Ferritkjerne sammen med Galvanisert skille

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Ferritkjerne sammen med Galvanisert skille

Hei

Er det mulig/fordelaktig å bruke en "Ferritkjerne" direkte på signalkabelen fra UPC/GET til plasma TV, også når man har et galvanisert skille mellom signalkabel og TV allerede? Kan dette brukes sammen? Eller skal en ferritkjerne heller brukes på selve strømforsyningen til TV'en ?

Jeg sliter litt med interference på det analoge TV signalet når forsterkeren skrus på og lurer på om en det er noe å hente på bruk av Ferritkjernen som fulgte med Tv'en.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de brukes til forskjellige ting. Ferritt er for RF støy, galvanisk er for LF. Tror ikke ferritt har noe på antennekabel å gjøre, brukes heller på alle andre kabler.

NB! 'Galvanisert' er noe helt, helt annet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er galvanisk noe for meg å vurdere i det hele tatt?

- ikke jordet kontakt i rommet
    - bruker Belkin surgemaster
    - i felles antenneanlegg, parabolanlegg (ikke get og de der)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Ja, de brukes til forskjellige ting. Ferritt er for RF støy, galvanisk er for LF. Tror ikke ferritt har noe på antennekabel å gjøre, brukes heller på alle andre kabler.

NB! 'Galvanisert' er noe helt, helt annet.

Er ferritkjerne f.eks ment å plasseres på strømkabler ?

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Er ferritkjerne f.eks ment å plasseres på strømkabler ?
    Står no det i bruksanvisningen på tv mitt. Har lest at ferritkjerne skal øke induktansen i kabelen,noe eg lurer på hvordan den gjør.
    Eit galvanisk skille vil sei at du du skille to punkt slik at dem ikkje er koblet sammen elektrisk. F.eks i ein transformator kan du ha eit galvanisk skille, for der effekten fra primær siden overført magnetisk til sekundærsiden på trafoen. Da vil du bli kvitt likestrøm støy siden trafoen ikkje slipper gjennom likestrøm.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Står no det i bruksanvisningen på tv mitt. Har lest at ferritkjerne skal øke induktansen i kabelen,noe eg lurer på hvordan den gjør.
    Eit galvanisk skille vil sei at du du skille to punkt slik at dem ikkje er koblet sammen elektrisk. F.eks i ein transformator kan du ha eit galvanisk skille, for der effekten fra primær siden overført magnetisk til sekundærsiden på trafoen. Da vil du bli kvitt likestrøm støy siden trafoen ikkje slipper gjennom likestrøm.

Det står dårlig forklart i bruksanvisningen hvor ferritkjerne skal plasseres og hva det egentlig er godt for og hva som forringes om en ikke bruker den. Jeg tror jeg snakker for mange TV-kjøpere når jeg sier at vi ikke er så opptatt av den tekniske forklaringen om induktansen i kabelen etc, men at det folk flest egentlig lurer på er på hvilken kabel/ledning skal den plasseres på og når trenger du den og når trenger du den ikke. Leste i et annet innlegg "Sannsynligvis får du aldri bruk for den".

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferittkjerne demper radiostøy. Brukes som regel for å dempe utstrålt støy, men kan antagelig også dempe innstråling.
    Radiostøy overføres slik som andre radiobølger, fra en antenne til en annen. Hva som helst kan fungere som en antenne, også strømkabler.
    Det er ikke lett å vurdere hvordan radiostøy utbres, så feritter blir gjerne noe man prøver seg fram med.
    Mer info: Howstuffworks "What are the bumps at the end of computer cables?"

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ferrit er en som navnet antyder en jernklump (eller ring rundt en kabel). Den har magnetiske egenskaper og virker som en spole i et gitt frekvensområde. Den virker ikke bare på RF-støy, men på alle "spikre" og støypulser, gjerne generert av RF, innen dens frekvensområde. En ferrit har ofte mest for seg på en signalkabel. Men den vil gjøre samme jobb på en strømkabel.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •