Ny flatskjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Ny flatskjerm

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny flatskjerm

Jeg vurderer å kjøpe meg en flatskjerm, men er ett par ting jeg lurer på, så tenkte jeg kunne spørre her inne.

Jeg har ett budsjett på ca 15k, og det er ikke noe problem å vente 5-6 mnd med å kjøpe tv'en.

Jeg har fått med meg at det finnes flere "nivåer" av HD 720/1080i/p, men hvor finner jeg best kvalitet på mitt budsjett? Bør jeg gå for en HD-ready eller en full HD i denne prisklassen? Vil en 720 skjerm kunne være bedre enn en 1080 skjerm i denne prisklassen?

Bør jeg eventuellt vente noen måneder til Full-HD skjemene annkommer markedet for fullt?

Noen råd i valget mellom LCD og plasma?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du bruke TV'en til? Film/TV? Spill?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prioritet en er film, og da med mediasenter som kilde, med andre ord er HDMI å foretrekke, men det er jo så å si standard på flatskjermer ser det ut til.

Andre prioritet er valig TV, men bryr meg mer om bildekvaliteten på film enn på TV-sendinger.

Blir foreløbig ingen spilling da jeg gjør dette med pc og ikke konsoll.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Prioritet en er film, og da med mediasenter som kilde, med andre ord er HDMI å foretrekke, men det er jo så å si standard på flatskjermer ser det ut til.

Andre prioritet er valig TV, men bryr meg mer om bildekvaliteten på film enn på TV-sendinger.

Blir foreløbig ingen spilling da jeg gjør dette med pc og ikke konsoll.
    Da vil jeg påstå at plasma er det du bør se etter. I den prisklassen anbefaler jeg deg å vente til Panasonic's nye modeller kommer. De vil antagelivis ligge på ca 15.000-16.000 i begynnelsen, men vil helt sikker gå bra ned i pris etterhvert. Disse TV'ene skal komme denne måneden, så det er ikke lenge til du kan få sjekket ut om dette er noe for deg. Jeg vil ihvertfall tro at disse vil passe bra til formålet.
    Ellers selges fjorårets modell for under 13.000 nå. Den har kommet ut helt på topp i alle tester jeg har sett.
    VG Nett - Teknologi
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, skal se litt på den der, men hva med 720 vs. 1080 i denne prisklassen? Vil 1080 aparater ligge på samme prisnivået som 720 når de kommer for fullt, eller vil de ligge hakket over?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, skal se litt på den der, men hva med 720 vs. 1080 i denne prisklassen? Vil 1080 aparater ligge på samme prisnivået som 720 når de kommer for fullt, eller vil de ligge hakket over?
    Hvor lang avstand vil det være til TV'en? På en 42" vil du ikke kunne se forskjell på 720p og 1080p hvis avstanden er lengre enn en meter eller to, vil jeg tro. Jeg har også inntrykk av at 720p er bedre enn 1080i siden 720p er progressivt, men jeg kan selvfølgelig ta feil.
    Edit: Svarte visst ikke på spørsmålet ditt.
    1080p vil ligge endel over i pris, ihvertfall på plasma. Panasonic kommer med en 42" 1080p-skjerm i år og jeg tror den skal ligge på rundt 26.000 hvis ikke jeg husker feil. Pioneer har en 50" plasma med 1080p og den er vel nede på en 70.000-80.000 nå.
    LCD har bedre utvalg med denne oppløsningen, men du må fremdeles endel opp i pris for å få noe av kvalitet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, får ta meg en liten runde på Elkjøp, Expert og Elprice for å sjekke ut modellene, ser at Full-HD starter på ca 14000 på LCD-sida

TV - Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no

Men får som sagt ta meg en runde i morgen for å se om jeg kan se noen forskjell på det.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, får ta meg en liten runde på Elkjøp, Expert og Elprice for å sjekke ut modellene, ser at Full-HD starter på ca 14000 på LCD-sida

TV - Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no

Men får som sagt ta meg en runde i morgen for å se om jeg kan se noen forskjell på det.
    Hvis TV'en skal brukes til vanlig TV-titting er så høy oppløsning ikke å foretrekke.
    Ting du kan se etter:
    Svartnivå:
    Se etter at svart virkelig er svart og ikke mørkeblått/grått/grønt.
    Farger:
    Ser fargene naturlige ut?
    Bildestøy:
    Se etter på mørke scener om bildet er klart eller om det er støyete.

Det bør også nevnes at TV'ene i butikken mest sannsynlig ikke er kalibrert skikkelig, så bildet kan bli helt annerledes når man får TV'en hjem i stua.
    I butikken vil de også mest sannsynlig vise hd-materiale på TV'ene, noe som egentlig skal vise hva skjermene kan yte. Det man kanskje også vil se er hvordan TV'ene behandler et vanlig TV-signal. Her er det veldig stor forskjell på de forskjellige apparatene. Også på LCD vs plasma. Selv synes jeg plasma er klart best på dette, men det er selvfølgelig noe man må finne ut selv. Materialet som vises i butikkene er heller ikke av høyeste kvalitet da signalet er splittet på og fordelt ut på alle TV'ene. Det sier seg selv at TV'ene ikke får vist seg optimalt da.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argumentet med at forskjellen i oppløsning på 1080p og 720p er vanskelig å oppfatte på relativt små skjermer rundt 40" er forsåvidt greit. Men bør man ikke også ta i betraktning det faktum at signalet må nedskaleres ved bruk av 720p skjermer opp mot enten HD DVD eller BD. Hvis spilleren kun har støtte for å sende ut 1080p eller 1080i vil man altså istedenfor å sende et 1080p signal direkte til en 1080p skjerm, sende et 1080i signal som deretter skaleres til 720p i skjermen. Jeg ville trodd at en slik omforming av signalet ville hatt en vel så degraderende effekt som selve det faktum at pikseltettheten er lavere.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Materialet som vises i butikkene er heller ikke av høyeste kvalitet da signalet er splittet på og fordelt ut på alle TV'ene. Det sier seg selv at TV'ene ikke får vist seg optimalt da.
    Det er jo nettopp hvis signalene ikke er topp kvalitet at man kan skille de gode fra de dårlige tv'ene...det er jo et velkjent triks å vise animasjonsfilm på DVD på de billige skjermene fordi det ser bra ut uansett. Det som man derimot aldri får sett i en butikk er hvor godt sortnivået er, det er ganske enkelt umulig å se uten å mørklegge lokalet. Elkjips 30 dagers returrett er en fin ting

Når det gjelder 1080i så er det høyere oppløsning enn 720p, og vil kunne se skarpere/mer detaljert ut på nært hold (avstand avhengig av skjermstørrelse selvsagt) men bildet kan bli mer "urolig" avhengig av hvor god deinterlaceren i avspilleren/tv'en er.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Det er jo nettopp hvis signalene ikke er topp kvalitet at man kan skille de gode fra de dårlige tv'ene...det er jo et velkjent triks å vise animasjonsfilm på DVD på de billige skjermene fordi det ser bra ut uansett. Det som man derimot aldri får sett i en butikk er hvor godt sortnivået er, det er ganske enkelt umulig å se uten å mørklegge lokalet. Elkjips 30 dagers returrett er en fin ting
    ;-) Det var liksom det jeg forsøkte å få frem her:
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det man kanskje også vil se er hvordan TV'ene behandler et vanlig TV-signal. Her er det veldig stor forskjell på de forskjellige apparatene.
    Skal man forøvrig ikke bruke skjermen til TV-signal kan faktisk en animasjonsfilm gi en grei indikasjon på kvaliteten på TV'en. Bruker man øynene litt så får man fort et inntrykk av hvordan skjermen takler raske bevegelser, panorering, bildestøy og sortnivå, selv om dette aldri kan testes 100% i butikken pga flombelysning og mangelfull kalibrering. Vet man litt om hva man skal se etter kan man relativt enkelt skille klinten fra hveten.
    Poenget mitt angående splitting av signal var egentlig at TV'en kan være bedre enn det den ser ut til å være.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •