Offsiell tråd Samsung M86 og M87-serie LCD-TVer - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 93 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 1852
    Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Thoresen
    Så overscan er rett og slett at TV'en klipper bildekantene litt her og der?

1080P vil ikke fungere ut fra komponent med andre ord? Men jeg er sikker
    på at jeg har lest at folk med VGA har kjørt ekte 1080P.

Det du sier er jo at kun folk med XBox 360 Elite vil kunne kjøre 1080P...
    Så en kompis kjøpe 360 og han hadde ikke valget om å kjøre 1080p, det høyeste du kan komme med komponent er 1080i. Så det kan virke som om du må ha elite for og kunne kjøre 1080p, så vidt som jeg har forstått det.

Newcomer Ibizaonice sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordi tven hans ikke støtter 1080p over vga og komponent.. Denne tven støtter begge.. 1080p over komponent gir 2% overscan, vga støtter den 1080p 1:1 noen har rapportert problmer dog. visstnok ulike serieummer av noe slag ute å går på denne tven, men det kommer også en update til xbox 360 og hd-dvd drevet som vil fikse på dette.

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ibizaonice
    Det er fordi tven hans ikke støtter 1080p over vga og komponent.. Denne tven støtter begge.. 1080p over komponent gir 2% overscan, vga støtter den 1080p 1:1 noen har rapportert problmer dog. visstnok ulike serieummer av noe slag ute å går på denne tven, men det kommer også en update til xbox 360 og hd-dvd drevet som vil fikse på dette.
    Jeg sjekket dette litt mer ut, og dere har rett, og jeg har feil. Det er mulig og få 1080p over komponent, men dog som analogt signal (Om det er noe stor forskjell på analogt eller digitalt bilde med så høy oppløsning vet jeg ikke). Sorry for at jeg feilinformerte dere, det var aldri mening.ops:

kos deg med vanlig 360 og 1080p :-D

Newcomer Ibizaonice sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er i orden

Forskjellen er minimal, leste testen av Xbox 360 elite og premium..

''HDMI 1080p vs component 1080p/i
    We're going to be totally honest here. We hardly noticed a damn difference at all. We figured the best visual test would be playing in 1080p on both HDMI and component video, and we were right. What little difference we did notice, we noticed it here. In a couple of darker scenes in Gears there seemed to be a little more depth to the blacks (and a bit more distance detail because of it). But we didn't even notice it until we literally started flipping back and forth as fast as we could. Fast motion, spinning, all the rest -- it looks almost identical on both consoles.''

kan sikkert være en liten fordel hvis du har en prosjektor eller store skjermer og liker svart da

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Så på en 46" M86 på Hifi-klubben her i Trondheim, men må innrømme at jeg ble litt skuffet. Er det bare jeg som har for høye forventninger, eller er det noe annet? Jeg er relativt grønn på lcd-tv-er.

Jeg har sett på den to ganger. Første gang viste den bilder fra en 720-linjers HD DVD (demo-dvd fra samsung). Bildet var relativt kornete og viste klare banding-tendenser i områder med himmel og bakgrunnsfjell. Selgeren sa seg enig, og unnskyldte seg med at den hadde kommet inn dagen før og at signalet kom via en HDMI-kabel som hadde blitt splittet ørten ganger.

I og med at HDMI-signalet er digitalt synes jeg det høres veldig tvilsomt ut at det å splitte signalet skal føre til problemer, og det høres veldig rart ut at dette skal føre til kornete bilde og banding (det er i alle fall ikke min erfaring med andre digitale video-formater).

Uansett, han anbefalte at jeg kom tilbake senere, da skulle de ha fått koblet til en 1080-kilde til tv-en, uten splitting av signalet.

Var der sist helg og da viste tv-en supermann. La ikke merke til så mye banding, men synes fortsatt bildet var veldig kornete. I en eller annen flyscene rister flyet, og det så ut som om flyet var inne i en sandstorm.

Skal det virkelig være slik? Samsung opererer stort sett med 8ms responstid, mens andre er nede i 4. Kan dette føre til slike resultat, eller har det ikke noen relevans? Nå må det nevnes at jeg stod relativt nære tv-en da jeg så på (1 - 1.5 meter).

Eivind

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er slik fordi det ikke er meningen å sitte 1m unna en 46"???

En 37-40" har ihvertfall en anbefalt sitte avstand på 3-4m.................

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rask tilbakemelding på handelen min av 40"eren. Jeg bruker et scientific approach

Kontekst: Til nå har jeg bare vurdert SD materiale, siden xbox 360'en er inne til xunlock for ring of death fix + jeg mangler komponent til den gamle xboxen (Monster kabel er i bestilling). SD-signalet har jeg foret via en rgb kabel tilsuttet xboxen. Brukt materiale har vært dvd og divx filmer via Xbox media center og DongieFree Dvd-player (xbox tool).

Målsetting: Ved å bruke scart rgb'en håper jeg å avsløre hvordan tv'en takler analoge lavoppløste signaler sammenlignet med miit 2 år gamle philips pixel plus crt tv.

Begrensninger: Dette blir en ren subjektiv/kvalitativ vurdering, siden jeg ikke har tilgang på måleutstyr som kunne gitt meg mer objektive verdier.

Sterke sider visa vis philips crt'en:
    - Med riktige justeringer via dynamisk setting (dvs. demping av bakgrunnslys og kontrast m.m.) fikk jeg et bilde som tilsvarte min gamle philips tv + at bildestyrke og fargemetning var flere hakk bedre.
    - Fargenyansene heller en tanke mot det "kunstige", men ikke på et surrealistisk vis. Fargene fremstår snarere som sammenlignbare med gjengivelsen digitale prosjektorer på kino typisk har. Alt i alt en riktig gjengivelse i forhold til filmformatet. Og ikke minst, sortnivået på samsungen er langt sterkere enn hva min 2 år gamle philips tv presterte (kullsort faktisk, via dynamiske settinger).
    - Ved dvd avspilling i SD over rgb scart inngangen, hjulpet av den interne scaleren i xboxen, har jeg ingen problemer med å feste blikket på detaljene i filmer som Sin City og Miami Vice. Selv på 700 mbs divx filmer (foret fra XBMC) er detaljene godt synbare, til tross for at softness graden øker en del. Et slør av softness var imidlertid også et problem på philips crt tven, ved avspilling av divx. Alt i alt er bildet utvilsomt softere enn philips tven, men dette ser ikke ut til å skade detaljgjengivelse. Det gir isteden skjermen et mer filmaktig preg enn min "gamle" crt.

Svake sider visa vis philips crt'en:
    - Via rgb er horisontale rullende linjer av og til synbare i bakgrunnen. Dette har jeg imidlertid forstått er et scart (rgb) spesifikt problem som ikke gjelder andre inputer på tven. Denne antagelsen har jeg ikke fått testet enda.
    - En sky (clouding) er synlig i øverste høyre hjørne og også en nederst ca. 20 cm. fra høyre side. Dette har jeg forstått at vil utjevne seg ved bruk over 10 timer. Sjenansen av dette slik det er nå er imildertid veldig liten, og kun synbar når bildet er i en total mørk overgangstilstand og hvor alle lys i rommet er slukket. På den gamle philips tv'en var det også mulig å observere mangel på uniformt "bakgrunnslys". Her er samsung tv'en faktisk bedre!
    - Et mindre etterslep i scener med mye bevegelser/panning.

Toalinntrykk: Så langt opplever jeg LE40M87 som en utmerket skjerm, sammenlignet med min gamle philips crt tv. I utgangspunktet kvidde jeg meg for å skilles ad med philipsen, men etter å ha opplevd at skjermen takler avspillingen av ulike typer SD-material så passe bra angrer jeg ikke nei. Nå gjenstår det bare å fore tven med det den liker best, HD materiale. Gleder meg som en unge. Først ute er avspilling av King Kong HDDVD via xbox 360'en

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av etagseth
    I og med at HDMI-signalet er digitalt synes jeg det høres veldig tvilsomt ut at det å splitte signalet skal føre til problemer, og det høres veldig rart ut at dette skal føre til kornete bilde og banding (det er i alle fall ikke min erfaring med andre digitale video-formater).
    HDMI er digitalt og blir ikke utsatt for interferens eller annen reduksjon i kvaliteten. Enten får man bildet slik det blir sendt fra kilden eller man får blank skjerm hvis det er så dårlig kvalitet på kabelen eller mye interferens at det ikke er mulig å tolke signalet korrekt. Om tv'n er i stand til å vise dette bildet korrekt avhenger av kvalitet på panelet, om tv'n skalerer og filtrerer signalet pluss summen av alle innstillingene. Det er mulig at en dårlig HDMI splitter gjør signalet om til analogt for enklere prosessering og så tilbake til HDMI, men jeg tror det er billigere og enklere å bare splitte det digitale signalet direkte, så ja i utgangspunktet er det feil å skylde på at HDMI signalet er splittet. Jeg tror heller det er noe feil med kilden, med innstillingene på senderen og/eller på tv'n eller at selgeren ikke ante hva han snakket om og egentlig viste en vanlig dvd som var splittet over komponent kabler.

Sitat Opprinnelig postet av etagseth
    Var der sist helg og da viste tv-en supermann. La ikke merke til så mye banding, men synes fortsatt bildet var veldig kornete. I en eller annen flyscene rister flyet, og det så ut som om flyet var inne i en sandstorm.

Skal det virkelig være slik? Samsung opererer stort sett med 8ms responstid, mens andre er nede i 4. Kan dette føre til slike resultat, eller har det ikke noen relevans? Nå må det nevnes at jeg stod relativt nære tv-en da jeg så på (1 - 1.5 meter).
    Med HD signaler og TV'er ser man mye mer detaljer slik at man legger mer merke til feil som støy og korning i kilden. F.eks kan man med HD signaler se korning på filmer og alle rynker og porer i ansiktet på folk som man ikke så på gamle analoge tv'er. Analoge signal har den fordelen at det runder av kanter og glatter ut alle detaljer som fjernes av den lave oppløsningen. For det menneskelige øyet virker dette glattere og finere enn de "harde" kantene og sterke detaljene som HD gir. Dette gjelder mer jo nærmere du går tv'n. Så selv om HD signal er mer korrekt og inneholder mer informasjon enn gamle analoge signal, så er det ikke alltid tilskueren synes det er så mye bedre å se på. Løsningen er å flytte seg litt lengre fra TV'n slik at begrensningene i synet begynner å oppføre seg som et analgt filter og glatter ut kantene mellom pixlene i bildet... Da vil du merke at et HD tv på samme størrelse og avstand som et SD tv viser et mye bedre og riktig bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er meget stor prisforskjell her, og vet denne tråden ikke omhandler priser. Hva er forskjellen på

LE-46M86BD og LE-46M87BDX ?
    10.000 i sprik her..

Takker for alle tilbakemeldinger

Newcomer crackerjack sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gustavsen
    Ser det er meget stor prisforskjell her, og vet denne tråden ikke omhandler priser. Hva er forskjellen på

10.000 i sprik her..

Tror ikke det er noen forskjell på de to foruten prisen og metall-lista under 87`ern

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det har noe med at den er gklargjort for digitalt bakkenett, men det passer ikke til vårt (tror det gjelder usa etc)... korrækt mej if ajm wrång.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny TV verden...

Etter å ha fulgt med i diverse tråder i dette forumet falt valget mitt på en 40" samsung'er... For en tid tilbake var jeg skråsikker på at jeg skulle ha fine art til grundig og er glad for at jeg er såpass treig med å bestemme meg :-)

Forstår ikke så mye av alle detaljer som blir diskutert her så for meg var det viktig at Tv'n skulle være bare å ta ut av esken og gi meg ett bedre bilde enn min Thomson Crt.. Og snakk om å oppdage en ny Tv verden.. Etter å ha pakket den ut koblet til min gammle dvd (7 år) og parabolen var det bare å trykke på on. Bildet var jo helt sykt i mine øyne, en sånn kvalitet på bildet overgikk mine egne forventninger, ikke minst på dvd filmene. Og det uten å gjøre noen endringer selv på tv'n... Så jeg kan forestille meg hvordan bildet vil bli så fort jeg får kalibrert den.

Så til dere som venter på denne tv så har dere virkelig noe å se fram til, har jo mer eller mindre fått en ny DVD samling som må sees igjen :-)

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Fikk tilbake xbox 360'en og har testet både noe hd materiale og standard def dvd. Bare en ting å si: Har du en 360 m/hddvd spiller + denne tv'en har du en dreamsetup billedmessig (selv med den orginale component kabelen..venter på monster ver..). Herregud for et hageslipp jeg fikk... selv dvd oppskaleringen nærmer seg hd kvalitet! Enough said. Punktum!

PS: Vurderer nå for alvor å handle 52" versjonen. Har 60 dager fri retur/bytterett..

Newcomer crackerjack sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

clouding

Har kalibrert min 40"m87 med dve, også prøvd hdtv.co.uk sine innstillinger.
    Problemet er at jeg i mørke omgivelser (med backlight 1) ser clouding øverst i høyre og venstre hjørne, i tillegg til en svak lysstripe som går fra cloudingen inn diagonalt nedover mot sentrum på begge sider. Dette er synlig i ved kalibrert "video Black", på de svarte feltene i letterbox filmer, og ved mørk "title screen" Altså irrierende.

Noen som syns jeg burde bytte?
    Har jeg isåfall rett til å bytte hvis jeg ikke gjorde noen spes. avtale om bytting da jeg kjøpte? (kjøpt på expert)

På forhand takk for synspunkter

PS for å ikke svartmale helt vil jeg si at dette på alle andre måter er en bra tv, det klart beste jeg har vært borti av Lcd. Gled dere

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg en LE40M86 til soverommet idag. La meg bare begynne helt usaklig, fordi TVen fortjener det: FYYY F***! Syyykeste LCD-en jeg har sett til dags dato.

Så den mot 42LY95 på en firmamesse i Oslo for litt siden, det ble litt "give-and-take", men det endelige produktet i hus gir et abnormt bilde.

La oss bare begynne med det faktum at du ikke kan se at TVen er på på etter litt kalibrering. Sort skjerm er SORT skjerm. TVen er tett opp mot PDP507XAen jeg har i stua, sortnivået slår den faktisk ettersom Pioneer-en har "grått" panel. Blå/rød-fargen er så å si identisk, satte begge to i stua, side-om-side med samme signal (720p fra multimediaspiller, Pioneer HD-demo).

100Hz-en/"Movie Plus" på SD signaler krever litt å bli vant til, men dette kan skrus av om ønskelig.

På jobb sattes den opp mot en X2000 fra Sony og Sharp LC37RA1E. Samsung har gjort det stort denne gang, ingen tvil om hvilken som var best.

TVen krangler litt med den nye Get PVR-dekoderen min, av og til flimrer øverste delen av bildet i sort, dog ikke på Pioneer-en med samme, splittede SCART (Monster, V3). Får se om dette vedvarer.

Lite jegertriks som gjorde underverker hos meg: Har en JVC-demo med opptak fra en eller annen konsert-/operasal, hvor seteradene fikk en noe blass/grå rødfarge. Sett "Color Space" til "Auto" i "Detailed Settings" på hver bildeinngang.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gustavsen

10.000 i sprik her..

Forskjellen er fargen på buen under, thats it. 86 er sort, 87 er krom. Tror Expert har enerett på 87, derfor den koster en del .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite "dementi": Det ER mulig (marginalt) å se at M8 er påskrudd så lenge det er helt mørkt i rommet. I dagslys var det dog umulig i mitt tilfelle.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sgn
    Forskjellen er fargen på buen under, thats it. 86 er sort, 87 er krom. Tror Expert har enerett på 87, derfor den koster en del .
    aæ, trodde han mente pga "X"'en i slutten av varenummeret jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Den står for "eXclusive" i Experts favør . Krombuen er fet, men ikke verd å betale noen tusen ekstra for .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten ting jeg har oppdaget etter noen dagers bruk og sammenligning mot andre TVer:

Apparatet virker helt ute av stand til å korrekt avgi rødfarge. Heller liksom mot oransje og rosa... Noen som har jobbet seg rundt dette, eller må jeg ringe og bitche på Samsung?

Side 11 av 93 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •