Ny TV... ennå ikke klart og bestemme meg..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV... ennå ikke klart og bestemme meg..

Hei! Nå har jeg skrapa sammen noe penger siden jul og har bursdag om noen få dager... (begynner og nærme meg noe rundt 12-13k), Og TV er det som står absolutt høyest på ønskelista. Men så var det bare og finne hvilken jeg skulle kjøpe da? :???: LCD eller Plasma? Har ikke utelukket bakprojeksjon, men vil aller helst ha en helt flat tv.
    Kravene er at den skal være 40" eller mer. Den skal brukes på Ps2 en stund frem over men, mot sommerferien kommer det nok en Ps3 og da blir det masse spilling i HD . Ser på film(DVD) kanskje 2-3 ganger i uka. TV'en skal ikke brukes mye med pc. Sitte avstanden er ca 3,0-3,5meter.

Har lest veldig mye bra om Panasonic PV60 og tror nesten det er tven jeg kjøper hvis dere her på forumet mener Plamsma er best til mitt bruk.

Når det gjelder LCD er jeg mye mer usikker...

TV - Sony KDL-40S2530K - Finn beste pris hos Prisguide.no
    TV - Sony Bravia KDL-40V2500 - Finn beste pris hos Prisguide.no

Liker veldig godt designet og specs på noen av Sony sine, men synes kontrasten er litt lav(?).. hvertfall i forhold til panasonic plasmaen

Alle forslag og svar mottas med takk!:-D

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem Panasonic's nye plasma-serie som allerede ligger så lavt som 14.000. Se egen tråd om denne serien.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har meget bra LCD-tver. Synes du seriøst skal vurdere LCD.. Før du veit ordet av det finner du ut at du vil laste ned HD-materiale fra nettet og spille det på TVen din. Da vil det lønne seg med LCD. Det sies også at LCD er best hvis man skal spille spill på skjermen.

Søk litt rundt, les guider og bruk litt tid før du bestemmer deg helt. Det vil du neppe angre på. Lykke til!

Newcomer R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst du er inne på LCD Tv'er, og på et "stramt" budsjett, så kan denne: god tv til LAV pris!
    vere noe å se litt på Med full HD 1080p, MASSE tilkoblingsmuligheter,skarpt og klart bilde med god fargegjengivelse...til rundt 16.000,- for en 42"

Jeg har forresten en slik selv...som jeg er VELDIG fornøyd med Bilder etc.(tatt med mobiltelefon) kan sees på min hjemmekino (Evt. klikk på lenken i signaturen).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Ikke glem Panasonic's nye plasma-serie som allerede ligger så lavt som 14.000. Se egen tråd om denne serien.
    Har lest litt i den tråden, men finner ikke tven noe sted til 14.000..

Sitat Opprinnelig postet av Autopsy
    Sony har meget bra LCD-tver. Synes du seriøst skal vurdere LCD.. Før du veit ordet av det finner du ut at du vil laste ned HD-materiale fra nettet og spille det på TVen din. Da vil det lønne seg med LCD. Det sies også at LCD er best hvis man skal spille spill på skjermen.

Søk litt rundt, les guider og bruk litt tid før du bestemmer deg helt. Det vil du neppe angre på. Lykke til!
    Ja, Sony tvene ser spennende ut de, men du nevner det med HD fra pc.. hvorfor er det fordel emd lcd da? HD ser vel like greit ut på plasma? Eller har jeg og lest at LCD er best på spilling. Noen her som kan forklare hvorfor?

Sitat Opprinnelig postet av R-M-I
    Visst du er inne på LCD Tv'er, og på et "stramt" budsjett, så kan denne: god tv til LAV pris!
    vere noe å se litt på Med full HD 1080p, MASSE tilkoblingsmuligheter,skarpt og klart bilde med god fargegjengivelse...til rundt 16.000,- for en 42"

Jeg har forresten en slik selv...som jeg er VELDIG fornøyd med Bilder etc.(tatt med mobiltelefon) kan sees på min hjemmekino (Evt. klikk på lenken i signaturen).

Har allerede vært på profilen din, Fin den Tatungen er litt for dyr, dessuten har jeg aldri hørt om merke før.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    Har lest litt en den tråden, men finner ikke tven noe sted til 14.000..
    Panasonic TH-42PV70
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har handlet på DigitalConcept før da? Var jo veldig billig...

Men si at valget står mellom Panasonic TH42PV60/70 og f.eks. denne LCD'en fra Sony Sony 40" Bravia LCD TV, KDL-40V2500 - MPX
    Hvilken av TVene ville da passet best til meg tror dere?

Newcomer R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    Noen som har handlet på DigitalConcept før da? Var jo veldig billig...

Men si at valget står mellom Panasonic TH42PV60/70 og f.eks. denne LCD'en fra Sony Sony 40" Bravia LCD TV, KDL-40V2500 - MPX
    Hvilken av TVene ville da passet best til meg tror dere?
    Med tanke på at du skal bruke tv'en til spill osv. ville det muligens vere lurt å velge en tv med så lav responstid som mulig... sony har 8ms...mulig dette ikke er noe problem..men kanskje greit å ha det i bakhodet...vet ikke hvor mye du ser forskjell på 8ms og 6ms liksom :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestillte meg en LG 42PM1MA, plasmatv til litt over 8000kr.
    Den støtter bare 720P, men har kontrast på 5000:1..

Det er jo ikke noe "wow" for å være plasma da, man får jo skjermer med 10.000:1, men ikke til så billig peng.

Jeg fant en dansk side som påstod den hadde 1ms?? Kan neppe være rett vel?

Ps. om du skal bruke en del over 10k, kan du finne deg 42" til 50" plasma med 10.000:1 og da 1080P hdtv oppløsning.. men som det sies, lcd sies å være bedre til gaming.

Plasma er angivelig bedre for film, pga. bedre kontrastnivå og fargegjengivelser.

Min tanke er å ha denne tv'en i 1-2 år, så kjøpe noe nytt, da jeg føler vi nå er i en "overgangsperiode". Om 1-2 år, får man nok dagens 50k skjermer for 10-15k og da enda råre ting i high-end klassen..

Sånn vil det jo alltid være, men nettop derfor vil jeg ikke bruke sykt med penger på en skjerm nå, da jeg bare ser film ca. 10 timer i uken og bruker ikke noe tv-tuner.

ps. prisen på skjermen fant jeg på datakjeden.no (bergen), den har økt til 10.000kr på komplett.no og koster vel ca. 9000kr hos netshop.no

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg funnet en butikk som selger Panasonic PV60 til 9500 ,- bør jeg slå til nå da eller? Er det et godt kjøp?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Autopsy
    ...Før du veit ordet av det finner du ut at du vil laste ned HD-materiale fra nettet og spille det på TVen din. Da vil det lønne seg med LCD...
    Det resonnementet skjønte jeg ikke.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er fortsatt usikker på hva jeg skal velge.. har vært og kikka på sony 40v2500 og den ser jo veldig lovende ut ,men så er jo den også litt i drøyeste laget for mitt budsjett. når det gjelder plasma så er jeg litt usikker på om innbrenning fortsatt er et problem? da mener jeg på de nyere modellene f.eks. til panasonic

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trukke det skal være noe problem så lenge man ikke fyrer igang med maks contrast fra første stund. fosforet må "kjøres" inn har jeg inntrykk av. lav contrast i 200 timer osv. står en del om det om du søker litt på forumet her.

kommer selv til å handle en panasonic plasma av typen th50pv70 om en mnds tid, selv om risikoen for innbrenning er der.. må bare være obs på statiske bilder. =)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Jeg bestillte meg en LG 42PM1MA, plasmatv til litt over 8000kr.
    Den støtter bare 720P, men har kontrast på 5000:1..

Det er jo ikke noe "wow" for å være plasma da, man får jo skjermer med 10.000:1, men ikke til så billig peng.

Jeg fant en dansk side som påstod den hadde 1ms?? Kan neppe være rett vel?

Ps. om du skal bruke en del over 10k, kan du finne deg 42" til 50" plasma med 10.000:1 og da 1080P hdtv oppløsning.. men som det sies, lcd sies å være bedre til gaming.

Plasma er angivelig bedre for film, pga. bedre kontrastnivå og fargegjengivelser.

Min tanke er å ha denne tv'en i 1-2 år, så kjøpe noe nytt, da jeg føler vi nå er i en "overgangsperiode". Om 1-2 år, får man nok dagens 50k skjermer for 10-15k og da enda råre ting i high-end klassen..

Sånn vil det jo alltid være, men nettop derfor vil jeg ikke bruke sykt med penger på en skjerm nå, da jeg bare ser film ca. 10 timer i uken og bruker ikke noe tv-tuner.

ps. prisen på skjermen fant jeg på datakjeden.no (bergen), den har økt til 10.000kr på komplett.no og koster vel ca. 9000kr hos netshop.no
    Mye vas med kontrasten på tv'er, pioneer sitt 42" er oppgitt til 3000:1 knuser ivertfall lg sine modeller som er oppgitt 10000:1.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Mye vas med kontrasten på tv'er, pioneer sitt 42" er oppgitt til 3000:1 knuser ivertfall lg sine modeller som er oppgitt 10000:1.
    Det handler jo også om lysstyrken..

Men jeg er lite imponert over kontrasten til lcd skjermer i 18.000kr prisklassen.
    Vet ikke om LG plasmaen jeg bestillte er noe bedre, men jeg synest ikke de lcd skjermene for 18.000kr prisklassen gir noe bilde som er fortjent den prisen iallefall.. Da mener jeg personlig jeg heller vil vente noen år, til teknologien er enda bedre.

Da kan jeg også selge min billigplasma uten å ha tapt særlig med penger på den. Ps. den P142MA eller hva den heter, den som jeg bestillte, den bruker samme plasmaskjerm som dyrere plasmatv'er fra LG.

Forskjellen er at den tv'en egentlig ikke er en tv, men en monitor med tvtuner.
    Det betyri praksis at den da faller utenfor tv-definisjonen, som igjen betyr at man ikke er pliktig lisensavgift.

Om man får besøk på døren, så er uansett tvkortet innstikkstype, så man k an jo bare dra dette ut også og sådan bevise at man har jo bare en plasma skjerm, ikke noe tv, hehe.. (ps. jeg ser ikke på tv).

Jeg skal bare se resten av lost og prisonbreak episodene og så kommer vel et par nye serier jeg kan følge med på etterpå.. 1-2 filmer i uken og noen episoder fra tv-serier, så totalt 10 timer uken maks med tv-tid er realistisk for meg.

Nettop derfor mener jeg at jeg må tenke litt på hva jeg BØR være villig til å betale for. Var på nippet til å velge projector isteden, da jeg har 2.67 under taket også, så jeg kunne jo fått en syk skjermstørrelse og stuen min er over 5 meter lang.

---
    ps. tv-serier ja, men jeg laster de ned fra internett :P

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Det handler jo også om lysstyrken..

Men jeg er lite imponert over kontrasten til lcd skjermer i 18.000kr prisklassen.
    Vet ikke om LG plasmaen jeg bestillte er noe bedre, men jeg synest ikke de lcd skjermene for 18.000kr prisklassen gir noe bilde som er fortjent den prisen iallefall.. Da mener jeg personlig jeg heller vil vente noen år, til teknologien er enda bedre.

Da kan jeg også selge min billigplasma uten å ha tapt særlig med penger på den. Ps. den P142MA eller hva den heter, den som jeg bestillte, den bruker samme plasmaskjerm som dyrere plasmatv'er fra LG.

Forskjellen er at den tv'en egentlig ikke er en tv, men en monitor med tvtuner.
    Det betyri praksis at den da faller utenfor tv-definisjonen, som igjen betyr at man ikke er pliktig lisensavgift.

Om man får besøk på døren, så er uansett tvkortet innstikkstype, så man k an jo bare dra dette ut også og sådan bevise at man har jo bare en plasma skjerm, ikke noe tv, hehe.. (ps. jeg ser ikke på tv).

Jeg skal bare se resten av lost og prisonbreak episodene og så kommer vel et par nye serier jeg kan følge med på etterpå.. 1-2 filmer i uken og noen episoder fra tv-serier, så totalt 10 timer uken maks med tv-tid er realistisk for meg.

Nettop derfor mener jeg at jeg må tenke litt på hva jeg BØR være villig til å betale for. Var på nippet til å velge projector isteden, da jeg har 2.67 under taket også, så jeg kunne jo fått en syk skjermstørrelse og stuen min er over 5 meter lang.

---
    ps. tv-serier ja, men jeg laster de ned fra internett :P
    På di lg plasma jeg har sett på i prisklassen under 20k så mer bildet veldig matt og med litt gult i d som egentlig skal være helt hvitt, man legger ikke merke til dette så godt hvis du ser på d alenen, men setter du d opp mot en pioneer eller en hitachi så ser du at hvitfargen på lg sitt har litt gult i seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    På di lg plasma jeg har sett på i prisklassen under 20k så mer bildet veldig matt og med litt gult i d som egentlig skal være helt hvitt, man legger ikke merke til dette så godt hvis du ser på d alenen, men setter du d opp mot en pioneer eller en hitachi så ser du at hvitfargen på lg sitt har litt gult i seg.
    Jeg synes de fleste LCD har "sølv-aktig" hvitt og "grålig" svart-nivåer og mye etterslep. Velnok snakkes det om 8ms, men de beste plasma har under 1 ms....

På den annen side har plasma også sine ulemper. Ikke innbrenning, (som ikke er reellt), men snarer de irriterende gul/grønne blaffene som fremtrer ved raske bevegelser mellom svart og hvitt.

(Mer om dette: søk på "green tinges" eller "green fringes" på nettet), avforum.com osv.

I tillegg rapporteres det mye om "purple snakes" på engelskspråkelige forumer hva gjelder PV60/600. I UK har flere 100 PX60 apparater blitt tilbakekalt.

Mye av kontrast-snakket er bare tøys. Du får ikke noe bedre svartnivå om lysstyrken blir sterk som neon-laser.
    10000:1 er jo bare et forholdstall melom mørkeste og lyseste - skjønner?

Flatskjerm anno 2007? NOT YET PERFECTED.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •