Hvor dyr LCD må man opp på for å matche en CRT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor dyr LCD må man opp på for å matche en CRT

Hei!

Skal bytte ut CRT'en i stua og vil ha noe som er minst like bra billedmessig i LCD. Hva må jeg bla opp prismessig for å klare det? CRT'en er en 29" panasonic ca 10 år gammel. Ser kun analoge tv sendinger, har projector til film. Eller er det det lurere å gå for en 37" plasma? Sitter ca 2-3 meter unna tv'en?

Er glad for alle innspill =)

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke så mye til for å matche en 10 år gammel CRT, i hverfall ikke på sortnivå... Min 32" Panasonic CRT er helt elendig nå, den er ca 9 år gammel.

Billedmessig burde du kanskje gå på plasma hvis du kun ser analoge TV-sendinger.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville heller gått for en plasma, f.eks en 42" Panasonic TH-42PV60EH til 14k som har gjort det meget godt i flere tester.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med å finne en LCD/Plasma som kan matche min Philips TV med PixelPlus (movie plus). Men Philips sine egne LCD'er er de som har imponert meg mest. Men så koster de ifra 25k og oppover også da.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bytte ut CRT'en i stua og vil ha noe som er minst like bra billedmessig i LCD.
    Ingen av flatskjermene i salg idag matcher en skikkelig god CRT, men de har kommet ganske nerme.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonicen min er ikke super bra, men kostet en del da den ble kjøpt. Har desverre ikke plass til en 42", men en 37" bør gå greit, er da plasmaen til panasonic det riktige valget, eller vil en kort betraktningsavstand gjøre at en lcd med høyere oppløsning vil se bedre ut?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikm
    Panasonicen min er ikke super bra, men kostet en del da den ble kjøpt. Har desverre ikke plass til en 42", men en 37" bør gå greit, er da plasmaen til panasonic det riktige valget, eller vil en kort betraktningsavstand gjøre at en lcd med høyere oppløsning vil se bedre ut?
    Absolutt ikke.
    Til analoge TV-signaler/sendinger er ikke en høyoppløst LCD å foretrekke. TV-signalene sendes i mye mindre oppløsning og må derfor behandles i TV'en for å passe TV'ens oppløsning. Dette medfører mindre bra bilde enn en TV med lavere oppløsning, da TV'ens bildeprosessor må "skape egne bilder" til å fylle ut alle pixlene.

Selv ville jeg valgt en plasma til dette, f.eks en Panasonic TH37PV60.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm var på Siba akkurat nå og det så jaggu ikke bra ut, selvfølgelig elendige signaler, men myyye dårlige bilder. Så også at det er kun 37" som er aktuelt, men er jo ingen som lager det utenom panasonic. Det virker også som ingen har 37" inne bortsett fra mamoz til 15k noe som virker en smule dyrt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kammerat av meg har nevnte PV60, og det er en svært god plasmaskjerm jeg absolutt kan anbefale. Bra kontrast og god bildebehandling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale 37PV60, kjøpte selv i forrige uke. 12700,- Papyrus, ville kjøpe gjennom butikk. Har sett den ned i 12K på nettbutikk. Overgangen fra CRT til plasma ble veldig bra, var skeptisk, men veldig fornøyd. Det eneste grepet jeg gjorde før ny TV var å skaffe meg Get dekoder. Med vanlig signal blir bildet dårlig. Lykke til med kjøpet!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar, har nå bestilt meg en 37PV60 på elgiganten. Vi skal visst få digitaltv i borettslaget her rimelig snart. Får den på fredag hvis alt klaffer =)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Absolutt ikke.
    Til analoge TV-signaler/sendinger er ikke en høyoppløst LCD å foretrekke. TV-signalene sendes i mye mindre oppløsning og må derfor behandles i TV'en for å passe TV'ens oppløsning. Dette medfører mindre bra bilde enn en TV med lavere oppløsning, da TV'ens bildeprosessor må "skape egne bilder" til å fylle ut alle pixlene.
    Dette er jeg ikke enig i.

Om en avis printes med 600dpi i stedetfor 150dpi så gjør neppe det at lavoppløste bilder ser dårligere ut.

Når du først må skalere bildet har det lite å si om du må skalere opp med en faktor 1.2 eller faktor 2.3. Det som har mest å si er hvor stor del av synsfeltet som dekkes av skjermen.

Store skjermer er mer avslørende for kildematerialet enn små ved en gitt sitteavstand, uavhengig av om de har høy eller lav oppløsning.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Skal ikke så mye til for å matche en 10 år gammel CRT, i hverfall ikke på sortnivå... Min 32" Panasonic CRT er helt elendig nå, den er ca 9 år gammel.
    Jaha? Jeg vil påstå at det er nettopp på sortnivå de fleste (alle) LCD/Plasma vil slite med å matche en CRT.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •