LCD med 1:1 fra PC over HDMI/DVI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD med 1:1 fra PC over HDMI/DVI?

Etter å ha trålet diverse tråder på jakt etter den perfekte LCD for meg, landet jeg omsider på Samsung LE40 M71B. Men så oppdaget jeg at den ikke uten videre støtter 1:1 pixelmapping fra PC over HDMI/DVI. Dermed utgikk den.

Så til poenget, hva om forumets medlemmer i denne tråden kan liste opp modeller som 100% sikkert støtter dette rett ut av esken uten hjemmemekket servicekabel og flashing av firmware? Det er tross alt ganske mange med meg som bruker PC som signalkilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk signaturen min :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pixelmapping » home
    "HDTV Summary:
    This a brief summary of which brands of HDTV that are known to be suitable for HTPC usage via VGA or DVI/HDMI. For details on the below claims see the page for each brand.

Most recent HDTV's produced by LG support this feature, this has been alluded to in many forums on the net and the swedish LG Support verifies this claim.

TV's by Samsung are reported to support this features on VGA only . This can cause problems in the future with HD-DVD/Bluray playback requiring HDCP which is only available via DVI and HDMI.

Amoi produces some 1080p LCD TVs which are rumored to support 1:1 pixel mapping at 1920x1080.

In the US, Westinghouse produces a series of 1080p LCD's that also support 1:1 pixel mapping. Unfortunately they are not available in Europe. Note however that if you only require the TV for as (HT)PC display then you can 'safely' import such a display, the only hassle being the need for a power adapter. Of course if there is a problem with the TV, it might cause alot of grief that its bought from the US

The X and W series from Sony support 1:1 over HDMI. There are currently rumours that the W series also supports 1:1 over VGA, but this has yet to be confirmed.

Full List
    Full List"

Merk at du ideelt sett ønsker:
    • 1:1 pixel
    • fornuftige framerates (minst 50 og 60Hz, helst 24, 48 eller 72Hz også)
    • Digital tilkobling som DVI eller HDMI
    • HDCP i tilfelle kopibeskyttelsen på HD-DVD/BR mot formodning skulle bli reell

Listen av punkter over virker opplagt, og mange produsenter lister da også opp disse featurene, men "glemmer" å nevne at de ikke er i stand til å gjøre alle samtidig. Altså får du valget mellom 1:1 pixel, ELLER 50Hz oppfriskingsrate. Pest eller kolera altså...

Et eksempel på dette er Samsung som på noen modeller tilbyr 1:1 pixel over VGA (som ikke støtter 50Hz). Dette er bortkastet her i Norge med PAL-sendinger/DVD-er siden man får hakking i alle bevegelser. Importerte NTSC-filmer vil se bra ut dog.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for listen!
    pixelmapping » Full List var nyttig.
    Da får jeg tråle noen LG-tråder, tenker jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Annet lesestoff i denne forbindelse:
    http://avforum.no/forum/generell-vid...ghlight=native
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...ghlight=native

Jeg tror kanskje at LG i utgangspunktet bare støtter 1:1 pixel i 60Hz. Hvis du leter i forumet til powerstrip på EnTech Taiwan så finner du et skript som "tvinger" tv-en over i 50Hz 1:1 ved å starte i 60Hz og så gradvis steppe ned til 50Hz.

Jeg slutter ikke å undres over at firmaer som Samsung tilsynelatende har så lite lyst på pengene mine. Å lage en god lcd-tv er uten tvil vanskelig, det er jo fysikk. Å lage en god PC-interface handler om å finne ut hva kundene vil ha og noen få linjer kode i HDMI-håndteringen.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør, hør. Jeg er veldig skuffet over at Samsung ikke støtter dette. Hadde fryktelig lyst på en M71...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TH
    Etter å ha trålet diverse tråder på jakt etter den perfekte LCD for meg, landet jeg omsider på Samsung LE40 M71B. Men så oppdaget jeg at den ikke uten videre støtter 1:1 pixelmapping fra PC over HDMI/DVI. Dermed utgikk den.

Så til poenget, hva om forumets medlemmer i denne tråden kan liste opp modeller som 100% sikkert støtter dette rett ut av esken uten hjemmemekket servicekabel og flashing av firmware? Det er tross alt ganske mange med meg som bruker PC som signalkilde.
    Grundig Fine Arts støtter dette (når den kommer. bekreftet leveringsdato 01.03.07)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatung 42" støtter over DVI men ikke HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sharp LC-37XD1 støtter 1:1 pixelmapping over HDMI.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony KDL-40/46W2000 støtter 1:1 pixelmapping over HDMI. Jeg har som du ser 46" og er godt fornøyd. Bruker pc koblet til med DVI-->HDMI og kjører 1080p. Fantastisk bra. Med powerstrip innstillinger støtter skjermen også 1920x1080 over VGA.
    Sjekk testen av skjermen på Lyd og Bilde. (Mot Samsung F71) Lyd og Bilde : Kjøpeguide

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med PC-monitorer, støtter de 1280x720/50? Det virker som de fleste opererer med 56Hz og oppover. Et unntak er Viewsonic, men de lister heller ikke opp 720p50 i brukermanualen sin.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Hva med PC-monitorer, støtter de 1280x720/50? Det virker som de fleste opererer med 56Hz og oppover. Et unntak er Viewsonic, men de lister heller ikke opp 720p50 i brukermanualen sin.
    LCD monitorer for PC støtter ofte bare 60Hz.

1280x720 er en oppløsning jeg aldri har sett på PC-monitorer.

For 4:3 snakker vi gjerne om "VGA"-oppløsninger:
    640x480
    800x600
    1024x768
    1280x1024
    1400x1050
    1600x1200

For 16:9 og 16:10 ser man gjerne:
    1280x768
    1440x900
    1680x1050
    1920x1200

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv min gamle 1280x1024 Dell 17" tar 720p60 inn. Problemet er 50Hz, og hvis man ser på spec til skjermer fra forskjellige produsenter så ser man hvorfor - Fv er typisk 56-75Hz. Viewsonic skiller seg ut ved å supportere 50-75Hz.

Supportavdelingen deres er veldig begrenset om dagen, så ingen hjelp derfra.

Jeg ser egentlig ingen annen utvei enn å bestille en på nettet og så heller returnere den dersom den ikke sync'er på 50Hz.

Newcomer R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

Sitat Opprinnelig postet av Koshn
    Tatung 42" støtter over DVI men ikke HDMI.
    Så? Er det egentlig så fælt om det ikke støttes over HDMI? Du får vel samme bildekvalitet uansett? Eller? er jeg helt på bærtur nå? Det geniale med DVI er jo at du bare kan sette kabelen rett i skjermkortet og i tv'en, så er du "oppe og går" :P Meeeeen....jeg må inrømme at jeg ikke har så god peiling på hva du kan kjøre over DVI kontra HDMI...Funker det å kjøre 720p/1080p over DVI? eller må du til med HDMI for å få det til?
    Koselig med 1:1 pixelmapping i allefall :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv min gamle 1280x1024 Dell 17" tar 720p60 inn. Problemet er 50Hz, og hvis man ser på spec til skjermer fra forskjellige produsenter så ser man hvorfor - Fv er typisk 56-75Hz. Viewsonic skiller seg ut ved å supportere 50-75Hz.

Supportavdelingen deres er veldig begrenset om dagen, så ingen hjelp derfra.

Jeg ser egentlig ingen annen utvei enn å bestille en på nettet og så heller returnere den dersom den ikke sync'er på 50Hz.
    Trådens tema er 1:1 pixelmapping.

Hvis du er ute etter en 4:3-skjerm med 1280 pixel i bredden så kan du vel like gjerne kjøre skjermen i 1280x1024 modus, og så sørge for at avspilleren i windows ikke strekker bildet (dvs letterboxer)?

Merk dog at 1280x1024 pc-skjermer har pixler med formatet 5:4, altså vil du få en viss geometrisk forvrengning.

Jeg tror at 56Hz har noe med VGA-standarden å gjøre. Har du testet med Reclock og 75Hz?

-k

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Trådens tema er 1:1 pixelmapping.
    Absolutt, og det er derfor jeg ser på PC-monitorer istedenfor LCD-TV'er. Monitorer har ikke problem med overscan og støtter (nær selvsagt) native oppløsning. Men da altså med feil refresh rate for oss her i europa.

Problemet er at 1280x720 ble forkastet til fordel for WXGA. Forhåpentlig forsvinner problemet når 1080p blir standard også på mindre skjermer (og i lavere prisklasser).

Personlig er jeg på jakt etter en kjøkken-TV, ca 20"-25". Den skal fores med VGA-utgangen på VantageHD (en videoprosessor). Skjermen MÅ akseptere 720p50 for at jeg skal få bilde på skjermen og kunne stille om til native oppløsning - også denne @ 50hz.

Så langt har jeg ikke funnet noen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt, og det er derfor jeg ser på PC-monitorer istedenfor LCD-TV'er. Monitorer har ikke problem med overscan og støtter (nær selvsagt) native oppløsning. Men da altså med feil refresh rate for oss her i europa.
    Men er det uproblematisk at aspektet blir strekt når du kjører en 5:4 monitor som 1280x1024?

De aksepterer native oppløsning men så lenge native ikke er 1280x720p så vil du jo enten måtte finne en som lar deg vise 1280x720p i en letterbox, eller finne en kilde som gjør det samme, eller akseptere skalering?
    Problemet er at 1280x720 ble forkastet til fordel for WXGA. Forhåpentlig forsvinner problemet når 1080p blir standard også på mindre skjermer (og i lavere prisklasser).
    De "1080p"-skjermene jeg har sett for PC-bruk er i 16:10 formatet 1920x1200. Jeg mistenker at dette blir standarden.
    Personlig er jeg på jakt etter en kjøkken-TV, ca 20"-25". Den skal fores med VGA-utgangen på VantageHD (en videoprosessor). Skjermen MÅ akseptere 720p50 for at jeg skal få bilde på skjermen og kunne stille om til native oppløsning - også denne @ 50hz.

Så langt har jeg ikke funnet noen.
    Betyr det at det holder med en skjerm som aksepterer 720p50 skalert og native@50 uskalert?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fujitsu Siemens Myrcia VQ40-2 støtter 1:1 Pix.map over HDMI

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men er det uproblematisk at aspektet blir strekt når du kjører en 5:4 monitor som 1280x1024?
    Forskjellen mellom 4:3 og 5:4 er 6.67%. 16:9 og 16:10 er 10%. Personlig synes jeg det er å foretrekke fremfor feks hakking (50-->60hz). Til sammenligning - mange synes det er ok å strekke 4:3 33% til 16:9...Jeg har også mulighet for å justere aspect ratio på en per-pixel basis i videoprosessoren, slik at dette rettes opp der.

Betyr det at det holder med en skjerm som aksepterer 720p50 skalert og native@50 uskalert?
    Ja, egentlig. I stua har jeg en 720p prosjektør. Denne tar omtrent "alt" av formater. Jeg kan fint leve med å måtte skifte format på utsignalet når jeg skal se i det andre rommet, men jeg er nødt til å få et bilde på skjermen. Riktignok har jeg blitt flink til å navigere menyen i blinde, men det er litt upraktisk.

Mulig jeg overdriver problemet med å skalere en gang til fra 720p til 1368x768, men det føles ikke bra å ha en såpass kapabel videoprosessor for så å benytte en "skummel" scaler i en TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor må man ha 50hz når man ser på filmer i PAL-formatet? Er det fordi det stemmer bedre med frameraten (25)?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •