er oppløsningen for lav på plasma? Jeg ser mest på film. Har en lavere oppløsning (1.024 x 768 ) noen praktisk betydning?
    Samtidig ser jeg at Sony får veldig bra på tester, men når jeg ser w2000 live så blir jeg ikke imponert over innsynsvinkelen. Jeg synes fargene mister metning relativt kjapt når man beveger seg litt til siden. Dette trekker ned for filmopplevelsen vil jeg tro?
    Fader dette er vanskelig. Glad for synspunkter om oppløsning og innsynsvinkel.
    Med 1024 x 768 regner jeg med at du tenker på Panasonic 42"?
    Det er vel mest önskelig å ha 13** x 768 i såfall, for bildet blir vel dratt örlite ut med 1024 når foret med HD-signal, hvis jeg har oppfattet dette riktig.
    Hvis du ikke sitter veldig närme TV'en tror jeg det skal mye til å se forskjell på 1080p og 720p på en skjerm mindre en 50".

For min del synes jeg plasma er soleklart best til TV og film, med det er rett og slett en smakssak. Er helt enig med deg i din oppfatning av LCD. Jeg har heller ikke sett en LCD som klarer å gjengi sort like bra som en god plasma. Begge teknologiene har selvfölgelig både fordeleler og bakdeler.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Med 1024 x 768 regner jeg med at du tenker på Panasonic 42"?
    Det er vel mest önskelig å ha 13** x 768 i såfall, for bildet blir vel dratt örlite ut med 1024 når foret med HD-signal, hvis jeg har oppfattet dette riktig.
    Hvis du ikke sitter veldig närme TV'en tror jeg det skal mye til å se forskjell på 1080p og 720p på en skjerm mindre en 50".

For min del synes jeg plasma er soleklart best til TV og film, med det er rett og slett en smakssak. Er helt enig med deg i din oppfatning av LCD. Jeg har heller ikke sett en LCD som klarer å gjengi sort like bra som en god plasma. Begge teknologiene har selvfölgelig både fordeleler og bakdeler.

Du sier at bildet blir dratt ørlite ut ved oppløsnig på 1024x768. Er dette merkbart i praktisk bruk? Man får vel allikevel "ekte" 720p?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at bildet blir dratt ørlite ut ved oppløsnig på 1024x768. Er dette merkbart i praktisk bruk? Man får vel allikevel "ekte" 720p?
    Jeg sier jeg tror at det er det som er forskjellen.
    Jeg tror det skal relativt mye til å for å legge merke til dette. Jeg har ihvertfall ikke sett noe forskjell, men jeg har heller ikke gått inn får å se etter akkurat dette. Jeg vet heller ikke hvor stor forskjell dette utgjör på 1024 X 768 kontra f.eks 1366 X 768, siden "lav" HD-opplösning er 1280 X 720.

Jeg vil anbefale deg å litt lese om HD her:
    HD ready - Wikipedia, the free encyclopedia
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Vanskelig å finne objektiv og nøktern informasjon rundt dette tema. Utrolig hvordan de to leirene (LCD og plasma) forskanser seg i skyttergravene. Regner egentlig med at f.eks PV70 har høy nok oppløsnig til alle praktiske formål de neste 10 år. Jeg får ta en ny runde på byen og sammenligne LCD/plasma før jeg bestemmer meg.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Vanskelig å finne objektiv og nøktern informasjon rundt dette tema. Utrolig hvordan de to leirene (LCD og plasma) forskanser seg i skyttergravene. Regner egentlig med at f.eks PV70 har høy nok oppløsnig til alle praktiske formål de neste 10 år. Jeg får ta en ny runde på byen og sammenligne LCD/plasma før jeg bestemmer meg.
    God idé, men jeg anbefaler også å lese tester av TV'ene du vurderer.
    Det kan väre stor forskjell på å se TV'en i butikken og se den hjemme i stua. Bruker du sökefunksjonen litt på forumet her tror jeg nok du finner informasjon om det meste du lurer på, selv om man gjerne må lese endel sider först.:-D

Jeg har en god plasma selv og må inrömme at jeg har store problemer med å väre objektiv når det kommer til LCD vs Plasma.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •