Ødelagt Panasonic 32" CRT?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ødelagt Panasonic 32" CRT?

Hei!

Jeg kjøpte denne uken en Panasonic 32" CRT (TX32PS12F):

Panasonic 32" widescreen TV - elprice.no

Jeg begynte å lure litt da jeg kunne skimte et lite område helt nederst (litt til venstre for midten) som var av en litt annen farge (lys lilla eller noe i den duren). Senere så jeg at en rød genser ble vist som delvis lilla i dette området på skjermen (dette kom tydelig til syne). Jeg har senere registrert at "misfargingen" vises best på brunt/rødt, kan skimtes på grønt, men er nesten ikke synlig på hvitt.

Tyder dette på at skjermen er ødelagt? I så fall - er det bare å levere den inn?

PS. Håper innlegget var postet i riktig forum, og at jeg har fått med all nødvendig informasjon.

Setter stor pris på all hjelp!

Mvh

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres veldig ut som misfarging som skyldes magnetisk stråling.
    Har du noe magnetisk i nærheten av TV'en der hvor misfargingen er?

Det kan ha vært slik fra du kjøpte det også, men forsøk å flytte på evt. høyttalere eller elektronikk som er i nærheten.
    Dersom det magnetiske feltet er der lenge kan det skade skjermen. Magneter er helt ufarlig i nærheten av CRT når de er skrudd av.

A

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp, lukter magnetisk påvirkning lang vei her! Sjelden man opplever sånne fargeforskjeller uten at det står en høyttaler i nærheten.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynelig at du har senter høytaleren under tven

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager folkens! Jeg burde sett at magnetisk stråling var veldig sannsynlig her, og burde naturligvis lagt til at jeg ikke har noe i nærheten av TVen akkurat nå (kun signalkabel fra veggen).

Det er derfor jeg mistenker at TVen ikke er helt god, men kanskje jeg burde prøve å flytte den litt rundt allikevel?

Og tusen takk for raske svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv kan få slike feil vis skyggemaske inni bilderør er skadet pga støt eller transport skade. da vil det som oftes ikke svare seg å rep. Du får levere det inn vis det ikke hjelpte med å flytte høytalere. Vis du bor i Stavanger området kommer det vel inn til meg

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trenger vel strengt tatt ikke være en ekstern høytaler magnet som ødelegger bildet her, det kan være andre matalliske deler som f.eks TVen står på som blir magnetisert i nærheten av skjermen pga skjermens vekslende magnetfelt, eller kanskje til og med en av TVens egen interne høytaler som kan ha mistet skjermings koppen på magneten eller noe.

Har du prøvd å trekke ut kontakten og vente en halv time, for å sette i kontakten og starte opp TVen igjen. Med dette skal man på de fleste CRT TVer få aktivisert en eventuell fungerende degaus fungsjon,(kan ofte høres som en litt stygg brummelyd ved påslåing eller oppstart av skjermen) som kanskje kan hjelpe eller forandre litt på det missfargede området på skjermen som kanskje kan ha kommet fra et eller annet magnetfelt tidligere, etter forrige degaus.

Ville også prøvd å plassert TVen en helt annen plass og sett om det kan være andre typer forstyrrende magnetfelt i i det området skjermen står nå.

Det kan selfølgelig være andre feil som gjør at katode strålen i skjermen ikke treffer fosforet riktig i det ene hjørnet av skjermen, men slike ting er det vel vanskelig å gjøre noe fornuftig med selv hvis man har feilsøkt med de foreslåtte degaus og magnet eliminerings metodene beskrevet over, og med en nylig kjøpt CRT, er cet vel ingen grunn til å åpne opp en slik "spennings bombe" selv i alle fall.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt alt som har blitt foreslått her inne, men fargen er fremdeles "rar". Skal levere TVen i slutten av uken, tenker jeg, så krysser jeg fingrene for god service.

Tusen takk for hjelpen, alle sammen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •