Fant en lett måte å stille inn sortnivå på

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fant en lett måte å stille inn sortnivå på

Jeg satt å fiklet med innstillingene på vanlige TV signaler på min nye Sony 46X2000. Og fant en lett og grei måte å stille inn sortnivået på, uten å bruke kalibrerings DVDer osv.

Siden dette også gjelder de fleste andre TVer så postet jeg ikke i X2000 tråden.

Så jeg laget her en kjapp liten guide for de som ikke skjønner helt hva de skal se etter når de har fått TV. Det er jo dessverre altfor mange som kun skrur på TVen.

Slik gjør man:

Sett TVen til NRK, sett bilde modus til 4:3. NRK må da sende en 16:9 sending. Man kan sikkert også bruke en annen kanal, men NRK har som regel best kvalitet på analoge signaler.

Hvis man da ser på det sorte området over bilde, og stiller lysstyrken oppover, så vil man se at de sorte stripene på sidene forblir sorte, mens de over og under bilde blir grå.

De sorte på siden er maks sortnivå man kan få på skjermen. Hvis man da stiller (på LCD) baklys og lysstyrke nedover slik at stripene over og under bilde blir like sorte som de på sidene, så er mye av innstillingsjobben for å få ett bra bilde gjort.

Andre tips er nok også å stille kontrast og skarphet litt ned (10-20% ned fra fabrikk innstilling burte gjøre nytten), og farger til hudfarger ser naturlige ut.

Samt sette støyreduksjonen av eller på minimum. Jeg syntes "av" gir best bilde).

Da burt man få ett greit bilde uten å twike bilde i flere timer, og kjøpe "dyre" calibrerings DVDer.

Eller har dere andre noen andre forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut.
    Skal sjekke det ut !

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være gledesdreper, men dette jo ikke noe nytt. Jeg vil tro at de aller fleste har brukt denne metoden en eller anne gang. Og det hjelper jo heller ikke Pioneer-folket som kun får grå sidemaske i 4:3 format (dvs. du kan ikke velge sort sidemaske som f.eks. hos Panasonic). Pioneer-eiere må i så fall stille inn sortnivået etter topp og bunn-kanten på 16:9 filmer, sendt i 2.35 format, og det har jeg gjort mang en gang (og sikkert mange andre også). Så kalibreringsdisker er nok det sikreste, dersom en trenger litt hjelp til å stille inn sortnivået.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Da burt man få ett greit bilde uten å twike bilde i flere timer, og kjøpe "dyre" calibrerings DVDer.

Eller har dere andre noen andre forslag?
    Foreslår at du kjøper en "dyr" kalibrerings DVD jeg. Sammenliknet med hva TV'en din kostet syns jeg faktisk en Kalibrerings DVD er latterlig billig. Du får tross alt hentet ut mye mer av TV'en din med den. Jeg har sett dyre TV'er innstilt så dårlig at de lett ville blitt slått i billed kvalitet av langt billigere TV'er.

Det som er galt med måten du stiller inn på er at du finner det beste sortnivået, men du har ikke idè om hvor mye detaljer du mister i det svarte. Med en kalibrerings DVD stiller du inn sortnivået til det nivået da du fremdeles kan skjelne 2% forskjell fra absolutt sort. Selv om du ikke får et like "bra" sortnivå, vil du oppleve bildet som mye bedre grunnet det mye bedre detaljnivået du får i mørke scener.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår en DVE-plate selv om dette sikkert funker til en viss grad.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en Quick guide er trådstarter inne på en enkel og grei løsning for de uten kalibrerings DVD, men som joey1313 skriver er det svært sansynlig at du mister detaljer i de mørkeste partiene. Det er her et er mye å hente ved å benytte en slik DVD, samt stille ned kontrast etc.

/L

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Foreslår at du kjøper en "dyr" kalibrerings DVD jeg. Sammenliknet med hva TV'en din kostet syns jeg faktisk en Kalibrerings DVD er latterlig billig. Du får tross alt hentet ut mye mer av TV'en din med den. Jeg har sett dyre TV'er innstilt så dårlig at de lett ville blitt slått i billed kvalitet av langt billigere TV'er.

Det som er galt med måten du stiller inn på er at du finner det beste sortnivået, men du har ikke idè om hvor mye detaljer du mister i det svarte. Med en kalibrerings DVD stiller du inn sortnivået til det nivået da du fremdeles kan skjelne 2% forskjell fra absolutt sort. Selv om du ikke får et like "bra" sortnivå, vil du oppleve bildet som mye bedre grunnet det mye bedre detaljnivået du får i mørke scener.
    Jeg har både DVE og Monster sin calibrerings plater. Men disse hjelper faktisk ikke på vanlige TV-sendinger, da TVen min kan ha forskjellige innstillinger for hver inngang. Derfor må signaler behandlet av den analoge dekoderen stilles inn på skjønn etter den TV-kanalen som man bruker mest.

Mange av calibrerings DVDene er litt innviklet å bruke for vanlige folk. Monster sin er meget lett å bruke, mens DVE sin er litt mer komplisert, og tar lengre tid. Det er i hvertfall min oppfatning.

Dette var ment som en kort og grei guide for de som ikke har slike DVDer, og kanskje ikke vil kjøpe en slik

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •