Innkjøring plasma TV - Film og TV !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Innkjøring plasma TV - Film og TV !

Hei

Jeg har fått i hus en ny Panasonic plasma PV60 og har nedjustert kontrast og lysstyrke til under 50% som jeg hører mange anbefalere under innkjøringsfasen.

MEN, jeg er nærmest overnervøs og tør ikke bruke TV'en omtrent. Jeg leide en film (som var i 1:2,35 format) men måtte ta en lang pause midtveis fordi jeg var redd for innbrenning av de 2 sorte feltene. Er det slik at TV'en kan få skade av disse feltene selv på en 2 timer lang spillefilm?

Hvordan er det med logoene til f.eks TV og TV3 etc. Hvor lang tid kan jeg f.eks se på en enkelt kanal før jeg bør skifte for å unngå innbrenning?

Tips og råd mottas med takk !!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir veldig overdrevet, du får på ingen måte "innbrenning" ved å kjøre 2.35:1 film, men gjør du det over lang lang tid kan du nok få litt ujevn slitasje, men det er på ingen måte noe problem hvis du bruker TVen på litt variert materiale.

Logoene vil sette seg midlertidig, men også fordufte så snart du kjører noe annet over litt tid. I de første timene kan det kanskje svare seg å endre litt på aspekt-ratioen slik at du flytter litt rundt på logoene...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også nervøs for dette, men min erfaring er at faren for innbrenning er størst i begynnelsen. Så lenge du varierer kildemateriale over tid, og da mener jeg fra dag til dag, ikke hver halvtime , vil du ikke få problemer med synlig innbrenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Dette blir veldig overdrevet, du får på ingen måte "innbrenning" ved å kjøre 2.35:1 film, men gjør du det over lang lang tid kan du nok få litt ujevn slitasje, men det er på ingen måte noe problem hvis du bruker TVen på litt variert materiale.

Logoene vil sette seg midlertidig, men også fordufte så snart du kjører noe annet over litt tid. I de første timene kan det kanskje svare seg å endre litt på aspekt-ratioen slik at du flytter litt rundt på logoene...

Så du ville ikke ha betenkeligheter med å sette på en DVD film i 1:2,35 og la den gå uavbrutt i f.eks 2,5 timer med de sorte feltene øverst og nederst, selv ikke i de første timene etter at TV'en er ny? Men f.eks etter en slik spillefilm, bør jeg la den stå på f.eks NRK en stund ?

Jeg innrømmer å være forsiktig men det var pga at en selger en gang fortalte meg at innbrenning kan komme selv etter en spillefilm.

Og når det gjelder kanal-logoer, er det noen kanaler som er "snillere" enn andre? Og er det noen som jeg bør være ekstra forsiktig med i begynnelsen?

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har hatt Pioneer plasma i 3 år og jeg ser mye både på film og TV stasjoner med logoer. Har aldri sett det minste tegn til innbrenning.

Bruk TV`en din så mye som du vil og gled deg over det fantastiske bildet du har :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •